2017-05-17, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det viktiga i dom här spåren är att det inte på något
som helst vis pekar på Linna som gärningsman.

Jag håller med, det finns inget bevis mot Linna. Endast, endast Nils berättelse och hörsägen. Enligt telefonlistorna i nya FUP har Nils och Bertil talat i telefon flera hundratals gånger (jan - apr 2004).

Nya förhör sker med en helt annan kompetens och stringens från Polisens sida än år 2004. Men att Nils kommer med nya uppgifter för tredje gången kring dagen för avvärjningsresan upprör Poliserna enormt. Först avvärjningsresa, sedan en kombo inkl att köpa knark sedan (slutligen?) det var i själva verket inte tal om att köpa knark. De ifrågasätter också att "avvärjningsresan" dyker upp i förhör (2004) med Nils först efter tre (!) veckor.

Jag tycker verkligen synd om Nils, han verkar inte alls må bra. Och dessa pendlingar mellan nya uppgifter tror jag är en strategi, en ventil till att ställa till rätta (Linna friad). Sedan är det klart att minnet inte blir bättre 13 år efter tragedin.

Och intressant är att det verkar finnas ytterligare personer (far och son) som polisen intresserat sig för: säljare av brandsläckare med en vit Ford Scorpio där far hade 47-48 i skostorlek.

Och Bertil ska ha sålt en brandsläckare till en person och återkommit något senare kring att han ville ha mer betalt. Personen anmälde Bertil av olika skäl för olaga hot men anmälan lades ned.

I övrigt är det värt att notera en hel del faktafel både fr åklagarens sida och i Spårpodden: Åklagaren, inbrottet skedde i en ICA-butik (var konsumbutik). Och enl Spår vägde kassaskåpet 440 kg, enl Linna ca 100 kg. (Omöjligt att baxa in 440 kg kassaskåp med trappsteg över bron ens med en pirra...)
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-17 kl. 06:57.
Citera
2017-05-17, 07:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
'Sommarsemestern' och 'farbror_barbro' började spamma intensivt efter att jag hade länkat till ett par kritiska artiklar, och de skrev en lång rad inlägg som inte var särskilt genomtänkta. Det tycks ha varit min länk till den här artikeln som startade härdsmältan vid 23-tiden:
http://kuriren.nu/nyheter/systern-har-aldrig-tvivlat-pa-kaj-linna-nm4547551.aspx
Nu får vi smaka på Draifos storhetsvansinne. Dina länkar och insinuationer om åklagaren skulle alltså triggat mina inlägg. Du finner det i så fall inte konstigt att jag inte diskuterat åklagaren eller systern öht? Ledtråd: det beror på att jag inte läst eller brytt mig om ditt dravvel om åklagaren.
The world according to Draifos.

Svara i stället på frågan jag nu ställer för 11:e gången:
På vilket sätt har jag "trixat med samtalslistor och körtider"?
Var det ett grundlöst påstående, eller tänker du backa upp det?
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-17 kl. 07:22.
Citera
2017-05-17, 07:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Jag håller med, det finns inget bevis mot Linna. Endast, endast Nils berättelse och hörsägen. Enligt telefonlistorna i nya FUP har Nils och Bertil talat i telefon flera hundratals gånger (jan - apr 2004).

Nya förhör sker med en helt annan kompetens och stringens från Polisens sida än år 2004. Men att Nils kommer med nya uppgifter för tredje gången kring dagen för avvärjningsresan upprör Poliserna enormt. Först avvärjningsresa, sedan en kombo inkl att köpa knark sedan (slutligen?) det var i själva verket inte tal om att köpa knark. De ifrågasätter också att "avvärjningsresan" dyker upp i förhör (2004) med Nils först efter tre (!) veckor.

Jag tycker verkligen synd om Nils, han verkar inte alls må bra. Och dessa pendlingar mellan nya uppgifter tror jag är en strategi, en ventil till att ställa till rätta (Linna friad). Sedan är det klart att minnet inte blir bättre 13 år efter tragedin.

Och intressant är att det verkar finnas ytterligare personer (far och son) som polisen intresserat sig för: säljare av brandsläckare med en vit Ford Scorpio där far hade 47-48 i skostorlek.

Och Bertil ska ha sålt en brandsläckare till en person och återkommit något senare kring att han ville ha mer betalt. Personen anmälde Bertil av olika skäl för olaga hot men anmälan lades ned.

I övrigt är det värt att notera en hel del faktafel både fr åklagarens sida och i Spårpodden: Åklagaren, inbrottet skedde i en ICA-butik (var konsumbutik). Och enl Spår vägde kassaskåpet 440 kg, enl Linna ca 100 kg. (Omöjligt att baxa in 440 kg kassaskåp med trappsteg över bron ens med en pirra...)
Var har du sett uppgifterna om brandsläckarförsäljare med en vit Ford Scorpio?

Det jag läst tidigare i tråden har varit att brandsläckarförsäljarna (som förföljdes av en granne i bil) är kollade och avförda sedan länge.
Citera
2017-05-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Var har du sett uppgifterna om brandsläckarförsäljare med en vit Ford Scorpio?

Det jag läst tidigare i tråden har varit att brandsläckarförsäljarna (som förföljdes av en granne i bil) är kollade och avförda sedan länge.

I förhör i nya FUP. Far och son med ett kort efternamn (mao ej någon av "de fyra"). Sonen uppger i förhör att de nog var ganska misstänkta då (2004) och att polisen skulle ha förstört för 60 tkr när de tog sig in i deras bostad.
Citera
2017-05-17, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Det kom sig så att jag fick ta del av den och då passade jag på att läsa den. Ofta är den enkla förklaringen också den rätta.

Ok, men varför fick du ta del av den?
Citera
2017-05-17, 08:54
Medlem
Draifoss avatar
I ett inlägg nu 7:14 ondgör sig en upprörd användare över mitt "dravel om åklagaren". Det kan därför finnas anledning att titta närmare på de två nya artiklar det här handlade om.

Av den ena artikeln framgår att åklagaren Jens Göransson verkar vilja anpassa sina argument i efterhand (ad hoc) för att passa den nya situationen. Sådant här ser inte bra ut, och jag uppfattar det som ett slags argumentationsfel:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Av den andra artikeln framgår att åklagaren tycks medvetet undvika att följa upp de bevis som faktiskt finns (bilen, skoavtrycken, fingeravtrycken), och som tycks peka åt annat håll än mot Kaj Linna. Möjligen handlar det om att man inte vill riskera att äventyra bilden av Linna som gärningsmannen, och det här ger inget gott intryck:
Senast redigerad av Draifos 2017-05-17 kl. 09:46.
Citera
2017-05-17, 09:28
Medlem
Citat:
Glugg-testet visar att Linna kom igenom. Om inte hade åklagaren fått det besvärligt, tänk OJ och handsken. Hade man inte gjort testet hade Linnas försvar givetvis hävdat att han inte kommit igenom. Vi kan ju fundera på hur Draifos trasiga skiva hade låtit då med tanke på hur han ältade snusprillan innan han snabbt glömde den.

Testet visade också att 115 kg Nils inte kunde ha kommit igenom. Det är av mindre betydelse eftersom Nils har alibi genom mobil-uppkoppling i Arvidsjaur 18:12 mot Linna (!), fram till 19:55 och från 21:05 med Bertil, med sin mor samt till sist genom ögonvittnesmål av sin syster.

Till sist gör Draifos gällande att det finns tvivel om GM kom in genom gluggen. Det är fel, och Linnas försvar har inte heller bestridit det. Tvärtom har man låtit Jan Ohlsson spekulera friskt i sannolikhetslära om hur länge GM kan ha väntat vid gluggen innan han kröp in.
Eftersom Draifos inte läser FUP så vet han inte att det finns spår vid dasset (under gluggen) i form av en lastpall som ställts där, uppenbart för att klättra upp på.

Det köper jag. Men vem säger att enbart Linna? Det är ju inget bevis alls att en person kan komma igenom ett hål.
Citera
2017-05-17, 10:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
I förhör i nya FUP. Far och son med ett kort efternamn (mao ej någon av "de fyra"). Sonen uppger i förhör att de nog var ganska misstänkta då (2004) och att polisen skulle ha förstört för 60 tkr när de tog sig in i deras bostad.
Har du en länk till den nya FUP?

Vad är slutsatsen om deras möjliga inblandning? Har de alibi, har de anknytning till Nils?
Citera
2017-05-17, 10:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det köper jag. Men vem säger att enbart Linna? Det är ju inget bevis alls att en person kan komma igenom ett hål.
Självklart inte. Men hålet är litet samt placerat en bit upp från dass-taket. Det är därför rätt givet att man gjorde en rekonstruktion som visar att t.ex. Linna faktiskt kunde ta sig in. I annat fall hade ju åklagarens scenario fått förkastas. Likaså är det av värde att veta att Nils med mycket stor sannolikhet inte kunde pressa sina 115 kg genom samma glugg.
Citera
2017-05-17, 10:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I ett inlägg nu 7:14 ondgör sig en upprörd användare över mitt "dravel om åklagaren". Det kan därför finnas anledning att titta närmare på de två nya artiklar det här handlade om.

Av den ena artikeln framgår att åklagaren Jens Göransson verkar vilja anpassa sina argument i efterhand (ad hoc) för att passa den nya situationen. Sådant här ser inte bra ut, och jag uppfattar det som ett slags argumentationsfel:

Av den andra artikeln framgår att åklagaren tycks medvetet undvika att följa upp de bevis som faktiskt finns (bilen, skoavtrycken, fingeravtrycken), och som tycks peka åt annat håll än mot Kaj Linna. Möjligen handlar det om att man inte vill riskera att äventyra bilden av Linna som gärningsmannen, och det här ger inget gott intryck:
Jag tycker du skall bjuda Carita på en kaffe och diskutera åklagaren direkt med henne. Vi andra hittar nog andra sätt att bedöma hans arbete. För dig är det förstås enkelt: han anser att det finns bevisning mot Linna som räcker till åtal => banjo-spel, korruption, inkompetens, etc.
Din värld är lika svartvit som din avatar.

Du "glömde" att svara på min fråga om ditt påstående:
På vilet sätt har jag "trixat med samtalslistor och körtider"?
Var det något du bara hittade på eftersom du inte orkar läsa FUP?
Citera
2017-05-17, 10:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Självklart inte. Men hålet är litet samt placerat en bit upp från dass-taket. Det är därför rätt givet att man gjorde en rekonstruktion som visar att t.ex. Linna faktiskt kunde ta sig in. I annat fall hade ju åklagarens scenario fått förkastas.
Ja, 'gluggprovet' verkar av någon anledning vara en förutsättning för åtalet mot Kaj Linna. Lundquist såg gärna att gärningsmannen tog sig in i ladugården genom den där lilla öppningen högt uppe på väggen. Det märkliga är väl att Jens Göransson nu kör en repris på den här tragikomiska föreställningen i hovrätten 2017.

Citat:
Likaså är det av värde att veta att Nils med mycket stor sannolikhet inte kunde pressa sina 115 kg genom samma glugg.
Varför diskuteras "Nils" och hans vikt hela tiden, det är väl Linna rättegången handlar om. Dessutom förstår jag inte riktigt varför just "Nils" av de här fyra skulle genomgå 'gluggprovet'. Han hade ju redan alibi från flera släktingar och en stor mängd telefonsamtal. Vissa av samtalen t.o.m. överlappande i tid om jag har förstått saken rätt.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-17 kl. 10:52.
Citera
2017-05-17, 10:35
Medlem
Citat:
Självklart inte. Men hålet är litet samt placerat en bit upp från dass-taket. Det är därför rätt givet att man gjorde en rekonstruktion som visar att t.ex. Linna faktiskt kunde ta sig in. I annat fall hade ju åklagarens scenario fått förkastas. Likaså är det av värde att veta att Nils med mycket stor sannolikhet inte kunde pressa sina 115 kg genom samma glugg.

Så vitt jag förstår måste ju gluggen ha noll värde så
länge åklagaren inte kan binda Linna till platsen vid tidpunkten för dådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in