Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsemestern
Högsta domstolen visste redan innan att mycket talade emot att avvärjningsresan, som huvudvittnet beskrev, inte skedde på det sätt som berättats om. Efter den beviljade resningen har det inte framkommit att den inte ägde rum. Där drar duen felaktig slutsats.
Om det är så att åklagaren har ett bättre utredningsläge nu genom att analyser av okänt DNA inte längre talar till åklagarens nackdel så vore det väl inte oansvarigt att driva åtalet vidare?
Det är ju totalt ointressant, eftersom det inte förändrar läget. Det är åklagaren som ska ha objektivitet, det är ju inte han som är åtalad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsemestern
Jag väntar ivrigt på att du ska ge ett enda rimligt skäl till varför åklagaren inte borde göra som Högsta domstolen har sagt i beslutet?
Du är ju dum på riktigt. Jag tycker jag har svarat på det flera gånger.
Om han inte kan emotse en fällande dom.
Vad du missar när du bryter ut en enda mening från ett inlägg är att du tappar kontexten. Jag anser att åklagaren sitter i ett mycket sämre läge. Det är inte ett konstaterat faktum, utan något som jag själv
tror. Att han inte framträder i media utan alltid är otillgänglig utstrålar inte självsäkerhet. Ett "Inga kommentarer" ger ett starkare intryck än en åklagare som knappt synts till i media. Utifrån det drar jag
slutsatsen att han sitter i ett sämre läge. Eftersom min
åsikt är att han dömdes med nöd och näppe, borde alltså ett försämrat läge leda till en friande dom.
Att du tycker att bevisläget är gott nog för en fällande dom redan nu, har inget med din fråga att göra, även om du så väldigt gärna vill göra dig dum.