Citat:
Ursprungligen postat av
cossinus
Kan någon förklara realistiskt hur johanna trodde att hennes lappar i häktet skulle nå ut till den designerade destinationer när hon sitter isolerad med fulla restriktioner?
Hon trodde att hennes granne var mohammad. Var det en fiktiv person häktespersonal spelade teater kring för att få henne tro det var MR? Med andra ord bevisprovokation.
Hur gick det till efter hon skrev lapparna? Gav hon dem till häktespersonal i tron att de accepterat mutan ?Låtsades häktespersonalen vidareföra lapparna för att hon skulle skriva mer lappar?
Om hon gömmer lapparna, varför tror hon att de ska hittas av nån annan än häktespersonal?
varför kan ingen svara på mina frågor i citatet? Är det för ni är så himla inriktade på att johanna är skyldig som synden och ni anser det är slöseri med tid att ens ägna en tanke på dessa konstiga/obesvarade omständigheter/sammanhang med lapparna på häktet?
jag har en teori att hon med lapparna skryter. Vad menar jag med det ?
Jo, om vi jämför scenen när hon dagen efter låtsas städa som fan den "felaktiga" bilen med en tandborste. Hon gör det synligt så andra ser och kan rapportera det till press/polis. Hon vill kasta misstankar på sig själv. Hon vill att alla ska veta hon har gjort men att det inte går att bevisa. Hon vill att alla ska veta att johanna jävlas man inte med.
T ex så säger hon efter första anhållandet när hon är på fri fot att "polisen är ute och fiskar". Hon vill att alla ska veta hon är allsmäktig och att ingen kan sätta dit henne. Hon vill skryta.
Sen med lapparna i häktet; på en lapp står det nånting i stil med "polisen e så jävla dumma, kniven gick rakt in i ögat, hahaha, ni har fel person". Rätta mig om meddelandet avviker alltför mycket det jag skrev. Jag skriver från minnet när jag läste förundersökningen.
Hursomhelst budskapet med den lappen är att hon är så smart och att polisen är så korkad som inte kan sätta dit henne ( t ex har hon inte tvärsäker kunnat bindas till brottsplatsen för händelsen mot föräldrarna vid aktuella tidpunkten ).
Hon har ett odrägligt beteende som hon måste skryta om allt hemskt hon gjort. Alla ska veta att henne jävlas man inte med.
Vi lever i en rättstat och tanken är att vi ska döma henne på bevis , inte att döma henne pga hon skryter. Hon kan t ex beskylla detaljerna i lapparna med att mohammed utförde mordet på egen hand och berättade till henne efteråt.
En jämförelse med en annan psykopat: när juha valjakkala gjorde 3 mord i åmsele 1988. Han hade huggit ner kvinnan i skogen som hans flickvän marita inte såg. När juha återvände från huggplatsen var han tvungen att säga till marita att hon ska följa med tillbaka och kolla på vad som hänt. Han måste ta åt sig äran för det han gjort. Han känner sig stolt att ha gjort det.
Johanna vill gjärna ta åt sig äran i följande situation:
att ha fått alla som sviker henne eller utgör ont/hot mot henne ska betala ett högt pris. Men hon vill samtidigt inte sitta i fängelse så därför nekar hon i förhör.