2017-05-06, 15:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Har polisen kunnat fastställa ett alibi eller liknande att han inte var med på mordnatten? Om muhammed tar sitt förnuft tillfånga nu när inte polisen pressar och säger att han och G tänkte råna dem, dna under görans naglar för att det blev handgemäng när de ville att Göran skulle öppna kassaskopet och då fick G fick psykbryt och högg ihjäl far och nästan mor?

Kan åklagaren bevisa bortom allt rimligt tvivel att han ljuger då? Vad finns i FUP som 100% utesluter att det G var med och att det var ett rån?

Ja usch, allt kan förvröngas och man kan komma med nya påståenden.

MR är ett osäkert kort fr a som han uppger att han åkte runt i trakterna dagen innan.
En missbrukare med stort pengasug som kanske ljugit om sin ålder och tidigare suttit inne för våldsbrott utomlands. Klart han kan ta en kompis och åka runt för att råna ex paret Möller som han har uppgifter på har pengar. Han kan ha kommit på detta alldeles själv utan Johanna...

Hoppas inte någon tycker det låter troligt...
Citera
2017-05-06, 15:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Ja usch, allt kan förvrängas och man kan komma med nya påståenden.

MR är ett osäkert kort fr a som han uppger att han åkte runt i trakterna dagen innan.
En missbrukare med stort pengasug som kanske ljugit om sin ålder och tidigare suttit inne för våldsbrott utomlands. Klart han kan ta en kompis och åka runt för att råna ex paret Möller som han har uppgifter på har pengar. Han kan ha kommit på detta alldeles själv utan Johanna...

Hoppas inte någon tycker det låter troligt...

Man kan se det här på olika sätt. Så här ser jag det.

Utfärden dagen innan mordet kan nog förtjäna att tydliggöras mer. Kanske var det ett utslag för lite research efter att JM utlovat en stor summa pengar till MR om föräldrarna mördades. Han hittade inte ens dit. Vad han berättade om syftet med utfärden till sin/sina medresenärer är naturligtvis inte ointressant, men det förefaller inte att ha något att göra med vad som hände mordkvällen. Den slutsatsen har också utredare och åklagare kommit fram till, som jag uppfattat det.

JM har visat sig kapabel att ljuga ihop nio olika historier om vad hon gjorde mordnatten för att undvika att berätta vad hon verkligen gjorde.
Det går naturligtvis att hitta på många fler historier.
Alla versioner som inte passar ihop med vad vi vet om bevis, indicier, motiv, tillfälle, alibin och allt annat räknar jag bort som inte trovärdiga. Så förefaller åklagare och polis också resonera. Tack och lov!

Citera
2017-05-06, 15:39
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Sant, ett dåligt exempel men principen är att gå på den tilltalades uppgifter om åklagaren inte kan bevisa att det är osant.

Ok, satt hon inte med fulla restriktioner? Om hon fick ut post ändå är det oroväckande, hur ser det då ut med yrkeskriminella som sitter med fulla restriktioner som kan systemet? Helt sjukt vad tandlöst Sverige är, svennebananrepublik.

Har polisen kunnat fastställa ett alibi eller liknande att han inte var med på mordnatten? Om muhammed tar sitt förnuft tillfånga nu när inte polisen pressar och säger att han och G tänkte råna dem, dna under görans naglar för att det blev handgemäng när de ville att Göran skulle öppna kassaskopet och då fick G fick psykbryt och högg ihjäl far och nästan mor?

Kan åklagaren bevisa bortom allt rimligt tvivel att han ljuger då? Vad finns i FUP som 100% utesluter att det G var med och att det var ett rån?

Att mohammed börjar tänka ut en icke orimlig historia som utesluter JM's medverkan är ganska uteslutet. Det är osannolikt att det kommer hända.

Bl a redan dagen efter eller dagarna efter kände sig mohammad lurad av johanna att få behöva ha utfört det hemska dådet mot föräldrarna. Han hade känt sig sviken av henne och tänkte vid flera tillfällen om han ska döda henne pga hon försatt honom i den sits han började inse han kom i.

Jag kan förså mohammads känsla helt; ena dagen säger hon massa fina saker om hur han får stanna i sverige och massa annat positivt om han bara gör som hon säger. sen dagen efter har hon glömt vad hon sa dagen innan för hon har brist i engagemang i sitt skådespeleri att "hjälpa" honom.

Bl a sa han i telefonavlyssning "att om hon inte hjälper honom så ska han skada henne".

Nu i förhör har han fått reda på att JM skyller allt på honom. So much for "help". Mohammad kommer njuta av att se JM stryka med.

Den enda som skulle komma med en rimlig historia som utesluter JM som GM är hon själv eller hennes försvarsadvokat. Inte ens hennes barn vill ta den linjen.
Senast redigerad av cossinus 2017-05-06 kl. 15:47.
Citera
2017-05-06, 15:49
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
JM har inte inhandlat knivar dagarna före mordet. Kvittona visar att Willys i Eskilstuna har sålt knivar dagarna före mordet. Ingen av Kvittona har vad jag ser betalats av JMs kort. De har inte hittat mordkniven(arna).

Jag tycker att det framgår rätt tydligt att det är JM som inhandlat knivarna, vid 2 eller 3 tillfällen. Det framgår av de andra varorna som hon köper, ex hennes favoritkakor "Ballerina" , blöjor m.m.

Knivarna har hittats (så som jag tolkar det), i december vid den sista dykningen, finns bild på knivar och den plastpåse de låg i som var en gammal brödpåse "Grekiskt Lantbröd". Finns i "Huvudprotokoll".......
Citera
2017-05-06, 15:53
Medlem
lasternassummas avatar
JMs äldsta dotter AB – Seriös och trovärdig, IMO
Jag har ganska noggrant läst igenom allt som framkommit i förhör med AB. Jag noterar att AB ger mig ett rätt igenom seriöst och trovärdigt intryck. Hon uttrycker sig tydligt och konsekvent. Är hon tveksam så säger hon det. Ibland behöver hon tänka lite för att komma ihåg något som hänt ett och ett halvt år tidigare, men när hon kommer ihåg är det klart. Hon anger alltid källor till uppgifter som hon fått från någon annan. Hon visar inga tendenser att undvika att svara. Kanske lite inför möjligheten att orsaka problem för sina syskon. I början är hon lite reserverad inför att berätta allt om JM, men när bilden någon vecka efter mordet på hennes morfar har klarnat för henne så anstränger hon sig hela tiden för att berätta sanningen. AB svävar aldrig iväg med fantasier eller spekulationer. Detta är mitt intryck.

En hel del intressanta uppgifter finns. Jag har valt ut några.
En del innebär tillrättalägganden av tidigare mediasanningar och trådsanningar.

Några axplock från förhör med AB (s 87-126):

Några uppgifter från andra personer som jag noterat i FUP i samband med att jag gick igenom vad AB sagt.

DS: Aki gillade inte att fiska. Han skulle aldrig åka ut och fiska...

Om JMs självbild...
HP 2-8, s227, JM: "Att få förmånen att arbeta med människor i socialt utsatta grupper är något jag brinner för och ser min framtida yrkeskarriär inom just det området.
Vidare är jag en lugn harmonisk person som trivs med mitt liv, mitt yrke och med min framtid."

Rohypnol
Det där med Rohypnol i samband med drunkningen var nytt för mig...
Kan Akis öl spetsats med Rohypnol?

Källor:
Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_1__3_.pdf
Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-06 kl. 16:25. Anledning: Rohypnol
Citera
2017-05-06, 16:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tycker att det framgår rätt tydligt att det är JM som inhandlat knivarna, vid 2 eller 3 tillfällen. Det framgår av de andra varorna som hon köper, ex hennes favoritkakor "Ballerina" , blöjor m.m.

Knivarna har hittats (så som jag tolkar det), i december vid den sista dykningen, finns bild på knivar och den plastpåse de låg i som var en gammal brödpåse "Grekiskt Lantbröd". Finns i "Huvudprotokoll".......

Nu kommer jag inte ihåg detaljerna om knivarna i påsen, men var det inte två knivar?
Jag tolkade det som att det var de två som inte användes vid mordet och att det var den tredje som JM gav till MR i bilen utanför sommarstugan, enligt MR.

Vad har knivspetsen gett?
Såsom intresserad av tekniken bakom avancerade forensiska metoder, så tror jag att knivspetsen borde kunna ge en hel del. Kanske:
– Vilken kniv (fabrikat/modell) kommer spetsen från?
– Vilken exakt stålsammansättning har den, dvs. stålverk, batch, tillverkningstid?
– Vilken väg har den gått ut till slutkund?
– Hörde spetsen ihop med de knivar som fanns i påsen, dvs. var dom troligen köpta tillsammans?

Jag vet inte om detta går att plocka fram, men jag skulle göra ett försök.
Om jag minns rätt så öppnade JM en påse med handskar och tre knivar i bilen efter stoppet vid vägen nära sommarstugan, enligt MR.

Citera
2017-05-06, 16:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
JMs äldsta dotter AB – Seriös och trovärdig, IMO
Jag har ganska noggrant läst igenom allt som framkommit i förhör med AB. Jag noterar att AB ger mig ett rätt igenom seriöst och trovärdigt intryck. Hon uttrycker sig tydligt och konsekvent. Är hon tveksam så säger hon det. Ibland behöver hon tänka lite för att komma ihåg något som hänt ett och ett halvt år tidigare, men när hon kommer ihåg är det klart. Hon anger alltid källor till uppgifter som hon fått från någon annan. Hon visar inga tendenser att undvika att svara. Kanske lite inför möjligheten att orsaka problem för sina syskon. I början är hon lite reserverad inför att berätta allt om JM, men när bilden någon vecka efter mordet på hennes morfar har klarnat för henne så anstränger hon sig hela tiden för att berätta sanningen. AB svävar aldrig iväg med fantasier eller spekulationer. Detta är mitt intryck.

En hel del intressanta uppgifter finns. Jag har valt ut några.
En del innebär tillrättalägganden av tidigare mediasanningar och trådsanningar.

Några axplock från förhör med AB (s 87-126):

Några uppgifter från andra personer som jag noterat i FUP i samband med att jag gick igenom vad AB sagt.

DS: Aki gillade inte att fiska. Han skulle aldrig åka ut och fiska...

Om JMs självbild...
HP 2-8, s227, JM: "Att få förmånen att arbeta med människor i socialt utsatta grupper är något jag brinner för och ser min framtida yrkeskarriär inom just det området.
Vidare är jag en lugn harmonisk person som trivs med mitt liv, mitt yrke och med min framtid."

Rohypnol
Det där med Rohypnol i samband med drunkningen var nytt för mig...

"JM var gravid i vecka 12 när Aki dog..."

Med Aki? Som hade träffat en ny kvinna och flyttat ut?
Med någon annan? MR var inte med i bilden redan då.

Med någon som plötsligt också har dött, något vi ännu inte känner till??

Vad hände med den graviditeten? Abort?
I samma veva tackade JM nej till en fast tjänst på Soc och sa upp sig för att öppna flyktingboende. Kan ju vara för att hon insåg att det regnade guld i den branschen, men många kvinnor som blir gravida brukar inte just säga upp sig utan tvärt om vilja vara fast anställda unde graviditet och föräldrarledighet.
Citera
2017-05-06, 16:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
"JM var gravid i vecka 12 när Aki dog..."

Med Aki? Som hade träffat en ny kvinna och flyttat ut?
Med någon annan? MR var inte med i bilden redan då.

Med någon som plötsligt också har dött, något vi ännu inte känner till??

Vad hände med den graviditeten? Abort?
I samma veva tackade JM nej till en fast tjänst på Soc och sa upp sig för att öppna flyktingboende. Kan ju vara för att hon insåg att det regnade guld i den branschen, men många kvinnor som blir gravida brukar inte just säga upp sig utan tvärt om vilja vara fast anställda unde graviditet och föräldrarledighet.

Det var ca 2015-11-01 som hon sade upp sig, så det var lite senare. Om jag nu minns rätt.
Lite märkligt kanske, men det verkade som hon inte hade någon uppsägningstid...

Min gissning är att den graviditeten avbröts. Annars hade JM haft sju barn...

Citera
2017-05-06, 16:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Hon är såklart skyldig, men om vi leker med tanken att de hävdar att Muhammad har gett Gusen (?) i uppdrag att begå brottet för att säkra upp sin sits eller liknande. Är det 100% säkert att Muhammed var där ensam och att han utdelade det dödliga hugget (varför köptes tre knivar). Kan det varit 2 eller fler som högg? Åtminstone G och M körde dit dagarna innan och G försvann sen.

Jag menar inte att Johanna är oskyldig alls, bara att det ibland går att så rimligt tvivel med de mest fantastiska historierna. Jmf med Mats Alm som hittades vid BO kropp men skyller på att han blivit drogad av kinesiska triader och de vallat runt honom i flera dagar för att ge honom skulden. Han friades för mord.

Aja, jag tror också på livstid men det är inte en walk in the park. Rätten dömer på det som sagts i rätten så länge personen närvarar, gusens del får de ta från fup.

Jag läser vad du skriver men att dra paralleller till L*nda C*enfallet tycker jag är ologiskt, enda skälet till att M*ts A*m inte fick sitt rättmätiga straff är ju att det inte gick att fastställa en dödsorsak på L*nda, det problemet finns ju inte i det här fallet, hur GM dog vet vi säkert.

JM,s inblandning är solklar, hon har ju bundit sig själv till dådet genom siitt pladder, avlyssning m.m
MR,s erkännande och detaljrika berättelse ger ju repet som JM tvinnat extra spänst och styrka så något annat än livstid för henne är uteslutet, vi får hoppas att Hikes inte gör en Rönnbäck och börjar svamla vilt, det vore pinsamt att få höra.
Citera
2017-05-06, 16:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det var ca 2015-11-01 som hon sade upp sig, så det var lite senare. Om jag nu minns rätt.
Lite märkligt kanske, men det verkade som hon inte hade någon uppsägningstid...

Min gissning är att den graviditeten avbröts. Annars hade JM haft sju barn...

Som jag förstod det hade hon ett tidsangivet vikariat. Arbetsgivaren trodde att hon därefter skulle fortsätta på en fast tjänst, som hon inte tog. När vikariatstiden var slut slutade hon.

Sju barn efter JM är rätt många ....
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-06 kl. 16:35.
Citera
2017-05-06, 16:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Citerar mig själv först:

Det är ju uppenbart att kvinnan är genomstollig och saknar ett ordentligt fotfäste i verkligheten. Att hon hotat hit och dit är klarlagt och att hon försökt hyra folk för avrättningar likaså. Det senare ligger definitivt henne i fatet.

Men det finns luckor och motsägelser som försvaret kan utnyttja för att nå rimligt tvivel. Att MR först pekade ut en annan vars telefon vid något tillfälle varit i trakten. Att han varit på platsen tidigare och kränkts genom att föräldrarna vägrade ta honom i handen. Att han begått våldsbrott på egen hand tidigare. Att andra bevis än MRs vittnesmål saknas för att JM varit på plats då mordet skedde. Att en annan bil kört framför Touranen vilket inte MR sagt något om. Att polisen så tydligt ledde MR fram till att peka ut JM efter flera månaders isolering. Vissa andra motsägelser i hans berättelse. Att hon inte vid något tillfälle under telefonavlyssningen avslöjar att hon bett honom utföra brottet eller varit delaktig. Att bevis saknas för att hon faktiskt gett honom i uppdrag att mörda föräldrarna; här hänger allt på MRs trovärdighet, vilken kanske inte är så hög. Hon kommer ju att hävda att hon velat skydda sin sambo.

Sedan finns ju väldigt mycket som talar för att hon är skyldig men beviskraven är höga och en del kan gå förlorat i hennes mentala tillstånd.

Jag tror att hon blir dömd, minst för stämpling, men man vet aldrig vad som händer i en rättegång. Någon kan tex ta tillbaka sitt vittnesmål och säga att man kände sig pressad att säga det polisen ville höra.

Ok, då förstår jag hur du tänker och resonerar, du har min respekt för det men jag tror du är helt snett ute, JM kommer att dömas till livstid för det här, det scenario du framlägger är för osannolikt för att det ska kunna hindra en livstidsdom.

JM har sänkt sig själv så totalt att med alla de anklagelser och försök att lägga skulden på alla andra utom sig själv, när man till och med försöker få sin trettonåriga son till en lämplig kandidat för att ha mördat sin morfar har man trollat bort all trovärdighet i vad man sedan säger, hon kan säga vad fan som helst antingen själv eller via Hikes, hon är körd ändå.
Citera
2017-05-06, 16:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Som jag förstod det hade hon ett tidsangivet vikariat. Arbetsgivaren trodde att hon därefter skulle fortsätta på en fast tjänst, som hon inte tog. När vikariatstiden var slut stukade hon.

Så kan det ju varit, men i min värld är det under alla omständigheter önskvärt att ge så mycket varsel som möjligt vid uppsägning, från båda parter. Det tillhör IMO normal anständighet.

Att säga upp sig samma dag man slutar eller dagen innan, skulle påverka formuleringen av slutbetyget en hel del, om jag vore arbetsgivare. Om det inte t.ex. är en oförutsedd familjetragedi som ligger bakom uppsägningen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in