2017-05-07, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MMA-mannen
Det här stör mig också:

"Genom professionell assistans av psykologer som polisen hade vänt sig till,
hamnade man på ett tålamodsprövande spår. Väldigt få kunde ta till sig bilden av att
två små pojkar skulle ha dödat en annan liten pojke. De allra flesta har en bild av att
barn inte är kapabla till att medvetet döda ett annat barn. Det behövdes psykologers
kliniska kunskap om barn för att våga tänka i de tankebanorna. Polisen hade även
kontaktat psykologen professor Sven-Åke Christianson vid Stockholms universitet.
Han har bred erfarenhet av arbete med grova brottslingar. En av hans erfarenheter är
att grova brottslingar redan i femårs åldern börjar tänka i banor av grova våldshandlingar,
men att det ofta tar flera år innan de omvandlar tanken till handling.
Tillsammans med barnpsykologerna, som redan var inkopplade i polisarbetet, styrde
han polisen mot femåringen som hade kommit med sin pappa redan första veckan
och sagt att han sett mördaren. Det skulle ta två-tre månader för honom att berätta
sanningen, sa psykologerna, under förutsättning att polisen kunde bygga ett så starkt
förtroende med barnet att han kände att kunde berätta."

Det är korrekt att seriemördare redan i tidig ålder har våldstankar med störd empati, men det omsätts inte till verkligheten förän efter puberteten. Grova våldsbrottslingar är något att, där är störd impulskontroll det vanliga.
Problemet med deras approach är att den går inte att försvara sig mot, om de är övertygade om att det var dem men att det kommer att ta 2 månader innan de erkänner, då förhör man tills de erkänner...vad var kriteriet för att de talade sanning från början?
Citera
2017-05-07, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ansar-al-Bundy
Nej det var inte det jag ville ha svar på, jag vill att DU presenterar de tekniska bevisen i punktform. Hela den här historien stinker av psykologspyor och målkåta snutar. Vad är det som talar för att det inte är du? Ditt resonemang är ju helt rubbat, finns inga bevis så är de att betrakta som oskyldiga. Vårt rättssystem bygger inte på att folk skall dömas bara för att "det känns rätt".

De är bunda i tid till platsen och har minst sett den döda kroppen. Någon annan bevisning finns inte utom erkännandet.
Citera
2017-05-07, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och jag förmodar att det är just därför man ska förhöra barn väldigt försiktigt och kortfattat
I detta fallet hade man ett 30-tal förhör med pojkarna (!)

Två saker jag funderar på är när den kvinnliga förhörsledaren säger att "när hon träffade barnen första gången kände hon att barnen undanhöll något"

Det andra är när hon berättar att "efter många förhör hade dom fortfarande inte kommit någon vart...och dom började känna sig pressade (min tolkning)
Sedan började barnen berätta men de sista förhören är inte inspelade
Kan det stämma?

det slutliga "erkännandet" ska inte finnas på band, men det lär väl finnas i skrift får man hoppas.
Citera
2017-05-07, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo, jag förstår att du tuggar på oupphörligt.

De är utpekade i en utredning och den startade för att de var skäligen misstänkta. Utredningen kom fram till att de gjort det. Således är de inte att betrakta som skäligen misstänkta. Sluta nu älta.

Utredningen kan inte komma fram till det, det är ett lika korkat påstående som att polisen kommit fram till att Christer Peterson mördat Olof Palme, sakligt rätt, men juridiskt meningslöst, och omöjligt att försvara sig mot om han inte blivit friad i en rättegång. CP är oskyldig oavsett vad polisen kommit fram till, men ses säkerligen av polisen som den sannolika gm.

"Kommit fram till att de gjort det" har ingen juridisk bäring, de var bara skäligen misstänkta. QED.
Citera
2017-05-07, 12:54
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ansar-al-Bundy
Nej det var inte det jag ville ha svar på, jag vill att DU presenterar de tekniska bevisen i punktform. Hela den här historien stinker av psykologspyor och målkåta snutar. Vad är det som talar för att det inte är du? Ditt resonemang är ju helt rubbat, finns inga bevis så är de att betrakta som oskyldiga. Vårt rättssystem bygger inte på att folk skall dömas bara för att "det känns rätt".

Erkännande väger tungt - gillar du inte detta, ta det med den lagstiftande församlingen... Att den då sjuårige pojken verkade vara ett psykfall med aggressivitetsproblematik stärker endast min tro... Jag behöver inte bevisa något då dessa redan dömts och nu avtjänat sina "straff". Det är du och de som ej tror på deras skuld som får framvisa bevisning på detta.
Citera
2017-05-07, 13:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Utredningen kan inte komma fram till det, det är ett lika korkat påstående som att polisen kommit fram till att Christer Peterson mördat Olof Palme, sakligt rätt, men juridiskt meningslöst, och omöjligt att försvara sig mot om han inte blivit friad i en rättegång. CP är oskyldig oavsett vad polisen kommit fram till, men ses säkerligen av polisen som den sannolika gm.

"Kommit fram till att de gjort det" har ingen juridisk bäring, de var bara skäligen misstänkta. QED.

Du pratar mot dig själv och kommer med plattityder. De var inte straffmyndiga således kunde det aldrig komma till domstol. Så fort man i en förundersökning konstaterar att underåriga är skäligen misstänkta så övergår det till en utredning. Med andra ord skulle de i lagens mening kunna varit misstänkta på sannolika skäl, men det har ingen betydelse eftersom de var underåriga och inte straffmyndiga.

Försök för en gångs skull att förstå att misstankegraden var/är fullständigt ointressant eftersom det har med helt andra saker att göra. Det handlar, som jag tidigare skrivit, endast om vilka tvångsmedel som polis och åklagare får använda. Det är inte aktuellt när det handlar om underåriga.

Radera därför bort misstankegraden i detta fall som något slags argument, vilket du uppenbarligen fått tatuerat i hjärnbarken. Det är helt irrelevant.
Citera
2017-05-07, 13:21
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Erkännande väger tungt - gillar du inte detta, ta det med den lagstiftande församlingen... Att den då sjuårige pojken verkade vara ett psykfall med aggressivitetsproblematik stärker endast min tro... Jag behöver inte bevisa något då dessa redan dömts och nu avtjänat sina "straff". Det är du och de som ej tror på deras skuld som får framvisa bevisning på detta.

Att de utpekats som skyldiga utan att ha något som helst juridiskt biträde till försvar, att ingen rättsinstans har granskat utredningen för att utröna om det är ett skäligt händelseförlopp; sådana dumheter tycker du man ska bortse ifrån bara för att man fått vissa medgivanden i vad som måste ses som oortodoxa förhörsmetoder? Du sträcker dig till och med så långt att diagnosticera den äldre av de som psykfall, vad grundar du det på? Förvisso skriver du svaret själv; du tror. Men att tro har sällan hjälpt i polisiära frågor.
Citera
2017-05-07, 13:22
Medlem
Många utanför ämnet i denna tråd. Tänkte ge lite fakta utifrån vad jag läst på om fallet. Kanske ger det lite klarhet.

1. Länskrim Värmland fick ansvar för grövre våldsbrott i länet året före mordet. Organisationen hade inte satt sig.
2. Förundersökningsledare Rolf Sandberg saknade erfarenhet.
3. Utredningar med barn som brottsoffer o gärningsmän har utvecklats mycket senaste 10 åren och sköttes över hela landet i alla utredningar på ett annat sätt än idag.
4. Förhörsledaren hade förhållandevis stor erfarenhet i att förhöra barn - ca 15 års erfarenhet att förhöra barn som brottsoffer
5. Det var kutym vid den tiden att anlita experter. Sven Å Christiansson ansågs vid den tiden besitta djup kunskap i sättet som barn borde höras.
6. Barn som brottsoffer eller som hördes som utpekade enligt LUL31 saknade ombud. Det gjorde de rutinmässigt på den tiden. Polisen fick tillsammans med socialtjänsten ta det ansvaret.
7. Värmlandspolisen tillsatte stora resurser både erfarna mordutredare, vanliga utredare och barnutredare. Man tog hjälp av socialtjänst och expertis (S Å Christiansson). Man försökte kommunicera ut vad man visste genom media. Polisman försökte göra förhörssituationen med barnen dräglig o skapa relation genom att göra aktiviteter med barnen. Utifrån den tidens tänk knappast fel.
8. Det genomfördes väldigt många förhör med barnen: Utifrån vad man nu vet om att förhöra barn var detta inte bra. Frågorna var för ledande och man ställde barnen mot varandra. Förundersökningsledaren verkar ha övervärderat vilka slutsatser man kunnat dra av barnens berättelser. Förhörsledarna verkar aldrig ha landat i samma slutsatser av barnens berättelser.
9. Det blev aldrig något avslut i form av rättegång osv. Därav osäkerhet i vad utredningen uppnådde för slutresultat. Enligt förundersökningsledaren: utrett att barnen dödat Kevin med pinne som hittats på platsen. Förhörsledarna: barnen har gett en berättelse om vad som hände vid sjön. Åklagare: la ner förundersökningen som bedrevs parallellt med §31 utredningen (antingen ett missförstånd eller också var det annorlunda förr - nu bedrivs §31 inom förundersökningen o eftersom förundersökning inte kan vara delad leds det av samma person. Inte åklagare o polis delat. Föräldrar/barn: levt i tron att de var skyldiga men det verkar inte slutsatsen ha varit.
10. Förundersökningsledaren: stora incitament att nå ett avslut. Dels tidigt i karriären, dels stort tryck från media, dels stort tryck från hans chefer när utredningen tar stora resurser.
11. Det stora felet - alltså misstag även på den tiden då utredningen bedrevs - ligger hos förundersökningsledaren. Han verkar uppenbart inte haft fog för slutsatserna a) att det var mord b) att pojkarna begått mordet (berättelserna lågt bevisvärde o stöds ej av teknisk bevisning) c) att lägga ner förundersökningen.

Det är organisationen och förundersökningsledaren som ska hängas för de misstag som bedrevs och att slutsatserna blev felaktiga. Inblandade poliser, utredare, soc tjänst och övriga verkar ha gjort sitt arbete efter den tidens bästa kunskap.
Citera
2017-05-07, 13:26
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Podr, att pappan beskrev Kevin som "viljestark" tror jag står för att pojken var problematisk på något eller flera sätt.
Men man säger inte om en liten död pojke att han var "bråkig" "elak" "olydig" "lögnaktig" eller annat negativt, sånt säger man inte om någon som dött så här tragiskt.
Därför säger man t ex "viljestark".

Kevin var ett litet maskrosbarn.

"Bilden av Kevin som underrättelsetjänsten fick fram, påminde mer om en lösdrivande hundvalp än en fyraårig pojke. Han strök runt där det fanns umgänge och mat. Kevin har en äldre syster, de bodde hos sin mamma som studerar på Komvux. Hans pappa bor tillsammans med en ny kvinna och barn i ett annat bostadsområde i Arvika, det hände att han var där vissa helger, men inte ofta. Hans föräldrar separerade innan han föddes, de första åren träffade han knappt sin pappa alls. Kevin dök ofta upp hos morföräldrarna som bodde i närheten. Men Kevin dök också upp i andra familjer, bland annat hemma hos femåringen. Det verkade som om de flesta i området kände Kevin. Kanske sökte han social trygghet som han inte hade hemma eller hittade på gatan? Kanske letade han efter en fadersgestalt. Av obduktionen att döma, fanns det övrigt att önska om hans mathållning; hans tänder var t ex slitna av för mycket Cola . Han var redan känd hos polisen. En bilägare anmälde våren –98 skadegörelse då några barn klättrade upp på hans bil för att åka kana på den, Kevin var ett av barnen. Anmälan nådde inte socialförvaltningen under sommaren. Kevin hade både vänner och ovänner bland gatans barn. Han hade utvecklat ett tämligen vulgärt språkbruk och tvingades skapa sina egna normer. ”Den lille killen hade nog bra självförtroende, han litade nog inte på någon, han litade bara på sig själv” , konstaterar Kent Hällström på KUT:en."

http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf (sidan 20)
Senast redigerad av T34Panzer 2017-05-07 kl. 13:34.
Citera
2017-05-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Att de utpekats som skyldiga utan att ha något som helst juridiskt biträde till försvar, att ingen rättsinstans har granskat utredningen för att utröna om det är ett skäligt händelseförlopp; sådana dumheter tycker du man ska bortse ifrån bara för att man fått vissa medgivanden i vad som måste ses som oortodoxa förhörsmetoder? Du sträcker dig till och med så långt att diagnosticera den äldre av de som psykfall, vad grundar du det på? Förvisso skriver du svaret själv; du tror. Men att tro har sällan hjälpt i polisiära frågor.

Hade inte den då sjuårige pojken försökt strypa en annan unge?
Citera
2017-05-07, 13:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hade inte den då sjuårige pojken försökt strypa en annan unge?

Brodern, enligt uppgift.
Citera
2017-05-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Brodern, enligt uppgift.

Tack! Bingo! Jag har haft mången duster med mina tre syskon, men ALDRIG ens varit i närheten av att försöka strypa någon av dem - har aldrig hört detta i normala familjer, så nog faan hade denne telning grava problem om han försöker strypa sin bror...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in