2017-05-04, 19:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Du vågar inte välja något av alternativen. Är det rätt uppfattat?
Nej, jag kan inte, då jag inte vet förutsättningarna.
Citera
2017-05-04, 19:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du menar att de mottagare som tog in signalen, redan från början misstänkte något och genomförde ett test. Där man triangulerar signalen, med totalt tre andra mottagare? Är det vad du menar? Eller vad menar du med "rätt position"

Nej varför skulle jag mena någonting så konstigt? Men om du tänker dig att man skickar en sond halvvägs eller bara en liten bit mot månen istället för hela vägen så kommer ju det innebära att alla inte har sonden i linje mot månen.. Så om exempelvis australien måste rikta sin parabol mot mars på förmiddagen och mot Venus på eftermiddagen, när de egentligen ska ta emot sändningar från månen, så lär de ju börja ana oråd - tror du inte?

Citat:
Om det ens finns några reflektorer. Då månen inte har någon atmosfär, så är avkylningen extremt dålig på marken. Vilket gör att temperaturen lokalt kan bli extremt hög.
Detta i kombination med ingen vind, menar vissa forskare gör att vissa berg, kan få en glaserad yta av temperaturen. Är ytan tillräckligt stor, fungerar den som en stor spegel. Och reflekterar då laserstrålar tillbaka. Ja, bara sanden, är ju sådant att det reflekterar ganska bra. Och det ser man på natten, då månen lyser stark. Väldigt starkt, med tanke på att den bara reflekterar solljuset.
Det finns de som säger att proverna, inte alls kommer från månen. Ja, skulle tex kunna ta lite nedfallna stenar från rymden och mala dem. Och kalla det för månsten.

Fast nu fungerar ju inte reflektorerna som en vanlig platt spegel utan istället reflekterar de alltid laserstrålen tillbaks i exakt samma riktning som den kom ifrån - så kan endast ett prisma göra - inte en "glaserad yta"..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-05-04 kl. 19:18.
Citera
2017-05-04, 19:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du menar att de mottagare som tog in signalen, redan från början misstänkte något och genomförde ett test. Där man triangulerar signalen, med totalt tre andra mottagare? Är det vad du menar? Eller vad menar du med "rätt position"?
Jag skulle bli förvånad om inte ryssarna gjorde detta för att kunna gå ut med århundradets nyhet, som skulle förnedra deras ärkefiende mitt i det kalla kriget.

Citat:
Om det ens finns några reflektorer. Då månen inte har någon atmosfär, så är avkylningen extremt dålig på marken. Vilket gör att temperaturen lokalt kan bli extremt hög.
Detta i kombination med ingen vind, menar vissa forskare gör att vissa berg, kan få en glaserad yta av temperaturen. Är ytan tillräckligt stor, fungerar den som en stor spegel. Och reflekterar då laserstrålar tillbaka.
Nej, en spegel reflekterar endast tillbaka strålar som träffar med exakt rät vinkel.
Reflektorerna reflekterar tillbaka i exakt samma riktning oavsett inkommande vinkel.

Citat:
Det finns de som säger att proverna, inte alls kommer från månen. Ja, skulle tex kunna ta lite nedfallna stenar från rymden och mala dem. Och kalla det för månsten.
Det går ganska lätt att kontrollera, månstenarnas yta är täckta av mikroskopiska kratrar.
Detta beror dels på mikrometeoriter och strålning från solen.
Mal man sönder dem kommer kratrarna att saknas på brottsytorna.
Citera
2017-05-04, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, jag kan inte, då jag inte vet förutsättningarna.
Du vet inte säger du. Och du vågar inte spekulera heller. I inlägg (FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor
Citat:
"Nej, jag hävdar att det saknas bevis för en månlandar-sändningssimulator-sond skulle ha använts."
Så hävdar du att bevis skulle saknas. Och du antyder att man inte kan spekulera om det hela heller. Då bevis inte finns. Det blir ett cirkel argument. Jag kommer att tänka på Bamse och Skalman som sa "Jag tror inget, jag inte vet.". Jag anser att du inte bör vara här i denna tråden överhuvudtaget. Då tråden handlar om icke bevisade saker. Deltråden heter, "alternativa teorier". Dvs det är teorier, inte bevisbara saker som ska avhandlas här. Det ger ingen något, med ett ständigt upprepande av "inga bevis".
Citera
2017-05-04, 19:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du vet inte säger du. Och du vågar inte spekulera heller. I inlägg (FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor
Så hävdar du att bevis skulle saknas. Och du antyder att man inte kan spekulera om det hela heller. Då bevis inte finns. Det blir ett cirkel argument. Jag kommer att tänka på Bamse och Skalman som sa "Jag tror inget, jag inte vet.". Jag anser att du inte bör vara här i denna tråden överhuvudtaget. Då tråden handlar om icke bevisade saker. Deltråden heter, "alternativa teorier". Dvs det är teorier, inte bevisbara saker som ska avhandlas här. Det ger ingen något, med ett ständigt upprepande av "inga bevis".
Jag har inga (alternativa) teorier om en eventuell månlandnings-simulator-sond. Punkt slut.
Det enda jag har att förhålla mig till är ett löst påstående som du försöker tvinga mig att ta ställning till.
Citera
2017-05-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej varför skulle jag mena någonting så konstigt? Men om du tänker dig att man skickar en sond halvvägs eller bara en liten bit mot månen istället för hela vägen så kommer ju det innebära att alla inte har sonden i linje mot månen.. Så om exempelvis australien måste rikta sin parabol mot mars på förmiddagen och mot Venus på eftermiddagen, när de egentligen ska ta emot sändningar från månen, så lär de ju börja ana oråd - tror du inte?
Vad har mars och venus med det hela att göra? Problemet är litet då halvvägs till månen är ca 20 jorddiameter. Så det blir en väldigt lång bit ifrån ändå. Visserligen får du ändå ett vinkelfel. Men det blir minimalt. Och det är svårt att mäta vad källa är om du inte triangulerar. Det är därför som du behöver tre master för att hitta en mobiltelefon.
Även lite grovt går det inte att hitta i vilken vinkel signalen kommer från.

Citat:
Fast nu fungerar ju inte reflektorerna som en vanlig platt spegel utan istället reflekterar de alltid laserstrålen tillbaks i exakt samma riktning som den kom ifrån - så kan endast ett prisma göra - inte en "glaserad yta"..
Ja, det måste boxen göra för yta är då så liten. Men om du har ett helt berg, så är ytan betydligt större. Och då kommer alltid någon yta att vara i rätt vinkel. Eller rättare en hel massa ytor kommer att vara helt rätt.
Citera
2017-05-04, 19:53
Medlem
Citat:
Jag har inga (alternativa) teorier om en eventuell månlandnings-simulator-sond. Punkt slut.
Det enda jag har att förhålla mig till är ett löst påstående som du försöker tvinga mig att ta ställning till.
Har du någon egen teori (vilken som, som berör ämnet) som är en alternativ teori, dvs avviker från böckernas beskrivningar?
Citera
2017-05-04, 20:01
Medlem
Citat:
Jag skulle bli förvånad om inte ryssarna gjorde detta för att kunna gå ut med århundradets nyhet, som skulle förnedra deras ärkefiende mitt i det kalla kriget.
Tja, nu är vi tillbaka på den rutan som vi alltid hamnar på. "Den stora konspirationen".
Dels så finns det massor av saker som talar emot att ryssarna skulle kunna avslöja det. Men Ja, den stora konspirationen finns. Den som ni vägrar att tro på.
Och då kan jag berätta att det egentligen aldrig har funnits något kallt krig. Det har samarbetats kring rymden med ryssarna från början. Samma sak med atombomberna. Men ni tror väl på teorin om att någon stal ritningarna till atombomben också.
Citat:
Det går ganska lätt att kontrollera, månstenarnas yta är täckta av mikroskopiska kratrar.
Detta beror dels på mikrometeoriter och strålning från solen.
Mal man sönder dem kommer kratrarna att saknas på brottsytorna.
Tänk på att dina förklaringar kommer från vad tex Nasa har berätta för dig om hur saker är.
Då stämmer bevisningar också ganska bra. Lite som att inbrottstjuven berättar vad som hände den där kvällen. Oj, bevisningen ställer ju faktiskt. Han var aldrig inne i huset.
Då ingen kan åka och kontrollera allt vad NASA hävdar så kan de hävda vad som helst. Allt låter normalt, då ingen vet vad som är normalt eller kan kolla själv.
Citera
2017-05-04, 20:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vad har mars och venus med det hela att göra? Problemet är litet då halvvägs till månen är ca 20 jorddiameter. Så det blir en väldigt lång bit ifrån ändå. Visserligen får du ändå ett vinkelfel. Men det blir minimalt. Och det är svårt att mäta vad källa är om du inte triangulerar. Det är därför som du behöver tre master för att hitta en mobiltelefon.
Även lite grovt går det inte att hitta i vilken vinkel signalen kommer från.

Mars och Venus var förstås lite grovt illustrativt men det visar poängen mer än väl, de kommer få rikta sina paraboler helt åt helvete för att få mottagning - och jo, det skulle märkts alldeles överextremt tydligt så det här slingrar du dig inte ur så enkelt... Antingen måste de ha skickat upp mängder av sonder som simulerade månfararna i alla positioner mellan månen och jorden, eller så hade de någonting uppe vid månen - och då hade de problemet med fördröjd kommunikation. Hur menar du att man löste dessa dilemman?

Citat:
Ja, det måste boxen göra för yta är då så liten. Men om du har ett helt berg, så är ytan betydligt större. Och då kommer alltid någon yta att vara i rätt vinkel. Eller rättare en hel massa ytor kommer att vara helt rätt.
Menar du att det finns hela spegelberg på månen? Coolt
Man tycker ju kanske det borde ha märkts vid observation av månen även utan laserstrålar men men...
Citera
2017-05-04, 20:20
Medlem
Citat:
Det problemet är enkelt löst, genom att ställa sonden närmare jorden. Du halverar bara sträckan och vips så är fördröjningen precis så stor som den borde vara.

Det är inte helt trivialt att sända en sond halvvägs till månen och få den att stanna där i 3 dagar. Läs om Apollo 13 varför de var tvugna att åka och runda månen för att komma hem igen.
Citera
2017-05-04, 22:24
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Måste vara skönt att bara kunna acceptera alla sagor vi blir matade med utan att behöva reflektera eller tänka själv och sen kasta glåpord på dom som inte gör det.
Fundera istället själv som omväxling över den ”förklaring” du googlat dig fram till. Föreställ dig en aluminiumburk formad som en Apollokapsel skjuten ur en anordning över en spegelblank sjö. Vad tror du händer när burken dalar och kommer i kontakt med vattnet? Om inte den redan börjat tumla okontrollerat så gör den det garanterat nu och den lär också deformeras. Det här är en rimlig liknelse över vad som skulle hända med en rymdfarkost som försöker göra återinträde från omloppsbana. Men vatten har mycket högre densitet kan man invända. Jo, men här pratar vi om en hastighet på 30000 km/h. Varenda liten luftmolekyl kommer utöva en oerhörd kraft på farkosten och kasta den i spinn. Roder fungerar inte på den höjden och raketmotorer skulle inte heller vara till någon hjälp. Det fanns förövrigt inga på Apollokapslarnas kommandomodul. Se tex vad som händer när man hoppar fallskärm från extremt hög höjd. Det två personer som gjort det i historien hamnade båda i okontrollerbar spinn och duktiga fallskärmshoppare är skickliga på att häva spinn. https://youtu.be/k6uuINIQxZY

Och ovanpå all den omöjliga fysiken så har vi de uppenbart hopdiktade historierna kring rymfärderna/månlandningarna. Här är en gällande återinträde: http://www.aulis.com/apollo_fake_reentry.htm

Rymdfärder och återinträde är sagor och fantasier vi blivit hjärntvättade med. End of story.

Ja vad ditt förvirrade ska påvisa är svårt att förstå, jämförelse med vatten, aluminiumburkar och kast med en farkost som ska landa på jorden är irrelevant och förmodligen hämtad från en av dina hjärndöda länkar som du inte själv begriper.

Sedan undrar man hur du menar rymdfärjorna fungerade, flög de runt på hög höjd utan att behöva göra återinträde? ISS astronauterna åker de runt Soyuz på hög höjd och landar igen? De måste ha haft enorma bränsletankar mm.
Citera
2017-05-05, 12:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Har du någon egen teori (vilken som, som berör ämnet) som är en alternativ teori, dvs avviker från böckernas beskrivningar?
Nej, efter att ha granskat många alternativa teorier har jag funnit att påståendena är felaktiga eller lösa spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in