2017-05-05, 11:42
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Oj!
Notera att "GM" har använts för "GärningsMan" av några i den senaste diskkussionen om ärvandet.
Du själv och jag och några andra har syftat på pappan "G*nM*ller".
Hädanefter måsta alla hålla tungor och fingrar i styr.
Säg Johanna rent ut eller MGM för henne och GM eller pappan eller Göran för honom, är mitt förslag.

"Tack för din kommentar", ska jag också säga.
Ville bara ta tillfället att varna för ytterligare förvirring.
Hahahaha, inte konstigt att det uppstår förvirring när folk tolkar GM som "Gärningsman" trots att "JM" används i samma mening och det torde vara jävligt uppenbart att ingen snackar om att gärningsmannen ska ärva gärningsmannen.
Citera
2017-05-05, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja stackars advokaten Hikes, hon har det nog inte så lätt att sätta sig på damen Johanna och styra och ställa över henne.... Ingen annan verkar ju ha lyckats med det - någonsin!

Johanna kör sitt race efter eget huvud - ibland på skämt, ibland på allvar - men någon trovärdighet för vad hon uppger finns överhuvudtaget inte alls.

Med sådana klienter behöver man inte ha så vassa åklagare - Johanna gör liksom en del av åklagarens jobb här. Visar på bristande trovärdighet, kommer med förslag hur brotten gått till etc.
Hon marscherar alldeles själv in på Hinsan!

Halvsanningar i samtliga inblandades historier men såklart leder JM i antalet ändrade historier. Samtidigt så när man läser förhören försöker hon också förstå sig på vad som hänt. Eller det är vad hon säger konsekvent. Hon var inte med och har inget med själva utförandet att göra.

Frågan är vad som gör åklagaren mer trovärdig? Vilken historia är det? DBs? MRs? Mordefterlysta JJs? JMs? Försvunne Ghasem? Utpekade Abbas? Vilken vinner stöd i bevisningen?

Alla sitter på något det är tydligt och är rädda om sitt egna skinn. Alibin är det ont om.
MRs historia vid avlyssning är prekär. Där säger han att det var självförsvar typ och att kniven var GMs. Till detta även "om hon inte hjälper mig nu då kommer jag förstöra för henne ordentligt."
Senast redigerad av stativera 2017-05-05 kl. 11:55.
Citera
2017-05-05, 11:55
Medlem
lasternassummas avatar
Kort-kort sammanfattning för nya i tråden

8 augusti 2015 anmäler kvinnan sin man försvunnen.
Hon påstår att han inte kommit tillbaka efter en fisketur nära sommarstugan.

Han hittas död på en meters djup intill bryggan.

I juni 2016 kommer nyheten om flera ensamkommande som sexutnyttjats av kvinnan, som driver och förmedlar asylboenden.

Hon säger själv att "tycke uppstod".

Sent på kvällen 3 augusti 2016 hittas kvinnans pappa mördad i sommarstugan. Mamman är svårt knivhuggen.

I augusti greps kvinnan och hennes pojkvän, en ung ensamkommande 22-åring från Afghanistan. Dom är skäligen misstänkta för mord.

Ungefär samtidigt överklagar IF polisens nedlagda utredning om kvinnans man. En livförsäkring som tecknats strax innan makens död verkar misstänkt.

I november 2016 öppnas den döde makens grav och en rättsmedicinsk undersökning görs.

I december berättar pojkvännen att han mördat pappan och försökt mörda mamman. Kvinnan har förmått honom till detta och kört honom till sommarstugan.

I mars 2017 häktas kvinnan för mord på ex-maken.

Åtal är väckt och rättegången pågår i maj-juni 2017.

Bland åtalspunkterna finns två mord, mordförsök, tre fall av stämpling till mord, bedrägeri, försök till urkundsförfalskning, mutbrott och hot mot tjänsteman.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-05 kl. 11:58.
Citera
2017-05-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
När man läser MRs förhör förstår man att det inte finns någon bredd i utredningen.

När han börjar erkänna och bryter ihop börjar han förklara att han varit med en landsman, möjligtvis två. Hans historia är relativt konsekvent genom många förhör men allt fhl inriktar sig på är Johanna. Var det Johanna? Nej svarar MR flera gånger.
Han hinner inte säga två meningar när han gråtande erkänner när fhl pressar, ber och bönar "var det Johanna som låg bakom??" typ.

Skulle det kännas bättre om du erkänner för dina föräldrar, vi kan ordna med det du kan säga att någon annan låg bakom det, tex. Johanna.
Nej tack säger MR.

Han klarar inte av att beskriva vilka som var med, han är rädd, gråter och berättar att han rökt hasch och tagit andra droger. Minnesluckor osv. Fhl fortsätter pressa på om Johanna.

Jag undrar om detta ens är lagliga metoder.

Han säger att han berättat för Johanna vad han gjort men att hon inte trodde honom, vilket är exakt vad Johanna säger. Det har också stöd i avlyssningen.

En vacker dag återkommer MR när han fått nästan all bevisning presenterad och dementerar allt. Säger att det inte finns några landsmän inblandade och minns allt som det var igår. En tillrättalagd historia med bevisningen i handen.

Försvaret kommer gå på detta. Det är uppenbart att det var lättare för MR att skylla allt på Johanna som antagligen åker dit, än att riskera att sätta dit farliga landsmän. Han var rädd.

Den mycket stora frågan är varför MR åkte med Gaschem till sommarstugan dagen innan, när han var helt ovetande och inte fick reda på något av JM förrän de var på plats den 3/8? Där och först då övertalades han av "tjat". Fastän han tackat nej till att göra det så många gånger enligt egen berättelse som inte har något stöd.

Där går MRs historia inte alls ihop. Det är tvärtom inget bevisat om att JM åkt med honom. Men det är bevisat att han var på plats med landsmän.

Tunt för åklagarna om Hikes lägger upp det rätt. Vilken av MRs historia har stöd i bevisning?

Citat:
På sidan 1074 i dialogfuppen säger MR något intressant från avlyssningen i Norge:

Z: Du har varit hennes betjänt.
M: Den här kvinnan som jag hjälpt och gjort massa saker för henne, om hon inte hjälper mig nu då kommer jag förstöra för henne ordentligt.

Det ligger en dimma av halvsanningar över hela bevisningen. JM har fått till sig vad som hänt. MR har varit med landsmän. Ändrar sedan tvärt sin historia med ett närmast fenomenalt minne.

Jag undrar vad som går att ställa bortom rimligt tvivel i detta kaos. Åklagarna har inget tekniskt som binder JM till bilen den 3/8. Bara historier, beskyllningar och tillrättaläggande från flera håll. MR pekar ut Abbas. Abbas pekar ut JM för att göra sig av med bilen. Vilken soppa..

Sköter försvaret detta kan rimliga tvivel ställas på utredningen, den känns inte robust nog.

Jag har fått lite samma intryck när jag läst citaten i tråden. JM framstår som psykiskt sjuk och förhörsledarna jobbar för att sätta dit henne men det saknas tekniska bevis från brottsplatsen. JM nekar och MR pekar initialt ut andra som det delvis finns tekniska indicier mot.

JM pratar och pratar och pratar, skriver lappar och krånglar till det för sig själv utan att vid ett enda tillfälle, ens vid avlyssningarna, placera sig själv på platsen.

Här finns utan tvekan en bra grund för försvaret.
Citera
2017-05-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
JM tror att hon kan fortsätta manipulera från häktet...
Hon tror att hon kan smuggla ut brev. Hon drar i trådar och tror att alla ska följa hennes instruktioner och att alla ska säga det som hon instruerar dom att säga. I brev från häktet. Om dom gör som hon säger ska det bli ordentligt belönat med stora summor pengar!

Det här är taget från ett av breven som JM skrev i häktet.

"Så här ska ni säga. Skaffa två vittnen som säger så här..."
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf
Från ett av breven som JM skrev till Julia 2017-01-16, sid 120

"Julia o Jafar, jag kommer ge er 1 milj
David kommer få 500 000. Sen kan vi köpa en gård tillsamm alla 3."

...
"David ljuger o säger till polisen att han älskade morfar som en pappa. När jag säger till polisen att D hatade morfar. Polisen tror ju att jag är SJUK! Jag blir så himla ledsen på Amanda. Vill hon att jag ska sitta i fängelse? Jag har i sep sagt till polisen att jag tror D+Jafar har vetat om, varit med Moh på landet. Jag sa det för att jag visste att dem hade Alibi. D fattar inte min plan utan är arg på mig. Jag behöver 2 personer som ska säga till polisen att Moh. var desperat efter pengar att skicka hem, när han 2/8 såg pengar i morfars plånbok o deras Omega klockor frågade han J+D om dom kunde hjälpa honom lite. D ska säga till polisen att han hatar morfar så han tyckte det var rätt åt han om dom blev rånade. Moh. går upp i sovrummet, Jaf är nere och tittar efter plånbok, D sitter i bilen uppe vid vägen ca 500m bort.
Jag ska säga till polisen att det var ca 23 när dom gick in i huset."

...

Planen tycks vara att så rimliga tvivel genom att peka ut andra. Det har väl kanske inte lyckats något vidare utan får ner hennes trovärdighet i botten. Då har MRs snack om andra inblandade nog varit till större hjälp.
Citera
2017-05-05, 12:19
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag har fått lite samma intryck när jag läst citaten i tråden. JM framstår som psykiskt sjuk och förhörsledarna jobbar för att sätta dit henne men det saknas tekniska bevis från brottsplatsen. JM nekar och MR pekar initialt ut andra som det delvis finns tekniska indicier mot.

JM pratar och pratar och pratar, skriver lappar och krånglar till det för sig själv utan att vid ett enda tillfälle, ens vid avlyssningarna, placera sig själv på platsen.

Här finns utan tvekan en bra grund för försvaret.
So what om JM inte var på platsen, det spelar ingen roll. Hon åker på mord eller anstiftan till mord ändå.
Citera
2017-05-05, 12:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Planen tycks vara att så rimliga tvivel genom att peka ut andra. Det har väl kanske inte lyckats något vidare utan får ner hennes trovärdighet i botten. Då har MRs snack om andra inblandade nog varit till större hjälp.

Att dessutom skriva om "min plan" och aldrig någonsin säga "säg sanningen" till sina barn, som PG, pappa till 12-åringen som var barnvakt när Göran mördades, gjorde, urholkar trovärdigheten ytterligare.

Det finns bara en berättelse som kan ge JM trovärdigheten tillbaka. Sanningen. Den som stämmer med bevis, indicier och vittnesuppgifter. Kommer hon att erkänna? Tveksamt...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-05 kl. 12:33.
Citera
2017-05-05, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
So what om JM inte var på platsen, det spelar ingen roll. Hon åker på mord eller anstiftan till mord ändå.

Var inte JM på platsen blir något mord svårt att bevisa, det är inte en "so what"-fråga

När det kommer till anstiftan så skiljer sig MRs historia/er också från den tekniska bevisningen.

Vid avlyssningen i Norge säger han till sin vän/bror att han gjorde det för annars får han vänta i 10 år på uppehållstillstånd.

I förhören säger han att han gjort det för att hon skulle få ärva 10 miljoner och ge han ett bättre liv här eller utomlands. En ny start. Han nämner också att han var svartsjuk typ.

Bevisningen för stämpling går inte ihop med MRs historia/er. Här kommer försvaret gå hårt åt. Utredningen är inte tillräckligt robust helt enkelt.
Senast redigerad av stativera 2017-05-05 kl. 12:58.
Citera
2017-05-05, 12:54
Medlem
Citat:

Kanske det. Får se hur hon håller ihop i rätten. Hon kommer nog att få det jobbigt att hantera alla lögner som hon kommer att konfronteras med. Kanske tappar hon humöret.
Citera
2017-05-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att dessutom skriva om "min plan" och aldrig någonsin säga "säg sanningen" till sina barn, som PG, pappa till 12-åringen som var barnvakt när Göran mördades, gjorde, urholkar trovärdigheten ytterligare.

Det finns bara en berättelse som kan ge JM trovärdigheten tillbaka. Sanningen. Den som stämmer med bevis, indicier och vittnesuppgifter. Kommer hon att erkänna? Tveksamt...

Kan trovärdigheten bli mindre än noll?

Erkänna? Kan jag inte tänka mig. Vi kommer att få höra en ny radda med lögner.
Citera
2017-05-05, 13:02
Medlem
Citat:

Tror nog hon blir dömd i TR. Om inte försvaret briljerar. Är inte övertygad om att bevisningen håller i HR. Än.
Citera
2017-05-05, 13:30
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Tror nog hon blir dömd i TR. Om inte försvaret briljerar. Är inte övertygad om att bevisningen håller i HR. Än.
Det är en vanlig missuppfattning att hovrätterna har strängare beviskrav än tingsrätterna. Mången friad i tingsrätten har fått smaka på långa domar när deras fall gått upp i hovrätten.

Beviskraven i domstol har mycket mer att göra med vilken konstellation av domare det är i domstolen som dömer i målet än vilken domstol som dömer.
Citat:
Var inte JM på platsen blir något mord svårt att bevisa, det är inte en "so what"-fråga
Nu kan man dömas för mord ändå även om man inte varit på platsen. Men det spelar ingen roll om rubriceringen blir anstiftan istället för anstiftan har samma straffvärde. Finns ju fall där anstiftaren fått längre straff än den som utfört mordet.
Senast redigerad av AdamBomb 2017-05-05 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in