Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Ibland önskar jag att jag kunde vara bättre på att, som du skriver "blunda, glömma och gå vidare". Kanske är det en av mina största svagheter att vara dålig på det?
I övrigt ser jag inte tillstymmelse till trams
(pun intended) i det du skriver.
I en tråd på Flashback så kan vi försöka kartlägga hela förloppet som ledde till två mord, ett mordförsök och en rad andra brott. JM spelar huvudrollen i dramat, men utan flyktingpolitiken hade det inte blivit av. Icke PK att skriva, jag vet, men en del av fakta, IMO.
Ett begrepp som jag tänker på ibland när jag tänker på JM och hennes torpeder är ett ord som jag egentligen inte är så förtjust i. Ändå tycker jag att det passar ganska bra här:
Reptilhjärna.
"Ordet avspeglar uppfattningen om reptiler som primitiva, aggressiva och styrda av instinkter."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reptilhjärnan
–
Haha, tack (tror jag)!
Naturligtvis är det både intressant och viktigt att gå på djupet för att förstå vad som skapade detta vrak till människa, både för att man är nyfiken och för att se varningstecken i framtiden.
Jag tror dock att Johanna är en av många som upplever sig som underlägsen mot sin omgivning och är desperat att få det som i hennes bok är respekt, dvs rikedom. Tror även att dessa personer är överrepresenterade i denna nya bransch där traditionella affärskalkyler inte fungerar, det är vilda västern och de som vågar mest tjänar bäst.
I förlängningen kan man inte enbart klandra entreprenörerna utan de som gav förutsättningarna till det hela. Hela asylsvängen är ett fiasko, alla skjuter från höften och all form av opposition slås ned till den grad att saudi arabien hamnar i lä.
Jag ser att denna härdsmälta är en konsekvens av att Sverige varit förskonat från krig under lång tid, vi har svårt att hantra pest eller kolera. Fall som detta kan bidra, även om jag är skeptisk, till att vi åter blir en öppen demokrati där allas åsikter räknas utan att stigmatiseras.
OnT: Detta med att det, via telefonpositionering, verkar klarlagt att MR varit i krokarna av sommarstugan med vänner innan mordet tycker jag lämnar mycket att önska. Var de där för att tillsammans utföra brotten eller för att MR skulle hitta själv senare? Oavsett vilket ger det ju en öppning för att Johanna inte skulle vara på plats/skjutsa, eller?
(Jag har inte läst alla protokoll).