Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-01, 19:35
  #49
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Vilken obehaglig jävla råtta till chef, men om nu detta är anledningen till att han vill säga upp, kan inte detta användas mot honom ist, ungefär "jag säger inget till någon annan om du ger fan i mig".
Och som de andra redan sagt lyssna inte på den jävla hönshjärnan i inlägg 2.
Citera
2017-05-01, 20:33
  #50
Medlem
codetracers avatar
1. Är du med i facket?
- om du är det skall uppsägning tas med din fackliga representant. Kan vara någon lokalt eller centralt på facket. Då kallar fackombudet till förhandling och drar ut tiden något på en eventuell uppsägningen​ eller t.o.m. löser arbetsbristen för dig.

2. Finns de kollektivavtal?
- om det gör det så reglaras det hur en anställd får bli övervakad. Man får t.ex inte ha kameror i omklädningsrummet osv.

3.
Övervakning skall vara kommunicerat till dig som anställd, hur den går till och vad som gäller. Muntligen gäller inte, det ska finnas en tydlig skriven policy. Allt detta kan ditt fackliga ombud hjälpa dig med. Ifall det blir en rättsprocess så hjälper fackrt till, kanske det blir ni som stämmer företaget.

4.
Arbetsbristen skall vara tydlig och skälen behöver du inte bevisa ett enda dugg. Arbetsgivare har 100% ansvar att ge skälen till ditt fackombud, inte dig personligen. Under eventuell ​förhandling kommer de framgå ifall de finns skäl och andra drabbade med samma befattning.

Är du ensam med din befattning, administratör, sekreterare osv ? (Blanda inte ihop dina arbetsuppgifter med befattning)

Edit: rättstavning
__________________
Senast redigerad av codetracer 2017-05-01 kl. 20:46.
Citera
2017-05-02, 10:13
  #51
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Jag jobbar som nätverkstekniker på en större koncern och där får alla användare skriva på en policy gällande vad datorn används till innan dom ens får logga på en dator.
Anledningen? Ja vi vill ju för det första inte ha in en massa skräp i våra datorer och nätverk. För det andra så är det PRECIS så som man får sin information på villovägar och det skulle inte våra kunder uppskatta.

Däremot så övervakar vi ingen så som TS arbetsgivare gör, vi litar på våra användare tills motsatsen är bevisad. Dom har ju trots allt tagit del av och skrivit på vår policy.

Så med andra ord är det många på ert företag också som surfar på Facebook och andra privata sidor på sin jobblaptop. Du sitter på en hög häst och ser ner på det som är normalt för typ alla andra. Ett sånt där papper betyder i stort sett ingenting för någon, det är bara om du är en ärkeidiot och gör riktigt medvetet dumma grejer som du riskerar att få det där pappret i ansiktet. Annars är det harmlöst. Vilket du även säger i och med att ingen övervakar vad folk gör så länge dom sköter sig inom rimliga gränser. Och dit tillhör Facebook-surfandet.

Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Men din arbetsgivare bryr sig väl kanske inte om sådant och det är ärligt talat inget bra betyg.
//A

Haha, lagom nedlåtande eller? Jag har själv jobbat på både IBM och PayPal, samt ett mindre IT-företag, om vi nu ska vifta snorren för att visa vem som är bäst av oss.
På dessa företag har ingen brytt sig om någon surfat när det varit lite att göra på kontoret. Vi har t.o.m. blivit tillsagda att "det sker regelbundna kontroller av datorer inom företaget men vi letar inte efter folk som laddat hem nån film via torrents, utan det är dataläckor med mera som bevakas" på ett av företagen.

Du är förövrigt en skaplig hycklare som är emot att folk surfar på Facebook på arbetsdatorn samtidigt som du är för att folk sysslar med olagliga droger. Varför är det okej för dig att bryta mot lagen samtidigt som du är emot att folk gör någonting såpass harmlöst som surfar på sin jobbdator?
Citera
2017-05-02, 14:18
  #52
Medlem
Blir du uppsagd på grund av arbetsbrist får dom inte fylla din roll med en nyanställd. Då skall du ha förtur eller ersättning.
Citera
2017-05-02, 20:41
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Vilken obehaglig jävla råtta till chef, men om nu detta är anledningen till att han vill säga upp, kan inte detta användas mot honom ist, ungefär "jag säger inget till någon annan om du ger fan i mig".
Och som de andra redan sagt lyssna inte på den jävla hönshjärnan i inlägg 2.

Absolut. Jag ska ta upp detta med facket, visa bevis. Och därefter kräva förhandling. Tänker att även om han sett att jag har skrivit privata meddelanden någon gång, så blir det ganska obetydligt när det kommer fram att han tar skärmdumpar flera gånger om dagen av min dator.

I loggfilen:

2017/02/24 14:39:47.591 14992 12916 D18 first fullscreen grab time in ms = 47
Citera
2017-05-02, 20:43
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av codetracer
1. Är du med i facket?
- om du är det skall uppsägning tas med din fackliga representant. Kan vara någon lokalt eller centralt på facket. Då kallar fackombudet till förhandling och drar ut tiden något på en eventuell uppsägningen​ eller t.o.m. löser arbetsbristen för dig.

2. Finns de kollektivavtal?
- om det gör det så reglaras det hur en anställd får bli övervakad. Man får t.ex inte ha kameror i omklädningsrummet osv.

3.
Övervakning skall vara kommunicerat till dig som anställd, hur den går till och vad som gäller. Muntligen gäller inte, det ska finnas en tydlig skriven policy. Allt detta kan ditt fackliga ombud hjälpa dig med. Ifall det blir en rättsprocess så hjälper fackrt till, kanske det blir ni som stämmer företaget.

4.
Arbetsbristen skall vara tydlig och skälen behöver du inte bevisa ett enda dugg. Arbetsgivare har 100% ansvar att ge skälen till ditt fackombud, inte dig personligen. Under eventuell ​förhandling kommer de framgå ifall de finns skäl och andra drabbade med samma befattning.

Är du ensam med din befattning, administratör, sekreterare osv ? (Blanda inte ihop dina arbetsuppgifter med befattning)

Edit: rättstavning

1. Jag är med i facket. Möte med dem är på gång. Först jag själv med dem.
2. Inget kollektivavtal tyvärr
3. Vi har inte blivit infomerade öht. Det är förmodligen därför jag får gå. Obehagligt att en anställd upptäckt detta. En sån vill man ju inte ha kvar i företaget. Tänk om jag sprider det, då kan han inte fortsätta med det, och kanske riskerar han att övrig personal vill sluta. Plus att det är olagligt och han kan åka dit.

Ja, jag är ensam på min position. Jag är inte sist in heller, utan näst sist in. Men jag har inte kompetensen att göra dennes jobb, och inte vice versa heller.
Citera
2017-05-02, 20:45
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakka
Blir du uppsagd på grund av arbetsbrist får dom inte fylla din roll med en nyanställd. Då skall du ha förtur eller ersättning.

Yes. Man får bara inte missa att meddela arbetsgivaren detta. Då gäller 9 månader. Ingen nyanställd med samma eller liknande arbetsuppgifter på 9 månader.
Citera
2017-05-02, 21:09
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Så med andra ord är det många på ert företag också som surfar på Facebook och andra privata sidor på sin jobblaptop. Du sitter på en hög häst och ser ner på det som är normalt för typ alla andra. Ett sånt där papper betyder i stort sett ingenting för någon, det är bara om du är en ärkeidiot och gör riktigt medvetet dumma grejer som du riskerar att få det där pappret i ansiktet. Annars är det harmlöst. Vilket du även säger i och med att ingen övervakar vad folk gör så länge dom sköter sig inom rimliga gränser. Och dit tillhör Facebook-surfandet.



Haha, lagom nedlåtande eller? Jag har själv jobbat på både IBM och PayPal, samt ett mindre IT-företag, om vi nu ska vifta snorren för att visa vem som är bäst av oss.
På dessa företag har ingen brytt sig om någon surfat när det varit lite att göra på kontoret. Vi har t.o.m. blivit tillsagda att "det sker regelbundna kontroller av datorer inom företaget men vi letar inte efter folk som laddat hem nån film via torrents, utan det är dataläckor med mera som bevakas" på ett av företagen.

Du är förövrigt en skaplig hycklare som är emot att folk surfar på Facebook på arbetsdatorn samtidigt som du är för att folk sysslar med olagliga droger. Varför är det okej för dig att bryta mot lagen samtidigt som du är emot att folk gör någonting såpass harmlöst som surfar på sin jobbdator?

Till att börja med så vill jag börja med att gratulera till dina jobb på IBM och Paypal, det är inte alls dåligt.
För det andra så försökte jag inte alls vifta med snorren, jag name-droppade tex. inte trots att det vore en koncern att name-droppa.
För det tredje så är det bara pinsamt att du vill "visa vem som är bäst" av oss så detta är ingenting som jag kommer att ödsla tid på.
//A
Citera
2017-05-03, 10:40
  #57
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Till att börja med så vill jag börja med att gratulera till dina jobb på IBM och Paypal, det är inte alls dåligt.
För det andra så försökte jag inte alls vifta med snorren, jag name-droppade tex. inte trots att det vore en koncern att name-droppa.
För det tredje så är det bara pinsamt att du vill "visa vem som är bäst" av oss så detta är ingenting som jag kommer att ödsla tid på.
//A

Snälla nån. Dina inlägg fullkomligen svämmar över av din nedlåtande attityd och ditt översitteri. "Jag jobbar som nätverkstekniker på en större koncern", "Till att börja med vill jag gratuerla dig..." och sen avslutar du ditt första inlägg med att försöka såga mina arbetsgivare helt utan att ha minsta lilla koll. Arbetsgivare som har exakt samma policys som ni har.
Sen när jag dessutom visar att du pratar en massa skit eftersom policyn som du håller så högt inte ens är värd pappret den är skriven på samtidigt som du har en dubbelmoral av sällan skådat slag så kontrar du med att än en gång gå på mig som person istället för mina argument ("För det tredje så är det bara pinsamt") och sen avsluta diskussionen.

Du har fel i sak, det är inte svårare än så. Vad du sen försöker använda för påhopp med mera för att komma runt detta är rätt ointressant.
Citera
2017-05-03, 14:41
  #58
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekoll
Hej,

Jag har en situation på jobbet.

Har vetat att chefen övervakar oss via Teamviewer, men även via fjärrstyrt skrivbord (heter det så?)

Teamviewer är inställt på "osynlig" för att inte vi ska veta detta, men jag har sett loggfilerna som skickar information till hans dator från min.

Igår blev jag uppsagd pga arbetsbrist. Till saken hör att jag är gravid i vecka 11, och har inte berättat detta. Jag är dock säker på att chefen sett detta på min dator, jag kan ha besökt någon sida, eller skrivit med någon på Facebook (ja klantigt nog)

Hur som helst, det är inte arbetsbrist. Jag har länge blivit utfryst och fråntagen arbetsuppgifter i det tysta. Psykisk terror och jag vill inget hellre än att sluta. Dock kommer det olägligt nu när jag är gravid. Tjänsten är tillsvidare och heltid. Har jobbat där sedan november 2015.

OM jag kan bevisa att jag (och de andra) är övervakade, och att han således sett att jag är gravid, så kan förhandlingen som arbetsgivaren och facket kommer ha gå bättre för min del.

Jag kommer också påvisa saker som visar att det är av personliga skäl.

Dessa bevis tyder på att det är "uppsagd pga fingerad arbetsbrist". Det är alltså egentligen av personliga skäl. Att göra så är olagligt.


Så.... Finns det någon här som är ett esse på Teamviewer eller/och fjärrstyrt skrivbord? Jag har sparat ner loggfiler från Teamviewer och kommer fortsätta med det. Men jag är verkligen ingen expert så jag har svårt att tyda dem.

Enormt tacksam för hjälp!
Hej!
Hur lång uppsägningstid har du?

Min erfarenhet av TeamViewer som vi haft är att när man kopplar upp sig mot en användare så dyker det alltid upp en liten ruta till höger att man är ansluten.
Denna går inte att få bort, oberoende på vilken licens man använder.


Sen i loggar både på din dator och i brandväggen kan det ju se vilka sidor som du besökt men inte vad du gjort.

Sen kan de ha använt annan programvara, typ något som loggar alla dina knapptryckningar (vem som nu orkar läsa allt det.)

Dock finns det andra programvaror som kan se skärmen i realtid. Sen juridiken bakom att aktivt spionera på en användare borde ha en klausul som skyddar något.

Tycker hela verkar omständigt och om du nu skrivit på Facebook men skött jobbet bra i övrigt så är det konstig anledning att bli uppsagd. Måste vara något annat.
Citera
2017-05-03, 18:40
  #59
Medlem
haresEars avatar
Du kommer tyvärr förlora, jag har sparkat folk och använt mig av arbetsbrist pga att personerna i fråga varit fullständigt obrukbara.

Tyvärr
Citera
2017-05-03, 19:57
  #60
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bekoll
Hade sparat ner två loggfiler på mailen, hittade dem nu. Tycker bl.a. detta ser misstänksamt ut i loggfilen:

CT45 CT.[b]Send.CMD_MASTERCOMMAND From=257984150 To=0 L=675

Dina loggfiler är typ helt normala.
Allting som listas där är vad klienten upprättar mot servern.

Endast den fetmarkerade raden sist handlar om en session, dvs fjärrstyrning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback