2017-05-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Barnspåret öppnades på Rolf Sandbergs intuition när han lade samman bilder
av lekplats, vatten, området, skadebilden etc.

Med sin kliniska kunskap och erfarenhet, såg han ganska snart vad som med
stor sannolikhet döljde sig bakom förhören med två små bröder, fem och sju år;
att de inte enbart bevittnat utan också på något sätt varit delaktig i mordet på
Kevin. Professor Christianson underströk också att man borde fokusera arbetet
på den äldre brodern, då han tolkade honom som den starkare av de två. Han
uteslöt inte heller inledningsvis att pojkarnas berättelser kunde vara påhittade.

http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

så man har nog försökt så gott det går, men kanske feltolkat vad barnen sagt och låst sig. det måste vara ytterst svårt att avgöra om de faktiskt bara sett något eller gjort det. här kan de hamnat fel.

Den redogörelse du länkar till är skriven för att framföra polisernas åsikter och vad de tror. Jag känner inte till denne Rolf eller hur kunnig han är, men här talas om intuition och knappast om verkliga fakta eller bevis. En sådan intuition kan mycket väl ha påverkats av t.ex. SÅC som flera gånger visat sig vara en duktig manipulatör.
Citera
2017-05-05, 18:36
Bannlyst
Det där är en lämpligare gm avseende ålder, etc. Men vadå, ska polisen säga till Arvika att nej, vi tror det är ett barn, men vi får inte förhöra dem mer så tyvärr kan vi inte lösa mordet. Tough luck! Man måste fatta hur stämmningen var då i Arvika.

Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Även andra barn och ungdomar förhördes i timme efter timme för att försöka få dem att erkänna mordet på Kevin. Det är uppenbart att polisen letade barn att sätta dit, för SÅC hade ju sagt att det var barn som mördat Kevin. Hur han kunde veta det står skrivet i stjärnorna, eller troligast i hans kristallkula.

"Förhör som nu kritiseras av flera psykologer och experter."

"– En gång tog polisen med honom till stranden i Dottevik där Kevin dödades och krävde att han skulle erkänna. Det var många liknande upplevelser."

"Utredningen drabbades också av att rättssamhället själva hamnade i domstol. Polisen genomförde en hemlig telefonavlyssning av familjen och åklagaren åtalades och dömdes för tjänstefel."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/marius-misstanktes-for-mordet-pa-kevin
Citera
2017-05-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Jag har sagt att jag tror att 7 åringen gjorde själva mordet och 5 åringen medhjälpare i samförstånd efter storebrors order. Dvs båda var med ja.

Men visst. Möjligen att 5 åringen var först med att bråka. Men tror inte intelligens nog att mörda på det sättet.
Frågan var hur du vet detta. Att det var mord och att bägge var inblandade.
Citera
2017-05-05, 18:39
Bannlyst
Citat:
Den redogörelse du länkar till är skriven för att framföra polisernas åsikter och vad de tror. Jag känner inte till denne Rolf eller hur kunnig han är, men här talas om intuition och knappast om verkliga fakta eller bevis. En sådan intuition kan mycket väl ha påverkats av t.ex. SÅC som flera gånger visat sig vara en duktig manipulatör.

Poängen är att barnspåret finns innan såc kopplas in, det går flera veckor innan han kommer in i bilden. och att man var öppen för att de ljög. men de är bundna till tid och plats, det är därför man fokuserar på dem, inte pga såc.

därmed INTE sagt att såc inte sabbat saker efter det, full möjligt att man la alla ägg i samma skål för tidigt i förhören och ett vittne blev en gm.
Citera
2017-05-05, 18:44
Medlem
Om Kevin setts med tre pedofiler på en dag så undrar jag vad det är för ett konstigt ställe de bodde på? Lögn säger jag...
Citera
2017-05-05, 18:45
Medlem
OldWolfs avatar
Verkar börja bli lite oroligt i självsäkra gänget tror jag.
"I nästa avsnitt av SVT:s "Dokument inifrån" presenteras ett huvudvittne. Varken de poliser som varit inblandade i utredningen eller brödernas advokat, Thomas Olsson, vill kommentera vad vittnet har för uppgifter.
Men Thomas Olsson säger:
– Det finns flera andra omständigheter som ifrågasätter hur den här utredningen har skötts. De väger om inte lika tungt, så tyngre än det faktum att det saknas ett erkännande."
Citera
2017-05-05, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Frågan var hur du vet detta. Att det var mord och att bägge var inblandade.

Att dom sa till mamma och pappa att Kevin ligger i vattnet. Och att dom pekade ut tonåringar som mördare. Och nu minns dom inte om dom själva gjort det.
Citera
2017-05-05, 18:47
Medlem
Citat:
Det där är en lämpligare gm avseende ålder, etc. Men vadå, ska polisen säga till Arvika att nej, vi tror det är ett barn, men vi får inte förhöra dem mer så tyvärr kan vi inte lösa mordet. Tough luck! Man måste fatta hur stämmningen var då i Arvika.

Det kvittar fullständigt hur stämningen var. Den som är professionell grips inte av panik för det utan håller sig till regelboken för utredningar ändå. Men det är uppenbart att polisen drabbats av panik i detta fall och därför bara letat barn och försökt sätta dit ett stort antal barn för mordet.

Jag håller inte med om att bara för det varit ett mindre tryck på halsen på Kevin att det måste varit barn som gjort det. Kan t.ex. varit en vuxen GM som höll om halsen för att få tyst på honom medan GM misshandlade K:s könsorgan, men som ändå råkar hålla för hårt så Kevin kvävdes.
Citera
2017-05-05, 18:48
Bannlyst
Citat:
Om det är så enkelt som du vill få det till, varför tog polisen Marius till stranden och krävde att han skulle erkänna mordet på Kevin? Hur kommer det sig att samma poliser begick kriminella handlingar för att försöka sätta dit Marius? Om det nu var så uppenbart att 5- & 7-åringen var GM så undrar man ju varför man gjorde samma som med Marius med även andra barn.

säger inte alls att det uppenbart är de, säger att de är bundna till tid och plats och måste därmed betraktas som möjliga gm tillsammans med exv Marius som även han verkar ha varit i närheten. jag vill veta vad pojkarna kommer ihåg av vad de de facto sagt att de sett innan någon visste att K var död. detta måste DJ fråga om.

det finns ett skäl att fokus ligger på pojkarna innan förhören börjar, dvs det finns skäl att verkligen ta reda på vad de vet och inte. sedan kanse det gick ändå. men det är inte TQ det här, där det bara är historier, här finns substans.
Citera
2017-05-05, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Verkar börja bli lite oroligt i självsäkra gänget tror jag.
"I nästa avsnitt av SVT:s "Dokument inifrån" presenteras ett huvudvittne. Varken de poliser som varit inblandade i utredningen eller brödernas advokat, Thomas Olsson, vill kommentera vad vittnet har för uppgifter.
Men Thomas Olsson säger:
– Det finns flera andra omständigheter som ifrågasätter hur den här utredningen har skötts. De väger om inte lika tungt, så tyngre än det faktum att det saknas ett erkännande."

den meningen är oförståelig, står ju först att de inte väger lika tungt. och det handlar bara om hur utredningen sköts, inget om fakta. så det finns inget mer, bara nya åsikter om hur man borde gjort istället. det kan du finna i alla utredningar. DJ har slut på bensin, som jag sagt.
Citera
2017-05-05, 18:55
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
står ju först att de inte väger lika tungt.

Gör det?
Citera
2017-05-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Att dom sa till mamma och pappa att Kevin ligger i vattnet. Och att dom pekade ut tonåringar som mördare. Och nu minns dom inte om dom själva gjort det.

1) Att de går till mamma och pappa och berättar att de sett Kevin ligga i vattnet är inget bevis för att de mördat eller ens misshandlat Kevin eller för att de skulle vara inblandade i vad som hände honom.

2) Att de pekar ut tonåringar kan bero på att de mycket väl kan ha sett vad som hänt och vem/vilka som gjort det. Dessa småpojkar var alltså troligen vittnen som pekade ut gärningsmannen. Mer troligt att en tonåring gjort detta än att en 5- & 7-åring gjort det.

3) Att de inte minns är inte konstigt. De var för små för att komma ihåg och dessutom har förhören förvirrat dem. Att de inte kommer ihåg talar mer för oskuld än för skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in