2017-05-06, 10:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Detta fall är naturligtvis extremt men att det finns gott om skruvade lycksökare i denna lönsamma bransch är ställt bortom allt rimligt tvivel. Hon drev väl sitt/sina boenden utan tillstånd men det gick bra ändå, om man skulle börja gå igenom 2016 på allvar skulle en massa huvuden rulla på både entreprenörssidan som på myndighetssidan, antagligen ända upp till ministernivå. Media har ju också med illa dold agenda stöttat detta så det är nog som vanligt bäst att blunda, glömma och gå vidare. Som det alltid blir till slut, håll käft och betala skatt!

Ibland önskar jag att jag kunde vara bättre på att, som du skriver "blunda, glömma och gå vidare". Kanske är det en av mina största svagheter att vara dålig på det?

I övrigt ser jag inte tillstymmelse till trams (pun intended) i det du skriver.

I en tråd på Flashback så kan vi försöka kartlägga hela förloppet som ledde till två mord, ett mordförsök och en rad andra brott. JM spelar huvudrollen i dramat, men utan flyktingpolitiken hade det inte blivit av. Icke PK att skriva, jag vet, men en del av fakta, IMO.

Ett begrepp som jag tänker på ibland när jag tänker på JM och hennes torpeder är ett ord som jag egentligen inte är så förtjust i. Ändå tycker jag att det passar ganska bra här: Reptilhjärna.

"Ordet avspeglar uppfattningen om reptiler som primitiva, aggressiva och styrda av instinkter."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reptilhjärnan

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-06 kl. 10:27.
Citera
2017-05-06, 10:42
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Inte orkat läsa hela FUP, men reagerade på att JM bodde ju som en "tattare", sovrummet såg tex bedrövligt ut och generellt ser det utsom om vilken enstamstående morsa som helst bor där. Trodde det slulle visa sig att hon öst pengar på heminredning eller nåt, men det kan ju uteslutas. Har någon hittat taxeringsuppgift på JM i Fup, tror hon tjänade som en vanlig soc-tant?
Precis, vem har stått för heminredningen och hur har den betalts/ införskaffats : i samband med inredningen av HBVhemmen ? ? Samma undran har jag visavi den grandiosa " sommarvillan " vilken, inför flygfotograferingen, varken hade jakttrofe-horn över entren ( se det isolerade läget ) eller blomsterurnor på var sida om denna entre ! Vilken svensk med en sådan " sommarvilla " har inte en enda blomma, ens hängande i ampel, ute på sommaren Tack för nu, ska iväg och inta brunch utomhus
Citera
2017-05-06, 10:52
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ibland önskar jag att jag kunde vara bättre på att, som du skriver "blunda, glömma och gå vidare". Kanske är det en av mina största svagheter att vara dålig på det?

I övrigt ser jag inte tillstymmelse till trams (pun intended) i det du skriver.

I en tråd på Flashback så kan vi försöka kartlägga hela förloppet som ledde till två mord, ett mordförsök och en rad andra brott. JM spelar huvudrollen i dramat, men utan flyktingpolitiken hade det inte blivit av. Icke PK att skriva, jag vet, men en del av fakta, IMO.

Ett begrepp som jag tänker på ibland när jag tänker på JM och hennes torpeder är ett ord som jag egentligen inte är så förtjust i. Ändå tycker jag att det passar ganska bra här: Reptilhjärna.

"Ordet avspeglar uppfattningen om reptiler som primitiva, aggressiva och styrda av instinkter."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reptilhjärnan

Haha, tack (tror jag)!

Naturligtvis är det både intressant och viktigt att gå på djupet för att förstå vad som skapade detta vrak till människa, både för att man är nyfiken och för att se varningstecken i framtiden.

Jag tror dock att Johanna är en av många som upplever sig som underlägsen mot sin omgivning och är desperat att få det som i hennes bok är respekt, dvs rikedom. Tror även att dessa personer är överrepresenterade i denna nya bransch där traditionella affärskalkyler inte fungerar, det är vilda västern och de som vågar mest tjänar bäst.

I förlängningen kan man inte enbart klandra entreprenörerna utan de som gav förutsättningarna till det hela. Hela asylsvängen är ett fiasko, alla skjuter från höften och all form av opposition slås ned till den grad att saudi arabien hamnar i lä.

Jag ser att denna härdsmälta är en konsekvens av att Sverige varit förskonat från krig under lång tid, vi har svårt att hantra pest eller kolera. Fall som detta kan bidra, även om jag är skeptisk, till att vi åter blir en öppen demokrati där allas åsikter räknas utan att stigmatiseras.

OnT: Detta med att det, via telefonpositionering, verkar klarlagt att MR varit i krokarna av sommarstugan med vänner innan mordet tycker jag lämnar mycket att önska. Var de där för att tillsammans utföra brotten eller för att MR skulle hitta själv senare? Oavsett vilket ger det ju en öppning för att Johanna inte skulle vara på plats/skjutsa, eller?
(Jag har inte läst alla protokoll).
Citera
2017-05-06, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbonde
Intressant att vittne PJ sett en mörk bil åka strax framför Touranen aktuell kväll.
(sid 237 Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_A__del_27__2_.pdf)
Ger visst stöd till MR's förvirrade tidigare historia om vägvisarbil.

Visst stöd är nog en underdrift ihop med annat? Han är bilförsäljare och sätter den orangea Touranen med klockslag och färg tillsammans med den mörka bilen som en V70-liknande modell. V70 Megane
Senast redigerad av 6nysningar 2017-05-06 kl. 10:55.
Citera
2017-05-06, 11:08
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ännu ett tröttsamt trollande av en infantil stackare som tror på något magiskt förlopp som ska ta sin start på Måndag där ljusets drottning Amanda Hikes ska befria den väna jungfrun JM ur drakarnas våld med sina magiska ord, ljuset och sanningen ska spridas och segra över mörkret.

Fan vet vad för mediciner stackaren går på men ett förslag är att öka dosen av medicenering för att motverka chocken som kommer när upptäckten kommer att allt var en illusion, jungfrun var en riktig häxa och går sitt följdriktiga öde tillmötes.

Åtalet är starkt och styrkt, som LGWP sa livstid kommer att utdömas, reservationen är om JM lyckas bli kryssad men det är väldigt osannolikt.

I sak har du rätt, att Johanna är skyldig till det mesta och förtjänar livstid (fängelse el psyk) är det nog få som ifrågasätter. Men i mig gnager ändå en känsla att polisen inte nystat upp alla trådar i denna affär, de var tidigt övertygade om att Johanna var spindeln i nätet (med rätta) och hela utredningen fokuserades på att få fram detta och arbetet med att kartlägga hela klanens ev inblandning fick hamna i skuggan.

Man får dock säga att polisen iaf ryckt upp sig från dagisnivå, när de avskrev akis frånfälle som olycka, till att nå upp till grundskolenivå att förstå att Johanna är en tveksam typ.

Efterlysning; tidigt i tråden läste jag att Johanna hade en nära relation med en polis. Har det utretts om hur den relationen såg ut och den polisens ev delaktighet i utredningen om aki? Jag menar att Johannas absoluta respektlöshet mot lagar och regler (t ex misshandeln av de som beskyllt henne för sexfilmen) måste bottna i något. Kände hon möjligtvis att hennes sociala status i kombination med kontakter inom polis gjorde henne till en person lite ovanför lagen?
Citera
2017-05-06, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Visst stöd är nog en underdrift ihop med annat? Han är bilförsäljare och sätter den orangea Touranen med klockslag och färg tillsammans med den mörka bilen som en V70-liknande modell. V70 Megane

Detta är ett tvärsäkert vittne. Han är helt säker på att han sett detta mellan 19 senast kl 20 den 3/8.

Var väl då JM var hemma och fixade hem sonen A?

Edit: svarar mig själv. JM messade sonen A 20.02 att han skulle komma hem. Då var MR redan på väg.
Senast redigerad av stativera 2017-05-06 kl. 11:25.
Citera
2017-05-06, 11:10
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ser att det pågår diskussioner om huruvida bevisningen kommer att hålla eller inte när det gäller JM. Det finns mängder av indicier men ingen tydlig teknisk bevisning som visar på att JM var vid mordplatsen, om jag förstått det rätt. MR vittnar om det, hon har inget alibi som säger motsatsen, hennes son som satt barnvakt har ringt henne när hon påstår sig varit hemma i tv-soffan med honom och hon har ingen förklaring till detta. Hon har skrivit lappar och genom mutor försökt påverka sin omgivning i smyg från häktet. På samma sätt har hon instruerat MR innan han häktades till hur han bör svara under förhör, detta finns bevis för genom avlyssning. Hon har efter mord och mordförsök på sina egna föräldrar agerat super"wierd" genom att åka på solsemester och i kvällspressen uttalat något i stil med att "men men, nu får man släppa och gå vidare" (minns ej ordalydelsen), hon har påstått sig vara och handla och sälja sexuella tjänster vilket inte kunnat styrkas-tvärtom motbevisats, hon har påstått fler saker som motbevisats men som inte direkt haft koppling till mordkvällen utan mer för "totalen" och då tänker jag på att hon skulle ha blivit erbjuden stöd för att ta sig ur sexhandeln, vilket var bevisat falskt. Hon har inhandlat knivar dagarna före dådet och nu undrar jag;
1. Har de knivarna matchat bladet som gick av vid dådet?
2. Vilka mer indicier har jag glömt?

JM har inte inhandlat knivar dagarna före mordet. Kvittona visar att Willys i Eskilstuna har sålt knivar dagarna före mordet. Ingen av Kvittona har vad jag ser betalats av JMs kort. De har inte hittat mordkniven(arna).
Citera
2017-05-06, 11:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Haha, tack (tror jag)!

Naturligtvis är det både intressant och viktigt att gå på djupet för att förstå vad som skapade detta vrak till människa, både för att man är nyfiken och för att se varningstecken i framtiden.

Jag tror dock att Johanna är en av många som upplever sig som underlägsen mot sin omgivning och är desperat att få det som i hennes bok är respekt, dvs rikedom. Tror även att dessa personer är överrepresenterade i denna nya bransch där traditionella affärskalkyler inte fungerar, det är vilda västern och de som vågar mest tjänar bäst.

I förlängningen kan man inte enbart klandra entreprenörerna utan de som gav förutsättningarna till det hela. Hela asylsvängen är ett fiasko, alla skjuter från höften och all form av opposition slås ned till den grad att saudi arabien hamnar i lä.

Jag ser att denna härdsmälta är en konsekvens av att Sverige varit förskonat från krig under lång tid, vi har svårt att hantra pest eller kolera. Fall som detta kan bidra, även om jag är skeptisk, till att vi åter blir en öppen demokrati där allas åsikter räknas utan att stigmatiseras.

OnT: Detta med att det, via telefonpositionering, verkar klarlagt att MR varit i krokarna av sommarstugan med vänner innan mordet tycker jag lämnar mycket att önska. Var de där för att tillsammans utföra brotten eller för att MR skulle hitta själv senare? Oavsett vilket ger det ju en öppning för att Johanna inte skulle vara på plats/skjutsa, eller?
(Jag har inte läst alla protokoll).

Det var en eloge, så du fick gärna tacka!

Tack själv, för en kort men klarsynt analys!
Jag gjorde ett lustigt (?) läsfel när jag läste. Jag läste "vilda vänstern" i stället för "vilda västern", men insåg snabbt att jag läst fel.

Jag kan inte klargöra det här med bilrörelser i trakten, men en av svårigheterna med att läsa FUP är ju att väga ihop rena faktauppgifter, som t.ex. positioner, med vittnesuppgifter där man också måste väga in uppgiftslämnarens trovärdighet. Ibland ska man tolka åtgärder, som att kasta bort telefoner med kontantkort. Att inte ta med telefon är ibland en åtgärd med ett syfte. Kanske förekommer det att någon tar med någon annans telefon? Det är inte lätt att värdera allt och det är 7000 sidor. Som man "borde" läsa flera gånger...

Citera
2017-05-06, 11:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
JM har inte inhandlat knivar dagarna före mordet. Kvittona visar att Willys i Eskilstuna har sålt knivar dagarna före mordet. Ingen av Kvittona har vad jag ser betalats av JMs kort. De har inte hittat mordkniven(arna).

Man kanske ska tillägga: Har inte inhandlat och därvid betalat med kort.
Det kan ju ha slagit till en snilleblixt som sa att vissa inköp bör göras med kontanter. Att JM är medveten om vikten av detta framgår ju i en utsaga där hon uppmanar någon att ljuga om att vara i en affär och betalat kontant, så att inte korttransaktioner kan bevisa att det var en lögn.

Med jag har ändå för mig att jag sett en uppgift från just Willys, om det nu var där den avbrytna kniven inhandlades, att dom slutade ha knivar framme efter IKEA-morden i Västerås. Knivarna kan ju varit köpta i annan affär.

Citera
2017-05-06, 11:24
Bannlyst
Citat:
I sak har du rätt, att Johanna är skyldig till det mesta och förtjänar livstid (fängelse el psyk) är det nog få som ifrågasätter. Men i mig gnager ändå en känsla att polisen inte nystat upp alla trådar i denna affär, de var tidigt övertygade om att Johanna var spindeln i nätet (med rätta) och hela utredningen fokuserades på att få fram detta och arbetet med att kartlägga hela klanens ev inblandning fick hamna i skuggan.

Man får dock säga att polisen iaf ryckt upp sig från dagisnivå, när de avskrev akis frånfälle som olycka, till att nå upp till grundskolenivå att förstå att Johanna är en tveksam typ.

Efterlysning; tidigt i tråden läste jag att Johanna hade en nära relation med en polis. Har det utretts om hur den relationen såg ut och den polisens ev delaktighet i utredningen om aki? Jag menar att Johannas absoluta respektlöshet mot lagar och regler (t ex misshandeln av de som beskyllt henne för sexfilmen) måste bottna i något. Kände hon möjligtvis att hennes sociala status i kombination med kontakter inom polis gjorde henne till en person lite ovanför lagen?

Ja det verkar som att gå på MRs sista erkännande blir svårt tekniskt. Man har heller inte kommit i mål med utredningen, hur kan man släppa JJ när det finns en uppgift att han är eftelyst för mord i Afghanistan?
Citera
2017-05-06, 11:27
Medlem
Gittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Precis, vem har stått för heminredningen och hur har den betalts/ införskaffats : i samband med inredningen av HBVhemmen ? ? Samma undran har jag visavi den grandiosa " sommarvillan " vilken, inför flygfotograferingen, varken hade jakttrofe-horn över entren ( se det isolerade läget ) eller blomsterurnor på var sida om denna entre ! Vilken svensk med en sådan " sommarvilla " har inte en enda blomma, ens hängande i ampel, ute på sommaren Tack för nu, ska iväg och inta brunch utomhus

Vadå "grandios sommarvilla"? Får man inte ha det? Varför skulle dom ha jakttrofé över ingången eller amplar med blommor? Vad har finansieringen av brottsoffrens sommarvilla-inredning med fallet att göra?

Du verkar vilja kasta skit på brottsoffren. Varför?
Citera
2017-05-06, 11:30
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Ni som läst FUP, finns glidaren från Stockholm som hade ett bolag tillsammans med JMs dotter med? Hittar inte honom just nu men hans fejja antydde om diverse resor till länder med gott om droger.
Tommas Carne**d förkommer. Dels i förhör efter Akis död som Akis arbetsgivare, dels efter Gm mordet. Han hade startat ett nytt företag med JB som cover för Jm, men hoppade av. Ger ett samlat intryck i förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in