Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-29, 11:55
  #2581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sp0kplumpen
Det finns inga bevis som säger att han är oskyldig. Alla i rättsväsendet vet att han är skyldig till åtalet och degosen är skitskraj nu när han inte vet vad dom kan hitta när dom uppdaterar fup.

Har du träffat degosen någon gång för du tar honom i försvar hela tiden?

Vad är det enligt dig för bevis som visar att han är skyldig?
Citera
2017-03-29, 11:57
  #2582
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sp0kplumpen
Det finns inga bevis som säger att han är oskyldig. Alla i rättsväsendet vet att han är skyldig till åtalet och degosen är skitskraj nu när han inte vet vad dom kan hitta när dom uppdaterar fup.

Har du träffat degosen någon gång för du tar honom i försvar hela tiden?

Det är åklagaren som har bevisbördan nu, men du är väl inte nog insatt för att begripa det.

Har du träffat alla i rättsväsendet för du verkar tala å allas vägnar hela tiden?
Citera
2017-03-29, 12:00
  #2583
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det som är lite skrämmande är att inte heller åklagarna har kunnat presentera några konkreta bevis.
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Kanske resonerar åklagaren i själva verket som degosen, internettrollet och näthataren spökplumpen, dvs. att det är upp till Kaj Linna att bevisa att han är oskyldig?

Jag tycker inte att det är skrämmande längre, snarare är det ganska naturligt eftersom det inte finns några sådana bevis.

Jag tror inte att åklagaren alls resonerar som degosen, internettrollet och näthataren spökplumpen. Åklagaren har fått ett uppdrag och han tänker väl köra ända in i kaklet helt enkelt.
Citera
2017-03-29, 12:10
  #2584
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det har inte framkommit något än som tyder på att den nye åklagaren skulle vara ute efter att ställa saker tillrätta, tvärtom. De här sakerna som du tar upp visar ju att han tänker köra på i den förre åklagaren Mikael Lundqvists fotspår, det går inte att tolka det här på något annat sätt. Den nye åklagaren Jens Göransson vet mycket väl att bevisen pekar åt ett helt annat håll, men väljer ändå att driva åtalet vidare mot Kaj Linna. Åklageriet försöker rädda ansiktet på en av sina egna, och man gör det på Linnas bekostnad. Resultatet av det här blir nu att man skadar förtroendet för hela rättssystemet, men det bryr sig nog inte de här åklagarna om.

Nej visst, men man har ju svårt att se meningen med att köra allt en sväng till med samma bevisning som Lundqvists.

Men det var mer sättet den här "bevisningen" läggs fram som gör mig förvånad. Det är väl knappast brukligt att i bevisningen lyfta fram andra potentiella gm och redogöra för dessa personers alibin och framför allt inte då de även är vittnen?
Att den förra dåren till åklagare gjorde det ska man tydligen inte förvånas över, med tanke på hur han drev åtalet, men att ännu en åklagare skulle göra det, ffa med tanke mediabevakningen, verkar ju vara ett karriärssjälvmord!

Därför jag undrar om det är jag, i min okunskap, som missar något?
Citera
2017-03-29, 12:15
  #2585
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att åklagarna skulle ge upp när HD underkände hovrättens dom var en rimlig gissning. Att det saknas konkret bevisning mot Linna är ingen spekulation, det är ett oomstritt faktum.

Det var en ren gissning från din sida... den spekulationen hade ingen fakta i sig.

Det har varit bestämt sen länge att det skulle bli ny rättegång och den kommer inte ställas in.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker inte att man skall behöva bevisa att man är oskyldig, även om det i princip var det Linna tvingades göra för att till slut få resning.

Soffliggaren har inte bevisat att han är oskyldig till åtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad är det enligt dig för bevis som visar att han är skyldig?

Vad är det enligt dig och dom andra för bevis att han är oskyldig? Har han nått alibi? Nej ingen vet var han är den här kvällen när rånet begås.

Lösdrivaren och fattiglappen Kaj Linnas kroppshydda är smal nog för att han ta sig in i ladugården.

Han är perfekt som gärningsman och det vet alla i rättsväsendet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Det som är lite skrämmande är att inte heller åklagarna har kunnat presentera några konkreta bevis.

Kanske resonerar åklagaren i själva verket som degosen, internettrollet och näthataren spökplumpen, dvs. att det är upp till Kaj Linna att bevisa att han är oskyldig?

Jobbet som åkl har är att åtala och få brottslingar och degosar som Kaj Linna döma för brott. Åtalet är trots allt starkt än och därför har åkl en plikt att ta åtalet vidare.

Den nya rättegången i maj kan bli mkt intressant. Men för fattiglappen, degosen och soffliggaren Kaj Linna blir det inte kul att sitta och spela trovärdig.
Citera
2017-03-29, 12:16
  #2586
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Det är åklagaren som har bevisbördan nu, men du är väl inte nog insatt för att begripa det.

Har du träffat alla i rättsväsendet för du verkar tala å allas vägnar hela tiden?

VEm säger att det inte är åklagaren som har bevisbördan i brottmålet?
Citera
2017-03-29, 12:24
  #2587
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Jag tror inte att åklagaren alls resonerar som degosen, internettrollet och näthataren spökplumpen. Åklagaren har fått ett uppdrag och han tänker väl köra ända in i kaklet helt enkelt.
Åklagaren kan ju knappast själv tro att Kaj Linna är skyldig, och då är det väl fel att driva åtalet mot honom? Å andra sidan är det ju bara bra om det blir en rättegång, eftersom Linna då blir offentligt rentvådd.
Citera
2017-03-29, 12:29
  #2588
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Åklagaren kan ju knappast själv tro att Kaj Linna är skyldig, och då är det väl fel att driva åtalet mot honom? Å andra sidan är det ju bara bra om det blir en rättegång, eftersom Linna då blir offentligt rentvådd.

Nej åkl tror inte han är säker på att soffliggaren Kaj Linna är skyldig till åtalet. Det är dom allra flesta i rättsväsendet.

Åklagaren skulle nästan begå tjänstefel om han inte fortsatte med åtalet.

Nya rättegången kan bli mkt spännande.
Citera
2017-03-29, 13:05
  #2589
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Men det var mer sättet den här "bevisningen" läggs fram som gör mig förvånad. Det är väl knappast brukligt att i bevisningen lyfta fram andra potentiella gm och redogöra för dessa personers alibin och framför allt inte då de även är vittnen?
Att den förra dåren till åklagare gjorde det ska man tydligen inte förvånas över, med tanke på hur han drev åtalet, men att ännu en åklagare skulle göra det, ffa med tanke mediabevakningen, verkar ju vara ett karriärssjälvmord!

Därför jag undrar om det är jag, i min okunskap, som missar något?
Jag tror inte att du har missat något. I åtalet resonerade åklagaren Mikael Lundqvist så här:
1. Gärningsmannen måste med logisk nödvändighet ha varit någon av följande fyra personer: Linna, Nils, Bertil, Nils pappa.

2. Nils och Bertil faller bort, eftersom de har alibi.

3. Alltså är gärningsmannen Linna.

Punkt 1 är ett uppenbart feltänkande. Åklagaren menade alltså att bara de här fyra personerna kunde känna till att bröderna i Kalamark skulle rånas, men naturligtvis kan Nils ha fått de här kunskaperna från vem som helst. Han kan också vara upphovsmannen till planen, och gett den till vem som helst. Punkt 3 är också en märklig slutsats, eftersom Lundqvist inte förklarade på vilka grunder Nils pappa faller bort.

Hovrätten i övre Norrland reagerade inte på de här bristerna i resonemanget, utan ansåg det utifrån åklagarens resonemang vara ställt utom rimligt tvivel att Linna var gärningsmannen.

Jag uppfattar det som du gör. Med tanke mediabevakningen riskerar Jens Göransson att i bästa fall framstå som obegåvad om han försöker sig på samma manöver igen.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-03-29 kl. 13:19.
Citera
2017-03-29, 14:25
  #2590
Medlem
Att HD beviljat resning är ett nålsöga som passerats. Nils har dels erkänt att han knarkade vid tidpunkten för när detta tilldrog sig. Endast trovärdigheten i sig för en person som brukar narkotika brukar inte vara särskilt hög i domstol. Men framför allt:

Återigen den så kallade avvärjningsresan finns inte i de tre första förhören med Nils, Den så kallade avvärjningsresan stämmer heller inte med mastuppkopplingar och vidare har Nils ändrat sin berättelse på fullständigt avgörande punkter:

A. numera uppger han att han och Kaj åkte ända fram till Kalamark under den så kallade avvärjningsresan det han aldrig någonsin tidigare uppgett

B. Samt att han numera uppger att resan utgick från Vistträsk och inte från Älvsbyn som han tidigare sagt.

C. Han uppger avslutningsvis vidare information som han aldrig tidigare uppgett nämligen att syftet med bilresan dagen innan det förskräckliga händelsen i Kalamark var att han och hans far var ute efter att köpa narkotika i Piteå.

När nu HD i resningsbeslutet i praktiken gjort vittnet Nils värdelös från ett trovärdighetsperspektiv är det inte möjligt för hovrätten att bedöma vittnet som trovärdigt, det vore uppenbart tjänstefel.
Citera
2017-03-29, 16:24
  #2591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Han har inte släppts fri från fängelset. Mot bakgrund av det är kanske det mest troliga att han fälls på nytt med livstid fängelse som påföljd.
Det mest troliga är att det blir ny rättegång med ett frikännande
Citera
2017-03-29, 22:50
  #2592
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Det mest troliga är att det blir ny rättegång med ett frikännande

Draifos var säker förr att det inte skulle bli nån ny rättegång men se så fel han hade i sina vilda spekulationer.

Vad säger att han skulle ha mer rätt den här gången?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback