2017-05-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Ja jag ser deet nu för andra gången. han beskriver hur han kände sig tvungen till att säga så som dom vuxna sa, hur rädd han var osv har du något vettigt att tillägga?

Nå JohanElias, hur kan dom i exakt samma ålder komma ihåg förhören så målande men inte ifall dom mördat en människa? Märkligt märkligt.

Komma ihåg förhören så målande? Vad snackar du om?
Citera
2017-05-04, 14:53
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ja jag ser deet nu för andra gången. han beskriver hur han kände sig tvungen till att säga så som dom vuxna sa, hur rädd han var osv har du något vettigt att tillägga?

Nå JohanElias, hur kan dom i exakt samma ålder komma ihåg förhören så målande men inte ifall dom mördat en människa? Märkligt märkligt.

Innan jag besvarar din fråga så tycker jag att du ska förklara varför du påstod att bröderna är dömda.
Citera
2017-05-04, 14:54
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godzilla3
Någon som sitter på en gammal länk till en fungerande ljudfil för P3 Dokumentär - Mordet på Kevin? Vill gärna lyssna på det igen, men den är tyvärr nedtagen på deras egna sida: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/626012?programid=2519

"P3 Dokumentär om fallet Kevin gjordes 2015. Det har under våren 2017 framkommit nya uppgifter i fallet som gör att vi valt att avpublicera dokumentären. Vi fortsätter att följa utvecklingen."

Det vore jävligt intressant- Hoppas någon kan rota fram den.
Citera
2017-05-04, 14:57
Bannlyst
Citat:

är du helt tom i pannloben? går du på alla fyra? lever i djungeln. Han beskriver vad han KÄNDE!!! Känslor koms ihåg mycket starkare än saker man gjort eller sagt. inget sägs om vad de SA!!!! Inget "jag kommer ihåg att jag erkände" eller att någon berättar vad de sa. "Målande" betyder "detaljerat". Det är inget ord arbetarklassbarn ska använda, ni kan inte sådant.
De har sagt att de kommer inte ihåg att de mördat någon. Hur ska de komma ihåg med säkerhet att de inte gjort det när alla tutat i dem att de gjort det. kommer du ihåg allt du inte gjort när du var liten?
Du är faktiskt en av de absolut korkaste prolärerna jag träffat på, arbetar-DNA rakt igenom, del av köttmassan vi behöver vid krig och att göra skitjobb för låga löner.
Citera
2017-05-04, 15:01
Medlem
joppepis avatar
Efter det första avsnittet är väl ingenting klarare än förut !

Känns lite konstigt att göra en hel dokumentär utan att ha haft tillgång till FUP ( har jag fattat det rätt ? ).
Alla intervjuer nu blir ju liksom också fragmentariska, tagna ur 19 år gamla minnen.

Men han är skicklig Josefsson. Som när han i ingressen ringer upp pappan och med lidelsefull röst säger: - Jag har egentligen bara en fråga...är man verkligen helt säker på att pojkarna gjorde det här ?

Sorgligt och väldigt märkligt fall i alla avseenden.
Citera
2017-05-04, 15:03
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Jag tolkar deras utsagor i dokumentären som att de har svårt att skilja på vad de eventuellt har sett (kanske klarnar det i kommande program) och på vad som har ältats i förhören. Det viktigt att komma ihåg att en femåring och en sjuåring som utsätts för omfattande utfrågningar kring någonting som kanske gått väldigt snabbt, eller någonting man har sett på håll, till slut inte vet vad som är självupplevt och vad som är skapat genom förhören.

Det finns gott om forskning som visar att det går att plantera falska minnen.

http://www.dn.se/insidan/falska-minnen-kan-orsaka-stort-lidande/

Som sagt, att få ett barn att erkänna något är nog inte så svårt, men det är inte falska minnen det handlar om utan de hävdar ju att de inte har några minnesbilder alls av själva dådet.
Citera
2017-05-04, 15:04
Medlem
udons avatar
Nu har jag sett hela dokumentären och det kändes väl som en gäspning. Ingenting talar ju heller för att pojkarna skulle vara oskyldiga. Deras berättelser som små var sannolikt rätt detaljerade på ett sätt som var svårt att förklara annars.

Ska bli intressant att se fortsättningen.
Citera
2017-05-04, 15:05
Medlem
Konstigt hur Robin erkänner det på fyllan i 9 av 10 fall och berättar om det för utomstående, i nyktert tillstånd så har han ingen aning om vad som har hänt
Citera
2017-05-04, 15:06
Bannlyst
Citat:
Nej men det talar för att dina adliga kunskaper om hur minnet fungerar inte riktigt verkar stämma in på dessa två då dom verkar ha haft ett väl utvecklat långtidsminne. Alltså borde lillebror ha kunnat säga "nej vi mördade inte Kevin det var påhittat för att tillfredsställa förhörsledarna". Men det kanske han har glömt? Som du själv säger så kommer dom heller inte ihåg hur dom hittat kroppen och berättat det för sin pappa? Märklig märkligt. Verkar som att din hjärna har skrumpnat av för mycket dieselångor? För övrigt mest bönder som kör Merca.

Du är så jävla dum att klockorna stannar. de har inte fått frågan i programmet om de kom ihåg det, det var kritik mot DJ, att inte ställa frågan. de kanske visst kommer ihåg.
Nej, de kan inte med säkerhet säga det. Jag skulle gissa att du som barn ljugit för dina föräldrar massor med gånger. kan du komma ihåg VARFÖR du gjorde detta idag? De är uppenbarligen mycket osäkra, de kommer inte själva ihåg att de gjort det, eller att det inte gjort det, eller varför de sa saker i förhör. de kommer inte ens ihåg vad de sa. och efter alla förhör kan de mycket väl få falska minnen precis som TQ.
Citera
2017-05-04, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Konstigt hur Robin erkänner det på fyllan i 9 av 10 fall och berättar om det för utomstående, i nyktert tillstånd så har han ingen aning om vad som har hänt

Källa?
Citera
2017-05-04, 15:07
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
är du helt tom i pannloben? går du på alla fyra? lever i djungeln. Han beskriver vad han KÄNDE!!! Känslor koms ihåg mycket starkare än saker man gjort eller sagt. inget sägs om vad de SA!!!! Inget "jag kommer ihåg att jag erkände" eller att någon berättar vad de sa. "Målande" betyder "detaljerat". Det är inget ord arbetarklassbarn ska använda, ni kan inte sådant.
De har sagt att de kommer inte ihåg att de mördat någon. Hur ska de komma ihåg med säkerhet att de inte gjort det när alla tutat i dem att de gjort det. kommer du ihåg allt du inte gjort när du var liten?
Du är faktiskt en av de absolut korkaste prolärerna jag träffat på, arbetar-DNA rakt igenom, del av köttmassan vi behöver vid krig och att göra skitjobb för låga löner.

Ditt bästa argument mot mig är att jag är tom i pannloben (ett ord som jag lärde dig), att jag lever i djungeln och att du åker Mercedes och har en hel stab med arbetare.

Inget av ovanstående är givetvis sant. Jag sitter ju här och skriver vilket är en ganska så avancerad uppgift för någon med tom pannlob. Du åker förmodligen någon gammal smutsig Opel från tidigt 90-tal som knappt går igenom besiktningen. Din stab av arbetare är din docksamling som du samlat på dig under dina trötta, överviktiga 40 år. Du tro förmodligen även att någon avlyssnar din telefon, ett tecken på sinnessjukdom.

Att du inte finner det märkligt att dom då skulle komma ihåg sin känslor från ett förhör men inte huruvida dom faktiskt mördat någon är ju lite av ett mysterium. Förmodligen har det blivit personligt för dig så du nästan bajsar i byxan och tappar tupén av raseri varje gång jag skriver något som du själv ville vara först med.

Bröderna är skyldiga och det är polisiärt uppklarat som den riktige GW skulle ha sagt.
Citera
2017-05-04, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nu har jag sett hela dokumentären och det kändes väl som en gäspning. Ingenting talar ju heller för att pojkarna skulle vara oskyldiga. Deras berättelser som små var sannolikt rätt detaljerade på ett sätt som var svårt att förklara annars.

Ska bli intressant att se fortsättningen.

Å andra sidan finns inget som säger att de skulle vara skyldiga mer än erkännanden. Så det hela handlar om att bevisa att det var dem, inte visa att de var oskyldiga. Många andra barn pressades hårt med, hade man pressat dem tillräckligt kanske de erkänt. Men där finns en tidsfaktor som placerar dem i närheten av brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in