2017-05-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jamen, herredudanes då. Vad synd om oss som blev lurade!
Tycker det är ett sketet drag. Ärendet handlar väl om mer än att göra "bra teve". Trodde man var mer seriös om man jobbade på svt och tror sig själv vara en seriös journalist.
Citera
2017-05-03, 22:22
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongeroa
Fruktansvärt för KEVINS familj!!! Dom nämndes inte med ett ord! Istället är det som vanligt vad gäller svensk media att det är synd om Brottslingarna!! Pojkarna har säkerligen mördat den lille, och sen försökt tränga bort själva utförandet, därav "glömskan"! Mkt Vinklat!!!

Ja, det är klart att det är fruktansvärt för Kevins familj att mista honom. I detta fallet tycker jag ändå att du har fel. Många gånger glöms BO bort, men när det gäller just Kevin så har faktiskt inte han glömts bort.
Det kan bero på att de som (rätt eller fel) ansågs skyldiga var barn och därmed blev anonyma för svenska folket. På det sättet blev Kevin helt central när brottet diskuterades.

Tycker du att det räcker med att "de säkerligen har mördat den lille"? Ska inte det vara bevisat eller anser du att barn ska ha sämre rättssäkerhet än vuxna?
Citera
2017-05-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Har inte läst hela tråden så ber om ursäkt om detta redan har diskuterats. Hur kan man som förälder gå med på att barn så unga som fem och sju år förhörs utan advokat, någon från socialen eller förälder? Dessa föräldrar måste vara top fem sämst i Sverige för att lyckas med detta.

Hur kan man skicka iväg ett barn som är 4 år att leka med två andra barn 5-7 år ensamma utan tillsyn (dessutom ska de leka vid en sjö...)?

Jag hade då aldrig tillåtit det. Är det någon som bär ansvar för Kevins tragiska öde så är det väl ändå WT föräldrarna i detta fall?
Citera
2017-05-03, 22:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Tycker du att det räcker med att "de säkerligen har mördat den lille"? Ska inte det vara bevisat eller anser du att barn ska ha sämre rättssäkerhet än vuxna?

I och med att de inte döms på samma grunder som vuxna och att det knappast var mord i ordets juridiska betydelse bör det hanteras på ett annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Hur kan man skicka iväg ett barn som är 4 år att leka med två andra barn 5-7 år ensamma utan tillsyn (dessutom ska de leka vid en sjö...)?

Jag hade då aldrig tillåtit det. Är det någon som bär ansvar för Kevins tragiska öde så är det väl ändå WT föräldrarna i detta fall?

De kan inte hållas ansvariga för att han bragts om livet. Däremot har du naturligtvis rätt i att han aldrig borde ha lämnats åt sitt öde.
Citera
2017-05-03, 22:25
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Bara den saken att Sven Å Christianson är inblandad gör att saken helt klart är värd att tas upp.
Ja, det ska bli intressant att få höra om hans medverkan. Om han har ställt upp, han vet att han är hårt ifrågasatt. Jag personligen anser att karln är en katastrof, se Quickfallet.
Vanliga, enkla människor, som "litar på polisen" som de här inblandade säger, litar naturligtvis ännu mer på en professor i psykologi. Till de vanliga enkla räknar jag även polisen i det här fallet.
Citera
2017-05-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På vilka grunder är det slaskjournalistik?

För att det är Aftonbladet, det räcker långt. Och för att påståendena inte är belagda.
Citera
2017-05-03, 22:27
Medlem
Märkte precis att p3 dokumentär valt att plocka bort avsnittet om kevinmordet. Hade tänkt dubbelkolla några detaljer som jag vill minnas att jag hörde i dokumentären och som inte överensstämmer med avsnittet som nyss sändes i TV. Synd.

Vill bl.a. minnas att det var pappan som valde att ta pojkarna till polisen eftersom han upplevde det som att de hade något att berätta om mordet. Vill också minnas att det spekulerades kring huruvida det var pappan som lyfte ner Kevins kropp på lastpallen eftersom det mer eller mindre uteslöts att pojkarna hade haft kraft nog att göra det.
Citera
2017-05-03, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Ja, det ska bli intressant att få höra om hans medverkan. Om han har ställt upp, han vet att han är hårt ifrågasatt. Jag personligen anser att karln är en katastrof, se Quickfallet.
Vanliga, enkla människor, som "litar på polisen" som de här inblandade säger, litar naturligtvis ännu mer på en professor i psykologi. Till de vanliga enkla räknar jag även polisen i det här fallet.

Han kanske trodde att det var bortträngda minnen här med. En polis sa att det var som att forcera Berlinmuren att få till ett erkännande. Det låter som om de bestämt sig på förhand att det var de killarna. Men visst, vi får se de andra avsnitten också.
Citera
2017-05-03, 22:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
För att det är Aftonbladet, det räcker långt. Och för att påståendena inte är belagda.

Det är en ren återgivning och de är belagda i den bemärkelsen att det som står har sagts. Aftonbladet 1998 var mycket mindre slask än den är idag.
Citera
2017-05-03, 22:32
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Tycker det är ett sketet drag. Ärendet handlar väl om mer än att göra "bra teve". Trodde man var mer seriös om man jobbade på svt och tror sig själv vara en seriös journalist.
På vilket sätt är DJ inte en seriös journalist. Vad har han gjort för program tidigare som får dig att fälla detta omdömet? Självklart handlar det också om att göra "bra TV" få folk intresserade att följa hela serien.
Jag utgår dock från att många här inte komer att se några fler avsnitt, eftersom man redan "vet". Jag vet inte och är nyfiken på att få veta mera. Förutfattade meningar är ingen bra utgångsdpunkt, eller precis den utgångspunkt man hade i detta fallet
Citera
2017-05-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
I händelse av traumatiska minnen finns det några olika teorier varför de är glömda. Några av dem är:

1. Glömma blir ett adaptivt svar som är viktigt för överlevnaden och för att undvika stress.
Stressnivåer, känslomässig upphetsning och förändrad uppmärksamhet som fokuserar under erfarenheten förhindrar korrekt kodning av minneshändelsen.

2. Den traumatiska upplevelsen orsakar ibland ett globalt funktionshinder som gör att människor inte lyckas konstruera ett noggrant minne om sina nuvarande och tidigare händelser.

Hjärnan har en naturlig mekanism för att undertrycka traumatiska händelser, varför? Om du konfronterar dessa bilder / händelser gång på gång i ditt sinne kommer det tydligt att hindra din prestation i livet. Produktiviteten sänker ner, för att ditt sinne är upptaget med att bearbeta minnet.

Din hjärna vet att du inte har råd att förstöra dig genom att tänka på ditt förflutna. Om man oavsiktligt tänker på dessa traumatiska händelser finns det en stark möjlighet att man kan drabbas av depression.<- Därav överlevnad

Nej allt det där är skitprat. Det finns inga bevis alls för att det skulle fungera så, det är alla seriösa läkare och psykologer överens om nu. De enda som fortfarande tror på dravel som bortträngda minnen är knäppskallar som försöker hitta enkla lösningar till sina problem och gamla bittra forskare som inte kan svälja att de hade fel i så många år.
Citera
2017-05-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I och med att de inte döms på samma grunder som vuxna och att det knappast var mord i ordets juridiska betydelse bör det hanteras på ett annat sätt.

De kan inte hållas ansvariga för att han bragts om livet. Däremot har du naturligtvis rätt i att han aldrig borde ha lämnats åt sitt öde.

Nej givetvis menar jag att föräldrarna är 100 % indirekt skyldiga till sorkens tragiska öde. Hade du låtit din 4 åring leka vid en sjö då han inte ens kunde simma? Shit, en del ska absolut aldrig skaffa barn. Upphör tamifan aldrig att förvånas....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in