2017-05-05, 17:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller helt med, har också tänkt på det under läsandet - en slipad advokat skulle väl bett att få konferera med sin klient? Haft strategimöten före om hur man ska lägga upp det? Plan för att komma loss etc
Om inte också JMs advokat Hikes tycker att det vore skönt att ha JM bakom galler ....

Ja, fan vet advokaten verkar ju inte bry sig i att instruera sin klient om något alls, sitter bara passiv med och låter JM pladdra bort sig, något bättre kunde man nog förvänta sig från henne men hon kanske också som du skriver önskar sin klient in på hinsan, eller också har Hikes insett att det är kört, låt JM hållas, resultatet kan bara bli ett i alla fall, livstid.
Citera
2017-05-05, 17:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Och pengar har varit hennes kontrollinstrument samtidigt som pengar varit barnens utpressningsmedel.
Så historien går igen, men med hennes personlighet har den tagit en fruktansvärd vändning.
Det kan se ganska oskyldigt ut, som det gör i de flesta familjer där penningar och penningars värde ska uttrycka känslor.
Inte mer nu, för min del för då blir det väldigt off topic.
Men en eftertanke dök upp: tänk på de familjer som inga pengar har; ska de barnen förledas att tro att föräldrarna inte älskar sina barn? Ingen lätt föräldrauppgift det heller att ta sig igenom det snåret ...

Ja vad fan säger man, vilken djävla historia och som sagt, curling kan vara dödligt, det är ju uppenbart.
Citera
2017-05-05, 17:41
Medlem
Addhocs avatar
Ser att det pågår diskussioner om huruvida bevisningen kommer att hålla eller inte när det gäller JM. Det finns mängder av indicier men ingen tydlig teknisk bevisning som visar på att JM var vid mordplatsen, om jag förstått det rätt. MR vittnar om det, hon har inget alibi som säger motsatsen, hennes son som satt barnvakt har ringt henne när hon påstår sig varit hemma i tv-soffan med honom och hon har ingen förklaring till detta. Hon har skrivit lappar och genom mutor försökt påverka sin omgivning i smyg från häktet. På samma sätt har hon instruerat MR innan han häktades till hur han bör svara under förhör, detta finns bevis för genom avlyssning. Hon har efter mord och mordförsök på sina egna föräldrar agerat super"wierd" genom att åka på solsemester och i kvällspressen uttalat något i stil med att "men men, nu får man släppa och gå vidare" (minns ej ordalydelsen), hon har påstått sig vara och handla och sälja sexuella tjänster vilket inte kunnat styrkas-tvärtom motbevisats, hon har påstått fler saker som motbevisats men som inte direkt haft koppling till mordkvällen utan mer för "totalen" och då tänker jag på att hon skulle ha blivit erbjuden stöd för att ta sig ur sexhandeln, vilket var bevisat falskt. Hon har inhandlat knivar dagarna före dådet och nu undrar jag;
1. Har de knivarna matchat bladet som gick av vid dådet?
2. Vilka mer indicier har jag glömt?
Citera
2017-05-05, 17:42
Medlem
Reimers avatar
Positivt i alla fall att läsa LGWP,s syn på saken, livstid med en liten varning att JM kan lyckas få RPV men den risken tror jag är obefintlig, det ska nog fan till värre saker som är fel i huvudet än det som JM lider av.
Citera
2017-05-05, 17:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ser att det pågår diskussioner om huruvida bevisningen kommer att hålla eller inte när det gäller JM. Det finns mängder av indicier men ingen tydlig teknisk bevisning som visar på att JM var vid mordplatsen, om jag förstått det rätt. MR vittnar om det, hon har inget alibi som säger motsatsen, hennes son som satt barnvakt har ringt henne när hon påstår sig varit hemma i tv-soffan med honom och hon har ingen förklaring till detta. Hon har skrivit lappar och genom mutor försökt påverka sin omgivning i smyg från häktet. På samma sätt har hon instruerat MR innan han häktades till hur han bör svara under förhör, detta finns bevis för genom avlyssning. Hon har efter mord och mordförsök på sina egna föräldrar agerat super"wierd" genom att åka på solsemester och i kvällspressen uttalat något i stil med att "men men, nu får man släppa och gå vidare" (minns ej ordalydelsen), hon har påstått sig vara och handla och sälja sexuella tjänster vilket inte kunnat styrkas-tvärtom motbevisats, hon har påstått fler saker som motbevisats men som inte direkt haft koppling till mordkvällen utan mer för "totalen" och då tänker jag på att hon skulle ha blivit erbjuden stöd för att ta sig ur sexhandeln, vilket var bevisat falskt. Hon har inhandlat knivar dagarna före dådet och nu undrar jag;
1. Har de knivarna matchat bladet som gick av vid dådet?
2. Vilka mer indicier har jag glömt?

Inget att bry sig i, ren trollning från en viss skribent, JM sitter duktigt fast och kommer inte att kunna slingra sig ur det nät hon sitter i.
Citera
2017-05-05, 17:57
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
och då har det varit helg i mellan! aki hittades på fredag, hon ansökte på tisdag
Det har du rätt i! IF hade kanske inte lördagsöppet, annars hade hon kanske hängt på låset då...
Citera
2017-05-05, 18:03
Medlem
Mimurs avatar
Man baxnar! Nu läser jag avsnittet om lapparna som hittats i hennes cell... Hon nekar ju till någon kännedom om lapparna. Trots att någon lapp är adresserad till Jul*a ellerl Dav*d så menar hon att det inte måste vara till just HENNES barn. "Det är många barns namn"!!!
Citera
2017-05-05, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
När man läser MRs förhör förstår man att det inte finns någon bredd i utredningen.

När han börjar erkänna och bryter ihop börjar han förklara att han varit med en landsman, möjligtvis två. Hans historia är relativt konsekvent genom många förhör men allt fhl inriktar sig på är Johanna. Var det Johanna? Nej svarar MR flera gånger.
Han hinner inte säga två meningar när han gråtande erkänner när fhl pressar, ber och bönar "var det Johanna som låg bakom??" typ.

Skulle det kännas bättre om du erkänner för dina föräldrar, vi kan ordna med det du kan säga att någon annan låg bakom det, tex. Johanna.
Nej tack säger MR.

Han klarar inte av att beskriva vilka som var med, han är rädd, gråter och berättar att han rökt hasch och tagit andra droger. Minnesluckor osv. Fhl fortsätter pressa på om Johanna.

Jag undrar om detta ens är lagliga metoder.

Han säger att han berättat för Johanna vad han gjort men att hon inte trodde honom, vilket är exakt vad Johanna säger. Det har också stöd i avlyssningen.

En vacker dag återkommer MR när han fått nästan all bevisning presenterad och dementerar allt. Säger att det inte finns några landsmän inblandade och minns allt som det var igår. En tillrättalagd historia med bevisningen i handen.

Försvaret kommer gå på detta. Det är uppenbart att det var lättare för MR att skylla allt på Johanna som antagligen åker dit, än att riskera att sätta dit farliga landsmän. Han var rädd.

Den mycket stora frågan är varför MR åkte med Gaschem till sommarstugan dagen innan, när han var helt ovetande och inte fick reda på något av JM förrän de var på plats den 3/8? Där och först då övertalades han av "tjat". Fastän han tackat nej till att göra det så många gånger enligt egen berättelse som inte har något stöd.

Där går MRs historia inte alls ihop. Det är tvärtom inget bevisat om att JM åkt med honom. Men det är bevisat att han var på plats med landsmän.

Tunt för åklagarna om Hikes lägger upp det rätt. Vilken av MRs historia har stöd i bevisning?

Ligger mycket i vad du säger, förhörsledarna bedriver mer eller mindre en misstänktsdriven utredning istället för en brottsdriven utredning som är mer förutsättningslös. JM är den misstänkte som skall erbjudas på silverfat av MR till förhörsledarna. Man fyller i luckor och hypoteser om skeendet. Förhörsledarna konstruerar sin egen berättelse på MR:s bekostnad genom att sätta både känslomässig press på honom tillika som dom hela tiden trycker på att det är deras händelseförlopp som man vill få presenterat, den fria berättelse begränsas eller avbryts. MR går dom till mötes men detta är så pass tydligt när man läser förhören så detta har nog Hikes koll på om inte byts hon väl ut till HR och nästa advokat får ett nytt försök.
Citera
2017-05-05, 18:11
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Då borde han lämnat spår av dem i bilen och visst har något hittats.
Vi hade tidigt en uppgift i tråden om att Johanna tvättade bilen extremt noga dagen efter.
Har någon av er sett någon vittnesuppgift om det i protokollen?
Du kanske redan har fått svar, men ändå: Ja, JM tvättade sin Volvo XC60 på ett så demonstrativt sätt som tänkas kan. Hon valde en parkeringsplats där så många som möjligt kunde se, sen skrubbade hon bilen med tandborste bland annat. Vi i tråden svalde betet med hull och hår. Sen när vi läste att polisen varit där och beslagtagit soptunnorna med allt hushållspapper som JM använt i samband med städningen så prisade vi polisen för deras handlingskraft. Vid denna tidpunkt så var det nämligen en viss frustration i tråden över att JM fortfarande var på fri fot, vi undrade vad polisen egentligen sysslade med.

Helt uppenbart så var ju detta bara en skenmanöver, hon ville avleda uppmärksamheten från den tegelröda Volkswagen (firmabilen) som hon och Muhammed använde i samband med mordet.

När man läser i förhören så är polisen också initialt mest intresserade av Volvon. De frågar vad anledningen var till att folk sett henne storstäda denna så minutiöst efter mordet. Hon berättar då att det berodde på att Muhammed rökt i bilen och spillt aska överallt, bland annat ned i dörrarna mellan fönsterrutorna. Det var därför hon behövde en tandborste för att komma åt askan mellan rutorna.

Sedermera så inser ju dock polisen att det är Volkswagen som är bilen hon använt. De delger henne bland annat att Görans blod hittats i bilen. Som kommentar på det säger JM att Göran "blödde jämt" (hon antyder alltså att blodet hamnat där av helt andra anledningar). När polisen frågar varför den övriga personalen på flyktingboendet noterat att tanken var tom på Volkswagen på morgonen den 4 augusti trots att det varit halv tank kvällen innan säger JM vid ett tillfälle att det beror nog på att David och Jafar stulit nyckeln från henne, tagit bilen, åkt och mördat Göran och sedan som avslutning åkt och festat med maffiagruppen Black Cobra i Örebro.
Citera
2017-05-05, 18:14
Medlem
Harry_s avatar
hur mkt bevis hade dom mot Helge Fossmo jämfört mot damen ?
Citera
2017-05-05, 18:46
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
hur mkt bevis hade dom mot Helge Fossmo jämfört mot damen ?
JM är totalt rökt, finns ingen chans att hon går loss från detta. Hennes bästa chans är att söka få till ett tidsbestämt straff. Annars är ju fängelse på livstid det som ligger närmast till hands. Kryssad kommer hon inte bli heller.

Sen undrar jag huruvida Julia exempelvis kommer få skadestånd från JM i sin egenskap av anhörig till Göran. Möjligt att hon kan få 50.000 kr. Anki bör väl få drygt det dubbla. JM pratade själv om att det skulle bli aktieutdelning i företaget i december 2016. Då skulle det ramla in flera miljoner uppgav hon. Det är ju möjligt att hon sett till att föra över dessa stålar till sina döttrar via fullmakt inifrån häktet som sedan har gjort pengarna oåtkomliga. På så vis har hon kanske förberett så att hennes tillgångar inte ska gå till skadestånd.

Vad jag minns så hade de massor av sms-konversationer som bevis mot Helge, de hade även barnflickans vittnesmål som bevis. I fråga om JM så är bevisläget ännu bättre. Hon är heltorsk, ingen anledning till oro finns. Det är 1,05 gånger pengarna tillbaka på att hon får sitta på kåken de närmaste 15-20 åren.
Citera
2017-05-05, 18:58
Medlem
lasternassummas avatar
Tack för att ni hjälpte mig ur dimman!
Det var ju bara en undanflykt som råkade bli kvar i mitt minne som en ev. verklig händelse.

Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Tyckte jag läste att MR drog till med knivslagsmålet under tiden han nekade till brottet. Att han var i Sthlm då och då bevittnade detta påhittade knivbråk. Eller är jag helt ute å cyklar? Har läst så mkt så jag blir helt snurrig av alla historier och namn hit och dit som babblas omkring med i förhören.

Citat:
Du har helt rätt. Jag mindes detsamma men ville dubbelkolla innan jag svarade.
Här kommer det första tillfället detta nämns; jag vet inte om de tar upp det igen, men detta utdrag ur huvudprotokollet räcker långt.

Huvudprotokoll PDF-sid. 482, förhör 2016-09-01

Mohammad informerades om att under denna utredning förekommit avlyssning av t ex
telefoner, man kan "bugga" rum, bilar.
Mohammad tillfrågades om han hade något med detta brott att göra.
Mohammad informerades om att det under samtal framkommit att Mohammad knivhuggit 2
st personer och att den ena personen var död detta pratade Mohammad med en annan person.
Mohammad ombads förklara vad detta samtal gällde.
Mohammad uppgav att detta inte hade att göra med denna utredning utan gällde en annan
händelse.
Mohammad förklarade att detta samtal gällde ett bråk som varit för ca 3-4 månader i
Stockholm och att han då hamnat i ett bråk med personer som hade kniv. Mohammad
berättade att han tagit från den andra personen som attackerade honom den kniv han hade och
i självförsvar huggit mot den personen. Mohammad uppgav att han inte visste om den
personen dog eller inte då Mohammad sprang från platsen.
Mohammad uppgav att platsen för denna händelse var i närheten av "plattan" i Stockholm där
bussarna går i närheten av Centralen.
Mohammad uppgav att om det skulle framkomma att den personen han högg i Stockholm så
skulle han ta på sig ansvaret för detta, men detta om att han begått dessa brott han anklagas
för så har han inte gjort detta.
Fhl påstod att detta samtal handlade om att Mohammad dödat Johannas pappa. Mohammad
uppgav att detta inte stämmer och att han inte förstod varför han skulle ha gjort detta.
Fhl fortsatte från det samtalet som avlyssnats att det var på grund av kvinnan som
Mohammad gjort detta och fhl påstod att Mohammad menade att kvinnan var Johanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in