Citat:
Ursprungligen postat av
CarlJanne75
Det viktiga i dom här spåren är att det inte på något
som helst vis pekar på Linna som gärningsman.
Jag håller med, det finns inget bevis mot Linna. Endast, endast Nils berättelse och hörsägen. Enligt telefonlistorna i nya FUP har Nils och Bertil talat i telefon flera hundratals gånger (jan - apr 2004).
Nya förhör sker med en helt annan kompetens och stringens från Polisens sida än år 2004. Men att Nils kommer med nya uppgifter för tredje gången kring dagen för avvärjningsresan upprör Poliserna enormt. Först avvärjningsresa, sedan en kombo inkl att köpa knark sedan (slutligen?) det var i själva verket inte tal om att köpa knark. De ifrågasätter också att "avvärjningsresan" dyker upp i förhör (2004) med Nils först efter tre (!) veckor.
Jag tycker verkligen synd om Nils, han verkar inte alls må bra. Och dessa pendlingar mellan nya uppgifter tror jag är en strategi, en ventil till att ställa till rätta (Linna friad). Sedan är det klart att minnet inte blir bättre 13 år efter tragedin.
Och intressant är att det verkar finnas ytterligare personer (far och son) som polisen intresserat sig för: säljare av brandsläckare med en vit Ford Scorpio där far hade 47-48 i skostorlek.
Och Bertil ska ha sålt en brandsläckare till en person och återkommit något senare kring att han ville ha mer betalt. Personen anmälde Bertil av olika skäl för olaga hot men anmälan lades ned.
I övrigt är det värt att notera en hel del faktafel både fr åklagarens sida och i Spårpodden: Åklagaren, inbrottet skedde i en ICA-butik (var konsumbutik). Och enl Spår vägde kassaskåpet 440 kg, enl Linna ca 100 kg. (Omöjligt att baxa in 440 kg kassaskåp med trappsteg över bron ens med en pirra...)