Citat:
Ursprungligen postat av
Tr4ms
För mig personligen är det viktigaste här, för samhället i stort, att utreda om det finns poliser som inte handlat opartiskt i fallet Aki. Om polisen pga personliga relationer påverkar beslut i en eller annan riktning är det riktigt stort problem.
Nu är det antagligen lättare med facit i hand men alla saker som hänt och vittnesuppgifter mot Johanna är det suspekt att det inte utreddes mer. Hade Johanna fått känna på polisens bistra press i det skedet hade hon nog rättat sig i ledet och resten hade inte hänt.
Vid det här laget handlar det ju om eftertankar och det är lätt att hävda att man borde varit mer misstänksam samtidigt som det verkligen såg ut som en tragisk och typisk sommardrunkning i samband med liten fest med alkohol.
Vad som irriterat mig lite är den nya uppgiften att Aki återfanns flytande på rygg; räddningstjänsten borde ha reagerat på det, obducenten borde ha reagerat på det - och gjorde det kanske, utan att hitta tecken på foul play. Det enda man har nu är faktiskt en uppseendeväckande frånvaro av kiselalger.
Då hade inte heller någon ens börjat lägga det psykologiska pusslet om Johanna, än mindre snoka i hennes affärer. På något sätt känns det lite som att ett visst mått av noja skulle ha behövts för att driva saken vidare. Att Akis familj var misstrogen är viktigt, men som många har påpekat redan så är det lätt att skriva det på sorgens och bitterhetens konto. Det är inte heller jätteovanligt att det finns groll mellan "svärpersoner".
Johanna må ha varit bundis med någon polis som kanske såg ungefär vad hon gick för, eller beundrade henne alldeles väldigt. Till saken kommer att sommarstugan ägs av en lokal familj som uppenbarligen är hedervärdpå olika sätt. Det här har ju inte skett i samband med den lägre klassens fylletramsande om man säger så.
Så här vrider jag och vänder på saken och vet inte vad jag ska tycka om de första undersökarnas betydelse för det som hände sedan. Självklart betydde det allt att Johanna kom undan, men frågan är om någon eller ens systemet kan lastas för det.