Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Det passar inte alls in på platt-jord-kartan.
Inte rakt upp och ner som den presenteras på vissa sidor, men man kan inte ha den som bevis på att jorden är rund lika lite som att den är platt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Varför skulle formen på solens "ljuskägla" se ut som den gör?
Ja, jag har nog hundra frågor för och hundra frågor mot, tycker ingen modell passar som handen i handsken. Så svar, vet ej.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Solen och månen skulle variera i storlek om de cirkulerade ovanpå en platt jord, istället för att gå ned bakom horisonten med oförändrad storlek.
Solen känns ju mindre när den går ner, om den är det har jag ju inte mätt. Månen blir jag inte klok på alls. Tycker de flesta både vettiga och knasiga teorier kan ju på något sätt stämma.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Månförmörkelse skulle inte kunna ske. Inte heller midnattssol på södra halvklotet.
Just månförmörkelsen är det som gör att jag har som svårast med en platt jord ifall man ska gå efter hur de tror solen och månen rör sig. Men kan ju finnas ett tredje alternativ?
Frågorna som ploppar upp när man tänker är ju baserade enbart på den uppfattning och den individuella logiken som man har just i tänkande stund. Som att det påstås vara 15milj mil till solen vilket skulle motsvara om jorden vore en ärta så är solen 140 meter bort. Ändå så är det kallare på en kulle som ligger 100meter upp. Att den lilla sträckan skulle spela roll? Och borde det inte vara varmare ju närmare solen?