2017-05-02, 19:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ok. Solen snurrar runt jorden därför har vi natt och dag. När det är dag här är det natt i Nya Zealand däför kan vi inte se solen på natten.

Månen snurrar runt jorden tolv gånger saktare därför kan en Nyzeeländare se den samtidigt som mig?

Tack för att du försöker förklara, men jag fattar inte logiken...
Menar du att månen skulle vara synlig samtidigt i Sverige/Nya Zeeland, eller att den skulle vara synlig under samma dag?

Jag tror inte (ska kolla upp det) att månen syns från Sverige/Nya Zeeland samtidigt.
Citera
2017-05-02, 19:16
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Menar du att månen skulle vara synlig samtidigt i Sverige/Nya Zeeland, eller att den skulle vara synlig under samma dag?

Jag tror inte (ska kolla upp det) att månen syns från Sverige/Nya Zeeland samtidigt.

Jag menar samtidigt. De har haft halvmåne hela "våran dag" samtidigt som jag nu kl 19:13 har månen ca tio grader österut och ca 70 grader upp i luften. Bor i mellansverige.

Har följt den hela dagen, eller från kl 10:00 vill säga då jag såg den nord/nord öst.

https://www.timeanddate.com/moon/phases/new-zealand/auckland
Citera
2017-05-02, 19:20
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag menar samtidigt. De har haft halvmåne hela "våran dag" samtidigt som jag nu kl 19:13 har månen ca tio grader österut och ca 70 grader upp i luften. Bor i mellansverige.

Har följt den hela dagen, eller från kl 10:00 vill säga då jag såg den nord/nord öst.

https://www.timeanddate.com/moon/phases/new-zealand/auckland

Nu blandar du väl ihop månens fas (din länk) med när den är synlig under dygnet?
Var ser du att månen varit synlig samtidigt i Sverige och Nya Zeeland?
Citera
2017-05-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban

Experimentet har aldrig genomförts och kommer aldrig att funka med icke magnetiska järnkulor, blykulor eller stenkulor.

Vad var det för mätbar kraft mellan kloten och vad mätte du med? Om du nu kunde mäta kraften så vet du ju vad gravitation är för kraft. Vad är gravitation?

Säger inte att du fabulerar men många globalister på tråden har en ful ovana att tänja på sanningen.

Jo experimentet är verkligt och har genomförts otaliga gånger och jag har själv sett att det fungerar. Vi mätte med en torosionsvåg (har en tidigare post om detta). Gravitation är den kraft som uppstår mellan två kroppar med massor M1 M2 och är lika med

F = G*M1*M2/r^2

För att tro att jorden är platt måste man fabulera mycket om vi håller oss till vetenskap behövs det inte. Andra vetenskapliga bevis för gravitationsteorin är himlakroppars rörelse som med celest mekanik kan beräknas och få att stämma
Citera
2017-05-02, 19:35
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu blandar du väl ihop månens fas (din länk) med när den är synlig under dygnet?
Var ser du att månen varit synlig samtidigt i Sverige och Nya Zeeland?

Tror jag hittat rätt ställe att kika på:
https://www.timeanddate.com/moon/new-zealand/auckland

https://www.timeanddate.com/worldclock/new-zealand/auckland

Då stämmer det bättre i mitt huvud. Ja, månen går upp på dagen där med, vilket betyder att den är inte synlig på båda sidorna samtidigt. Skönt...
Citera
2017-05-02, 19:41
Medlem
Citat:
Förklara varför syd måste vara en punkt! Jorden har bara en magnetisk pol, Nordpolen. Den magnetiska delen av nålen pekar alltid mot Nordpolen. Korrekt?
Sen kan man ju fråga sig varför kompassen pekar mot Nordpolen och inte mot jordglobens magnetiska center, som enligt er, är rakt under oss.

Vi lever i en vattenvärld. Vatten ovan oss och under oss, atmosfären vi andas är vatten under lägre tryck och i gasform och till och med ni globalister består mestadels av vatten.

Nej verkligen inte korrekt. En magnet har alltid två poler. Nålen består inte av en magnetisk och en omagnetisk del utan hela nålen är en magnet och den orienteras efter jordens magnet fältlinjer och dom är inte riktade in mot jordens centrum.
Atmosfären består mestadels av kväve och syre och mindre mängder andra gaser samt vattenånga
Citera
2017-05-02, 20:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ok. gör inte solen det? Den försvinner ju.
Vänta här nu, solen försvinner inte altid. På sommaren är det midnattssol i norra Sverige, då delar av landet ligger norr om polcirkeln, då syns ju solen dygnet runt.
Det är inte mörkt dygnet runt på Nya Zeeland, då Ny Zeeland inte ligger söder om södra polcirkeln.
Alltså lyser solen ibland samtidigt i Sverige och Nya Zeeland.

Här är en solkarta vid midsommarsolstånd:
https://www.timeanddate.com/worldclock/sunearth.html?iso=20170621T2024

Edit: såg nu att du hade hittat mån-kalendern.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2017-05-02 kl. 20:55.
Citera
2017-05-02, 21:04
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Vänta här nu, solen försvinner inte altid. På sommaren är det midnattssol i norra Sverige, då delar av landet ligger norr om polcirkeln, då syns ju solen dygnet runt.
Det är inte mörkt dygnet runt på Nya Zeeland, då Ny Zeeland inte ligger söder om södra polcirkeln.
Alltså lyser solen ibland samtidigt i Sverige och Nya Zeeland.

Här är en solkarta vid midsommarsolstånd:
https://www.timeanddate.com/worldclock/sunearth.html?iso=20170621T2024

Edit: såg nu att du hade hittat mån-kalendern.

Hej igen,
Ja, precis. hittade den och såg efter jag postat att jag citerade inte från dig.
Detta bevisar ju varje fall att "beviset" är inte besiv för att jorden är platt även om den bevisar ju inte att den är rund heller eftersom den passar på "flat erarth" kartan med.

Tack för att du tog dig tid. Har fler funderingar som jag tänkte posta här, men får bli lite senare.

Kanske på återskrivandes.
Citera
2017-05-02, 21:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hej igen,
Ja, precis. hittade den och såg efter jag postat att jag citerade inte från dig.
Detta bevisar ju varje fall att "beviset" är inte besiv för att jorden är platt även om den bevisar ju inte att den är rund heller eftersom den passar på "flat erarth" kartan med.

Tack för att du tog dig tid. Har fler funderingar som jag tänkte posta här, men får bli lite senare.

Kanske på återskrivandes.
Det passar inte alls in på platt-jord-kartan.
Varför skulle formen på solens "ljuskägla" se ut som den gör?
Solen och månen skulle variera i storlek om de cirkulerade ovanpå en platt jord, istället för att gå ned bakom horisonten med oförändrad storlek.
Månförmörkelse skulle inte kunna ske. Inte heller midnattssol på södra halvklotet.
Citera
2017-05-02, 22:39
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Det passar inte alls in på platt-jord-kartan.

Inte rakt upp och ner som den presenteras på vissa sidor, men man kan inte ha den som bevis på att jorden är rund lika lite som att den är platt.
Citat:
Varför skulle formen på solens "ljuskägla" se ut som den gör?

Ja, jag har nog hundra frågor för och hundra frågor mot, tycker ingen modell passar som handen i handsken. Så svar, vet ej.
Citat:
Solen och månen skulle variera i storlek om de cirkulerade ovanpå en platt jord, istället för att gå ned bakom horisonten med oförändrad storlek.

Solen känns ju mindre när den går ner, om den är det har jag ju inte mätt. Månen blir jag inte klok på alls. Tycker de flesta både vettiga och knasiga teorier kan ju på något sätt stämma.
Citat:
Månförmörkelse skulle inte kunna ske. Inte heller midnattssol på södra halvklotet.

Just månförmörkelsen är det som gör att jag har som svårast med en platt jord ifall man ska gå efter hur de tror solen och månen rör sig. Men kan ju finnas ett tredje alternativ?

Frågorna som ploppar upp när man tänker är ju baserade enbart på den uppfattning och den individuella logiken som man har just i tänkande stund. Som att det påstås vara 15milj mil till solen vilket skulle motsvara om jorden vore en ärta så är solen 140 meter bort. Ändå så är det kallare på en kulle som ligger 100meter upp. Att den lilla sträckan skulle spela roll? Och borde det inte vara varmare ju närmare solen?
Citera
2017-05-02, 22:41
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Har aldrig testat det men varför skulle dom inte kunna falla med samma hastighet när dom väl har kommit upp?

För att gravitationen är ett påhitt, om man ska tro plattjordare. Men svara gärna på frågan.
Citera
2017-05-02, 22:44
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Inte rakt upp och ner som den presenteras på vissa sidor, men man kan inte ha den som bevis på att jorden är rund lika lite som att den är platt.

Ja, jag har nog hundra frågor för och hundra frågor mot, tycker ingen modell passar som handen i handsken. Så svar, vet ej.

Solen känns ju mindre när den går ner, om den är det har jag ju inte mätt. Månen blir jag inte klok på alls. Tycker de flesta både vettiga och knasiga teorier kan ju på något sätt stämma.

Just månförmörkelsen är det som gör att jag har som svårast med en platt jord ifall man ska gå efter hur de tror solen och månen rör sig. Men kan ju finnas ett tredje alternativ?

Frågorna som ploppar upp när man tänker är ju baserade enbart på den uppfattning och den individuella logiken som man har just i tänkande stund. Som att det påstås vara 15milj mil till solen vilket skulle motsvara om jorden vore en ärta så är solen 140 meter bort. Ändå så är det kallare på en kulle som ligger 100meter upp. Att den lilla sträckan skulle spela roll? Och borde det inte vara varmare ju närmare solen?

Du kan ju ställa dig själv frågan varför alla planeter, månar och stjärnorna har sfärisk form men inte jorden. Finns det överhuvudtaget någon platt himlakropp??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in