Citat:
Ursprungligen postat av
gersman
Du missar en poäng - Jag, mina föräldrar och far- och morföräldrar har betalt skatt för omvårdnad men inte för att familjen eller släkten ska byta blöjor på oss. Det kallas socialförsäkring. Nu går våra försäkringspremier till mänrniskor som inte betalt en spänn. "Mänskligt"? Dra åt Helvete kommunistdjävel!
Jag håller med. Skattepengar ska främst användas till dom som betalat det. Jag skrev väl ingenting om invandringen? Jag skrev bara att synen på gamla i en del andra länder är annorlunda än här. Alla får ta hand om varandra som dom vill. Det jag syftade på är att när en person ligger på servicehem eller ålderdomshem så kan familjen/vänne fortfarande vara där och stödja bäst dom kan. Byta blöjor, mata och annat ska ligga på "hemmen", men är man där som en extra hjälp får dom äldre ett bättre liv hur man än vrider och vänder på det. Vara social, köpa saker, gå ut och gå, ge dom ett värdigt liv utöver att glo i en matsal. Helt enkelt att man inte bara sätter in farsan på ett hem och aldrig träffar honom igen, vilket en del mer eller mindre gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Dra ned på hemtjänst och bygg upp servicehem och ålderdomshem.
Blir effektivare och billigare, mindre personalintensivt.
Håller med även dig. Många gamla vill leva hemma så länge som det går. Vilket är föreståligt, men gynnar inte samhället. Flyttar gamla vid en viss punkt får dom bättre vård, får social interaktioner och lägenheten kan övertas av yngre (i dessa tider av bostadsbrist).
Att folk ska stressa runt, ge minimal hjälp till en gammal och fortsätta till andra är inte bästa sättet varken för den sjuke, deras familj eller den som arbetar.