2017-05-04, 19:25
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShortE
Ja, att det fanns anledning att pröva vittnets trovärdighet ja. Men den viktigaste pusselbiten i hela vittnets berättelse är just "avvärjningsresan". Det är ju inte förrän efter HD beviljade resning det framkommit tydligt att den aldrig ägt rum. Detta förvärrar åklagarens läge. Om det är så att han har ett sämre utgångsläge, om han inte själv anser att han kan få till en fällande dom, är det ju oansvarigt att driva det vidare. Det rimliga ligger alltså i att han inte kan emotse en fällande dom. Fattar du nu? Du förstår att jag inte har insyn i några nya uppgifter som han inte släppt?
Jag väntar ivrigt på att få ta del i vad det är som gör att han tror sig få till en fällande dom.

Högsta domstolen visste redan innan att mycket talade emot att avvärjningsresan, som huvudvittnet beskrev, inte skedde på det sätt som berättats om. Efter den beviljade resningen har det inte framkommit att den inte ägde rum. Där drar du en felaktig slutsats.

Om det är så att åklagaren har ett bättre utredningsläge nu genom att analyser av okänt DNA inte längre talar till åklagarens nackdel så vore det väl inte oansvarigt att driva åtalet vidare?

Jag väntar ivrigt på att du ska ge ett enda rimligt skäl till varför åklagaren inte borde göra som Högsta domstolen har sagt i beslutet?
Citera
2017-05-04, 19:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Enligt åklagaren så matchade huvudvittnets DNA inte mot det säkrade DNA-spåret alls. En annan person ska man ha fått träff på. Tror du att den personen kan vara gärningsmannen som begick mord och grovt rån?
Det var då ett tjat om den där snusprillan. DNA-spåren i snuset blev väl ändå rätt ointressant i samma stund som det nu tretton år senare visade sig komma från en av ambulansmännen, det tror jag att du förstår om du tänker efter lite. Snusprillan visar nu alltså bara på bristerna i den tidigare utredningen. Varför testade man snusprillan bara mot Linna, och inte mot de (enligt åtalet) tre andra möjliga gärningsmännen? Var man rädd att man skulle få en träff?

Leif GW Persson förklarade det här bra i Veckans brott 2015:
"Anta nu att det visar sig att den har legat i munnen på det här huvudvittnet, det skulle väl bli lite lattjo ändå. Det har man av någon anledning inte kontrollerat såvitt jag förstår. Det är ju mysteriöst, för det är ju liksom överst på den där minneslappen man skriver när man håller på och värderar sådan där."
https://www.youtube.com/watch?v=HEyex1LzImg (22:10)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-04 kl. 19:45.
Citera
2017-05-04, 19:51
Medlem
habets avatar
Citat:
Högsta domstolen visste redan innan att mycket talade emot att avvärjningsresan, som huvudvittnet beskrev, inte skedde på det sätt som berättats om. Efter den beviljade resningen har det inte framkommit att den inte ägde rum. Där drar du en felaktig slutsats.

Om det är så att åklagaren har ett bättre utredningsläge nu genom att analyser av okänt DNA inte längre talar till åklagarens nackdel så vore det väl inte oansvarigt att driva åtalet vidare?

Jag väntar ivrigt på att du ska ge ett enda rimligt skäl till varför åklagaren inte borde göra som Högsta domstolen har sagt i beslutet?

Kan du förklara varför att man nu kan koppla DNA´t till en ambulansförare gör åklagarens utredningsläge bättre?
Det är väl helt oförändrat vad det gäller Linna och det är ju han som skall åtalas och ingen annan.
Citera
2017-05-04, 19:55
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Snusprillan visar nu alltså bara på bristerna i den tidigare utredningen.

Det var en brist att den inte kördes mot andra personers DNA, sant. När resultatet nu kom så visar det ju att den tidigare utredningens resultat inte omkullkastas. Du har ju tidigare gjort ett stort nummer av att det okända DNA-spåret fanns på platsen och att det inte kom från Kaj Linna.

Vems finger eller fingrar som fanns på pengalådan är ett mysterium som vi ännu inte vet något om. Men det eller de tillhörde inte Kaj Linna, huvudvittnet eller den man som först blev anhållen.
Citera
2017-05-04, 19:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hade DNA kommit från Linna hade det naturligtvis gett stöd åt åklagarens föreställning om att Kaj Linna är gärningsmannen. För säkerhets skull topsade nu åklagaren Linna igen, och bad om nya analyser. Inte heller den här gången matchade DNA Linna. Hur du nu kan få det här till stöd för åklagarens åtal mot Linna blir ju helt obegripligt. Jag antar att du bara trollar.
Citera
2017-05-04, 19:58
Medlem
ShortEs avatar
Citat:
Högsta domstolen visste redan innan att mycket talade emot att avvärjningsresan, som huvudvittnet beskrev, inte skedde på det sätt som berättats om. Efter den beviljade resningen har det inte framkommit att den inte ägde rum. Där drar duen felaktig slutsats.

Det är ju totalt ointressant, eftersom det inte förändrar läget. Det är åklagaren som ska ha objektivitet, det är ju inte han som är åtalad.

Citat:
Du är ju dum på riktigt. Jag tycker jag har svarat på det flera gånger.
Om han inte kan emotse en fällande dom.

Vad du missar när du bryter ut en enda mening från ett inlägg är att du tappar kontexten. Jag anser att åklagaren sitter i ett mycket sämre läge. Det är inte ett konstaterat faktum, utan något som jag själv tror. Att han inte framträder i media utan alltid är otillgänglig utstrålar inte självsäkerhet. Ett "Inga kommentarer" ger ett starkare intryck än en åklagare som knappt synts till i media. Utifrån det drar jag slutsatsen att han sitter i ett sämre läge. Eftersom min åsikt är att han dömdes med nöd och näppe, borde alltså ett försämrat läge leda till en friande dom.

Att du tycker att bevisläget är gott nog för en fällande dom redan nu, har inget med din fråga att göra, även om du så väldigt gärna vill göra dig dum.
Citera
2017-05-04, 19:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vems finger eller fingrar som fanns på pengalådan är ett mysterium som vi ännu inte vet något om. Men det eller de tillhörde inte Kaj Linna, huvudvittnet eller den man som först blev anhållen.
Vilka har man egentligen tagit fingeravtryck på förutom Linna? Har det framkommit?
Citera
2017-05-04, 20:00
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Kan du förklara varför att man nu kan koppla DNA´t till en ambulansförare gör åklagarens utredningsläge bättre?
Det är väl helt oförändrat vad det gäller Linna och det är ju han som skall åtalas och ingen annan.

Du har aldrig hört talas om okända spår på brottsplatser och rimligt tvivel, eller?
Citera
2017-05-04, 20:02
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Hade DNA kommit från Linna hade det naturligtvis gett stöd åt åklagarens föreställning om att Kaj Linna är gärningsmannen. För säkerhets skull topsade nu åklagaren Linna igen, och bad om nya analyser. Inte heller den här gången matchade DNA Linna. Hur du nu kan få det här till stöd för åklagarens åtal mot Linna blir ju helt obegripligt. Jag antar att du bara trollar.

I en gammal resningsansökan har Kaj Linna tagit upp det okända DNA-spåret som nu ska vara identifierat. Då menade han att det var ett tecken på att han inte var gärningsman. Om du menar att jag <trollar> nu så menar du indirekt också att Kaj Linna <trollade> i tidigare resningsansökan.
Citera
2017-05-04, 20:07
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Det är ju totalt ointressant, eftersom det inte förändrar läget. Det är åklagaren som ska ha objektivitet, det är ju inte han som är åtalad.

Vad talar för att åklagaren inte är objektiv menar du?

Citat:
Om han inte kan emotse en fällande dom.

Alltså menar du också att om utredningsläget förbättras så vore det oansvarigt att inte driva åtalet vidare.

Citat:
Eftersom min åsikt är att han dömdes med nöd och näppe, borde alltså ett försämrat läge leda till en friande dom.

Då borde din åsikt också vara att om utredningsläget förbättras så lär det leda till fällande dom.

Citat:
Att du tycker att bevisläget är gott nog för en fällande dom redan nu, har inget med din fråga att göra, även om du så väldigt gärna vill göra dig dum.

Något jag inte sagt.
Citera
2017-05-04, 20:09
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Vilka har man egentligen tagit fingeravtryck på förutom Linna? Har det framkommit?

Vad jag vet, har sett polishandlingen, är fingeravtryck tagna från tre potentiella gärningsmän. De tre personerna i mitt inlägg. Utan träff. Något av fingeravtrycken som penslades fram tillhörde bröderna. Något är fortfarande okänt.
Citera
2017-05-04, 20:17
Medlem
habets avatar
Citat:
Du har aldrig hört talas om okända spår på brottsplatser och rimligt tvivel, eller?

Jodå, oroa dig inte men nu gällde det ju Linna. På vilket sätt ökade det på hans möjligheter att åtala Linna?

Du kan ju svara på frågor, så varför svarar du inte på mitt förra inlägg då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in