2017-06-26, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
. Plattjordarna försöker debunka bilderna med de mest löjliga bortförklaringarna.
Som tillexmpel?
Citera
2017-06-26, 14:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Det är bevisat ja, kolla videorna som postats och jag väntar fortfarande på ditt bevis som ens försöker motbevisa detta som ju är ett vetenskapligt faktum numera. Du kan som sagt testa detta på ett köksbord med ett mynt, vi behöver inte diskutera bottom firsts effektens vara eller icke eftersom vi alla kan göra experimenten så varför vägrar du acceptera riktig vetenskap?
Den film som publicerades här visade att en lykta blev osynligt för att den försvann bakom en skärm. Skulle detta fungera på den verkliga jorden så skulle det där berget behöva sticka upp långt ut i rymden och vi vet alla det högsta berget i världen är drygt 8800 meter. Skulle ju dessutom behöva finnas ett "rymdberg" på ungefär lika stor avstånd oavsett var man befann sig på jorden för att detta skulle kunna fungera. Sådana rymdberg går knappast att gömma. Dessutom går ju solen ner rakt ut i atlanten och där finns ju inga berg på minst 500 mils avstånd. Sedan blir det ju inte mörkt för att solen försvinner bakom ett berg utan det blir absolut mörkt först när solen kommit 18° under horisonten så den videon bevisar inte ett smack.
Citera
2017-06-26, 17:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du ser det varje kväll men kan inte för att rädda ditt liv presentera ens fotobevis för detta?
Jag ser det inte varje kväll, bara de kvällar det är molnfritt vid horisonten och det finns moln mellan mig och horisonten.

Du har redan fått länk till en bild där solen lyser på molnens undersida.
Du "glömde" att svara på hur ett berg kan kasta skugga på molnen.
Citera
2017-06-26, 17:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är bevisat ja, kolla videorna som postats och jag väntar fortfarande på ditt bevis som ens försöker motbevisa detta som ju är ett vetenskapligt faktum numera. Du kan som sagt testa detta på ett köksbord med ett mynt, vi behöver inte diskutera bottom firsts effektens vara eller icke eftersom vi alla kan göra experimenten så varför vägrar du acceptera riktig vetenskap?
Nu har jag testat med ett mynt på en plan yta. Hela myntet är synligt hela tiden, det är skenbart i olika storlekar beroende på avståndet men nedre delen skyms aldrig. Hur ska jag göra för att se "bottom-first-effekten"?
Citera
2017-06-26, 17:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Som tillexmpel?
Photoshop, lins-distorsion, låg kvalité på originalen.
Citera
2017-06-26, 19:44
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du ska inte sno ordet vetenskap och försöka göra det till något eget. Det du kallar "riktig vetenskap" är själva verket pseudovetenskap, humbug och rena felaktigheter.

Och ja, vi är miljontals människor som har falsifierat "botten först", det är helt enkelt ovetenskapligt trams. Det finns inget som helst vetenskapligt stöd för "teorin", det är inte ens pseudovetenskap utan bara skit.

Det är ingen tillfällighet att "forskning" om "botten först" bedrivs hemma i köket hos lågutbildade kristna i USA och att deras resultat publiceras på Youtube i stället för en vetenskaplig tidskrift. Du kan ju komma igen när du har lyckats gräva fram något med någon som helst akademisk verkshöjd.

Edit:
Blev så jävla trött på ditt trams så jag provade att titta på ett upp och nervänt krucifix medan jag förflyttade det över en 3m lång marmorbänk. Och jag såg hela krucifixet hela tiden. Ingen som helt "botten först effekt" var synlig.
Senast redigerad av madtop 2017-06-26 kl. 19:53.
Citera
2017-06-26, 20:09
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det där "beviset" är inget bevis. Mynt och köksbord? Vad visar det egentligen?

Hypotesen att jorden är platt avviker från gällande vetenskap så det är ni plattjordare som ska bevisa er tes. Hittills har jag inte sett något. Mynt och köksbord är bara barnsliga bortförklaringar.

Någon kommkentar till bilderna på kraftledningen? Eller skiter du i det för att du inte kan förklara bort det?
Citera
2017-06-26, 20:13
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Som tillexmpel?
Om man ska ta den "bästa" bortförklaringen så är det den att pylonerna inte står i en rak linje och därför är böjningen ner bakom horisonten en "synvilla". Pylonerna står på en spikrak linje. Kraftledningen går helt enkelt ner bakom horisonten.
Citera
2017-06-27, 01:02
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Nej guldfisken du skall bevisa att det funnits ett mer seriöst grävningsprojekt än Project KOLA Ultradeep vilket var vad vi talade om, spelade inte dummare än du är. Men det finns inget sådant projekt. 12.2km det är så långt under oss som någon människa någonsin sett.
https://www.youtube.com/watch?v=6LQJcY9rLR4
https://en.wikipedia.org/wiki/Kola_Superdeep_Borehole

Så antingen presenterar du motbevis för vad som är allmänkunskap i ämnet grävning eller så får du bara inse att du hade fel och är okunnig för att du inte vet någonting om ämnet är nu smärtsamt uppenbart.
Ja när argumenten är slut så går vi till personangrepp. Vad jag vet och inte vet har du ingen aning om, du har heller ingen aning om den vetenskap vi pratar om utan som flera andra redan skrivit hittar på egna naturlagar och använder dig av alternativ "vetenskap".

Jag är en globetrotter och tar en pusselbit här och en där, sen sätter ihop dom och då får jag en sfärisk jord för det är enda förklaringen att världen ska fungera som den gör. Din platta jord även om den är för dig helt okänd under ytan vet du inte mycket om, gå ut ur köket och sluta lek med mynt så kommer en helt ny värld att öppna sig för dig.

Jag är helt bestämd på att jag inte behöver bevis ett skit för dig, de andra har bevisat några hundra gånger på många olika sätt att jorden har en kurvatur och att den är en sfär. Jag har nog slängt in ett och annat bevis bak i tråden jag med. Läs den från början som jag gjort och ta av foliehatten först så kanske något fastnar till slut, kunskap.
Citera
2017-06-27, 06:54
Medlem
Citat:
Du ser det varje kväll men kan inte för att rädda ditt liv presentera ens fotobevis för detta? Haha ni globetards blir bara sämre och sämre, det är bättre nu att ni bara erkänner att ni hatar genuin vetenskap och att ni bara vill konsensus runka i grupp.
Det där ett typiskt inlägg från dig. Varför "fotobevisa" något som var och en, även du, kan se om du lyfter ögonen från dataskärmen? Vid lämpligt väder är det väldigt lätt att titta på en solnedgång och se moln som klart och tydligt är solbelysta på undersidan.

Citat:
"Bottom first-effekten" är inte något vetenskapligt faktum, här ljuger du!
Att bevisa den med ett mynt på ett köksbord - driver du med oss? Påstå inte att detta är "riktig vetenskap", det är inte ens pseudovetenskap, det är ren och skär idioti.

Citat:
Är ju precis det vi gjort, har du missat alla "flat earth + 60 miles distance" videor? Bara att läsa på, du behöver inte fumla i total okunskap hela livet om du inte vill.
Jag har sett ett otal idiotiska videor som påstås visa diverse platser från nån annan plats långt bort. Jag tror inte på dem ett dugg. Alldeles för lätta att fejka ihop.
Dessutom: En video måste visa när och var den togs, vilka väderförhållanden som råder, samt visa att det finns personer som verkligen kan intyga att filmningen har gått rätt till. Utan detta kan du lägga in hur många "+ 60, +110, +vad-siffra-som-helst miles distance" videor du vill, det blir aldrig trovärdigt.

Citat:
Nu projicerade du enbart över det faktum att du inte har några bevis alls för det du påstår. Jag har presenterat Dr Grupps forskning på en sol som blev mindre flera gånger så antingen postar du en video som kan vara motbevis eller så är du tyst, att du har noll bevis vet vi redan.
Struntprat, solen har hela tiden samma storlek på himlen. Det är ett vetenskapligt faktum, iakttaget av varenda människa sedan tusentals år. Utom av några idioter som vägrar se verkligheten och istället bara glor på dataskärmen.

---------

Jag har ställt ett antal frågor som ingen FE-kramare har svarat på. Antagligen därför att de inte kan. Nu ställer jag en enda fråga till dig, varsågod och svara - om du kan:
Vi vet, utan något tvivel att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 (svenska) mil.
Vi vet, också utan något tvivel, att en färd utmed ekvatorn är 4008 mil.
Hur får du ihop detta med hypotesen att jorden är platt? Även på en platt jord gäller vanliga plangeometriska formler. Även på en platt jord kan man färdas utmed den cirkel som på jordgloben är ekvatorn. Varför är denna färd inte 6283 mil, utan "bara" 4008?
Senast redigerad av pewana 2017-06-27 kl. 06:59.
Citera
2017-06-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jag har ställt ett antal frågor som ingen FE-kramare har svarat på. Antagligen därför att de inte kan. Nu ställer jag en enda fråga till dig, varsågod och svara - om du kan:
Vi vet, utan något tvivel att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 (svenska) mil.
Vi vet, också utan något tvivel, att en färd utmed ekvatorn är 4008 mil.
Hur får du ihop detta med hypotesen att jorden är platt? Även på en platt jord gäller vanliga plangeometriska formler. Även på en platt jord kan man färdas utmed den cirkel som på jordgloben är ekvatorn. Varför är denna färd inte 6283 mil, utan "bara" 4008?
Bra fråga! Tack för det enkla sättet att motbevisa påståendet att jorden är platt. Finns det något bra (eller halvbra) sätt att förklara detta och samtidigt hävda jorden är platt?
Annars får ni gå över till concave earth eller något liknande om ni inte kan acceptera standardmodellen med sfärisk jord. Men då kan ni inte längre påstå att jorden är platt.
Jag kom direkt att tänka på den här konkav-/platthybriden från slutet av 1800-talet:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Orlando-Ferguson-flat-earth-map_edit.jpg
Den skulle med lite modifikation kunna förklara norra halvklotets dimensioner.
Citera
2017-06-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramss
Bra fråga! Tack för det enkla sättet att motbevisa påståendet att jorden är platt. Finns det något bra (eller halvbra) sätt att förklara detta och samtidigt hävda jorden är platt?
Tack.
Nej, ingen har kunnat göra det. Två "svar" som jag kommer ihåg:
- "Varför 6283 mil?" Den FE-kramaren sov på alla plangeometri-lektioner i skolan.
- "Hur vet du det, du har väl inte åkt jorden runt utmed ekvatorn?" Nej det har jag inte och det behövs inte heller. Vi vet naturligtvis avstånden mellan olika platser på jorden. Ekvatorns längd är en allmän mänsklig kunskap, etablerad sedan flera hundra år.
Det finns en mycket lång rad bevis mot FE-hypotesen. Här på Flashback har både jag och många andra presenterat sådana. Läs den här tråden, det är mycket underhållande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in