2016-10-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Sommarstugemordet: Makens grav tycks ännu vara orörd
Gravöppning av det här slaget är mycket sällsynt, och dessutom omstridd. Experter har frågat sig vad det kan finnas för nytta med att undersöka stoftet av en man som varit begravd ett år. Kroppens naturliga förändring under den tiden är omöjlig att i detalj förutse men kan vara betydande. Det avgörs av vilket skick kroppen var i vid begravningstillfället men också svårberäkneliga faktorer som kyrkogårdens jordmån.
Kemiska analyser kan försvåras av de naturliga processer en kropp genomgår efter döden och vid jordbegravning.
Inre organ kan förändras på samma sätt, såväl genom dödsfallets naturliga processer som vid en eventuell tidigare rättsmedicinsk undersökning.
Rättens beslut att öppna graven innebar en balansgång mellan juridik och etik.
Källa http://www.bblat.se/blaljus/brott/sommarstugemordet-makens-grav-tycks-annu-vara-orord
Citera
2016-10-29, 23:48
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Kan iaf utläsa en viss tvekan där iom ditt "nästintill lova", fast det gäller ju bara ett ev mordfall som ska lösas så.... OAO

Nu vill du inte förstå,, igen.
Du måste väl hålla med om att det är en viss skillnad mellan att topsa en levande person i bevissyfte och att slita upp en döing för att göra detsamma? Därför tror inte jag att dom hade stört A*ki i sin sömn för att plussa på bevisen,, om det inte verkligen behövts.

Vid tillståndsökning för att öppna en grav krävs säkert att man kan uppge ett rejält skäl, och inte bara säger sig vara nyfiken på hur liket har det nu för tiden.

Sedan är det en himla tur att vi inte tycker precis likadant allihopa,, tänk så tråkigt det varit
Citera
2016-10-30, 00:45
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Nu vill du inte förstå,, igen.
Du måste väl hålla med om att det är en viss skillnad mellan att topsa en levande person i bevissyfte och att slita upp en döing för att göra detsamma? Därför tror inte jag att dom hade stört A*ki i sin sömn för att plussa på bevisen,, om det inte verkligen behövts.

Vid tillståndsökning för att öppna en grav krävs säkert att man kan uppge ett rejält skäl, och inte bara säger sig vara nyfiken på hur liket har det nu för tiden.

Sedan är det en himla tur att vi inte tycker precis likadant allihopa,, tänk så tråkigt det varit
Hm...trodde mig vara av med detta....eller rättare hade bestämt mig för det, men OK ett sista försök att få DIG att förstå MIG och vad jag ville ha sagt med mitt första inlägg i denna sak med gravöppning sen det blev känt att den fick öppnas.

Om det är frågan om ett eventuellt mordfall. Alltså att man skulle iom gravöppning möjligtvis kunna finna något som skulle indikera om brott, då menar jag att det inte är så säkert den skulle komma att öppnas.

En helt annan femma tror JAG att det är om det i stort är klarlagt att det rör sig om ett mordfall (trots nekandet). Då är ju betänkligheter som "störa hans vila", "äckligt arbete", "gravfrid", "estetik/etik", "religiösa skäl", etc något som absolut inte varken får eller kommer att stå i vägen för ett öppnande och checkande av liket.

Säkerligen har hon haft svårigheter att på ett trovärdigt sätt förklara varför hon så enträget ville gå emot inte bara sin makes vilja utan även hela hans släkts önskan om jordbegravning. Varför det var en sån big issue för henne att få honom till aska. Skulle inte förvåna mig om hon lika bestämt motsatt sig även en gravöppning (för att rentvå henne!).
Citera
2016-10-30, 01:15
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
...
Säkerligen har hon haft svårigheter att på ett trovärdigt sätt förklara varför hon så enträget ville gå emot inte bara sin makes vilja utan även hela hans släkts önskan om jordbegravning. Varför det var en sån big issue för henne att få honom till aska. Skulle inte förvåna mig om hon lika bestämt motsatt sig även en gravöppning (för att rentvå henne!).
Hon kanske bara var ekonomisk. Jordbegravning är mycket dyrare = mindre att ärva...
Citera
2016-10-30, 07:56
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Hon kanske bara var ekonomisk. Jordbegravning är mycket dyrare = mindre att ärva...
Om jag nu minns rätt så betalade hon inte en krona för den för det gjorde mannens släkt och ändå envisades hon ända in i kyrkan på att han skulle eldas upp.

Ska passa på å lägga till angående varför det skulle vara nödvändigt att ta upp gubben i fall det visas vara ett mord. Om de t.ex. bara har ett erkännande eller vittnesuppgifter så ser iaf jag det som en självklarhet att man då söker säkerställa teknisk bevisning.
Citera
2016-10-30, 08:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag tänker på ett vittnesmål avgivet nu i höst, från någon som erkänt eller som säger sig ha hört någon berätta vad som hänt eller sett vad som hände. Kan inte tro man öppnar graven utan ett sådant.

Hm, lång mening nu:
Eftersom försäkringsbolaget If läckt ut som ett trasigt såll om sin egna utredning, och därigenom skapat ett följe av media-hysteri bakom sig sedan sensomras, hade iaf jag tagit försiktigt på yttre nyinkomna vittnesmål, såvida någon sådan utsago inte matchar redan befintliga bevis/indicium på ett sätt som direkt gör det till ett bevistema - vilket i sitt nästa steg föranleder behov av rättsintyg.

Hade en yttre nyinkommen utsago däremot framkallat bevistema till denna grad, känns det spontant som att en sådan avgörande utsago kommer från en som vore att betrakta som - medbrottsling.

Erkännande från huvudperson då?
Jo, det hade absolut föranlett behovet av rättsintyg. Men ännu är ingen brottsmisstänkt i drunkningsfallet...

Ovanstående täpper till alla slags möjligheter om vittnesmål/erkännande, iaf för min del.
Jag tror bestämt gravöppningen har sin grund i en indiciumkedja, eller flera möjliga kedjor. Där inte bara If´s material visat sig relevant, utan att nyare kriminaltekniska bevis utgör grund.
Gravöppningen är ingen viljestyrd panikåtgärd om man tolkar vad en poliskälla läckt med, utan begäran är snarare en rättslig skyldighet.
Stött av hur domare Nygren behandlat begäran, och faktiskt även senare uttalar sig om beslutet ( )

Men, men,, vi får se vad som föranlett.
Citera
2016-10-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag gissar att du förstod vad som avsågs.

Äktenskapsförord är något som gäller vid bodelning där parterna lever, fortfarande ärver den efterlevande om den andra avlider om inget testamente säger något annat. Ett testamente kan inte heller skiva bort de fyra basbelopp som den efterlevande äger rätt till -- även om allt är den andres egendom och testamente finns.

Nej det är det inte. Äktenskapsförord gäller vid bodelning. Bodelning sker antingen vid en skilsmässa, under ett äktenskap, vid den ena partens död. Ok!!!
Citera
2016-10-30, 12:31
Medlem
Citat:
Stämmer!
Men jag ville inte spekulera i om storleken på arvet efter GM skulle landa på mer än 4,250,000 kr - förutsatt att inget testamente fanns.

Vad jag ville få fram var att oavsett belopp anses nog inte JM vara rätt person att förvalta arvet om hon döms.

VA???? var fick du den summan ifrån????

Överförmyndarkontroll för 2016 inträffar så beloppet uppgår till 354 400 kronor.
Citera
2016-10-30, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hm, lång mening nu:
Eftersom försäkringsbolaget If läckt ut som ett trasigt såll om sin egna utredning, och därigenom skapat ett följe av media-hysteri bakom sig sedan sensomras, hade iaf jag tagit försiktigt på yttre nyinkomna vittnesmål, såvida någon sådan utsago inte matchar redan befintliga bevis/indicium på ett sätt som direkt gör det till ett bevistema - vilket i sitt nästa steg föranleder behov av rättsintyg.

Hade en yttre nyinkommen utsago däremot framkallat bevistema till denna grad, känns det spontant som att en sådan avgörande utsago kommer från en som vore att betrakta som - medbrottsling.

Erkännande från huvudperson då?
Jo, det hade absolut föranlett behovet av rättsintyg. Men ännu är ingen brottsmisstänkt i drunkningsfallet...

Ovanstående täpper till alla slags möjligheter om vittnesmål/erkännande, iaf för min del.
Jag tror bestämt gravöppningen har sin grund i en indiciumkedja, eller flera möjliga kedjor. Där inte bara If´s material visat sig relevant, utan att nyare kriminaltekniska bevis utgör grund.
Gravöppningen är ingen viljestyrd panikåtgärd om man tolkar vad en poliskälla läckt med, utan begäran är snarare en rättslig skyldighet.
Stött av hur domare Nygren behandlat begäran, och faktiskt även senare uttalar sig om beslutet ( )

Men, men,, vi får se vad som föranlett.

Ja, kanske det. Tror i vart fall inte att man gör en gravöppning bara på allmänna misstankar om att det var ett mord och rotar runt på måfå. Tror man letar efter något specifikt som man, efter en analys, bedömt kunna vara möjligt att finna. Detta kan vara baserat på något som kommit fram i förhör, tex andrahandsuppgifter om något en inblandad påstås ha berättat men nu förnekar att hen sagt. Kan även vara något i IFs utredning som ännu inte läckt, men jag tvivlar. Skulle kunna vara relaterat till injektion med något som använts vid den påstådda förgiftningen, någon kan tänkas ha teoretiserat om "favorit i repris", eller ett specifikt fynd i någons ägo. En drog eller en dagbok. Kan även vara att obduktionen nu visat sig vara bristfällig på någon väsentlig punkt, tex vad avser yttre våld. Tror inte att det går att få någon fälld utan vittnesmål plus tekniska bevis. Mycket spekulerande av mig här.
Citera
2016-10-30, 13:00
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
VA???? var fick du den summan ifrån????

Överförmyndarkontroll för 2016 inträffar så beloppet uppgår till 354 400 kronor.
Prisbasbelopp 2016: 44,300 kr
Per barn : 44,300 kr * 8 = 354,400 kr
Johannas barn : 354,400 kr * 6 = 2,126,400 kr
Två arvingar (Johanna och systern) = 2,126,400 kr * 2 = 4,252,800 kr

Frågor på det?
Citera
2016-10-30, 13:17
Medlem
Citat:
Prisbasbelopp 2016: 44,300 kr
Per barn : 44,300 kr * 8 = 354,400 kr
Johannas barn : 354,400 kr * 6 = 2,126,400 kr
Två arvingar (Johanna och systern) = 2,126,400 kr * 2 = 4,252,800 kr

Frågor på det?
Har du tagit del av bouppteckningen efter Göran?
Citera
2016-10-30, 13:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Nej det är det inte. Äktenskapsförord gäller vid bodelning. Bodelning sker antingen vid en skilsmässa, under ett äktenskap, vid den ena partens död. Ok!!!
Nej, arvsrätten påverkas inte av äktenskapsförord om det inte finns testamente. Du är ärver din make/maka om inget annat sägs - och inga särkullsbarn finns.

Edit:
Och ja - enskild egendom räknas inte in i giftorätten vid dödsfall heller - dock förändrar inte äktenskapsförordet arvsordningen om det inte finns testamente eller särkullsbarn.
Make/maka ärver i första hand allt - även enskild egendom.
Senast redigerad av micro113 2016-10-30 kl. 14:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in