2017-04-28, 23:06
Medlem
Facken varnar för vårdkollaps
http://www.di.se/nyheter/facken-varnar-for-vardkollaps/
Citera
2017-04-28, 23:45
Medlem
Fan va nice! Inga parasiterande äldrevårdare kvar att leecha på svenska skattebetalare.
Citera
2017-04-30, 03:38
Medlem
GoUoDs avatar
Blir en wall of text nu kanske men jag är förbannad till den grad att en svastika intatuerad i pannan skulle passat - enbart för att inte kunna få ett vårdjobb i samma yrkesbefattninc.
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det får du gärna berätta mer om. Det är en ren lögn eller? Varför skriver inte tidningarna om det som är bra? så att sådana som du inte blir lurade? "Pensionssystemet har havererat"??? Gå och kamma dig
Svårt att formulera ett problem om det finns för att ett större/inkomstdrivande problem lösts. Svea rike ljuger.
Skulle det bli en pensionsepedemi (vårdkollaps därifrån) så finns inga lediga moduler att bygga ifrån utöver portabla sjukhus vilka sällan fungerar som boende (folkhem) men vårdhem för palliativ vård.
De rutinerade 30-40åringarna inom vården stafettar, nyanställda råkar ut för lönedumpning och alla utöver strukturbevarare lever antingen stress-/pressat eller otryggt in i anställningen.

Nya vårdarbetare bygger en avsky för yrket p.g.a. att klimatet en "krama ut varenda krona"-attityd blir regel mer än undantag. De som ordnar med ekonomi sitter som i en fästning likt Troja.
Inom statliga vården talar jag uteslutande om. Oh, just: förra året i tredje kvartalet så slog "lagen om valfrihet" in gällande hemtjänsten, ännu en mekanism som hjälper företag att lönedumpa för att "effektivisera" arbetarna. Mindre pengar spenderad per arbetare innebär mindre insats. Jag har träffat blinda ensamstående som inte erhålles syntolkning öht - julkort oöppnade in i Mars bland annat, tänk då på att den människan har byggt samhället i stort!

Hemtjänsten går på knäna för att fler äldre "vill stanna hemma", "för att bibehålla ett självständigt & hederligt liv" sägs det: men inte fan får jag den vibben när Leila, Inga, Leif, Jörgen, Habib, Robin m.m. - med gråt i rösten säger samma sak som de sagt i flera års tid + att dem vill in på äldreboende. I deras hem så tynar dem bort, i desperationens tecken andas de dagligen samma lägenhetsluft samt bristen på solsken sedan 5-15 år tillbaka p.g.a. sjukdomstillstånd har gjort dem uppgivna och utmattade.
Senast redigerad av GoUoD 2017-04-30 kl. 03:45.
Citera
2017-04-30, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Det blev kanske ett otydligt topic, men min fråga är egentligen utifall ni och/eller folk i eran närhet tar ansvar för att era föräldrar och deras har en bra sista tid i livet?

Alla vet att vården går på knäna i och med pengabrist, underbemanning och för att lokalerna istället används som invandrarbostäder. Gamla som bor på hem får en köttbulle till midsommar, får vistas utomhus en timme i veckan och har indragen mjölk till gröten till frukosten.
Men deras barn och barnbarn då, vad gör de?
Sitter de hemma och muttrar om att "mormor" har fått det så svårt där på hemmet" men när fredagsmyset är i fullgång så sitter de i soffan framför Talang och har glömt bort henne totalt?
Om de nu har det så svårt på hemmet, varför låter inte "barnen" dem bo hemma hos dem själv? Att bo hela stora familjer under samma tak är ganska vanligt ute i världen och det är på det senaste århundradet som det har blivit ovanligt att man gör så i Sverige.
Eftersom vårdsystemet inte klarar av det, kommer ni att ta hand om era föräldrar när de blir gamla och/eller sjuka?

Svenskar prioriterar sina egna liv och inte hela familjen.

Svårare än så blir det inte.

Att svenskar gillar kicka sina barn ut hemifrån vid 18 års åldern är inte heller så rätt.

Invandring har inte något med detta att göra. Antingen prioriterar man familjen eller låter någon annan hantera situationen.
Citera
2017-05-01, 13:58
Medlem
Bravidas avatar
Det folk inte begriper är att vår massinvandring har förstört Sverige för all framtid.

Det är dessutom irreversibelt.
Citera
2017-05-01, 14:26
Medlem
Jag tror det beror på hur situationen ser ut och vilka behov som de äldre har. Det är en viss skillnad på pensionärer som klarar av det mesta själv (toalettbesök, sköta sin hygien, laga mat etc) och pensionärer som inte klarar av att ta hand om sig själva och som behöver mer vårdkrävande insatser.

Precis som det är skillnad på att ha sina föräldrar eller mor/farföräldrar boende hos sig, och de klarar sig själva större delen av dagen tills barnen/barnbarnen kommer hem från skola och jobb, och kan hjälpa till med praktiska saker samt vara sociala och de som behöver betydligt mer hjälp under dagstid när barnen/barnbarnen studerar eller arbetar. Det är kanske inte ens möjligt att vara personlig assistent på heltid för att ens föräldrar har såpass vårdkrävande behov.

Om man inte har möjlighet att ta hand om dem, oavsett anledning, är det då inte bättre att man får hjälp på den fronten?
Citera
2017-05-01, 18:36
Medlem
Geomeisters avatar
Kära mamma har fått en allvarlig sjukdom som endast kommer bli värre. Vi (främst pappa, men även jag och delvis mina syskon) har kämpat i många år. Det är dock inte en strid man kan vinna. Det handlar inte bara om en eller två saker, snart är det tio och tjugo. Är man flera kan det fungera länge med uppoffringar. Att göra allt själv när dom värsta sjukdomarna blir allt allvarligare är att säga att adjö till ett vanligt liv. Det går inte att begära ens av en långlivad partner, syskon eller barn. Det är bättre att ta in personen på hem och hälsa på mycket / hålla koll där istället.

Nu är hon på hem och det fungerar bättre än väntat. Maten är väl inget gourme, men det mesta verkar fungera. Mat finns alltid till hands även om det bara är frukt, kaka eller kaffe. Vilket ofta räcker en bit. Personalen verkar i regel bra, men givetvis är det skillnad på folk som verkligen bryr sig och andra som bara "jobbar" och mest tänker på vad dom ska göra sen eller när lönen kommer. Dom gör jobbet, men inte riktigt på nivån man kanske hoppas. Men så är alla jobb. Överallt. Går inte att begära 100 % om man inte spenderar stora summor varje dag. Pengar väldigt få människor har råd att betala.

Jag tycker Sverige överlag borde ta sig en tankeställare gällande "mitt egna liv". Kulturer där familjen är i större fokus har inte alla fel. Sverige behöver inte gå all in, men lite åt det hållet och det tänket mer än "bli av med gubben/kärringen" skulle göra mycket gott. Göra Sverige lite mer mänskligt igen. Inte bara snack om pengar, status och karriär.
Citera
2017-05-03, 00:27
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Kära mamma har fått en allvarlig sjukdom som endast kommer bli värre. Vi (främst pappa, men även jag och delvis mina syskon) har kämpat i många år. Det är dock inte en strid man kan vinna. Det handlar inte bara om en eller två saker, snart är det tio och tjugo. Är man flera kan det fungera länge med uppoffringar. Att göra allt själv när dom värsta sjukdomarna blir allt allvarligare är att säga att adjö till ett vanligt liv. Det går inte att begära ens av en långlivad partner, syskon eller barn. Det är bättre att ta in personen på hem och hälsa på mycket / hålla koll där istället.

Nu är hon på hem och det fungerar bättre än väntat. Maten är väl inget gourme, men det mesta verkar fungera. Mat finns alltid till hands även om det bara är frukt, kaka eller kaffe. Vilket ofta räcker en bit. Personalen verkar i regel bra, men givetvis är det skillnad på folk som verkligen bryr sig och andra som bara "jobbar" och mest tänker på vad dom ska göra sen eller när lönen kommer. Dom gör jobbet, men inte riktigt på nivån man kanske hoppas. Men så är alla jobb. Överallt. Går inte att begära 100 % om man inte spenderar stora summor varje dag. Pengar väldigt få människor har råd att betala.

Jag tycker Sverige överlag borde ta sig en tankeställare gällande "mitt egna liv". Kulturer där familjen är i större fokus har inte alla fel. Sverige behöver inte gå all in, men lite åt det hållet och det tänket mer än "bli av med gubben/kärringen" skulle göra mycket gott. Göra Sverige lite mer mänskligt igen. Inte bara snack om pengar, status och karriär.
Du missar en poäng - Jag, mina föräldrar och far- och morföräldrar har betalt skatt för omvårdnad men inte för att familjen eller släkten ska byta blöjor på oss. Det kallas socialförsäkring. Nu går våra försäkringspremier till människor som inte betalt en spänn. "Mänskligt"? Dra åt Helvete kommunistdjävel!
Citera
2017-05-03, 01:05
Medlem
BigDongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Ca 68,4% vilket inkluderar skatt på konsumtion. Sedan tillkommer punktskatter, arbetsgivaravgift och i vissa fall vägtullar http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/sa-anvands-din-skatt/
Kan du stänga igen käften nu och hålla dig till topic

Även tomtavgifter bör räknas in då det är ett sätt för kommunerna att dra in pengar. Det kan röra sig om så mycket som 1500 redan skattade kronor i månaden; https://unvis.it/expressen.se/dinapengar/bostad/40-000-villaagare-far-hojda-tomtavgifter

Man skulle kunna säga att det svenska samhället tar pengar från dig i varenda steg de kommer på.
Citera
2017-05-03, 01:14
Medlem
BigDongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Du missar en poäng - Jag, mina föräldrar och far- och morföräldrar har betalt skatt för omvårdnad men inte för att familjen eller släkten ska byta blöjor på oss. Det kallas socialförsäkring. Nu går våra försäkringspremier till människor som inte betalt en spänn. "Mänskligt"? Dra åt Helvete kommunistdjävel!

Det är helt och hållet ditt eget fel. Går man med på att låta någon annan hantera ens pengar så får man skylla sig själv när det visar sig att de försummat pengarna. Att personligen betala skatt har ingen som helst koppling till vad du får för välfärd.

Hade du velat att dina pengar skulle gå till dina intressen så hade du kunnat försöka behålla dem, samt använt demokratin för att få så att hända. Istället röstar du på socialliberala partier och förfärar dig att de än en gång försummat "dina" pengar.
Citera
2017-05-03, 05:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Dra ned på hemtjänst och bygg upp servicehem och ålderdomshem.
Blir effektivare och billigare, mindre personalintensivt.
Citera
2017-05-03, 05:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Pensionssystemet i Sverige är på rätt väg. Vi måste tjäna in vår egenpension, annars blir det som i Grekland därfolk pensioneras vid 50 plus. Och statsskulden skenar, jag hoppas du håller med om det.
Problemet är att vi tjänar in pension till hundratusentals asylturister som aldrig lyft eller kommer att lyfta ett finger för att dra in skattepengar.
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-05-03 kl. 06:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in