2017-05-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Helt sjukt. I häktet har hon skrivit meddelandet "låda 30" till M i dari-svenska-lexikonet på samma sida som order "mördare" översätts. Och i låda 30 har hon då i sin tur lagt en massa brev till M.

Källa: https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fminfil.org%2FleOaCab4b0% 2FProtokollbilaga_2017-02-06__Brev.pdf sida 66

Ang en 'brevsmugglingsmetod'.
Citera
2017-05-06, 14:39
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Jmf med Mats Alm som hittades vid BO kropp men skyller på att han blivit drogad av kinesiska triader och de vallat runt honom i flera dagar för att ge honom skulden. Han friades för mord.
Jo, men ingen trodde på hans historier. Han kunde inte dömas för mord eftersom kroppen var i för dåligt skick, man kunde inte få fram någon dödsorsak. Han är däremot dömd för brott mot griftefriden.
Citera
2017-05-06, 14:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det där är lite intressant, finns det svar på hur hon fick ut brevet som de senare lämnade till polisen?

JB har uppgett till AB att hon fått (minst) ett brev som hon kastat. Det var inte undertecknat, men JB kände igen att det var JMs "s" i brevet.

Finns just det brevet med i FUP, eller är det ett av kanske fler "bortkomna" brev?

Det har ju uppgetts några olika metoder för smuggling av brev och lappar:
– Inuti ett annat brev, t.ex. till försäkringskassan.
– Muta till vakt.
– Lappar ihoprullade i lock till olika förpackningar som till schampoo, lypsyl, m.m. t.ex. i duschrum.
– Lådor i duschrum.

Det finns säkert fler metoder för den fantasifulle. Kanske en del framgångsrika och en del mindre framgångsrika. Att en misstänkt blir avslöjad med att försöka påverka vittnen stärker ju inte precis den misstänktes sak...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-06 kl. 14:43. Anledning: Lådor
Citera
2017-05-06, 14:41
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Den 2/8 alt efter midnatt 3/8 var Gassems telefon uppkopplad vid Granliden. Tror det redan då var meningen att de skulle råna/ev död Anki å Göran.
Har för mig att G utvisningsbeslut ligger som bilaga i FUP men kommer inte igår datumet på utvisning. Ska leta.

Kanon, har han passerat gränsen/suttit i förvar vid mordet eller var han fri? var han fri skulle jag bygga ett rimligt tvivel utifrån detta om jag vore AH.
Citera
2017-05-06, 14:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
har hon tagit emot besök ? och isåfall av vem ? om ja, fick hon veta i förväg att det skulle bli besök ?

Hon verkar ju nästan producerat små lappar som en maskin!
Ja det verkar som någon slunkit ut via FK brevet.

Vet ej om hon fått ta emot besök av småbarnen, vill minnas att jag läste något någonstans men är inte alls säker. Men hennes lappomania och allmänna planer på att lura systemet finns det ju stora risker med besök. Men hon kanske var helt avskärmande från allt och alla utom Hikes - det vore ju det rimliga.

Nu är jag novis och kanske naiv - men borde inte häkten för de med totala restriktioner mer vara uppbyggda som rum på hotell. Egen toalett och dusch till varje intagen? Gemensamma utrymmen i duschen - med namnlappar på egna fack för hygienprodukter kan ju ställa till det.
Idag har ju även de billigaste svenska hotellen egen dusch/WC. Borde inte en häktesavdelning för de med totala restriktioner också kunna ha det??
Citera
2017-05-06, 14:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Hon har fått träffa tvillingarna. Jag vet inte hur ofta, men jag utgår ifrån att de aldrig varit på tre man hand.
För länge sedan skojade jag om möjligheten att hon försöker smuggla ut meddelanden i deras blöjor ...

Tack, vill minnas att jag läste det någonstans.
Hon har naturligtvis också funderat på blöjmetoden...
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-06 kl. 14:46.
Citera
2017-05-06, 14:46
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Kanon, har han passerat gränsen/suttit i förvar vid mordet eller var han fri? var han fri skulle jag bygga ett rimligt tvivel utifrån detta om jag vore AH.
99,9% säker att han var fri. Solklart fri den 3/8 på morgon. I alla fall.
Var det inte sent 2/8 alt efter midnatt dvs 3/8 då han Gassem stoppades med MR i Johannas bil å blev av med körkortet pga narkotika påverkan!? Ska leta. Tror inte det var Abbas.

Svårt med alla bilagor å över 7000 sidor att minnas allt.
Citera
2017-05-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du får gärna utveckla ditt resonmang i och med att du verkar tveksam till att åtalet verkligen håller trots den gedigna utredningen med avlyssning, blodspår m.m.

Vad är det för tveksamheter du ser som gör att du tvivlar?

Citerar mig själv först:

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag har fått lite samma intryck när jag läst citaten i tråden. JM framstår som psykiskt sjuk och förhörsledarna jobbar för att sätta dit henne men det saknas tekniska bevis från brottsplatsen. JM nekar och MR pekar initialt ut andra som det delvis finns tekniska indicier mot.

JM pratar och pratar och pratar, skriver lappar och krånglar till det för sig själv utan att vid ett enda tillfälle, ens vid avlyssningarna, placera sig själv på platsen.

Här finns utan tvekan en bra grund för försvaret.

Det är ju uppenbart att kvinnan är genomstollig och saknar ett ordentligt fotfäste i verkligheten. Att hon hotat hit och dit är klarlagt och att hon försökt hyra folk för avrättningar likaså. Det senare ligger definitivt henne i fatet.

Men det finns luckor och motsägelser som försvaret kan utnyttja för att nå rimligt tvivel. Att MR först pekade ut en annan vars telefon vid något tillfälle varit i trakten. Att han varit på platsen tidigare och kränkts genom att föräldrarna vägrade ta honom i handen. Att han begått våldsbrott på egen hand tidigare. Att andra bevis än MRs vittnesmål saknas för att JM varit på plats då mordet skedde. Att en annan bil kört framför Touranen vilket inte MR sagt något om. Att polisen så tydligt ledde MR fram till att peka ut JM efter flera månaders isolering. Vissa andra motsägelser i hans berättelse. Att hon inte vid något tillfälle under telefonavlyssningen avslöjar att hon bett honom utföra brottet eller varit delaktig. Att bevis saknas för att hon faktiskt gett honom i uppdrag att mörda föräldrarna; här hänger allt på MRs trovärdighet, vilken kanske inte är så hög. Hon kommer ju att hävda att hon velat skydda sin sambo.

Sedan finns ju väldigt mycket som talar för att hon är skyldig men beviskraven är höga och en del kan gå förlorat i hennes mentala tillstånd.

Jag tror att hon blir dömd, minst för stämpling, men man vet aldrig vad som händer i en rättegång. Någon kan tex ta tillbaka sitt vittnesmål och säga att man kände sig pressad att säga det polisen ville höra.
Citera
2017-05-06, 14:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hon verkar ju nästan producerat små lappar som en maskin!
Ja det verkar som någon slunkit ut via FK brevet.

Vet ej om hon fått ta emot besök av småbarnen, vill minnas att jag läste något någonstans men är inte alls säker. Men hennes lappomania och allmänna planer på att lura systemet finns det ju stora risker med besök. Men hon kanske var helt avskärmande från allt och alla utom Hikes - det vore ju det rimliga.

Nu är jag novis och kanske naiv - men borde inte häkten för de med totala restriktioner mer vara uppbyggda som rum på hotell. Egen toalett och dusch till varje intagen? Gemensamma utrymmen i duschen - med namnlappar på egna fack för hygienprodukter kan ju ställa till det.
Idag har ju även de billigaste svenska hotellen egen dusch/WC. Borde inte en häktesavdelning för de med totala restriktioner också kunna ha det??

Besök har inte redovisats exakt, men advokat är given och tvillingarna har omnämnts tidigare. Även om inte tvillingarna visiteras efter besök så har dom väl tagits hand om av någon som inte hjälpt till att smuggla brev åt en som är intagen med restriktioner. Eller?

Det har ju uppgivits att lådor/fack i duschrum använts för smuggling av lappar, så då är väl "standarden" sådan, dvs. den når inte helt upp till hotellstandard...

Citera
2017-05-06, 15:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Besök har inte redovisats exakt, men advokat är given och tvillingarna har omnämnts tidigare. Även om inte tvillingarna visiteras efter besök så har dom väl tagits hand om av någon som inte hjälpt till att smuggla brev åt en som är intagen med restriktioner. Eller?

Det har ju uppgivits att lådor/fack i duschrum använts för smuggling av lappar, så då är väl "standarden" sådan, dvs. den når inte helt upp till hotellstandard...

Det är ju trevligt att det inte är hotellstandard

Men metallwc/handfat och takdusch på kallt klinkergolv skulle ju kunnna fungera.. Finns en europeisk hotellkedja som har trebäddsrum med översta sängen på tvären ovanpå dubbelsängen och en WC-kabin med dusch inne i rummet - som en telefonkiosk. Allt i orange plast! Frukost på rummet på plastbord, inga fönster. 300kr per natt och rum. Inget man vill stanna i men mycket prisvärt.

Man slipper ju personal som övervakar promenad till duschrum/WC flera gånger per dag - och man minskar risken för Johanna-lappar.
Citera
2017-05-06, 15:03
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jo, men ingen trodde på hans historier. Han kunde inte dömas för mord eftersom kroppen var i för dåligt skick, man kunde inte få fram någon dödsorsak. Han är däremot dömd för brott mot griftefriden.

Sant, ett dåligt exempel men principen är att gå på den tilltalades uppgifter om åklagaren inte kan bevisa att det är osant.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
JB har uppgett till AB att hon fått (minst) ett brev som hon kastat. Det var inte undertecknat, men JB kände igen att det var JMs "s" i brevet.

Finns just det brevet med i FUP, eller är det ett av kanske fler "bortkomna" brev?

Det har ju uppgetts några olika metoder för smuggling av brev och lappar:
– Inuti ett annat brev, t.ex. till försäkringskassan.
– Muta till vakt.
– Lappar ihoprullade i lock till olika förpackningar som till schampoo, lypsyl, m.m. t.ex. i duschrum.
– Lådor i duschrum.

Det finns säkert fler metoder för den fantasifulle. Kanske en del framgångsrika och en del mindre framgångsrika. Att en misstänkt blir avslöjad med att försöka påverka vittnen stärker ju inte precis den misstänktes sak...

Ok, satt hon inte med fulla restriktioner? Om hon fick ut post ändå är det oroväckande, hur ser det då ut med yrkeskriminella som sitter med fulla restriktioner som kan systemet? Helt sjukt vad tandlöst Sverige är, svennebananrepublik.

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
99,9% säker att han var fri. Solklart fri den 3/8 på morgon. I alla fall.
Var det inte sent 2/8 alt efter midnatt dvs 3/8 då han Gassem stoppades med MR i Johannas bil å blev av med körkortet pga narkotika påverkan!? Ska leta. Tror inte det var Abbas.

Svårt med alla bilagor å över 7000 sidor att minnas allt.

Har polisen kunnat fastställa ett alibi eller liknande att han inte var med på mordnatten? Om muhammed tar sitt förnuft tillfånga nu när inte polisen pressar och säger att han och G tänkte råna dem, dna under görans naglar för att det blev handgemäng när de ville att Göran skulle öppna kassaskopet och då fick G fick psykbryt och högg ihjäl far och nästan mor?

Kan åklagaren bevisa bortom allt rimligt tvivel att han ljuger då? Vad finns i FUP som 100% utesluter att det G var med och att det var ett rån?
Citera
2017-05-06, 15:09
Medlem
lasternassummas avatar
Jodå, hon satt med fulla restriktioner. Det innebär inte total isolering, det innebär att alla besök, skickade brev och all kommunikation måste ges tillstånd för av åklagare, om jag uppfattat rätt.

Så t.ex. fick bl.a. JM träffa sina tvillingar och MR ringa hem till sin mamma.

Citat:
Ok, satt hon inte med fulla restriktioner?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in