2017-05-07, 17:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Borde inte vatten till just detta "badkar" tagits från sjön i stället för från brunnen?
Det beror på. - Fanns en vattenslang tillgänglig nere vid bryggan, eller som var lång nog att räcka till en uppdragen båt, (färsk)vattenutkast någonstans vid lilla huset, t.ex.?). - En annan synpunkt är att den förhållandevis ringa mängd som skulle ha åtgått kan ha burits ned i ett par hinkar. Färskvatten kan också ha bedömts vara bättre än sjövatten pga förekomst av alger, avlagringar, gruskorn mm och att man varit rädd för att dessa skulle ha kunnat lämna misstänkta spår i AP:s ansikte, alt. att den som förfyllde det lilla ansiktskaret ville att det skulle torka snabbt och spårfritt, för att sedan återställa div. smutsiga skopor mm, innan båten sköts in i vassen.
Citat:
En del av bevisningen, som jag uppfattar det, går ju ut på att bevisa att Aki dränktes med brunnsvatten och inte med sjövatten.
Vet man var vattentäkterna fanns? - Han kan ju också ha dränkts i toa-stolen, eller i en balja utanför huset. - Man måste ha mycket mer detaljerad info än det som finns upptaget i FUP för att kunna bedöma frågan.

Man vet att han återfanns med uppåtvänt ansikte och att händerna befann sig nästan uppe vid vattenytan. - Majoriteten av alla drunkningsoffer (innan de pga gaser mm flutit upp) hittas med ansiktet vänt mot botten och ofta i den position där de kämpat som bäst för att få luft. När AP:s kropp drogs upp var den lätt svullen. Han hade bara shorts och en t-shirt på kroppen; hans jeans låg slängda över en stol inne i köket.
Citat:
Har någon sett någon liten barn-"pool" i närheten av husen, på någon bild?
Det ska (enl. FUP och vittnesförhör) inte ha funnits någon sådan pool i aug 2015; dottern AB tror att den torkat ihop och spruckit (om jag nu minns rätt efter förhörsplöjandet). - Hur som helst är det ju mycket lätt att införskaffa en uppblåsbar sådan som man sedan kastar.
Citat:
Om det var något uppblåsbart så kan det jag tagits med av de som lämnade med bil, troligen långt innan Aki anmäldes som försvunnen. Om det var något i hårdplast kan det ju tömts och stoppats undan i ett förråd.
Javisst, och det är ju inte bara barnpooler som kan användas för ändamålet; även tunnor, större ämbar mm duger.
/.../
Citat:
Ordet som Leif GW använde, att Aki var "inkapaciterad" kan jag inte släppa. Frågan, om han nu var det, är ju hur?

Var det fler på platsen kan det ha räckt med att han varit packad och sedan lurats in i ett läge där han överrumplats, t.ex. under förevändning att dra in lite frisk luft tagits med på en strandpromenad under en stjärngnistrande augustihimmel - dvs under förutsättning att man hållit till inne i huset vilket inte så mycket talar för, bl.a. därför att temsning ger vid handen att JM ej varit inne i huset vid relevanta tidpunkter på kvällen jämfört med vad hon själv uppgett. – Vid mätning fanns ingen täckning från masten.

Det mest praktiska hade väl varit att hålla till nere vid bryggan och låta allt äga rum där. Om AP oskadliggjorts i en lägenhet någonstans inne i E-tuna borde han ha dumpas på en mer neutral plats och man sagt sig förgäves ha väntat på honom, osv.

En annan - ganska viktig - synpunkt är JM:s oresonliga svartsjuka och hatkänslor som hon tycks känna ett inneboende tvång att få utlopp för; hennes behov av att till varje pris bekräftas och visa att hon är nr 1; att ingen, ingen ratar henne; slår henne på fingrarna: Sms:en efter AP:s död visar att hon inte kan avhålla sig från att såra och trampa sönder andra personers känslor för den avlidne AP, och hon söker t.o.m. efter hans död vanhedra honom och visa vilken föraktlig person han var. - Detta kommer igen i allt hon säger och gör: Hon är skoningslöst oförsonlig; utan varje tecken på att vilja se sig själv som en dödlig människa med fel och brister. - Detta menar jag också kan vara ett argument för att hon lagt sig vinn om att mot slutet av AP:s liv visa sig från sin allra bästa sida för att kunna locka ut honom till sommarstugan; ytterligare en gång få visa att hon är oövervinnerlig; att det är hon som har det sista kompromisslösa ordet. - Hon ljuger t.o.m. om att hon fått en tjänst i S-stad och att hon och AP som bäst höll på att planera flytten dit. - Hon har senare också sagt sig planera en flytt till Norge.

Att AP betalade ett större matinköp, för att sedan bara ha 36 kr kvar på sitt konto, tror jag var högst medvetet från JM:s sida. Hon såg till att ha glömt sitt kontokort vid kassan och bad AP lägga ut tills hon kom åt sina kontanter, alt. att han skulle få pengarna av JJ som strax innan gjort ett par större uttag. - Vid augusti månads slut är AP:s saldo 13 öre. - JM har full koll: AP ska vara rensad som en död fisk. T.o.m. kameran AP gett sin äldste son ska hon driva in.
Citera
2017-05-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Såg på facebook en grupp där det skulle samlas pengar till ett vittne i Iran? som skulle flygas till Sverige inför rättegången.
Gruppen är tydligen hemlig och det var en kille på jobbet som visade mig lite snabbt nu på eftermiddagen
Någon här som har en aning vem det kan röra sig om
Ghasem?
Citera
2017-05-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Moderator får ta bort den här kommentaren som följer om den är " off topic " men vi är väl många som undrar för VILKA " den humanitära stormakten " kör på högvarv : knappast för nämnda HELT utlämnade lilla tvillingpar Dessutom framstår det ju som att tvillingarnas fars död, aki, ignoreras emedan JMs nye " ö " : RM, daltas det med i swedistan Undrar vad de som styr utredningen är så rädda för Någonstans klämmer ju skon

Inte alls off-topic. Bergsapan gjorde våldsbrott på löpande band:

Mt Jag vill bara säga att det som ni säger nu, det har ingenting att göra med det här
ärendet som ni säger att ni anklagar mig för (ohörbart) misstänksamma att jag har
gjort den. Det har ingenting med den att göra. Om jag har gjort den, då får ni ju
försöka (ohörbart)
Fhl2 Har du dödat någon annan?
Mt Det är som jag säger. Jag vet inte om den personen dog eller klarade sig men det var
under ett bråk.
Fhl2 Var var det någonstans då?
Mt När det är bråk man delar inte ut söta saker, det är bråk.
Fhl2 Och när var det då?
Mt Det var här i Stockholm.
Fhl2 När då?
Mt Det var länge sedan. Det var några månader sedan.
Fhl2 Mhm.
Mt Men det jag försöker säga om den här personen som jag hade huggit, och som jag
högg, om den personen har dött då tar jag på mig ansvaret men inte just det här som ni
påstår.

Här släpper man en knivskärning i Stockholm. Har denna följts upp ens?

Jag bryr mig inte att han ändrar detta senare utan han erkänner då att det var en större misshandel eller liknande. Skit samma. Han ska sättas dit för alla brott. Hur svårt kan det vara att binda en bergsapa till en viss tidpunkt en viss typ av brott i Stockholm?
Citera
2017-05-07, 17:49
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ghasem?
Står det inte att Gashem skulle höras via videolänk? Tror inte han vågar sig till Sverige.
Citera
2017-05-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Står det inte att Gashem skulle höras via videolänk? Tror inte han vågar sig till Sverige.
Skulle det då kunna vara någon familjemedlem som vill vara med och kanske tror att man kan avge karaktärsvittnesmål här?
Om det är jätteviktigt så borde ju konsulat kunna förmedla kontakt med svensk polis.
Det kan vara Ghasem som använder brist på medel som ursäkt för att han inte infinner sig?
(Och kompisarna ser hellre att han visar sin bästa sida samtidigt som han rentvår sig själv)
Citera
2017-05-07, 17:54
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Moderator får ta bort den här kommentaren som följer om den är " off topic " men vi är väl många som undrar för VILKA " den humanitära stormakten " kör på högvarv : knappast för nämnda HELT utlämnade lilla tvillingpar Dessutom framstår det ju som att tvillingarnas fars död, aki, ignoreras emedan JMs nye " ö " : RM, daltas det med i swedistan Undrar vad de som styr utredningen är så rädda för Någonstans klämmer ju skon
När jag ändå är inne på ämnet så har det i tråden uppgetts att AM/CM tryckt " gillar " i facebook på bl.a. Sverigedemokraterna och Fria Tider vilket ju förvånar med tanke på paret GM och AM/CM anknytning till missionskyrkan Den senare har ju förvisso relativt nyligen anslutit sej till vår föredetta statskyrka svenska kyrkan Vet någon när hon börjat " gilla " dessa : före JM och sonen DB fick veta att de skulle flytta ? Uppenbarligen anade AM/CM oråd och var säkert rädd Synd att hon inte vände sej direkt till de lokala sverigedemokraterna och tog ett snack, jag vet att de hade kunnat bistå henne med råd SD har idag över 1000 kandidater till kyrkovalet och är väl insatta i problematiken Avslutar med en undran om hur inblandad omplacerade polischefen lena tysk kan ha varit i detta ? Den senare använde ju samma stil på språk som JM
Citera
2017-05-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Såg på facebook en grupp där det skulle samlas pengar till ett vittne i Iran? som skulle flygas till Sverige inför rättegången.
Gruppen är tydligen hemlig och det var en kille på jobbet som visade mig lite snabbt nu på eftermiddagen
Någon här som har en aning vem det kan röra sig om
Det är väl Ghasem ? som blev rädd o flydde?
Det är i alla fall en vän till M som fick ta del av hans mordbekännelse- då M sa att han gjort allt för en kvinna och att hon då befann sig i Thailand.
M hade åkt upp till vännen i Östersundstrakten och bekände detta - samtalet blev inspelat.
Det var i varje fall en av hans sk.vänner som blev rädd och åkte till Iran. Är inte säker på att han hette Ghasem.
Men Ghasem är den person som Johanna M pekat ut-
både som en av mördarana och den person som tvättade kläder hos henne på mordnatten. Detta var väl en lögn - om jag förstått rätt.
Klart att denne person måste kallas att vittna.
Citera
2017-05-07, 17:56
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ghasem?

Jobbarkompisen bror farbror eller morbror eller vad fan det är, är gift med en kvinna från Iran
Det finns tydligen tv olika grupper där det samlas in namnlista på den ena och pengar på den andra. Och nu var det alltså aktuellt med bidrag till någon som skulle vittna i den här rättegången. Det fanns ett photoshoppat foto på Johanna som var ganska lustigt i sammanhanget.
Nu jobbar inte killen och jag tillsammans alla dagar och tror inte att vi är inne samtidigt fören i början av vecka 20. Ska se om jag kan få ut mer uppgifter utan att verka på för på
Citera
2017-05-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamputtag
Inte alls off-topic. Bergsapan gjorde våldsbrott på löpande band:

Mt Jag vill bara säga att det som ni säger nu, det har ingenting att göra med det här
ärendet som ni säger att ni anklagar mig för (ohörbart) misstänksamma att jag har
gjort den. Det har ingenting med den att göra. Om jag har gjort den, då får ni ju
försöka (ohörbart)
Fhl2 Har du dödat någon annan?
Mt Det är som jag säger. Jag vet inte om den personen dog eller klarade sig men det var
under ett bråk.
Fhl2 Var var det någonstans då?
Mt När det är bråk man delar inte ut söta saker, det är bråk.
Fhl2 Och när var det då?
Mt Det var här i Stockholm.
Fhl2 När då?
Mt Det var länge sedan. Det var några månader sedan.
Fhl2 Mhm.
Mt Men det jag försöker säga om den här personen som jag hade huggit, och som jag
högg, om den personen har dött då tar jag på mig ansvaret men inte just det här som ni
påstår.

Här släpper man en knivskärning i Stockholm. Har denna följts upp ens?

Jag bryr mig inte att han ändrar detta senare utan han erkänner då att det var en större misshandel eller liknande. Skit samma. Han ska sättas dit för alla brott. Hur svårt kan det vara att binda en bergsapa till en viss tidpunkt en viss typ av brott i Stockholm?
Polisen hade avlyssnat M,s telefon- samtal där han i kryptiska ordalag berättar detaljer som stämmer in på mordet på Göran M. Polisen konfronterar honom genom att spela upp vad han sagt... M försöker slingra sig genom att berätta att samtalet nog hade handlat om ett bråk uppe i Stockholm. Han-M- tycks ha försökt att få polismännen att tro att han huggit en annan ung man- i Stockholm.Senare när han slutligen erkände mordet på Göran M så framkom att hans "valsande"om knivskärning i Sthlm- bara var ett sätt att inte erkänna det verkliga mordet.
M har trots allt gått i lära hos Johanna -och han har lärt sig lite extra slugheter av henne- se alla hennes lappskrivningar, hennes uppfostran av M- att han ska hålla käft osv.
Men visst M kan kanske ha varit street-smart redan innan- men i förhören ger han dock inte den uppfattningen, att vara slug alltså.
Citera
2017-05-07, 18:27
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
En del av henne hör nog hemma i den paternalistiska grupp som bär den vite mannens börda och förställer sig att när hon väl fått ner dem ur träden då ska hon höja dem till oanade nivåer.

(Det där låter förfärligt när jag skriver så, för jag tror inte på det sättet själv, men jag tror att många har felbedömt svårigheterna, alltså inte fattat vari de består; jag har inget emot integrering. Berättar det för att jag inte vill se rasistkortet draget av någon)
Den brittiska popgruppen eurrythmics hade en HIT med : ( dont mess with a) missionary man och de blev väl knappast anklagade för något Vill knyta an detta till AM/CM och GM vilka var i showbusiness : spelade banjo ( GM ) samt fiol, piano och sång AM/CM Märkligt nog ärvde " barnen " varken intresse/talang för musik och sång inte ens kyrkokören eller
Citera
2017-05-07, 18:32
Medlem
Citat:
Kan du och någon annan bekräfta att det finns bild på Ghasem på någon av de facebooksidor jag visade igår?

Om det är han, så tror jag att han fortfarande är kvar i Sverige. Eller har jag sett en dubbelgångare?

Nu kan jag inte så här peka på han.. Samtidigt som jag läste FUPen de senaste 3 dagarna så har jag försökt söka personerna som nämns +de bilder som visas upp för MR .. jag vet att han har ett fb.. jo, berg-afghaner ser lika.. lutar mot kines/thai-drag .. och just Ghasem är en typisk sådan..
jag återkommer med bild men vill vara säker på att det är personen innan ...
Citera
2017-05-07, 18:34
Medlem
Mä Men för igår när jag pratade med hon, målsägandebiträdet då började vi prat. För jag har varit så rädd att Johanna skulle ärva honom nu då. För jag tycker att man ska ju inte belönas för att ha mördat sin egen far i alla fall, det verkar inte klokt. Då sa hon till mig så här att. Det behöver du inte vara rädd för, sa hon. Den som mördar ärver inte den man mördar. Den, den chansen har man försatt, sa hon. Finns bara en gång, det är om man kan påvisa att det är helt, helt fel i huvudet. Då kan det bli en undantag. S

Ovanstående citat är från Ankis förhör. Någon som vet vid vilken "sjukdom" arvsrätten skulle gälla? Om det finns ngn sådan tar jag det för troligt att det är denna sjukdom Johanna kommer att fösöka fejka skulle en stor sinnesundersökning bli aktuell. Skulle inte förvåna mig om en sådan diagnos innehöll plötslig viktuppgång. Johanna själv har ju dessutom påpekat att hon besitter kunskaper om att bedöma psyskisk ohälsa ( vilket mig veterligen bara en leg psykiatriker får göra)

någon kunning inom området? Jag vet då inte vilken omständighet det skulle vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in