Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag tar mig friheten att hoppa in här:
Om du tänker efter är det fullständigt självklart att ett avförande av snusprillan från utredningen är till nackdel för Linna. Så länge osäkerheten om den fanns kvar så fav den en gnutta tvivel i form av alternativ GM. Det framgår ju tydligt i denna tråden.
Jag tror att jag förstår vad 'Sommarsemestern' och 'farbror_barbro' menar med att snusprillan pekar mot Linna.
Det finns alltså en hel del omständigheter som pekar på att en alternativ gärningsman skulle kunna vara Nils, Bertil, eller Nils far. Det här resonemanget finns utförligt beskrivet i domen mot Linna.
Så länge man bara visste att snusprillan inte kom från Linna fanns det skäl att anta att snusprillan kunde komma från någon av dessa tre alternativa gärningsmän. Det här kände dock inte domstolen till, eftersom snusprillan undanhölls. Domens resonemang om de tre alternativa gärningsmännen bygger alltså på helt andra omständigheter än snusprillan.
Snusprillan visade sig nu komma från ambulansföraren. 'Sommarsemestern' och 'farbror_barbro' tycks tolka det här som i viss mån "friande" för de tre alternativa gärningsmännen. Det här blir ett felaktigt resonemang, eftersom vi nu vet att snusprillan inte har ett dugg med brottet att göra. Den talar alltså varken för eller mot någon av de misstänkta.
Att snusprillan kom från ambulansföraren varken stärker eller försvagar åtalet mot Linna. Domens resonemang om de tre alternativa gärningsmännen påverkas naturligtvis inte heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Däremot är jag överens med majoriteten (?) här att snusprillan redan innan DNA-träffen hade liten betydelse. Den hittades helt enkelt inte på en plats som gjorde att den kunde knutas till brottet.
De flesta inser nog att snusprillan var riktigt intressant innan man visste att den kom från ambulansföraren. T.o.m. de tidigare utredarna insåg att den mycket väl kunde komma från gärningsmannen, just beroende på omständigheterna kring var den hittades. Varför skulle man annars ha skickat den till SKL för analys?