2017-05-06, 15:41
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Det går inte att förtränga minnen. Det är en myt. Såtillvida att deras huvuden inte utstått trauma så borde minnena vara intakta. Dom kommer ihåg den dagen. Dom har tänkt på dessa händelser under hela sitt liv... Finns säkert inte en dag som gått utan att dom återvänt till platsen i minnet.

Det är verkligen ingen myt att man kan tränga bort minnen, särskilt när det handlar om barn. Ju mer tid som går efter förträngningen desto svårare är det att väcka dem igen, och i vissa fall har det runnit så mycket vatten under broarna att det är totalt omöjligt.

I just det här fallet kan jag dock tycka att om dessa pojkar bidrog till brottsoffrets död så borde de komma ihåg det, just eftersom de blev "påminda" om det i ett mycket tidigt skede.

Jag hoppas att pojkarna är oskyldiga, och att det kommer någon lösning så småningom som inte involverar dem. Tyvärr så tror jag inte på det. Jag tror att de hade ihjäl Kevin.
Citera
2017-05-06, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Det är verkligen ingen myt att man kan tränga bort minnen, särskilt när det handlar om barn. Ju mer tid som går efter förträngningen desto svårare är det att väcka dem igen, och i vissa fall har det runnit så mycket vatten under broarna att det är totalt omöjligt.

I just det här fallet kan jag dock tycka att om dessa pojkar bidrog till brottsoffrets död så borde de komma ihåg det, just eftersom de blev "påminda" om det i ett mycket tidigt skede.

Jag hoppas att pojkarna är oskyldiga, och att det kommer någon lösning så småningom som inte involverar dem. Tyvärr så tror jag inte på det. Jag tror att de hade ihjäl Kevin.

Minnen av stark emotionell karaktär koms ihåg. Man kan förtränga dem, dvs strunta i dem, men det betyder inte att det inte finns där. Sedan kommer man ihåg väldigt lite av barndomen rent generellt men det är en annan femma. 7-åringen borde komma ihåg om han gjort det, men efter alla förhör är allt ett enda blurr för honom.
Citera
2017-05-06, 16:00
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Minnen av stark emotionell karaktär koms ihåg. Man kan förtränga dem, dvs strunta i dem, men det betyder inte att det inte finns där. Sedan kommer man ihåg väldigt lite av barndomen rent generellt men det är en annan femma. 7-åringen borde komma ihåg om han gjort det, men efter alla förhör är allt ett enda blurr för honom.
Vilket var ungefär det jag sa. Jag vet detta eftersom jag har erfarenhet av just det. Jag var med om en traumatisk sak när jag var 17-18, tänkte inte på det, mao trängde bort det omedvetet. Sedan 10+ år senare så nämnde en familjemedlem den händelsen, min första tanke var att han/hon snackade goja, sen var det som att det tändes små lampor i min hjärna, en efter en, och plötsligt mindes jag också händelsen och insåg att jag inte tänkt på den överhuvudtaget sedan det hände. Hade det gått femtio år istället för tio så är jag högst tveksam till att jag hade mints(säger man så?) det överhuvudtaget, med tanke på hur långt borta det var efter bara tio år.
Citera
2017-05-06, 16:08
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tror inte heller att de förträngt händelserna runt mordet. Jag tror också att det rimligaste teorien fortfarande kanske är att de begått det och nu inte vill kännas vid det. Jag är också starkt negativ till att förträngda minnen existerar.

Men om de talar sanning så handlar det ju inte om förträngda minnen av mordet utan att de inte minns något mord för att de varken utfört eller bevittnat det, inte för att de förträngt minnet av det. Eller?

Istället för förträngda minnen handlar det då om något annat här, nämligen att de via ledande frågor i förhören och uppmaningar att berätta som lett till att de börjat fantisera ihop svar som skall tillfredsställa förhörsledarna i vuxen ålder har svårt att skilja på det som verkligen hände och sådant de tror inträffade.

Och den sortens felaktiga minnesbilder som inte stämmer med verkligheten existerar definitivt.
Du verkar bortse från att pojkarna med väldigt stor sannolikhet fick hjälp under många år efter mordet med att lära sig att leva med vad som hänt. Denna hjälp kan mycket väl ha syftat till att helt lägga det bakom sig genom att få dom att glömma bort det eller åtminstone starkt betvivla sina hågkomster från kvällen.

Så en dag ett par decennier senare ringer telefonen och DJ lockar och pockar med pengar om dom bara gör sig offentliga och säger vad dom skall framför hans kamera. Ni som önskar att dom skall ersättas med pengar (det alltid så givna plåstret som läker alla sår) för vad dom råkat ut för kan förslagsvis börja spara ihop till denna.
Citera
2017-05-06, 16:23
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Vilket var ungefär det jag sa. Jag vet detta eftersom jag har erfarenhet av just det. Jag var med om en traumatisk sak när jag var 17-18, tänkte inte på det, mao trängde bort det omedvetet. Sedan 10+ år senare så nämnde en familjemedlem den händelsen, min första tanke var att han/hon snackade goja, sen var det som att det tändes små lampor i min hjärna, en efter en, och plötsligt mindes jag också händelsen och insåg att jag inte tänkt på den överhuvudtaget sedan det hände. Hade det gått femtio år istället för tio så är jag högst tveksam till att jag hade mints(säger man så?) det överhuvudtaget, med tanke på hur långt borta det var efter bara tio år.

Ja man säger så. Det heter skulle ha/hade mints i konditionalis och pluskvamperfekt.
Citera
2017-05-06, 16:34
Medlem
Den yngre av bröderna verkar genuint intresserad att få reda på sanningen, men minns förmodligen ingenting alls själv. Förmodligen har detta gnagt honom under hela hans uppväxt och kanske speciellt nu i vuxen ålder när han verkligen förstår vad han påstås ha gjort.

Den äldre av bröderna, som var nästan 8 år, minns nog en hel del egentligen - men har idag svårt att skilja på vad som verkligen är hans egna minnen och vad han har manipulerats att tro eller minnas.

Men att bröderna varit precis i närheten av Kevin vid tiden för mordet verkar ju onekligen stämma och de verkar ju också ha sett eller bevittnat något, om de inte själv var delaktiga.
Citera
2017-05-06, 16:39
Medlem
Har nu läst fup och det verkar ju faktiskt som det är 7 åringen som är skyldig
Citera
2017-05-06, 16:42
Medlem
Man måste minnas för att kunna glömma
så nog har bröderna någoting som dom
omedvetet säkert försöker att dölja.
Citera
2017-05-06, 16:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67

Du ändrar dig snabbt.

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Citera
2017-05-06, 16:44
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Var har du fått tag i den?
Citera
2017-05-06, 16:57
Medlem
Podrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Var har du fått tag i den?

Ja det kan man undra. Den är sekretessbelagd om jag inte missminner mig. Bea är kanske polis...
Citera
2017-05-06, 17:12
Medlem
Är inte DJ slut som journalist nu? Det kommer ju ändå framgå att pojkarna, eller en av dem år skyldiga till Kevins död oavsett vad man kokat ihop...konstigt sätt att avsluta sin karriär på, pojkarna har ju "erkänt" för sina föräldrar och försökte inledningsvis ljuga ihop en historia om en man med kniv som attackerade Kevin, sen har ju sanningen krupit fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in