Citat:
Det beror på. - Fanns en vattenslang tillgänglig nere vid bryggan, eller som var lång nog att räcka till en uppdragen båt, (färsk)vattenutkast någonstans vid lilla huset, t.ex.?). - En annan synpunkt är att den förhållandevis ringa mängd som skulle ha åtgått kan ha burits ned i ett par hinkar. Färskvatten kan också ha bedömts vara bättre än sjövatten pga förekomst av alger, avlagringar, gruskorn mm och att man varit rädd för att dessa skulle ha kunnat lämna misstänkta spår i AP:s ansikte, alt. att den som förfyllde det lilla ansiktskaret ville att det skulle torka snabbt och spårfritt, för att sedan återställa div. smutsiga skopor mm, innan båten sköts in i vassen.
Citat:
Vet man var vattentäkterna fanns? - Han kan ju också ha dränkts i toa-stolen, eller i en balja utanför huset. - Man måste ha mycket mer detaljerad info än det som finns upptaget i FUP för att kunna bedöma frågan.
Ursprungligen postat av lasternassumma
En del av bevisningen, som jag uppfattar det, går ju ut på att bevisa att Aki dränktes med brunnsvatten och inte med sjövatten.
Man vet att han återfanns med uppåtvänt ansikte och att händerna befann sig nästan uppe vid vattenytan. - Majoriteten av alla drunkningsoffer (innan de pga gaser mm flutit upp) hittas med ansiktet vänt mot botten och ofta i den position där de kämpat som bäst för att få luft. När AP:s kropp drogs upp var den lätt svullen. Han hade bara shorts och en t-shirt på kroppen; hans jeans låg slängda över en stol inne i köket.
Citat:
Det ska (enl. FUP och vittnesförhör) inte ha funnits någon sådan pool i aug 2015; dottern AB tror att den torkat ihop och spruckit (om jag nu minns rätt efter förhörsplöjandet). - Hur som helst är det ju mycket lätt att införskaffa en uppblåsbar sådan som man sedan kastar.
Har någon sett någon liten barn-"pool" i närheten av husen, på någon bild?
Citat:
Javisst, och det är ju inte bara barnpooler som kan användas för ändamålet; även tunnor, större ämbar mm duger.
Om det var något uppblåsbart så kan det jag tagits med av de som lämnade med bil, troligen långt innan Aki anmäldes som försvunnen. Om det var något i hårdplast kan det ju tömts och stoppats undan i ett förråd.
/.../
Citat:
Var det fler på platsen kan det ha räckt med att han varit packad och sedan lurats in i ett läge där han överrumplats, t.ex. under förevändning att dra in lite frisk luft tagits med på en strandpromenad under en stjärngnistrande augustihimmel - dvs under förutsättning att man hållit till inne i huset vilket inte så mycket talar för, bl.a. därför att temsning ger vid handen att JM ej varit inne i huset vid relevanta tidpunkter på kvällen jämfört med vad hon själv uppgett. – Vid mätning fanns ingen täckning från masten.
Ordet som Leif GW använde, att Aki var "inkapaciterad" kan jag inte släppa. Frågan, om han nu var det, är ju hur?
–
–
Det mest praktiska hade väl varit att hålla till nere vid bryggan och låta allt äga rum där. Om AP oskadliggjorts i en lägenhet någonstans inne i E-tuna borde han ha dumpas på en mer neutral plats och man sagt sig förgäves ha väntat på honom, osv.
En annan - ganska viktig - synpunkt är JM:s oresonliga svartsjuka och hatkänslor som hon tycks känna ett inneboende tvång att få utlopp för; hennes behov av att till varje pris bekräftas och visa att hon är nr 1; att ingen, ingen ratar henne; slår henne på fingrarna: Sms:en efter AP:s död visar att hon inte kan avhålla sig från att såra och trampa sönder andra personers känslor för den avlidne AP, och hon söker t.o.m. efter hans död vanhedra honom och visa vilken föraktlig person han var. - Detta kommer igen i allt hon säger och gör: Hon är skoningslöst oförsonlig; utan varje tecken på att vilja se sig själv som en dödlig människa med fel och brister. - Detta menar jag också kan vara ett argument för att hon lagt sig vinn om att mot slutet av AP:s liv visa sig från sin allra bästa sida för att kunna locka ut honom till sommarstugan; ytterligare en gång få visa att hon är oövervinnerlig; att det är hon som har det sista kompromisslösa ordet. - Hon ljuger t.o.m. om att hon fått en tjänst i S-stad och att hon och AP som bäst höll på att planera flytten dit. - Hon har senare också sagt sig planera en flytt till Norge.
Att AP betalade ett större matinköp, för att sedan bara ha 36 kr kvar på sitt konto, tror jag var högst medvetet från JM:s sida. Hon såg till att ha glömt sitt kontokort vid kassan och bad AP lägga ut tills hon kom åt sina kontanter, alt. att han skulle få pengarna av JJ som strax innan gjort ett par större uttag. - Vid augusti månads slut är AP:s saldo 13 öre. - JM har full koll: AP ska vara rensad som en död fisk. T.o.m. kameran AP gett sin äldste son ska hon driva in.
Någonstans klämmer ju skon
någon kunning inom området? Jag vet då inte vilken omständighet det skulle vara.