2017-05-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Så är det på det här bygget, pöbelrättvisa. DJ skulle såklart inte sända det här om han och hans team inte fått ordentligt på fötterna i sina undersökningar att ifrågasätta utredningen.
Jag gissar att produktionsteamet kommit över förundersökningen, det verkar onekligen så i hur de lägger fram det, vi får väl se.
Knappast!
Citera
2017-05-03, 21:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Så är det på det här bygget, pöbelrättvisa. DJ skulle såklart inte sända det här om han och hans team inte fått ordentligt på fötterna i sina undersökningar att ifrågasätta utredningen.

Att utredningen bedrevs taffligt innebär ju inte att den per automatik fått fel utgång. Däremot ska naturligtvis en dom basera sig på att alla rekvisit är uppfyllda.
Citera
2017-05-03, 21:19
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Knappast!

DN-reportrarna har i alla fall läst protokollet och då gissar jag att SVT-reportrarna också gjort det.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/04/28/dan-josefsson-dn-hade-aldrig-publicerat-om-de-inte-kant-till-var-granskning/

DN-reporter:

Citat:
– Väldigt kvalificerade reportrar har arbetat i månader med detta, vi har läst 6 000 sidor förundersökning, gjort otaliga intervjuer och sett förhören med bröderna.
Citera
2017-05-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Jo, journalisterna har läst förundersökningsprotokollet. Kommer förmodligen i de kommande programmen.
De inblandade från polisens håll är med men du tror inte att det är klippt? Klart att de tycker att det var jobbigt och svårt. Det är ju en tragegi!
Citera
2017-05-03, 21:22
Medlem
why123s avatar
Vad fruktansvärt för bröderna (och familjen) att under alla dessa år stämplats som mördare och
onda.
Lika hemskt är det att vi/allmänheten har trott att det varit ett glasklart fall..
Citera
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
De inblandade från polisens håll är med men du tror inte att det är klippt? Klart att de tycker att det var jobbigt och svårt. Det är ju en tragegi!

Det förvånade mig faktiskt mycket att poliser som själva är tveksamma angående utredningen (och som dessutom jobbade med fallet) framträder i programmet. Det var det sista jag hade väntat mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att utredningen bedrevs taffligt innebär ju inte att den per automatik fått fel utgång. Däremot ska naturligtvis en dom basera sig på att alla rekvisit är uppfyllda.

Jo om förhören gått till på fel sätt och allt hänger på deras erkännande som inte ens vart något riktigt erkännande. Men vi får se de andra programmen, hur det ens kom sig att de blev misstänkta t.ex.
Jag tror att om det är tillräckligt mycket som tyder på att de blivit oskyldigt utpekade så hävs sekretessen på förundersökningen.
Modig familj, heja!
Citera
Medlem
Citat:
DN-reportrarna har i alla fall läst protokollet och då gissar jag att SVT-reportrarna också gjort det.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/04/28/dan-josefsson-dn-hade-aldrig-publicerat-om-de-inte-kant-till-var-granskning/

DN-reporter:
Hur har de kunnat gjort det. Möjligen då om "pojkarna" gått med på det, men då är det oerhört dåligt att säga i första programmet att de inte kan läsa dem på grund av sekretess. En lek alltså!
Citera
2017-05-03, 21:23
Medlem
Helt otroligt det som nu nystas upp.

Citat:

DN-reporter:
Citat:
– Väldigt kvalificerade reportrar har arbetat i månader med detta, vi har läst 6 000 sidor förundersökning, gjort otaliga intervjuer och sett förhören med bröderna.

Citera
2017-05-03, 21:23
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

DN-reporter:

Så var det med det men vissa tomtar ska alltid vara så tvärsäkra. Ska bli mycket intressant att se vad de kommit fram till i de två återstående avsnitten.
Det här är en ovanligt stor granskning från Dokument inifrån och det hade knappast kommit till stånd om det inte finns svart på vitt vad som hände och att produktionsteamet bakom känner till det.
Citera
2017-05-03, 21:25
Medlem
OldWolfs avatar
DJ bygger upp serien kronologiskt och i första avsnittet "har man inte läst förundersökningen", vilket man, precis som DN, har gjort. Notera att inte ens SÅC finns med som namn ännu, trots att barnpsykologen nämns flera gånger. Scoopet i första avsnittet är att familjen ställer upp. Det sås tvivel om vem som dödade Kevin. Spänningen hålls vid liv till nästa avsnitt. Vem är huvudvittnet?
Nu fick vi inga svar, bara ytterligare frågetecken. 99% av tittarna följer dessutom inte den här tråden, så det är inte oss DJ vänder sig till.
En del hyenor är väl glada nu när man äntligen efter alla dessa år får sin nyfikenhet tillfredsställd av vilka pojkarna är. En del blir nog besvikna över att det verkar vara vanliga grabbar och inte knarkare på kåken
Citera
2017-05-03, 21:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Jo om förhören gått till på fel sätt och allt hänger på deras erkännande som inte ens vart något riktigt erkännande. Men vi får se de andra programmen, hur det ens kom sig att de blev misstänkta t.ex.
Jag tror att om det är tillräckligt mycket som tyder på att de blivit oskyldigt utpekade så hävs sekretessen på förundersökningen.
Modig familj, heja!

Du läste inte vad jag skrev. Jag skrev alltså: att utredningen bedrevs taffligt innebär ju inte att den per automatik fått fel utgång.

Med andra ord: De kan ha kommit fram till rätt slutsats, men på ett juridiskt ohållbart sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in