Jag roade mig med att läsa polisens egen "redogörelse" (från 2000) mer noggrannt. Jag kan rekommendera alla att göra detsamma. Den säger egentligen ganska lite om fallets teknikaliteter, men desto mer om enhetens arbetssätt och stämning:
http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf
Ett genomgående intryck är att Hjelmgren redovisar en väldigt "kramig" stämning i utredningen. Polisen samarbetade exemplariskt med soc, psykologin, KUT och andra myndigheter och man tar t.o.m upp hur fallet utvecklat och skärpt de medverkande. Samtidigt sägs det att undersökningen ofta kom på kant med den övriga polismyndigheten. Alltså ett genomlyckligt kollektiv, som upplever att alla omkring dem är oförstående idioter.
Jag funderar på om denna miljö kan ha bidragit till ett "groupthink" i utredningslaget. Det verkar ha funnits en fantastisk konsensus bland alla inblandade från olika instanser. Kanske var det t.o.m en reaktion på hur vidrigt brottet faktiskt var: man får nästan känslan att Hjelmgrens rapport i sig är ett slags terapeutisk behandling av något som rimligen måste ha skakat alla inblandade utredare i grunden. "Det var vidrigt, men vi står starka och höll ihop", typ. Jag spekulerar vilt, men det är intressant att fundera om den här typen av gruppsykologiska fenomen varit relevanta för utgången.
FU-ledaren Sandberg beskrivs som en mycket ödmjuk man. Jag uppfattar honom inte som särskilt äregirig, så jag köper inte riktigt anklagelserna (bla i Expressen) om att han skulle ha offrat barnen för att "skriva kriminalhistoria". Dock sägs han ha varit extremt öppen med att bejaka och ta in andra kompetenser. Hjelmgren återkommer till hur Sandberg agerat som en "dammsugare" och samlat in kunskap och assistans från skilda håll. Kan det därmed ha funnits en naivitet inför SÅC-s tvärsäkra utpekanden? Hade en mer garvad polisutredare kanske kunnat förhålla sig mer sunt skeptisk?
SÅC-s medverkan har redan avhandlats på andra ställen, men visst svindlar det lite när rapporten beskriver hur denne "snabbt kunde se" att barnen var inblandade i morden... tydligen bara baserat på vad han läste i förhörsprotokoll! Hjelmberg hänvisar också till hans roll i "utredningen av
seriemördaren Thomas Quick"
Food for thought...