Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Jag tänker på ett vittnesmål avgivet nu i höst, från någon som erkänt eller som säger sig ha hört någon berätta vad som hänt eller sett vad som hände. Kan inte tro man öppnar graven utan ett sådant.
Hm, lång mening nu:
Eftersom försäkringsbolaget If läckt ut som ett trasigt såll om sin egna utredning, och därigenom skapat ett följe av media-hysteri bakom sig sedan sensomras, hade iaf jag tagit försiktigt på yttre nyinkomna vittnesmål, såvida någon sådan utsago
inte matchar redan befintliga bevis/indicium på ett sätt som direkt gör det till ett bevistema - vilket i sitt nästa steg föranleder behov av rättsintyg.
Hade en yttre nyinkommen utsago däremot framkallat bevistema till denna grad, känns det spontant som att en sådan avgörande utsago kommer från en som vore att betrakta som - medbrottsling.
Erkännande från huvudperson då?
Jo, det hade absolut föranlett behovet av rättsintyg. Men ännu är ingen brottsmisstänkt i drunkningsfallet...
Ovanstående täpper till alla slags möjligheter om vittnesmål/erkännande, iaf för min del.
Jag tror bestämt gravöppningen har sin grund i en indiciumkedja, eller flera
möjliga kedjor. Där inte bara If´s material visat sig relevant, utan att nyare kriminaltekniska bevis utgör grund.
Gravöppningen är ingen viljestyrd panikåtgärd om man tolkar vad en poliskälla läckt med, utan begäran är snarare en rättslig skyldighet.
Stött av hur domare Nygren behandlat begäran, och faktiskt även senare uttalar sig om beslutet (

)
Men, men,, vi får se vad som föranlett.