Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsemestern
Oansvarigt att inte lägga ned åtalet? Högsta domstolen har sagt att målet ska prövas en andra gång av hovrätten och det vore direkt anmärkningsvärt om åklagaren inte fullgjorde sin statliga plikt och följde de juridiska anvisningarna.
Kan du ge ett enda rimligt skäl till varför åklagaren inte borde göra som Högsta domstolen har sagt?
Jag menar att från mitt perspektiv har den viktigaste länken till att Linna dömdes nu helt fallit bort. Det finns ingen trovärdighet i huvudvittnet. Lägg därtill att den viktigaste pusselbiten "avvärjningsresan" nu helt och hållet fallit bort. Nils har inte ens befunnit sig i närheten.
Kvar finns enbart en undermålig indiciekedja, där Kaj inte kan bindas till platsen, och platsen inte kan bindas till Kaj. Avsaknaden av bevis, underligt beteende och utpekanden från ett icke trovärdigt huvudvittne blir inte starka bevis bara för att du kastar ihop dom och kallar det indiciekedja.
Inget jag har sett som framkommit har förbättrat åklagarens läge.
Om det är så att han sitter i ett
mycket sämre läge är det oansvarigt att pröva målet igen. Han ska ha ny och övertygande bevisning om han ska lyckas få till en fällande dom. Det är det jag sitter och väntar på att få ta del av någon gång, men som en slingrande orm håller han allting hemligt till sista sekund.