2017-05-05, 07:38
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu uttalar du dig mot bakgrund av ett material som produktionsteamet arbetat med i fyra år. Du har ingen helhet i vad de egentligen har sagt. Du får lösryckta strofer presenterade för dig. Sådant som passar in i det pussel som DJ vill lägga. Om du klipper mindre delar ur ett större resonemang är det full möjligt att få fram sådant som antyder något helt annat än vad personen sammantaget sa.

Jag skulle vilja kontra och säga att polisen och förhörsledaren inte sa någonting som på något sätt är anmärkningsvärt eller oväntat. Det fattar de flesta att små barn inte kan ge ett »erkännande« på ett vardagligt vuxet sätt. Dessutom handlar många »erkännanden« även när vuxna är inblandade om en successiv process.

Programmet använde klassisk tendentiös klippning för att få till just de effekter de önskade. Det fungerar alltid.

Fast i program av det här slaget kan man inte läsa upp långa förhör och ta upp alla detaljer. Det kan knappast vara en nyhet för dig.
Citera
2017-05-05, 08:00
Medlem
Journalisten Josefsson säger att han ringde första samtalet till brödernas pappa förra julen. Josefsson hade redan då en tes om att de båda bröderna inte var ansvariga för Kevins död. Baserat på vad? Att en docent hade tipsat att han skulle titta vidare på förhören? I del 1 av dokumentären säger han att han inte har tillgång till utredningen (och då inte heller förhören).

Dokumentären måste därför redan från början vara gjord i syftet att få bröderna att framstå som oskyldiga. Jag säger inte att det inte finns brister i utredningen, men allt Josefsson och hans team hittar har antagligen framställts för att gagna brödernas sak och skapa tvivel kring utredningen och sådant som kan visa på pojkarnas delaktighet i Kevins död.

Genom dokumentären skapas förtroende för bröderna samtidigt som den vinklar och underminerar utredningen, polisernas arbete och förtroendet för deras uppfattningar.

Skicklig journalistik!
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-05 kl. 08:08.
Citera
2017-05-05, 08:00
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonet1242
Jag har två starka funderingar som jag gärna skulle vilja diskutera vidare med er:

1. Hur kommer det sig att båda två inte minns, speciellt inte den äldre?
2. Kan det vara möjligt att polisen genom påtryckningar fått barnen att glömma det "verkliga" händelseförloppet och dem därför nu är förvirrade när dem tänker tillbaka, m.a.o killarna vet inte om de som dem minns verkligen är deras egna minnesbilder eller polisens iscensatta minnen?

Jag tycker din fundering nr 2 svarar på nr 1. Det känns i alla fall tänkbart att det skulle kunna vara på det sättet. Med stor säkerhet återkommer man till detta i kommande program.

Titta gärna på den här föreläsningen allihop:
https://www.youtube.com/watch?v=QA3_5QyVfEs
(om falska minnen och lögnepidemin SRA, satanic ritual abuse)

Jag misstänker att docenten som håller i den också är den som tipsat DJ om tveksamheterna i det här fallet. Han (Rickard Sjöberg) har bl a forskat på just barns falska minnen & lögner i omfattande rättsfall, och han har också kritiserat Sven Å Christianson för hans medverkan i fallet Thomas Quick.
Citera
2017-05-05, 08:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Fast i program av det här slaget kan man inte läsa upp långa förhör och ta upp alla detaljer. Det kan knappast vara en nyhet för dig.

Du läste inte vad jag skrev. Jag upprepar i annan form så att du förstår:

De intervjuer som gjorts är betydligt längre än det som kommer med i programmet. Det innebär att vi får se inklippta delar ur längre intervjuer tagna ur det som den intervjuade sammantaget sagt. Du kan vara säker på att intervjuklippen är tagna för att passa in i det syfte som programteamet (i synnerhet DJ) har. Det kallas för tendentiös bearbetning. Nyhet för dig?
Citera
2017-05-05, 08:33
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du läste inte vad jag skrev. Jag upprepar i annan form så att du förstår:

De intervjuer som gjorts är betydligt längre än det som kommer med i programmet. Det innebär att vi får se inklippta delar ur längre intervjuer tagna ur det som den intervjuade sammantaget sagt. Du kan vara säker på att intervjuklippen är tagna för att passa in i det syfte som programteamet (i synnerhet DJ) har. Det kallas för tendentiös bearbetning. Nyhet för dig?

Det återstår att se hur tendentiös klippningen är. Förundersökningen, som vare sig du eller jag har läst, kan ge svar på det. Men visst, generellt är det så att reportrar tar med sådant som styrker deras teser.
Citera
2017-05-05, 08:42
Medlem
PhDSalanders avatar
Artikel från 3 november 1998:

( i ljuset av vad som framkommit i dokumentären av ifrågasättanden ang ledande förhörsteknik framstår dessa utsagor i artikeln som absurda falsarier eftersom de klart beskriver sammanhängande berättelser, vilka de faktiska förhörsledarna i Josefssons intervjuer alltså nu beskriver som att det inte fanns några erkännanden eller sammanhängande "story" .
Artikelförfattaren vinklar sin text som om det rörde sig om vuxna personer som blivit förhörda. Galet.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9811/03/arvika.html

"Exakt en vecka efter det att fyraårige Kevin hittats död vallas en femåring av polisen nere vid Kyrkviken.
Han betraktas som ett vittne och pekar mot vassen.
Nu har femåringen erkänt att han tillsammans med en sjuåring dödat Kevin.
– Vi skulle leka fiskeleken, men Kevin ville bara bestämma hela tiden.
Söndagen den 16 augusti lekte fyraårige Kevin med femåringen och sjuåringen, två vanliga svenska barn som nu erkänt att de dödat.
De tre barnen klättrade i träd och tävlade i längdhopp nedanför Dottevikskolan.
Plötsligt blev det bråk.
Sjuåringen gav sig på Kevin.
De slutade bråka och kom överens om att i stället leka fiskeleken.
De tog en gren från ett träd och gick ner till Kyrkviken för att låtsas fiska. Ibland petade de med spöspetsen i vattnet och låtsades få napp. "

.........................

" Tryckte en fot mot Kevins hals
Kevin hamnade på rygg, de andra två sparkade honom i underlivet – det var de skadorna som fick polisen att i början misstänka ett sexualbrott.
Barnen tryckte en fot mot Kevins hals och tryckte sedan träpinnen mot halsen så att han dog.
– De var medvetna om att Kevin var död. Det var därför de flyttade kroppen – för att dölja den, säger Rolf Sandberg.
De två pojkarna har berättat för polisen hur de drog Kevin nästan 30 meter längs vasskanten och lade honom på en träpall med huvudet under vattnet. "

Sista frågan om de ångrar sig tar fan i mig priset! )
........................

När började de båda barnen berätta?
– För tre veckor sedan, säger Rolf Sandberg.
– I måndags och tisdags erkände de och berättade hur det gått till.

" Har de i något förhör sagt att de ångrar sig?

– Nej. "

[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]
Senast redigerad av PhDSalander 2017-05-05 kl. 08:50.
Citera
2017-05-05, 08:56
Medlem
Vilka är Kevins föräldrar? Vad jobbade de med? Hade han syskon? Vad hade föräldrarna för umgänge?
Citera
2017-05-05, 09:00
Medlem
supremanics avatar
Jag tror fortfarande att rätt personer pekades ut för detta brottet. Det är väldigt lätt att så här långt i efterhand sprida tvivel om hur utredningen gick till när det inte ens gick till rättegång då det handlade om barn som gärningsmän.
Jag litar på att utredarna fick fram tillräckligt med information som barnen själva berättade utan att leda frågeställningen för att se att det var de som dödat Kevin.
Med tanke på att bröderna behövde 5 månader på sig för att bestämma sig om de skulle ställa upp på denna dokumentären så tror jag att de vet att de är skyldiga men ser chansen att utåt sett få tillräckligt många att tvivla på utredningen i tron att de på något vis ska känna sig bättre.
Citera
2017-05-05, 09:08
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonet1242
Jag såg dokumentären igår och det slog mig som så många andra i den här tråden just argumentet att killarna inte minns händelseförloppet och att dem därför inte vet om dem dödade Kevin. Jag kan ha en viss förståelse för femåringen, då jag själv till största del har minnen från 6 och uppåt. Som några andra har varit inne på kan man möjligtvis få minnesluckor om man varit hög på droger eller alkohol, men annars känns det väldigt orimligt att man ska kunna glömma en händelse som denna, även fast man är väldigt ung.

Jag har två starka funderingar som jag gärna skulle vilja diskutera vidare med er:

1. Hur kommer det sig att båda två inte minns, speciellt inte den äldre?
2. Kan det vara möjligt att polisen genom påtryckningar fått barnen att glömma det "verkliga" händelseförloppet och dem därför nu är förvirrade när dem tänker tillbaka, m.a.o killarna vet inte om de som dem minns verkligen är deras egna minnesbilder eller polisens iscensatta minnen?

Alla bär vi på fragmatiska minnen från den åldern. Lite annorlunda händelser som etsats sig fast. Men hur skulle vi minnas dessa händelser om vi fått dom ifrågasatte i 15 långa förhör. Ingen i den här tråden har den erfarenheten, utan utgår från att de själva som jag skriver minns delar av händelser från den åldern.
Min personliga uppfattning är att utan förhören hade bröderna idag haft minne av vad som hände. Nu vet de inte vad som är riktigt, påhittat eller planterat
Citera
2017-05-05, 09:11
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Ledsen grabben. Men du är lika clown-aktig som mannen på din bild. Du är snart ensam om att tro på allt fjams runt den här s k dokumentären. Josefsson har suttit länge ochfunderat på hur han ska kunna slå igenom stort. Vad är enklare än att leta upp ett uppmärksammat fall i Svergie och sen copy paste på valfri känd kriminal-dok. Fingertoppskänsla men lite väl genomskinligt. Han kliver bokstavligen över lik.
Citera
2017-05-05, 09:12
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag tror fortfarande att rätt personer pekades ut för detta brottet. Det är väldigt lätt att så här långt i efterhand sprida tvivel om hur utredningen gick till när det inte ens gick till rättegång då det handlade om barn som gärningsmän.
Jag litar på att utredarna fick fram tillräckligt med information som barnen själva berättade utan att leda frågeställningen för att se att det var de som dödat Kevin.
Med tanke på att bröderna behövde 5 månader på sig för att bestämma sig om de skulle ställa upp på denna dokumentären så tror jag att de vet att de är skyldiga men ser chansen att utåt sett få tillräckligt många att tvivla på utredningen i tron att de på något vis ska känna sig bättre.
Du litar på förhören trots Sven Åke Christiansons inblandning i ärendet. Är inte det en aning vågat?
Citera
2017-05-05, 09:16
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Ledsen grabben. Men du är lika clown-aktig som mannen på din bild. Du är snart ensam om att tro på allt fjams runt den här s k dokumentären. Josefsson har suttit länge ochfunderat på hur han ska kunna slå igenom stort. Vad är enklare än att leta upp ett uppmärksammat fall i Svergie och sen copy paste på valfri känd kriminal-dok. Fingertoppskänsla men lite väl genomskinligt. Han kliver bokstavligen över lik.

Svergie? Den grova felstavningen är oförlåtlig. För övrigt så vill jag fortfarande veta varför du skrev att bröderna är dömda. Du har fått frågor om detta en jävla massa gånger vid det här laget och jag tycket att det är oförskämt av dig att inte svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in