2017-05-06, 14:19
Medlem
Tr4mss avatar
En annan sak jag undrar om den här försvunna afganska iranien G, har han fått asyl innan han antagligen åkte tillbaka pga "sjukdom i familjen"? När åkte han? Hur åkte han (flyg/tåg/..)? Varför släpps han så lätt, hans telefon pejlades nära BO hus nära inpå mordet. Är det styrkt att han passerat gränsen innan mordet?

Förklaringen att internationell rättshjälp är onödigt för det kommer ändå inte ge några resultat?!? WTF så då är det ok att inte ens försöka?

Jag hoppas av hela mitt hjärta att detta håller i rätten, vi får se vad Amanda H hittar på för nog finns det tvivel om exakt hur och av vem/vilka detta har utförts. Johanna är skyldig men det är Mats Alm också, en rättegång är en annan sak än sunt förnuft.
Citera
2017-05-06, 14:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
I sak har du rätt, att Johanna är skyldig till det mesta och förtjänar livstid (fängelse el psyk) är det nog få som ifrågasätter. Men i mig gnager ändå en känsla att polisen inte nystat upp alla trådar i denna affär, de var tidigt övertygade om att Johanna var spindeln i nätet (med rätta) och hela utredningen fokuserades på att få fram detta och arbetet med att kartlägga hela klanens ev inblandning fick hamna i skuggan.

Man får dock säga att polisen iaf ryckt upp sig från dagisnivå, när de avskrev akis frånfälle som olycka, till att nå upp till grundskolenivå att förstå att Johanna är en tveksam typ.

Efterlysning; tidigt i tråden läste jag att Johanna hade en nära relation med en polis. Har det utretts om hur den relationen såg ut och den polisens ev delaktighet i utredningen om aki? Jag menar att Johannas absoluta respektlöshet mot lagar och regler (t ex misshandeln av de som beskyllt henne för sexfilmen) måste bottna i något. Kände hon möjligtvis att hennes sociala status i kombination med kontakter inom polis gjorde henne till en person lite ovanför lagen?

Slutresultatet är givet, oavsett vad som tramsas om angående vad Hikes ska kunna uträtta med det material hon har till sitt förfogande, JM har snärjt in sig i alldelese för många lögner för att kunna finna någon väg ut, Hikes ska försöka få till rimligt tvivel och vad hon kommer att lyckas med är orimligt tvivel ungefär som Rönnbäcks försvar av NB i Lisa Holmtråden.

Livstid är givet, förhoppningsvis blir JM inte kryssad den favören ska hon inte ha.
Citera
2017-05-06, 14:20
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ett brev framgår i FUP har hon lyckat smuggla ut å är sänt till Julia å Jafar. Vem vet om hon lyckats med mer, och hur?

Det där är lite intressant, finns det svar på hur hon fick ut brevet som de senare lämnade till polisen?
Citera
2017-05-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Kan någon förklara realistiskt hur johanna trodde att hennes lappar i häktet skulle nå ut till den designerade destinationer när hon sitter isolerad med fulla restriktioner?

Hon trodde att hennes granne var mohammad. Var det en fiktiv person häktespersonal spelade teater kring för att få henne tro det var MR? Med andra ord bevisprovokation.

Hur gick det till efter hon skrev lapparna? Gav hon dem till häktespersonal i tron att de accepterat mutan ?Låtsades häktespersonalen vidareföra lapparna för att hon skulle skriva mer lappar?

Om hon gömmer lapparna, varför tror hon att de ska hittas av nån annan än häktespersonal?
Det är den här frågan du vill ha svar på?
Uteblivet svar kanske betyder att ingen vågar sig på att spekulera i det. Jag ska kommentera så gott jag kan, men förvänta dig inte det absoluta svaret!

Det är omöjligt att veta om de lagt en fälla så att Johanna skulle tro att hon bodde praltiskt taget vägg i vägg med MR.
Det kan vara en slump att där fanns en Muhammad till, en för utredningen lycklig sådan, som de kanske spelade på för att se vad som hände. Något sådant kommer vi aldrig att få bekräftat, snarare dementerat och då står vi där och tror vad vi vill. Men det är absolut inte osannolikt att där fanns en annan Muhammad.
Men jag har svårt att tro att personalen gått runt i korridorerna och nämnt namnet av och till för att locka henne i fällan. Detsamma tror jag om det skåp i duschen som hade Muhammads namn - inte skapade de det för att göra det intressantare för henne.

Men vad som är viktigare är att Johanna i sin grandiosa självuppfattning utgått ifrån att hon kunde outsmart de anställda på häktet med allehanda fiffiga lösningar. Det här med att skicka ett brev i ett brev till FK lyckades ju, såvitt jag förstår och det är ju pinsamt. Man kan nämligen utgå ifrån att många andra testat den metoden under årens lopp.

Så här kan man fundera, kommer du själv på något som närmar sig ett faktiskt vetande om saken?
Citera
2017-05-06, 14:23
Medlem
Citat:
Det där är lite intressant, finns det svar på hur hon fick ut brevet som de senare lämnade till polisen?
Jag tror att det är det som gick via FK - det tas upp i ett förhör med Johanna i januari vill jag minnas.
Då påtalar de att hon faktiskt lyckats en gång, i ett samtal där hon försöker förneka att hon alls pysslat med lappar
Senast redigerad av tantigheter 2017-05-06 kl. 14:26.
Citera
2017-05-06, 14:27
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo jag har funderat över varför det blev så många lappar. En liten lapp på försök kanske - men 40 stycken??!

Kan häktespersonalen låtsats vara MR och svarat??
Nu kan hon ju också ha skrivit lappar och gömt i Lypsylen för att hon hoppades stöta på honom någonstans och få möjlighet att smuggla över dessa. Eller fått träffa småbarnen och ge en av dem ett Lypsyl...

har hon tagit emot besök ? och isåfall av vem ? om ja, fick hon veta i förväg att det skulle bli besök ?
Citera
2017-05-06, 14:29
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tror att det är det som gick via FK - det tas upp i ett förhör med Johanna i januari vill jag minnas.
Då påtalar de att hon faktiskt lyckats en gång, i ett samtal där hon försöker förneka att hon alls pysslat med lappar
Jafar säger att han brände det brevet, berättar på eget bevåg i förhör att det kommit fram till dem.
Julia nekar först till brevet, notera det är i ett av hennes sista förhör i år. Polisen trycker på å då erkänner hon. Julia hävdar att hon slängt brevet.
Citera
2017-05-06, 14:32
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Slutresultatet är givet, oavsett vad som tramsas om angående vad Hikes ska kunna uträtta med det material hon har till sitt förfogande, JM har snärjt in sig i alldelese för många lögner för att kunna finna någon väg ut, Hikes ska försöka få till rimligt tvivel och vad hon kommer att lyckas med är orimligt tvivel ungefär som Rönnbäcks försvar av NB i Lisa Holmtråden.

Livstid är givet, förhoppningsvis blir JM inte kryssad den favören ska hon inte ha.

Hon är såklart skyldig, men om vi leker med tanken att de hävdar att Muhammad har gett Gusen (?) i uppdrag att begå brottet för att säkra upp sin sits eller liknande. Är det 100% säkert att Muhammed var där ensam och att han utdelade det dödliga hugget (varför köptes tre knivar). Kan det varit 2 eller fler som högg? Åtminstone G och M körde dit dagarna innan och G försvann sen.

Jag menar inte att Johanna är oskyldig alls, bara att det ibland går att så rimligt tvivel med de mest fantastiska historierna. Jmf med Mats Alm som hittades vid BO kropp men skyller på att han blivit drogad av kinesiska triader och de vallat runt honom i flera dagar för att ge honom skulden. Han friades för mord.

Aja, jag tror också på livstid men det är inte en walk in the park. Rätten dömer på det som sagts i rätten så länge personen närvarar, gusens del får de ta från fup.
Citera
Medlem
Citat:
har hon tagit emot besök ? och isåfall av vem ? om ja, fick hon veta i förväg att det skulle bli besök ?
Hon har fått träffa tvillingarna. Jag vet inte hur ofta, men jag utgår ifrån att de aldrig varit på tre man hand.
För länge sedan skojade jag om möjligheten att hon försöker smuggla ut meddelanden i deras blöjor ...
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:

Hon har den första tiden fått träffa tvillingarna var 14 dag på bevakade besök, framgår i FUP.
Ser ut som dessa besök sen drogs in. I något förhör säger tom Förhörsledaren att du kan ju tänkas ha försökt smuggla ut brev via/i tvillingarnas ryggsäck.
Citera
2017-05-06, 14:35
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Ok, jag vet bara om ett rött kuvert som låg i ett brev till FK där hon ville att barnbidraget skulle gå till pappan. Det fastnade i kontrollen, men hon har alltså skickat fler brev till FK?
Citera
2017-05-06, 14:36
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Hon är såklart skyldig, men om vi leker med tanken att de hävdar att Muhammad har gett Gusen (?) i uppdrag att begå brottet för att säkra upp sin sits eller liknande. Är det 100% säkert att Muhammed var där ensam och att han utdelade det dödliga hugget (varför köptes tre knivar). Kan det varit 2 eller fler som högg? Åtminstone G och M körde dit dagarna innan och G försvann sen.

Jag menar inte att Johanna är oskyldig alls, bara att det ibland går att så rimligt tvivel med de mest fantastiska historierna. Jmf med Mats Alm som hittades vid BO kropp men skyller på att han blivit drogad av kinesiska triader och de vallat runt honom i flera dagar för att ge honom skulden. Han friades för mord.

Aja, jag tror också på livstid men det är inte en walk in the park. Rätten dömer på det som sagts i rätten så länge personen närvarar, gusens del får de ta från fup.

Den 2/8 alt efter midnatt 3/8 var Gassems telefon uppkopplad vid Granliden. Tror det redan då var meningen att de skulle råna/ev döda Anki å Göran.

Johanna upprepar att Göran var dödssjuk, tror hon ser det som förmildrande omständighet. Att sen Görans obduktion är sekretess gör det misstänksamt. Kan finnas andra anledningar visst.

Har för mig att G utvisningsbeslut ligger som bilaga i FUP men kommer inte igår datumet på utvisning. Ska leta.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-05-06 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in