Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Till Honan6s tankvärda frågor och funderingar ovan vill jag lägga detta.
Hur har Göran och Anki förhållit sig till JM bakåt i tiden?
Det har ju framförts i tråden några gånger att vad JM gjort har familjen varit med på och stöttat och därför har dom också ett ansvar.
Jag har nu en bild av att, om man bortser från några enstaka utsvävningar, så var JM i stort sett socialt fungerande så länge hon levde med PG, dvs till ca 2010. Sedan började nedförsbacken. Föräldrarna trodde på hennes eskalerande lögner länge och stöttade på olika sätt. Inte minst för barnens skull. Anki vart nog skeptisk först. Senare även Göran. Akis död, olagligt boende, "bedrägeri" riktat mot kommuner, sexet, lögner, misskötsel av lägenhet och tjat om pengar trots egna goda inkomster fick till slut föräldrarna att sätta ner foten. Borde dom gjort det tidigare? Självklart, med facit i hand. Gjorde dom fel som försökte hjälpa sitt barn och sina barnbarn? Det är en tung fråga i dagen ljus, men jag har svårt att rikta anklagelser mot Anki och Göran.
Vad hände med JM när hon separerade från PG?
Hennes aktiviteter på prostitutionssajter och att ha "försvunnit" några dagar då och då i samband med detta har jag daterat, om jag minns rätt, att det började ca 2007-2008. I stort sett fungerar ändå JM fram till 2010 då hon och PG separerar. Hur påverkade relationen med Aki JM? Jag har intrycket från vittnesmål att Aki är skötsam fram tills han träffar JM. Dom gör några dåliga affärer tillsammans. Kanske är det "dumma" affärer, kanske blir dom lurade. Restaurangen i Köping och det bilburna gatuköket som köptes i Norrland och kanske huset var affärer som paret gjorde där dom upplevde sig som lurade. Kanske fick ivern att bli egna företagare och husägare dom att inte vara tillräckligt uppmärksamma på riskerna? Kanske skyllde dom på varandra för det som blev fel?
Skyddsnät för den som blir lurad i affärer av den här typen finns knappt. Därför funderar JM i stället på att "ta lagen i egna händer" och ta livet av dom som lurat paret. Han som sålde restaurangen i Köping är ett exempel. Lever han fortfarande, förresten? Dom som sålde huset till JM och Aki hade inbrott och blev bestulna på vapen och en bil och jag förstått rätt. Signalement stämmer med hur JMs torpeder brukar se ut.
Sammanfattningsvis blev relationen mellan JM och Aki en nedförsbacke för dom båda. JMs lösning på problemen var ett teckna livförsäkringar på Aki och sedan ta livet av honom.
Företagandet, som man kan säga har ett inslag av "entrepreneurial spirit", i kombination med en avsaknad av ärlighet, rättskänsla och moral blev förödande. När det "gick så bra" att mörda Aki, utom att utbetalningarna drog ut på tiden, så var det ju bara att köra på! Företaget, som drog igång 2015-11-01 drog in 41 miljoner, främst på att förmedla flyktingplatser, under 9 månader, enligt uppgifter i FUP. Boende drevs utan tillstånd, barn kunde man ha sex med, den som "skvallrade" slogs sönder och samman och till slut behövde Göran och Anki dö för att rädda den akuta likviditetskrisen.
Jag vet inte om det är sant, men jag brukar säga:
– Förr eller senare kommer sanningen i kapp.
Karma is a bitch kan man också säga...
Hade det behövt gå så långt?
–
Hm, det framkommer på vissa ställen att det alltid varit problem med JM, bl.a. säger GMs (BO) gamla kompis under 1980-1990-tal det.
Och det står i förhöret med vakthavande befäl på häktet i Uppsala när lappar/brev hittas (fritt ur mitt minne dock) att:
P g a JMs kriminalhistoria hos kriminalvården ska vi ALLTID vara 2 när vi har med henne att göra

.
Jag tolkar det som att hon är känd hos kriminalvården sedan tidigare, alltså INNAN detta.
Och sedan förhöret med MB (pappa till de 3 första barnen)...
(Fan, kan inte kopiera), men att GM hade en otrohetsaffär för en 7-8 år sedan (det blir ju ca 2009-2010), och att AM och GM var på väg att skiljas.
I förhöret med GMs gamle vän Torgny, så frågar FHL ungefär samma sak, men frågar också om Torgny känner till något om att det skulle finnas EN SON...... från något mer "seriöst" förhållande/otrohetsaffär (min kommentar).
Kanske GMs otrohet 2009-10 kan ha gjort JM "vild and crazy"??