2017-05-06, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Detta är ett tvärsäkert vittne. Han är helt säker på att han sett detta mellan 19 senast kl 20 den 3/8.

Var väl då JM var hemma och fixade hem sonen A?

Edit: svarar mig själv. JM messade sonen A 20.02 att han skulle komma hem. Då var MR redan på väg.

Både tekniskt och med vittnesmål stämmer MR:s första erkännande bäst. I det av förhörsledarna tillrättalagda/påtvingade erkännandet nummer två där landsmän mm skalas bort från Rajabis fria berättelsen och istället skall ersättas med endast JM som anstiftare så faller det mesta platt.
Citera
2017-05-06, 12:12
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
JM har inte inhandlat knivar dagarna före mordet. Kvittona visar att Willys i Eskilstuna har sålt knivar dagarna före mordet. Ingen av Kvittona har vad jag ser betalats av JMs kort. De har inte hittat mordkniven(arna).

Okej, då māste jag ha missförstått det jag läste i fup, när jag trodde knivar inhandlats med JM:s kort.
Citera
2017-05-06, 12:13
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Man kanske ska tillägga: Har inte inhandlat och därvid betalat med kort.
Det kan ju ha slagit till en snilleblixt som sa att vissa inköp bör göras med kontanter. Att JM är medveten om vikten av detta framgår ju i en utsaga där hon uppmanar någon att ljuga om att vara i en affär och betalat kontant, så att inte korttransaktioner kan bevisa att det var en lögn.

Med jag har ändå för mig att jag sett en uppgift från just Willys, om det nu var där den avbrytna kniven inhandlades, att dom slutade ha knivar framme efter IKEA-morden i Västerås. Knivarna kan ju varit köpta i annan affär.

Det var väl bara den ena Willis-butiken som slutat sälja knivar.
Citera
2017-05-06, 12:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det var väl bara den ena Willis-butiken som slutat sälja knivar.

Så i någon av de andra kan JM ha köpt knivar och betalat kontant för att inte lämna spår.

Kanske är JM korkad, men köper hon knivar till mord med sitt eget kort och har hon mobilen påslagen i fickan när hon åker på mordturne? Riktigt så korkad är hon nog inte.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-06 kl. 12:36. Anledning: Kanske...
Citera
2017-05-06, 12:48
Medlem
Tr4mss avatar
För mig personligen är det viktigaste här, för samhället i stort, att utreda om det finns poliser som inte handlat opartiskt i fallet Aki. Om polisen pga personliga relationer påverkar beslut i en eller annan riktning är det riktigt stort problem.

Nu är det antagligen lättare med facit i hand men alla saker som hänt och vittnesuppgifter mot Johanna är det suspekt att det inte utreddes mer. Hade Johanna fått känna på polisens bistra press i det skedet hade hon nog rättat sig i ledet och resten hade inte hänt.
Citera
2017-05-06, 13:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
För mig personligen är det viktigaste här, för samhället i stort, att utreda om det finns poliser som inte handlat opartiskt i fallet Aki. Om polisen pga personliga relationer påverkar beslut i en eller annan riktning är det riktigt stort problem.

Nu är det antagligen lättare med facit i hand men alla saker som hänt och vittnesuppgifter mot Johanna är det suspekt att det inte utreddes mer. Hade Johanna fått känna på polisens bistra press i det skedet hade hon nog rättat sig i ledet och resten hade inte hänt.

JM är ju omvittnat bra på att dupera och få folk att göra som hon vill.

Hon kanske spelade rollen av den sörjande förtvivlade småbarnsmamman med de nu faderlösa tvillingarna närvarande. Aki och JM var ju på pappret äkta makar, småbarnsföräldrar, hon med jobb inom Soc, ostraffade och hon till och med tidigare tillsammans med en polis, något hon säkert inte lät bli att nämna. Vacker olycksplats i bästa läge hos skötsamt välbärgat folk.
En lördag 4/8 mitt i semestern när Sverige är som vackrast vid den idylliska Hjälmaren - tja dessa poliser hade nog inte ordet "mord" skrivet framför ögonen direkt.

Däremot borde ju någon reagerat när IF reagerade!
Citera
2017-05-06, 13:16
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Detta är ett tvärsäkert vittne. Han är helt säker på att han sett detta mellan 19 senast kl 20 den 3/8.

Var väl då JM var hemma och fixade hem sonen A?

Du kan ju börja med att läsa förhöret från 2016-09-28 på sid 324-327 i FUP:en.
Citera
2017-05-06, 13:17
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
JM är ju omvittnat bra på att dupera och få folk att göra som hon vill.

Hon kanske spelade rollen av den sörjande förtvivlade småbarnsmamman med de nu faderlösa tvillingarna närvarande. Aki och JM var ju på pappret äkta makar, småbarnsföräldrar, hon med jobb inom Soc, ostraffade och hon till och med tidigare tillsammans med en polis, något hon säkert inte lät bli att nämna. Vacker olycksplats i bästa läge hos skötsamt välbärgat folk.
En lördag 4/8 mitt i semestern när Sverige är som vackrast vid den idylliska Hjälmaren - tja dessa poliser hade nog inte ordet "mord" skrivet framför ögonen direkt.

Däremot borde ju någon reagerat när IF reagerade!

Jo, visst är det så. Men de flesta icke gängrelaterade mord sker ju mot nära anhöriga så polisen kan inte vara helt novis på setupen. Dessutom är empatistörningar och antisociala personligheter det klientel polisen jobbar med dagarna i ända så viss rutin borde de ju ha. Om inte kommer följdfrågan, bör vi ha poliser som följer magkänslan eller som strikt tittar på fakta?

Vad hände med likhet inför lagen?
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-06 kl. 13:23.
Citera
2017-05-06, 13:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jo, visst är det så. Men de flesta icke gängrelaterade mord sker ju mot nära anhöriga så polisen kan inte vara helt novis på setupen. Dessutom är empatistörningar och antisociala personligheter det klientel polisen jobbar med dagarna i ända så viss rutin borde de ju ha. Om inte kommer följdfrågan, bör vi ha poliser som följer magkänslan eller som strikt tittar på fakta?

Ja du har rätt. Tror tyvärr att magkänslan här var olyckshändelse och de fakta som kom fram vid obduktionen visade drunkning hos någon med hög alkoholhalt - inte helt ovanlig dödsorsak.

Däremot tycker jag att det borde vara rutin även vid drunkning som dödsorsak att man vid obduktionen kontrollerar om vederbörande har drunknat i just det vattnet. Ungefär som man vid trafikdöd kontrollerar om det är just den bilen som kan ha orsakat dödsolyckan.
Citera
2017-05-06, 13:26
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitten
Var i FUP har du hittat en mindmap av JM?

Bland annat på sidorna 423-426. Men det finns fler.
Citera
2017-05-06, 13:29
Medlem
Citat:

Vid det här laget handlar det ju om eftertankar och det är lätt att hävda att man borde varit mer misstänksam samtidigt som det verkligen såg ut som en tragisk och typisk sommardrunkning i samband med liten fest med alkohol.
Vad som irriterat mig lite är den nya uppgiften att Aki återfanns flytande på rygg; räddningstjänsten borde ha reagerat på det, obducenten borde ha reagerat på det - och gjorde det kanske, utan att hitta tecken på foul play. Det enda man har nu är faktiskt en uppseendeväckande frånvaro av kiselalger.

Då hade inte heller någon ens börjat lägga det psykologiska pusslet om Johanna, än mindre snoka i hennes affärer. På något sätt känns det lite som att ett visst mått av noja skulle ha behövts för att driva saken vidare. Att Akis familj var misstrogen är viktigt, men som många har påpekat redan så är det lätt att skriva det på sorgens och bitterhetens konto. Det är inte heller jätteovanligt att det finns groll mellan "svärpersoner".

Johanna må ha varit bundis med någon polis som kanske såg ungefär vad hon gick för, eller beundrade henne alldeles väldigt. Till saken kommer att sommarstugan ägs av en lokal familj som uppenbarligen är hedervärdpå olika sätt. Det här har ju inte skett i samband med den lägre klassens fylletramsande om man säger så.
Så här vrider jag och vänder på saken och vet inte vad jag ska tycka om de första undersökarnas betydelse för det som hände sedan. Självklart betydde det allt att Johanna kom undan, men frågan är om någon eller ens systemet kan lastas för det.
Citera
2017-05-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den här kompisen GH – som f.ö. JM hävdat tillsammans med MR knivat hennes föräldrar (och hennes äldste son D kört bilen), alt. att G kört bilen + ytterligare några versioner – kommer under rättegången att medverka i form av ett uppspelat vittnesförhör eftersom han vid tidpunkten för utredandet av dådet i sommarstugan hunnit avresa till Iran pga sjuk mamma (se äv. Vittnesförhör B 2 (2), s. 412ff, 418f med RN resp. MG).

TR, Aktbil. 31:
GH har alibi för kvällen och natten den 3-4/8 då han finns i Ö-bro och inte åker hem därifrån förrän på em 4/8.
Har GH alibi för året innan, 2015 då A*i dog eller bodde han inte i Sverige vid den tidpunkten. Kanske JM vill ha honom åtalad för mordet på pappan och mordförsöket på mamman för att slippa oro att något mer ska komma fram om A*i:s dödsfall som GH känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in