2017-05-05, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Nu kan man dömas för mord ändå även om man inte varit på platsen. Men det spelar ingen roll om rubriceringen blir anstiftan istället för anstiftan har samma straffvärde. Finns ju fall där anstiftaren fått längre straff än den som utfört mordet.
Om du ska diskutera anstiftan så gör du bäst i att ta med mitt citat om detta. Vad tror du om bevisningen för anstiftan?
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
När det kommer till anstiftan så skiljer sig MRs historia/er också från den tekniska bevisningen.

Vid avlyssningen i Norge säger han till sin vän/bror att han gjorde det för annars får han vänta i 10 år på uppehållstillstånd.

I förhören säger han att han gjort det för att hon skulle få ärva 10 miljoner och ge han ett bättre liv här eller utomlands. En ny start. Han nämner också att han var svartsjuk typ.

Bevisningen för stämpling går inte ihop med MRs historia/er. Här kommer försvaret gå hårt åt. Utredningen är inte tillräckligt robust helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Ligger mycket i vad du säger, förhörsledarna bedriver mer eller mindre en misstänktsdriven utredning istället för en brottsdriven utredning som är mer förutsättningslös. JM är den misstänkte som skall erbjudas på silverfat av MR till förhörsledarna. Man fyller i luckor och hypoteser om skeendet. Förhörsledarna konstruerar sin egen berättelse på MR:s bekostnad genom att sätta både känslomässig press på honom tillika som dom hela tiden trycker på att det är deras händelseförlopp som man vill få presenterat, den fria berättelse begränsas eller avbryts. MR går dom till mötes men detta är så pass tydligt när man läser förhören så detta har nog Hikes koll på om inte byts hon väl ut till HR och nästa advokat får ett nytt försök.

Snacka om känslomässig press:

M: Titta på mina föräldrar i ögonen, tror ni att mina föräldrar har stått ut? Jag är son till dom,
jag vet precis hur de har det just nu och hur de mår. Det gör ingen skillnad för er att jag suttit
här och har inte kunnat prata med dom i två månaders tid som jag har suttit här inne.

B: Skulle du inför dina föräldrar kunna hålla inne med att du inte bär hela skulden?

M: Du kan ringa till och med nu och berätta för dom och jag (ohörbart). Nu när jag sitter här,
jag kan säga så här till er att ni kan vara helt säker över det här, att jag varken vill prata med
er, med mina föräldrar eller med någon annan.
Senast redigerad av stativera 2017-05-05 kl. 19:25.
Citera
2017-05-05, 19:29
Medlem
Smhfs avatar
JM påstår att hon har en morbid humor, jag vill påstå att det inte bara är ''humorn'' som är morbid, hela hon är morbid,

Hennes ex får vara glada att dem lever idag, det är en skrämmande läsning i FUP.

Snart blir det skruvpacketering som gäller på Hinsan för denna morbida individ.
Citera
2017-05-05, 19:44
Medlem
lasternassummas avatar
Bevis och indicier
Det som finns räcker med marginal, IMO. Om jag minns rätt, om man ska jämföra med Helge i Knutby, så var SMS-trafiken ett tungt bevis där. "Dynamiken" med kvinnorna och församlingen hjälpte väl till.

I mitt huvud tog bilden form 2016-08-04, drygt 20 timmar efter mordet. Sedan har det hela tiden trillat in fler och fler bitar till bilden på pusslet, som nu är högupplöst och har minst 7000 bitar!

Några, som jag tycker, viktiga indicier som du glömt (och jag har säkert glömt en hel del):
– Att föräldrarna nyligen satt ner foten, mot fortsatt ekonomisk hjälp.
– Att hon var uppsagd från sin lägenhet av föräldrarna, bl.a. för att hon ljugit sig till den och inte använde den som avsett.
– För att hon ville förhindra att sommarstugan lades ut till försäljning via mäklare därför att hon ville köpa den själv, men fick inte.
– Att föräldrarna troligen förstod vad som hänt med maken ett år tidigare.
– Att en konflikt mellan JM och föräldrar eskalerat, mer tydligt de senaste månaderna före mordet, bl.a. av de fyra orsakerna ovan, men också av fler orsaker.
– Att JM, trots hygglig inkomst, tycks ha varit i mer eller mindre konstant ekonomiskt trångmål.
– Hon visste att kniven brutits av vid mordet trots att "inget berättat det för henne".
– Att hon troligen försökt få andra att mörda föräldrarna innan hon "bussade" MR på dom.
– Stängda hem, sexskandalen och konflikt med kommuner och kollega bidrog till motivbild och eskalering.
– Förberedelse till mordet/alibi, t.ex. sonen som skulle ljuga för att ge JM alibi.
– JM behövde arvet för att fortsätta sin livsstil.

Lägg gärna till:
Så här skrev "intermittentexplosivitet" i tråden mindre än ett dygn efter mordet:
"Det kan ju vara dottern, hon verkar ju bra skruvad..."

Amen to that!

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ser att det pågår diskussioner om huruvida bevisningen kommer att hålla eller inte när det gäller JM. Det finns mängder av indicier men ingen tydlig teknisk bevisning som visar på att JM var vid mordplatsen, om jag förstått det rätt. MR vittnar om det, hon har inget alibi som säger motsatsen, hennes son som satt barnvakt har ringt henne när hon påstår sig varit hemma i tv-soffan med honom och hon har ingen förklaring till detta. Hon har skrivit lappar och genom mutor försökt påverka sin omgivning i smyg från häktet. På samma sätt har hon instruerat MR innan han häktades till hur han bör svara under förhör, detta finns bevis för genom avlyssning. Hon har efter mord och mordförsök på sina egna föräldrar agerat super"wierd" genom att åka på solsemester och i kvällspressen uttalat något i stil med att "men men, nu får man släppa och gå vidare" (minns ej ordalydelsen), hon har påstått sig vara och handla och sälja sexuella tjänster vilket inte kunnat styrkas-tvärtom motbevisats, hon har påstått fler saker som motbevisats men som inte direkt haft koppling till mordkvällen utan mer för "totalen" och då tänker jag på att hon skulle ha blivit erbjuden stöd för att ta sig ur sexhandeln, vilket var bevisat falskt. Hon har inhandlat knivar dagarna före dådet och nu undrar jag;
1. Har de knivarna matchat bladet som gick av vid dådet?
2. Vilka mer indicier har jag glömt?
Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-05 kl. 20:25. Anledning: Arvet
Citera
2017-05-05, 19:50
Medlem
Grandiosos avatar
Kanske JM verkligen trodde att hon fått en allvarlig stroke den där gången hon sökte
upp sjukhuset för yrsel (fast stannade visst inte kvar tills en läkare hann undersöka henne utan
gav sig iväg därifrån) och befarade att hennes tid här på jorden började närma sig sitt slut
och då tänkte hon kanske i stil med vad Harriet Löwenhjelm en gång diktade:

"Och nu är det bäst att skynda
med att göra ont och synda
den lilla korta tid, som jag har kvar."

Sen angående mamman: Jäklar vad hon fick sitta och anstränga sig med att prata
i sitt svårt blödande tillstånd innan man äntligen hittade till stället där hon befann sig med sin mördade make. Stackars människa. Var precis som om sommarstugan låg bortom
all ära och redlighet, närmast omöjlig att leta upp för blåljuspersonalen.
Senast redigerad av Grandioso 2017-05-05 kl. 20:20.
Citera
2017-05-05, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Snacka om känslomässig press:

M: Titta på mina föräldrar i ögonen, tror ni att mina föräldrar har stått ut? Jag är son till dom,
jag vet precis hur de har det just nu och hur de mår. Det gör ingen skillnad för er att jag suttit
här och har inte kunnat prata med dom i två månaders tid som jag har suttit här inne.

B: Skulle du inför dina föräldrar kunna hålla inne med att du inte bär hela skulden?

M: Du kan ringa till och med nu och berätta för dom och jag (ohörbart). Nu när jag sitter här,
jag kan säga så här till er att ni kan vara helt säker över det här, att jag varken vill prata med
er, med mina föräldrar eller med någon annan.

Ja, men även slutna frågor för att inte säga direkt ledande frågor vilket jag mera skulle kalla detta men visst finns det massa känslomässig press i förhören. Nåt jag även noterat är att man lägger mycket krut på referatförhör. Referatförhörd gjorda på tidigare ledande frågor där förhörsledarna mer eller mindre skapat sitt egna skeende men också argumenterat emot MR:s egna uppgifter.
Citera
2017-05-05, 20:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kanske JM verkligen trodde att hon fått en allvarlig stroke den där gången hon sökte
upp sjukhuset för yrsel (fast stannade inte kvar tills en läkare hann undersöka henne utan
gav sig iväg därifrån) och befarade att hennes tid här på jorden började närma sig sitt slut
och då tänkte hon kanske i stil med vad Harriet Löwenhjelm en gång diktade:

"Och nu är det bäst att skynda
med att göra ont och synda
den lilla korta tid, som jag har kvar."

Sen angående mamman: Jäklar vad hon fick sitta och anstränga sig med att prata
i sitt svårt blödande tillstånd innan man äntligen hittade till stället där hon befann sig med sin mördade make. Stackars människa. Var precis som om sommarstugan låg bortom
all ära och redlighet, närmast omöjlig att leta upp för blåljuspersonalen.

Drar man verkligen iväg från akuten för att man tröttnat på att vänta, efter 1,5 timme, om man tror att man fått en stroke?

Tragiken i dramat har många dimensioner. Barnen har en särställning som offer på flera sätt och då inte minst genom att vara (eller ha varit) barn. Eller genom att förlora båda föräldrar som små. Aki och Göran berövades sina liv. Men om man försöker sätta sig in i vad Anki gått igenom så är det svårt att hitta ord som beskriver. Horribelt!

Citera
2017-05-05, 20:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
JM påstår att hon har en morbid humor, jag vill påstå att det inte bara är ''humorn'' som är morbid, hela hon är morbid,

Hennes ex får vara glada att dem lever idag, det är en skrämmande läsning i FUP.

Snart blir det skruvpacketering som gäller på Hinsan för denna morbida individ.

Ja, det här exemplaret av kvinna är så in i helvete felskruvad så att man får rysningar bara man tänker på eländet, hennes exmän måste ju tända ljus i kyrkan av ren tacksamhet över att vår herre lät dem komma undan.

Men det måste ju för i helvete märkts långt tidigare?

Hon är ju mytoman långt ut i fingerspetsarna.
Citera
2017-05-05, 20:09
Medlem
Ang indicier för Aki mord:

* Avsaknad av rätt sort/art av kiselalger = ej drunknat i Hjälmaren.
*Det faktum att Johannas telefon kl 21.xx (osäker på exakt tid) samt kl 07.xx inte befinner sig inne i huset utan nere vid bryggan/stranden. Hon har från första början hävdat att hon varit inne i huset när hon skickat SMS vid dessa tidpunkter.
* Förfalskad livförsäkring o bouppteckning

Det var lite vad jag kom på i hastigheten.
Citera
2017-05-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Drar man verkligen iväg från akuten för att man tröttnat på att vänta, efter 1,5 timme, om man tror att man fått en stroke?

Tragiken i dramat har många dimensioner. Barnen har en särställning som offer på flera sätt och då inte minst genom att vara (eller ha varit) barn. Eller genom att förlora båda föräldrar som små. Aki och Göran berövades sina liv. Men om man försöker sätta sig in i vad Anki gått igenom så är det svårt att hitta ord som beskriver. Horribelt!

Ha ha, det verkar vara ett släktdrag att dra från akuten när man misstänker stroke, så gjorde även Göran!
Citera
2017-05-05, 20:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
JM är totalt rökt, finns ingen chans att hon går loss från detta. Hennes bästa chans är att söka få till ett tidsbestämt straff. Annars är ju fängelse på livstid det som ligger närmast till hands. Kryssad kommer hon inte bli heller.

Sen undrar jag huruvida Julia exempelvis kommer få skadestånd från JM i sin egenskap av anhörig till Göran. Möjligt att hon kan få 50.000 kr. Anki bör väl få drygt det dubbla. JM pratade själv om att det skulle bli aktieutdelning i företaget i december 2016. Då skulle det ramla in flera miljoner uppgav hon. Det är ju möjligt att hon sett till att föra över dessa stålar till sina döttrar via fullmakt inifrån häktet som sedan har gjort pengarna oåtkomliga. På så vis har hon kanske förberett så att hennes tillgångar inte ska gå till skadestånd.

Vad jag minns så hade de massor av sms-konversationer som bevis mot Helge, de hade även barnflickans vittnesmål som bevis. I fråga om JM så är bevisläget ännu bättre. Hon är heltorsk, ingen anledning till oro finns. Det är 1,05 gånger pengarna tillbaka på att hon får sitta på kåken de närmaste 15-20 åren.

Visst är hon rökt, inte ens Johan Eriksson eller Thomas Olsson kan ändra på den saken i HR, helt säkert blir det ett advokatbyte för i TR blir det livstid, så djävla galen är hon inte så att det blir RPV.

Hon har tvinnat det rep som kommer att hänga henne alldeles själv med sitt pladder och trixande, aldrig har ett livstidsstraff kännts mer rätt.
Citera
2017-05-05, 20:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ha ha, det verkar vara ett släktdrag att dra från akuten när man misstänker stroke, så gjorde även Göran!

Det var väl lite annorlunda. Han hade svårt att se (otydligt, dimmigt) och hade tid bokad till en tomografiundersökning veckan efter mordet. Om jag minns rätt.

Citera
2017-05-05, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Ja, men även slutna frågor för att inte säga direkt ledande frågor vilket jag mera skulle kalla detta men visst finns det massa känslomässig press i förhören. Nåt jag även noterat är att man lägger mycket krut på referatförhör. Referatförhörd gjorda på tidigare ledande frågor där förhörsledarna mer eller mindre skapat sitt egna skeende men också argumenterat emot MR:s egna uppgifter.

I ett av de sista förhören låter fhl det faktum att MR inte vill kännas vid att han var där och rekade dagen innan passera ganska obemärkt. Detta skall ställas mot det faktum att han berättar vid första erkännande att han var med landsmän vid dådet.

Fhl Det är så här att vi har ju kontrollerat telefonin, telefontrafiken, och då har Gasems
telefon kopplat upp sig mot en mast som täcker ett område ner mot Granliden. Och
den sektor då som går från masten och som täcker ett område där Granliden finns. Just
den här kvällen och natten. För klockan 01:36 så sker det en uppkoppling på hans
telefon. Tidigt på natten, strax efter halvtvå. Då befinner sig Gasems telefon i detta
området.

Mt Och vi var i Arboga då men det innebär inte att vi har varit hos dom där i
sommarstugan.

Fhl Men kan ni ha åkt… Ni kan ha åkt den vägen som leder ner mot sommarstugan?
Mt Det kan hända.
Fhl För du sa, jag vet i något tidigare förhör, så sa du att Gasem gärna ville provköra bilen
och att ni körde på lite småvägar. Var ni nere på dessa vägar och körde då? Jag kan
visa dig det där. Här är Arboga, här. Och här vägen, första vägen ifrån Arboga ner mot
Granliden. Här finns det en telemast. Där är Granliden. Och 01:36 så kopplas Gasems
telefon upp i den här sektorn. Var ni ner på den här vägen någon gång?

Mt Som sagt, vi körde mot vissa vägar men exakt åt vilket håll vi körde det kommer jag
inte ihåg.

Det kan hända? Som om detta inte har betydelse. Kommer ha för Hikes.
Speciellt den tekniska bevisningen i form av SMS där han säger "att han inte hittar"
Teknisk bevisning stöds inte av MRs historier. Eller inte

PS. Referatförhör funkar sådär för JM hon ändrar sin historia oftare än fhl byter kalsonger.
Senast redigerad av stativera 2017-05-05 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in