2017-05-04, 22:27
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Advokaten kan ju ta upp den på rättegången till fördel för Linna

En bra försvarsadvokat kan inte gärna ta upp ett säkrat DNA som kommer från blåljuspersonal som ett argument till klientens försvar. Tänker du efter lite tror jag nog du förstår varför.
Citera
2017-05-04, 22:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tar mig friheten att hoppa in här:
Om du tänker efter är det fullständigt självklart att ett avförande av snusprillan från utredningen är till nackdel för Linna. Så länge osäkerheten om den fanns kvar så fav den en gnutta tvivel i form av alternativ GM. Det framgår ju tydligt i denna tråden.
Jag tror att jag förstår vad 'Sommarsemestern' och 'farbror_barbro' menar med att snusprillan pekar mot Linna.

Det finns alltså en hel del omständigheter som pekar på att en alternativ gärningsman skulle kunna vara Nils, Bertil, eller Nils far. Det här resonemanget finns utförligt beskrivet i domen mot Linna.

Så länge man bara visste att snusprillan inte kom från Linna fanns det skäl att anta att snusprillan kunde komma från någon av dessa tre alternativa gärningsmän. Det här kände dock inte domstolen till, eftersom snusprillan undanhölls. Domens resonemang om de tre alternativa gärningsmännen bygger alltså på helt andra omständigheter än snusprillan.

Snusprillan visade sig nu komma från ambulansföraren. 'Sommarsemestern' och 'farbror_barbro' tycks tolka det här som i viss mån "friande" för de tre alternativa gärningsmännen. Det här blir ett felaktigt resonemang, eftersom vi nu vet att snusprillan inte har ett dugg med brottet att göra. Den talar alltså varken för eller mot någon av de misstänkta.

Att snusprillan kom från ambulansföraren varken stärker eller försvagar åtalet mot Linna. Domens resonemang om de tre alternativa gärningsmännen påverkas naturligtvis inte heller.

Citat:
Däremot är jag överens med majoriteten (?) här att snusprillan redan innan DNA-träffen hade liten betydelse. Den hittades helt enkelt inte på en plats som gjorde att den kunde knutas till brottet.
De flesta inser nog att snusprillan var riktigt intressant innan man visste att den kom från ambulansföraren. T.o.m. de tidigare utredarna insåg att den mycket väl kunde komma från gärningsmannen, just beroende på omständigheterna kring var den hittades. Varför skulle man annars ha skickat den till SKL för analys?
Citera
2017-05-04, 22:45
Medlem
Är det inte jäkligt klantigt å oproffsit av en ambulansförare att spotta ut en snusloska på en brottsplats? Att han inte hört av sig tidigare om att det var hans.
Citera
2017-05-04, 22:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
En bra försvarsadvokat kan inte gärna ta upp ett säkrat DNA som kommer från blåljuspersonal som ett argument till klientens försvar. Tänker du efter lite tror jag nog du förstår varför.
En förslagen åklagare kan säkert ta upp ett säkrat DNA som kommer från blåljuspersonal som ett argument för att den åtalade är skyldig. Tänker du efter lite tror jag nog du förstår att Linnas advokat lätt kan såga även det här "beviset". Upphittat DNA från en ambulansförare säger naturligtvis ingenting alls om vem som begick brottet.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-04 kl. 23:06.
Citera
2017-05-04, 23:04
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att jag förstår vad 'Sommarsemestern' och 'farbror_barbro' menar med att snusprillan pekar mot Linna.

Jag skulle inte vilja säga att senaste DNA-analysen pekar mot Kaj Linna i någon stor utsträckning.

Citat:
Att snusprillan kom från ambulansföraren varken stärker eller försvagar åtalet mot Linna.

Det gör saken svårare för Kaj Linna att placera en okänd gärningsman på platsen så på det sättet gör det åtalet någon liten bit starkare. Det som gör åklagarens åtal starkare gör Kaj Linnas försvar svagare. Det som gör Kaj Linnas försvar starkare gör åklagarens åtal svagare. Fattar du?

Du kan ju gå tillbaka till din historik och se vad du själv skrev om fyndet som då inte var identifierat.

Citat:
Snusprillan, som alltså hittades på gårdsplanen, antogs kunna komma från gärningsmannen. Den skickades därför på DNA-analys, och resultaten visade att DNA kom från en annan person. Fingeravtrycket hittades på den låda som pengarna stals ur, och kom också från en annan person. En fullt rimlig slutsats är väl att gärningsmannen var en annan. Eller som man uttrycker det i artikeln, att en annan smal man hade varit i öppningen.

För en månad sedan hade du det här snuset som ett argument till slutsatsen att <gärningsmannen väl var en annan>. Nu har du alltså tappat ett argument. Inte ens du tycks ju tro att någon från blåljuspersonalen är gärningsman, eller?

Om du har tre argument till en teori och sedan tappar du ett argument. Hur många argument får du då kvar? Enkel matematik för mig, något annat för dig?
Citera
2017-05-04, 23:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Det gör saken svårare för Kaj Linna att placera en okänd gärningsman på platsen så på det sättet gör det åtalet någon liten bit starkare. Det som gör åklagarens åtal starkare gör Kaj Linnas försvar svagare. Det som gör Kaj Linnas försvar starkare gör åklagarens åtal svagare. Fattar du?
Det är inte Kaj Linna som skall placera en okänd gärningsman på platsen. Det är åklagaren som skall försöka placera Kaj Linna där. Tror du på fullt allvar att Jens Göransson nu kommer att lägga till ambulansförarens snusprilla som en punkt i bevisuppgiften?

I de tidigare rättegångarna tog man inte med snusprillan med hänvisning till att den inte hade någon betydelse för åtalet mot Linna. Varför skall man då ta med den nu när det har visat sig att den kom från ambulansföraren?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-04 kl. 23:18.
Citera
2017-05-04, 23:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Det finns alltså en hel del omständigheter som pekar på att en alternativ gärningsman skulle kunna vara Nils, Bertil, eller Nils far. Det här resonemanget finns utförligt beskrivet i domen mot Linna.

Så länge man bara visste att snusprillan inte kom från Linna fanns det skäl att anta att snusprillan kunde komma från någon av dessa tre alternativa gärningsmän. Det här kände dock inte domstolen till, eftersom snusprillan undanhölls. Domens resonemang om de tre alternativa gärningsmännen bygger alltså på helt andra omständigheter än snusprillan.

Snusprillan visade sig nu komma från ambulansföraren. 'Sommarsemestern' och 'farbror_barbro' tycks tolka det här som i viss mån "friande" för de tre alternativa gärningsmännen. Det här blir ett felaktigt resonemang, eftersom vi nu vet att snusprillan inte har ett dugg med brottet att göra. Den talar alltså varken för eller mot någon av de misstänkta.

Att snusprillan kom från ambulansföraren varken stärker eller försvagar åtalet mot Linna. Domens resonemang om de tre alternativa gärningsmännen påverkas naturligtvis inte heller.

De flesta inser nog att snusprillan var riktigt intressant innan man visste att den kom från ambulansföraren. T.o.m. de tidigare utredarna insåg att den mycket väl kunde komma från gärningsmannen, just beroende på omständigheterna kring var den hittades. Varför skulle man annars ha skickat den till SKL för analys?
1) Nej, snusprillan pekar inte nu eller tidigare på Linna. Ingenstans skrev jag det. Däremot var osäkerheten om vem som spottat ut den i Kalamark till fördel för Linna. Denna osäkerhet är nu borta, till (viss) nackdel för Linna.

2) Nej, snusprillan var aldrig så intressant som du velat göra gällande. Den kunde aldrig knytas till brottet eftersom den hittades på gårdsplanen där många, t.ex. grannen EL färdades.
Däremot hade det såklart varit dynamit om den kunnat bindas till antingen Linna, Bertil eller Nils eftersom de alla nekar till att ha varit på gården vid tiden för rånmordet. Hade den tillhört grannen, eller annan person med anknytning till gården, så hade det inte betytt någonting.

Jag 'tror att du inte förstår' hur fysiskt plågsamt det är att läsa din bristfälliga logik. Läs inläggen och tänk lite längre innan du postar.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-04 kl. 23:24.
Citera
2017-05-04, 23:31
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Upphittat DNA från en ambulansförare säger naturligtvis ingenting alls om vem som begick brottet.

Tror du att personal från blåljus som avsatt DNA-spåret kan vara gärningsmannen?
Citera
2017-05-04, 23:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
1) Nej, snusprillan pekar inte nu eller tidigare på Linna. Ingenstans skrev jag det. Däremot var osäkerheten om vem som spottat ut den i Kalamark till fördel för Linna. Denna osäkerhet är nu borta, till (viss) nackdel för Linna.
Ok. Ambulansförarens snusprilla är till nackdel för Linna men ändå inte?. Vilket av åklagarens bevis mot Kaj Linna anser ni förresten vara det starkaste?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-04 kl. 23:39.
Citera
2017-05-04, 23:38
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Det är inte Kaj Linna som skall placera en okänd gärningsman på platsen.

Hade han lyckats placera en okänd gärningsman på platsen kanske han inte hade blivit dömd första gången?

Jag tror inte hans försvarsadvokat kommer sitta med armarna i kors och säga som du: det är åklagaren som ska bevisa sitt åtal. Jag kommer inte lyfta ett finger. Tror du han kommer ta risken att göra så?

Citat:
Tror du på fullt allvar att Jens Göransson nu kommer att lägga till ambulansförarens snusprilla som en punkt i bevisuppgiften?

Att åklagaren kommer ta upp den nya DNA-analysen är en självklarhet. Hade den ingen betydelse för målet hade han inte skrivit om den i hovrättens senaste handling som han skickade in.

Citat:
I de tidigare rättegångarna tog man inte med snusprillan med hänvisning till att den inte hade någon betydelse för åtalet mot Linna.

Nu börjar du allvarligt talat tappa i anseende här i tråden. Visste du verkligen inte att polisen gömde undan analysen av snusen? Den var alltså inte del i någon tidigare rättegång.

Citat:
Varför skall man då ta med den nu när det har visat sig att den kom från ambulansföraren?

Det hade underlättat avsevärt för din egen del om du hade läst om något rättsfall innan du började diskutera och sätta dig in i just Kalamarksmordet. Då hade du haft en grund att stå på.

Nu när snuset fått en förklaring är fortfarande spåret på pengalådan ett frågetecken. Tror du att försvarsadvokaten kommer ta upp detta under rättegången?
Citera
2017-05-04, 23:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag tycker nog att det låter långsökt ändå att lägga fram ambulansförarens snusprilla som bevisning mot Linna. Vilket av åklagarens bevis mot Linna anser du förresten vara det starkaste?
Man kan inte annat än skratta. Hur är det möjligt att vara så renons på logik, Draifos? Dyslogiker, är det det senaste?

Läser du någonsin igenom dina inlägg innan du trycker på 'Skicka svar'?
Inte den här gången i alla fall.
Citera
2017-05-04, 23:42
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Snusprillan, som alltså hittades på gårdsplanen, antogs kunna komma från gärningsmannen. Den skickades därför på DNA-analys, och resultaten visade att DNA kom från en annan person. Fingeravtrycket hittades på den låda som pengarna stals ur, och kom också från en annan person. En fullt rimlig slutsats är väl att gärningsmannen var en annan. Eller som man uttrycker det i artikeln, att en annan smal man hade varit i öppningen.

Ett inlägg du skrivit tidigare som nu är aktuellt.

Använder du i det här inlägget det då oidentifierade DNA-spåret som ett argument till varför <gärningsmannen väl var en annan>? Om du hade tre argument tidigare och sen tappar du ett, hur många argument har du då kvar? Enkel matematik för vissa, svårare att förstå för andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in