2017-05-07, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle
MR som huvudvittne mot JM i den kommande rättegången är allt annat än en hit för åklagaren.

MR är drogberoende och därmed i stort behov av pengar, vilket ger ett motiv för att råna och mörda samtidigt som drogpåverkan också undergräver hans trovärdighet som vittne.

MR var bevisligen ute med "mördarbilen" och rekade i trakterna kring mordplatsen kvällen innan mordet.

MR påstår att han egentligen inte ville genomföra knivattacken men blev övertalad. Mot det talar att han innan han kom till Sverige hade ett gediget våldskapital som han utnyttjade flera gånger efter ankomsten. Han har också själv vittnat om att han senare ville mörda JM. Han verkar alltså inte vara en person som behöver övertalas, särskilt inte av en kvinna som han antyder i förhören.

MR har liksom JM kommit med ett flertal versioner om vad som egentligen hände under mordkvällen. Därigenom är trovärdigheten körd i botten. Saker som går att kontrollera som sammanstötningen med en person vid bilen mordkvällen samt var mordvapnet dumpats har inte kunnat verifieras. Det styrker inte direkt hans vittnesmål.

Som sagt - inget drömvittne för att stödja ett mordåtal mot JM.
Allt annat än en hit vilket även åklagarna hajat så därför slängs det in några förstärkningsbrott som skall lyfta. Stämplingar t ex. Stämplingen dottern A bjuder på tveksamt men DBs om att smälla en soffa i huvve på Aki borde hamnat där de 5 borttagna stämplingarna hamnade nämligen i papperskorgen.
Citera
2017-05-07, 13:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad tror du om badkaret i Tilläggsprot. II, del 1 (2), s. 33. - Lagom stuvningsbart för ett huvud; är man två kan benen också fixeras på ett försåtligt sätt.

Borde inte vatten till just detta "badkar" tagits från sjön i stället för från brunnen?

En del av bevisningen, som jag uppfattar det, går ju ut på att bevisa att Aki dränktes med brunnsvatten och inte med sjövatten.

Har någon sett någon liten barn-"pool" i närheten av husen, på någon bild?

Om det var något uppblåsbart så kan det jag tagits med av de som lämnade med bil, troligen långt innan Aki anmäldes som försvunnen. Om det var något i hårdplast kan det ju tömts och stoppats undan i ett förråd.

Iofs. behöver det inte vara så stort. Det kan säkert gå med en hink, som någon föreslagit.

Ordet som Leif GW använde, att Aki var "inkapaciterad" kan jag inte släppa. Frågan, om han nu var det, är ju hur?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-07 kl. 13:31.
Citera
2017-05-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Till Honan6s tankvärda frågor och funderingar ovan vill jag lägga detta.

Hur har Göran och Anki förhållit sig till JM bakåt i tiden?
Det har ju framförts i tråden några gånger att vad JM gjort har familjen varit med på och stöttat och därför har dom också ett ansvar.
Jag har nu en bild av att, om man bortser från några enstaka utsvävningar, så var JM i stort sett socialt fungerande så länge hon levde med PG, dvs till ca 2010. Sedan började nedförsbacken. Föräldrarna trodde på hennes eskalerande lögner länge och stöttade på olika sätt. Inte minst för barnens skull. Anki vart nog skeptisk först. Senare även Göran. Akis död, olagligt boende, "bedrägeri" riktat mot kommuner, sexet, lögner, misskötsel av lägenhet och tjat om pengar trots egna goda inkomster fick till slut föräldrarna att sätta ner foten. Borde dom gjort det tidigare? Självklart, med facit i hand. Gjorde dom fel som försökte hjälpa sitt barn och sina barnbarn? Det är en tung fråga i dagen ljus, men jag har svårt att rikta anklagelser mot Anki och Göran.

Vad hände med JM när hon separerade från PG?
Hennes aktiviteter på prostitutionssajter och att ha "försvunnit" några dagar då och då i samband med detta har jag daterat, om jag minns rätt, att det började ca 2007-2008. I stort sett fungerar ändå JM fram till 2010 då hon och PG separerar. Hur påverkade relationen med Aki JM? Jag har intrycket från vittnesmål att Aki är skötsam fram tills han träffar JM. Dom gör några dåliga affärer tillsammans. Kanske är det "dumma" affärer, kanske blir dom lurade. Restaurangen i Köping och det bilburna gatuköket som köptes i Norrland och kanske huset var affärer som paret gjorde där dom upplevde sig som lurade. Kanske fick ivern att bli egna företagare och husägare dom att inte vara tillräckligt uppmärksamma på riskerna? Kanske skyllde dom på varandra för det som blev fel?
Skyddsnät för den som blir lurad i affärer av den här typen finns knappt. Därför funderar JM i stället på att "ta lagen i egna händer" och ta livet av dom som lurat paret. Han som sålde restaurangen i Köping är ett exempel. Lever han fortfarande, förresten? Dom som sålde huset till JM och Aki hade inbrott och blev bestulna på vapen och en bil och jag förstått rätt. Signalement stämmer med hur JMs torpeder brukar se ut.
Sammanfattningsvis blev relationen mellan JM och Aki en nedförsbacke för dom båda. JMs lösning på problemen var ett teckna livförsäkringar på Aki och sedan ta livet av honom.
Företagandet, som man kan säga har ett inslag av "entrepreneurial spirit", i kombination med en avsaknad av ärlighet, rättskänsla och moral blev förödande. När det "gick så bra" att mörda Aki, utom att utbetalningarna drog ut på tiden, så var det ju bara att köra på! Företaget, som drog igång 2015-11-01 drog in 41 miljoner, främst på att förmedla flyktingplatser, under 9 månader, enligt uppgifter i FUP. Boende drevs utan tillstånd, barn kunde man ha sex med, den som "skvallrade" slogs sönder och samman och till slut behövde Göran och Anki dö för att rädda den akuta likviditetskrisen.

Jag vet inte om det är sant, men jag brukar säga:
– Förr eller senare kommer sanningen i kapp.

Karma is a bitch kan man också säga...

Hade det behövt gå så långt?

Jag förstår inte hur du får ihop att prostitution visavi äktenskap/barn är i stort sett fungerande? Du äcklar mig lite här.
Citera
2017-05-07, 13:36
Medlem
Contants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag vet av vi diskuterat och avfärdat detta tidigare. Men damen ser i mitt tycke ändå fortfarande gravid ut på bilderna. Tjock om bålen men inte tjock i ansiktet. Men det är nog inte så troligt efter 9 månader med totala restriktioner. Hon är märklig men inte så märklig att hon är gravid mycket längre än vi andra.

Det är till 99.99 % p.g.a hennes medicin som hon sägs få på häktet. Det är ett riktigt rävgift, alla kategorier, just viktuppgången är snabb och kopiöst svår att bli av med. Önskar inte min värsta fiende upplevelsen som kommer med utsättningssymtomen (läs:avtändning) när man ska sluta med Venlafaxin, så ett tips är att låta henne sluta "cold turkey" för det skall kunna jämföras med en avtändning på ett långt heroinmissbruk och det kan ta mer än 6 månader innan du mår hyggligt igen.
Citera
2017-05-07, 13:42
Medlem
Citat:
Borde inte vatten till just detta "badkar" tagits från sjön i stället för från brunnen?

En del av bevisningen, som jag uppfattar det, går ju ut på att bevisa att Aki dränktes med brunnsvatten och inte med sjövatten.

Har någon sett någon liten barn-"pool" i närheten av husen, på någon bild?

Om det var något uppblåsbart så kan det jag tagits med av de som lämnade med bil, troligen långt innan Aki anmäldes som försvunnen. Om det var något i hårdplast kan det ju tömts och stoppats undan i ett förråd.

Iofs. behöver det inte vara så stort. Det kan säkert gå med en hink, som någon föreslagit.

Ordet som Leif GW använde, att Aki var "inkapaciterad" kan jag inte släppa. Frågan, om han nu var det, är ju hur?

Att dränka AP utan att han får några märken kräver rimligen att han drogas med mer än den mängd alkohol han hade i blodet. Att hitta en sådan drog efter över ett år i graven kan nog vara svårt. Jag skulle säga att han antingen drogats eller drunknat på egen hand.
Citera
2017-05-07, 13:43
Medlem
blodgivarens avatar
" äpplet faller inte långt från trädet " Anser någon annan i tråden att JM och sonen D har ett mål under förhören nämnligen att " trötta ut motståndaren / motspelaren och få dessa att resignera typ att det slutliga svaret ifrån fl blir : " JAJA, nu orkar jag inte längre ! Gonatt, vi ses imorgon " slut JM & sonen D drömkommentar ifrån fl Nästa dag kommer fl sovit sej till " försoning " och den " lyckliga familjen " där ju klanen Möll*r, Blomst*rlund med diverse utländska " kusiner " nu är sams med pappa polisen och mamma domaren Alla har väl hört religiösa klaner kalla varandra för " bror/broder/bruschan & syster " För att illustrera detta BILDLIGT ( allegoriskt ) :1) en annan fälla är ju att vi ska ha överseende med misslyckade medelmåttor för att på så vis få känna oss " goda " och gör vi inte det är vi översittare ! 1.1) i flygplan uppges föräldrar med barn medtagna i kabinen att ta på sig syrgasmasken f-ö-r-s-t och därefter på barnet 1.2) vi lär oss ju livräddning med klädsim i skolan och då varnas vi för att den som ska räddas ifrån att drunkna kan ta tag i livräddaren, trycka ned livräddare under vattnet för att ha som flytetyg = då drunknar livräddaren/flytetyget och därefter drunknar den från början icke-simkunnige som av någon anledning hamnat på djupt vatten ! De här klanerna VET vad de är och simmar hjälpligt runt i djupa, mörka vatten långtifrån land och har några öar de kan ilandstiga på Egentligen kan ju fl helt enkelt se det hela som en insats ifrån kustbevakningen/sjöräddningen : a) identifiera varför dessa är ute på djupt vatten och hur de där klarar sej ? b) vilka öar har de tillgång till ? Det här är ju som pippi på de sju haven som tävlar med piraterna om att " hitta skatten " En av " öarna " är ju uppenbarligen " sommarvillan granliden " och en annan " bilarna" varav JM öppet vårdar en Jag skulle tro att det hela är enkelt att utröna genom att kolla in vilka " öar " som vårdas ( mer eller mindre dolt naturligtvis ) Om fl vill testa denna teori är det bara att öppet och tydligt ta bort en " ö " och istället låta de misstänkta " tröttas ut genom att simma omkring " i " skärgården " Att sitta och dalta/dadda dessa medelmåttor kan ge samma resultat som vid nämnda misslyckade " simlivräddning " Slutligen vill jag förtydliga att jag använder BILDLIGT språk eftersom vi tydligen undanhålls fakta som ska läggas fram i rättegången
Citera
2017-05-07, 13:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Att dränka AP utan att han får några märken kräver rimligen att han drogas med mer än den mängd alkohol han hade i blodet. Att hitta en sådan drog efter över ett år i graven kan nog vara svårt. Jag skulle säga att han antingen drogats eller drunknat på egen hand.

Om nu bevisningen ser ut som antytts, dvs. att han dränkts med brunnsvatten, hittats i sjön på "dumpavstånd", en knapp meter från bryggan, med ryggen upp, hur förklarar man då att han "drunknat på egen hand"?

"Insulinspåret" finns väl bl.a. därför att det inte lämnar spår?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-07 kl. 13:48.
Citera
2017-05-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Satan vad sliten och tjock hon ser ut på senaste fotona. Och vad i helvete har hon gjort med ögonbrynen?! Hon ser ju riktigt psyksjuk ut nu.

http://www.vlt.se/vastmanland/ar-hon-spindeln-i-det-bisarra-mordnatet

http://omni.se/jag-skulle-aldrig-be-nagon-hugga-nagon-med-kniv/a/Lrkl9

http://www.vlt.se/blaljus/brott/johanna-moller-jag-skulle-aldrig-skicka-dit-nagon-med-kniv-jag-hade-gjort-det-sjalv
Vilken förändring- ja nu finns ingen utväg för J. M. Hon har kanske inte ännu insett att hon är fast ! .
Hon snickrar på nya varianter hur brotten begåtts, pekar ut nya gärningsmän.
Eller har hon givit upp och insett det vi andra förstått- tänker att Helge Fossmo kommer att bli en uppvaktande brevskrivare -de har mycket gemensamt, dessa två.
Citera
2017-05-07, 14:08
Medlem
Citat:
Om nu bevisningen ser ut som antytts, dvs. att han dränkts med brunnsvatten, hittats i sjön på "dumpavstånd", en knapp meter från bryggan, med ryggen upp, hur förklarar man då att han "drunknat på egen hand"?

"Insulinspåret" finns väl bl.a. därför att det inte lämnar spår?

Om jag nu ska agera försvarare skulle jag peka på svårigheterna att få representativa prov efter mer än ett år och att den enda säkra slutsats man kan dra är att han hade kiselalger i lungorna, vilket inte fanns i brunnen.

Sedan skulle jag peka på det typiska med berusad medelålders man som drunknar från båt på grunt vatten. Inget hindrar att han drunknat lite längre ut och drivit några meter med vinden. Åklagaren har inte bevisat motsatsen.

Sedan skulle jag säga att AP var kraftigt byggd, att han saknade märken som skulle tyda på våld och att inga andra droger än en måttlig halt alkohol hittats i hans blod.

Sedan skulle jag plocka upp ett par lämpliga expertvittnen.

Det här åtalet blir svårt, det är vi nog överens om. Bevisningen är tunn i alla led. Sedan kan vi tro vad vi vill om vad som hände. Stämpling kan kanske styrkas. Finns vittnen eller står ord mot ord?
Citera
2017-05-07, 14:11
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Just den här frågan har ju ventilerats mycket i tråden För att använda en allegori ( se mitt inlägg om allegorier just ovanför ) har kanske en " ö " tagits bort här nämnligen smuggelvodka ( vilken alla vet orsakar akut hjärtstopp på den som SJÄLV hinkat i sej den ) Det är väl därför JM inhandlat Ofarlig sprit hos " apoteket/gröna skylten " för att lägga ut en, vi det här laget, ökänd dimridå ! Alla partyfreaks är ju bekanta med vad som kan hända med löftet : " jag ska bara ta två groggar " just e-f-t-e-r dessa två slunkit ned Samtidigt har inte en obduktionsrapport lämnats ut gällande den första " drunkningen " ( av foster " barnet " ) eller 2) En fråga gällande JMs son D : när denne D ville skapa sej ett självständigt liv var det då MRs roll blev tydligare ? Tydligen en något mer komplicerad " ö " att ankra upp vid eller
Citera
2017-05-07, 14:26
Medlem
lasternassummas avatar
Om höga beviskrav
Jag skulle kunna leta på massor som talar för att JM länge planerat att mörda Aki och att hon slutligen lyckas ta livet av honom. Samtidigt har du rätt i att det finns svårigheter, inte minst orsakade av att man väntade 13 månader innan man satte igång en utredning.

Jag tänker nu på ett fall, som belyser de höga krav som ställs på bevis:
Misstänkt för att kastat handgranat mot polisbil. Den misstänkte fanns på platsen, enligt vittnen. Fingeravtryck eller DNA (kanske båda?) från den misstänkte fanns på splitter från granaten.
Den misstänkte nekade och frikändes. Han sa att han tagit i granaten hemma hos en kompis tidigare. Rätten kunde inte utesluta att han talade sanning. Det fanns inget vittne som pekade ut den misstänkte som den som kastat.
Jag är benägen att tycka att beviskraven är för höga, men kan inte tveklöst underkänna domen.

Sanning, rättvisa och juridik är olika saker. Jag hoppas att juridiken ska skapa rättvisa. Det gör den inte om mördare går fria. Det gör den naturligtvis inte heller om oskyldiga döms. Då blir det en balansgång som måste hanteras så att respekten för rättssystemet inte urholkas. Kanske borde jag säga "inte urholkas mer"? Så att allt fler ser sig tvingade att ta lagen i egna händer...

Citat:
Om jag nu ska agera försvarare skulle jag peka på svårigheterna att få representativa prov efter mer än ett år och att den enda säkra slutsats man kan dra är att han hade kiselalger i lungorna, vilket inte fanns i brunnen.

Sedan skulle jag peka på det typiska med berusad medelålders man som drunknar från båt på grunt vatten. Inget hindrar att han drunknat lite längre ut och drivit några meter med vinden. Åklagaren har inte bevisat motsatsen.

Sedan skulle jag säga att AP var kraftigt byggd, att han saknade märken som skulle tyda på våld och att inga andra droger än en måttlig halt alkohol hittats i hans blod.

Sedan skulle jag plocka upp ett par lämpliga expertvittnen.

Det här åtalet blir svårt, det är vi nog överens om. Bevisningen är tunn i alla led. Sedan kan vi tro vad vi vill om vad som hände. Stämpling kan kanske styrkas. Finns vittnen eller står ord mot ord?
Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-07 kl. 14:34.
Citera
2017-05-07, 14:29
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Just den här frågan har ju ventilerats mycket i tråden För att använda en allegori ( se mitt inlägg om allegorier just ovanför ) har kanske en " ö " tagits bort här nämnligen smuggelvodka ( vilken alla vet orsakar akut hjärtstopp på den som SJÄLV hinkat i sej den ) Det är väl därför JM inhandlat Ofarlig sprit hos " apoteket/gröna skylten " för att lägga ut en, vi det här laget, ökänd dimridå ! Alla partyfreaks är ju bekanta med vad som kan hända med löftet : " jag ska bara ta två groggar " just e-f-t-e-r dessa två slunkit ned Samtidigt har inte en obduktionsrapport lämnats ut gällande den första " drunkningen " ( av foster " barnet " ) eller 2) En fråga gällande JMs son D : när denne D ville skapa sej ett självständigt liv var det då MRs roll blev tydligare ? Tydligen en något mer komplicerad " ö " att ankra upp vid eller
Sensmoralen i detta löd ju först typ " skyll Dej själv om Du dricker smuggelvodka = ingen skatt = ingen skattefinansierad rättegång Nu har detta resonemang tydligen ändrats vilket jag anser är klokt : alkoholism är ju en sjukdom i Sverige och den som bjuder en sjukling/ allergiker på detta ( typ aki ) borde fällas för minst " vållande till annans död " anser jag Ska vi vara lika för lagen så ska vi: enligt JM " förtjänade " ju aki att dö men ändå gjorde JM barn ihop med " hemskingen " Nämnde fl behöver vara vaksam på JMs & co rättfärdigande och " egenihopsnickrande rättskipning " om nu inte dessa klaner ska få styra Det är helt enkelt i det här fallet bara att strunta i pladdret ifrån klanerna : RM och övriga " kusiner " bör ju få KLAR kännedom om att " ön det svenska rättsystemet " EJ är gjutet som i sten likt " moses stentavla " utan de kan minsann skickas tillbaka Tack för ordet angående : " någon ordning måste det väl finnas "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in