Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
Varför låtsas du fråga uppenbar fakta även för lågstadieungar.
De flesta ggr jag frågar klarar den som påstår inte av att redogöra. Dom utgår inte från fakta. I stället har dom suttit och fantiserat ihop rövarhistorier.
När jag då ställer grundläggande frågor och de inte klarar av att svara så kunde man ju tycka att dom skulle bli tacksamma för att jag pekat ut en brist.
Emellertid reagerar de flesta som du att de håller kvar vid fantasierna och blir arga på mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
Genom att i sitt antal som ökat explosionsartat tillgodogöra sig bostäder som annars hade tillfallit de utan Adidasbyxor som nu istället tvingas ut i bostadsköp/budgivning understödd av billiga krediter (minusräntan) så att vi kan föda den artificiella bubblan till sin spränggräns.
Nu förklarar inte det saken. Invandringen i Schweiz har varit större. Där har folk bostäder.
Förklaringen är att det byggs bostäder.
Det du observerar är i stället konsekvenser av vänsterpolitiken i Sverige. Hyresregleringen som gör det olönsamt att bygga HR. Och de som vill ha hyresregleringen tar inte ansvar och bygger.
Vänsterpolitiken är problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
Guld!?, vem fan bryr sig i guld den dagen allt rasar samman?, tak över huvudet och mat för dagen är prio ett för mänskligheten. På de grunderna så ter det sig självklart att Sverige hinner bli ett u-land innan den sovande zombie-Svensken vaknat.
Ni verkar vara flera som har väldigt svårt att läsa innantill. Frågan om prisökningen på guld var om det var en bubbla och vad som drivit upp priset.
Fö så är det bara att rösta på Alliansen om du ska hålla kollapsen borta. Du ser i Venezuela hur det går om man kör vänsterpolitik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
Nu en fråga till dig: (Svara för en gångs skull utan motfrågor vilket förstör debatten)
Vem kommer få betala om kreditgivarna (De förutom SBAB menar jag) tappat förtroendet för Svenska folkets lån bundna till en "lokalt" värderad bostadsmarknad i ett land med arktiskt klimat?. (I händelse av kommande finanskris kombinerat med massiva ökningar av Adidasbyxor som givetvis inte kommit i arbete mer än ytterst marginellt.
Jag skulle gärna svara men du skriver ju så rörigt att det är hopplöst att få ut någon semantik.
* De flesta kreditgivarna har ingen option. Vi har 3000 mdr på bankkonton. Vi är mao kreditgivare på i stort sett hela bolåneskulden den vägen. Och vi kan inte komma undan den kreditgivningen utan att amortera.
* Men nu är en del avista konverterad till bostadsobligationer. Eventuellt handlar din fråga om vad som händer ifall köparna vill ha högre ränta. Då blir det högre ränta. Och bankerna kommer att skruva upp bolåneräntorna något.
Grekiska statsobligationer ligger på 7%. Så du kan ju fundera på var svenska säkerställda bostadsobligationer borde hamna. Idag är 5 årsränta 0.57%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
Kommer kreditgivarna göra det?, kommer mamma staten ha resurser för att backa upp det?, och sist men inte minst kommer mamma staten ha viljan att backa upp den överbelånade pöbeln?.
Det är närmast hopplöst att förstå vad du menar. Jag misstänker att du har så dålig koll att du inte klarar av att ställa en begriplig fråga.
Obligationerna löper tiden ut. Skall dessa rullas i nya omgångar så blir det bara högre ränta. Inget konstigt.
Men är det kreditförluster du talar om så är det bankernas ägare som åker på att betala de. Och blir det default på bostadsobligation så är det innehavaren som förlorar.
Staten har inget med detta att göra.