2017-05-03, 21:21
Medlem
olasvenssons avatar
Varför tar, nyper skivbromsar bättre än trumbromsar?

Jag minns att på typ 70-talet kom det skivbroms fram på till exempel folkvagnar, idag har väl "alla" bilar skivbromsar fram?!

Vad är det som gör att skivor är bättre än trummor? Eller är skivor bättre än trummor?
Citera
2017-05-03, 21:52
Medlem
Skivbromsar nyper ju direkt när du bromsar, medans trummbromsarna mer bromsar in innan den nyper, detta pga av att en vire drar ut 2 fjädrar och 2 bromsbackar trycks ut mot fälgen och bromsar in fordonet. Tycker nog skivbromsar är att föredra då dom oxå kyler mkt bättre än trummor.
Citera
2017-05-03, 21:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Båda typerna av bromsar kan fås att bromsa med samma kraft, båda kan låsa hjulen om man vill och mer än så är det ingen idé att försöka bromsa, snarare att man på många underlag hellre bör låta bli att låsa hjulen.

Skivbromsar har tack vare sin öppnare konstruktion bättre kylning så även om trumbromsarna kan ge samma bromskraft så kan de inte göra det lika länge åt gången som en skivbroms utan att bli överhettade.

Medan man kan tycka att bromstrummans inre är bättre skyddat från smuts än den exponerade skivan så är det faktiskt tvärtom. Smutsen flyger väck från skivan omedelbart medan den kan bli liggande och åka runt och fula sig inne i trumman.

Sedan vad gäller bakbromsar på vanliga vardagsbilar som inte är så hårt belastade så är det nog lite en modegrej, det ska vara skivor helt enkelt oavsett tekniska aspekter.
Citera
2017-05-03, 21:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Skivbromsar nyper ju direkt när du bromsar, medans trummbromsarna mer bromsar in innan den nyper, detta pga av att en vire drar ut 2 fjädrar och 2 bromsbackar trycks ut mot fälgen och bromsar in fordonet.
Trumbromsar kan vara hydrauliska precis som skivbromsar så det är ingen bra liknelse.
Citera
2017-05-03, 21:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Skivbromsar nyper ju direkt när du bromsar, medans trummbromsarna mer bromsar in innan den nyper, detta pga av att en vire drar ut 2 fjädrar och 2 bromsbackar trycks ut mot fälgen och bromsar in fordonet. Tycker nog skivbromsar är att föredra då dom oxå kyler mkt bättre än trummor.
En vajer? Det finns ju trumbromsar som är lika hydrauliskt manövrerade som skivbromsar. Vi ska inte jämföra färdbroms med parkeringsbroms, det blir inte rättvist.
Citera
2017-05-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
En vajer? Det finns ju trumbromsar som är lika hydrauliskt manövrerade som skivbromsar. Vi ska inte jämföra färdbroms med parkeringsbroms, det blir inte rättvist.

Nä absolut, färdbroms och parkeringsbromsen ska väl inte jämföras, då färdbroms på bil inte har trummbroms. Jo före 1965. Nu tänkte jag mer på min egen bil som har skivbromsar fram och bak men trummbroms på parkeringsbromsen.
Citera
2017-05-04, 15:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nä absolut, färdbroms och parkeringsbromsen ska väl inte jämföras, då färdbroms på bil inte har trummbroms. Jo före 1965. Nu tänkte jag mer på min egen bil som har skivbromsar fram och bak men trummbroms på parkeringsbromsen.
1965??? Det användes trumbromsar som färdbroms bak på vissa modeller av BMW 3-serie en bra bit in på 90-talet och det tillverkas en del småbilar och pickuper som har det än idag.
Citera
2017-05-04, 16:21
Medlem
ChristianXs avatar
Man kan helt enkelt applicera mer bromskraft på samma yta och vikt när man har skivbromsar istället för trumbromsar. Dels för att kylningen är bättre och att kraften riktas mer effektivt. Inte svårare än så.
Citera
2017-05-04, 16:54
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Man kan helt enkelt applicera mer bromskraft på samma yta och vikt när man har skivbromsar istället för trumbromsar. Dels för att kylningen är bättre och att kraften riktas mer effektivt. Inte svårare än så.

Okej, jag förstår. Men trumbromsar brukar väl applicera bromstrycket på en större yta i alla fall? Räknar man kvadratcentimeter och bromsyta så "vinner" väl trumbromsen? Men okej det handlar om riktad kraft och bättre kylning alltså.
Citera
2017-05-04, 16:57
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Okej, jag förstår. Men trumbromsar brukar väl applicera bromstrycket på en större yta i alla fall? Räknar man kvadratcentimeter och bromsyta så "vinner" väl trumbromsen? Men okej det handlar om riktad kraft och bättre kylning alltså.
I en trumbroms trycker ju backarna utåt, vilket belastar trumman, och man utnyttjar hela trumman till två backar i allmänhet men bara ena sidan av trumman. Med skivbromsar på motsvarande yta så har du ju två små backar och ett enkolvsok som motsvarar ungefär samma kraft, bland annat för att backarna pressas ihop på båda sidor om skivan. Dessutom har du ju med skivan möjlighet till mycket större ok och fler kolvar vilket ökar bromsverkan radikalt helt utan att ta mer yta eller lägga till speciellt mycket mer vikt.
Citera
2017-05-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
1965??? Det användes trumbromsar som färdbroms bak på vissa modeller av BMW 3-serie en bra bit in på 90-talet och det tillverkas en del småbilar och pickuper som har det än idag.

Vilka modeller tillverkar det idag? Ge mig ett märke av 2016-2017
Citera
2017-05-04, 18:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vilka modeller tillverkar det idag? Ge mig ett märke av 2016-2017
Du hade ingen kommentar till att 1965 inte var på 90-talet?

Du ska få en modell som nytillveras med det ännu men det finns fler: Toyota Tacoma: https://www.toyota.com/tacoma/features/mechanical_performance/7594/7543/7582/7598
Citat:
Brakes
Power-assisted ventilated front disc brakes; rear drum brakes with tandem booster and Star Safety System™

Tillägg: Vi tar en som finns på svenska marknaden också: https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-clio/specifikationer.html#grade-CL4-0
Citat:
Bromsar fram (typ, diameter)
Skivor (ventilerade), 258/22
Bromsar bak (typ, diameter)
Trummor, 8"

Vad säger man då?
Senast redigerad av skunkjobb 2017-05-04 kl. 18:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in