2017-05-04, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Ok, jag vet inte hur länge man jobbade utifrån flera spår men från början gjorde man det i alla fall.

http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

alla spår var med hela tiden, men barnspåret tog över efter några veckor, dock utan koppling till gm utan mer generellt.
Citera
2017-05-04, 19:28
Medlem
styrlunds avatar
Kan man ens säga att dessa individer är fällda för detta brott i juridisk mening?
Finns det inget dom från en rättegång är man inte skyldig.
Detta kommer falla tungt på ansvarig polischef.
Citera
2017-05-04, 19:31
Medlem
Om det barn råkar ha ihjäl ett annat barn. Hur föreslår du då att det skyldiga barnet skall åtalas och straffas?
Citera
2017-05-04, 19:32
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Pojkarna verkar inte störda, inte idag och inte när de var små heller.

Skadorna på Kevins genitalier... stört sexuellt beteende.

Och det verkar kallt beräknande, att släpa/bära den döda kroppen till vattnet så att det skulle se ut som om han drunknat.
Ett normalt barn skulle knappast tänka så, ett normalt barn som ser att han råkat döda ett annat barn grips av panik och rusar från platsen, skulle jag tro. Och säger sen inte ett knyst hemma om händelsen. Men börjar antagligen drömma mardrömmar.

Vad väger en fyraåring? Pojkarna har tydligen sagt att de släpat honom, inte burit alltså. Men det fanns inga släpspår på platsen. En medvetslös (eller död) person blir obegripligt tung om man ska bära honom.
Om jag inte minns fel så väge Kevin 18 kg men det är lite i överkant för en 4 åring.
Frågan är om två killar på 5 och 7 år klarar att bära honom mellan sig så det inte blir några släpspår?

Nej pojkarna verkar inte alls störda i dag trots den börda dom har burit med sig i snart 20 år, skyldiga eller oskyldiga.
Med den bördan hade det inte varit allt för konstigt om dom hade varit drogmissbrukare och/eller kriminella eller hade allvarliga psykiska problem.

Just det här med kallt beräknande att lägga Kevin på en lastpall ute i vattnet så det skulle se ut som om han hade drunknat tror jag inte så små pojkar klarar av.
Det var väl så att en av killarna sprang hem, den yngsta, och berättade att Kevin låg på en lastpall i vattnet och hade drunknat... men han blev inte trodd.
Citera
2017-05-04, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Kan man ens säga att dessa individer är fällda för detta brott i juridisk mening?

finns många andra fall där man bevisat att ett barn gjort det, men de är inte skyldiga då de inte anses kunna ta ansvar för sina handlingar.
Citera
2017-05-04, 19:35
Medlem
Knotknets avatar
Det som luktar mycket illa i det här fallet är Rolf Sandberg. Av det som kommit fram så är det en oseriös kändiskåt polis med starka narcissistiska drag. Han kan på egen hand ha förstört två barns liv.

I så fall ska han straffas hårt.
Citera
2017-05-04, 19:36
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copello
Om det barn råkar ha ihjäl ett annat barn. Hur föreslår du då att det skyldiga barnet skall åtalas och straffas?
Indragen veckopeng och tv-förbud!

Utredningen är undermålig. Därifrån att visa att pojkarna var oskyldiga är inte lätt. Inte många likheter med Quick-fallen.
Citera
2017-05-04, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det som luktar mycket illa i det här fallet är Rolf Sandberg. Av det som kommit fram så är det en oseriös kändiskåt polis med starka narcissistiska drag. Han kan på egen hand ha förstört två barns liv.

I så fall ska han straffas hårt.

vad baserar du det på?
Citera
2017-05-04, 19:37
Medlem
Joe Blows avatar
Vad ingen ännu tagit upp är vilken behandling buspojkarna fick efter att utredningen lades ner. Med stor sannolikhet fick dom hjälp av diverse kuratorer/psykologer med att lägga det hela bakom sig. Dessa lyckades möjligen långt över förväntan. Tjugo år senare kommer TV och lockar med juridisk hjälp vilket i förlängningen betyder mycket pengar. DJs gamle kompis vulgoadvokat Thomas Olsson rider nu in i manegen. Vad oväntat.
Citera
2017-05-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund

Men alltså...läs på lite innan du skriver.

Ett barn kan inte åtalas eller lagföras. Ett barn kan inte dömas för ett brott, utan ett ärende lämnas till Socialtjänsten för vidare åtgärd.

I en utredning där någon under 15 år kan misstänkas för ett brott är syftet med utredningen att klarlägga om någon under 15 år tagit del i brottet. Det är en stor juridisk skillnad jämfört med en förundersökning mot vuxen.
Citera
2017-05-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Om jag inte minns fel så väge Kevin 18 kg men det är lite i överkant för en 4 åring.
Frågan är om två killar på 5 och 7 år klarar att bära honom mellan sig så det inte blir några släpspår?

Nej pojkarna verkar inte alls störda i dag trots den börda dom har burit med sig i snart 20 år, skyldiga eller oskyldiga.
Med den bördan hade det inte varit allt för konstigt om dom hade varit drogmissbrukare och/eller kriminella eller hade allvarliga psykiska problem.

Just det här med kallt beräknande att lägga Kevin på en lastpall ute i vattnet så det skulle se ut som om han hade drunknat tror jag inte så små pojkar klarar av.
Det var väl så att en av killarna sprang hem, den yngsta, och berättade att Kevin låg på en lastpall i vattnet och hade drunknat... men han blev inte trodd.

Vattnet var bara 30 cm högt. Men då borde deras skor och byxor vara blöta så ....
Citera
2017-05-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Innan jag började första klass (7 1/2 år) hade jag åkt polisbil 2 gånger (kanske tre, osäker på den tredje).

1: Efterlysning, två barn försvunna, (kompisens morsa rapporterade oss som saknade) men polisen hittade oss 2 mil hemifrån, vi var på upptäcktsfärd, inget konstigt med det tyckte vi.

2: Stöld av hänglås på nybyggen i stan, på morgnarna så knäppte byggarbetarna upp alla hänglås runt kvarteret och lät de hänga kvar "oknäppta" och vi snorungar tog de låsen, (varför vi snodde dom har jag fortfarande inte förstått). Hursom, en morgon tog polisen oss på bar gärning men alla andra lyckades springa ifrån dom men inte jag då jag var minst. Åkte alltså dit på det men polisen var jättetrevliga.

3: Vi hade kommit över en ask tändstickor och polis och brandmän fick komma och släcka/fixa berget vi fjuttat på, men minns inte riktigt exakt vad som hände annat än att polisen var där.

Att jag själv minns detaljer från den åldern (idag 52 år gammal) betyder inte att alla andra gör det!

Absolut inte!

Vet att jag är j-vligt skärpt, hör jag själv till skaran med mycket gott minne, förmodligen få förunnat, vet massor av folk som knappt ens minns vad de gjorde igår!

Råkan någon dö i en lek minns man detta. Är man oskyldig kan man dessutom förklara detta efter 15 förhör. End of story.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in