Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Kiselalger
Om det kommer att vara vattentätt (pun intended) återstår att se, men det exakta upplägget under rättegången, när det gäller algerna, har inte avslöjats ännu.
Det här är min gissning/prognos:
Det kommer att visas att Aki inte drunknade i Hjälmaren. Det kommer att visas att han troligen dränktes med vatten från sommarstugans brunn.
Hur detta sedan pusslas ihop med vad JM och övriga närvarande gjorde då Aki gick sitt öde till mötes återstår ännu att se.
JMs del i att arrangera Akis död är helt klar, IMO. Övriga närvarandes roll är mer oklar, utgående från vad vi fått veta hittills. Eftersom JJ var häktad ett antal veckor som på sannolika skäl misstänkt för att ha mördat Aki så vet vi att något har gjort att fokus har riktats mot honom som JMs torped för det här mordet. Vad som kommer att presenteras under rättegången, och rättens beslut, får vi vänta på ett tag till.
–
Nu finns det ju ingen stämning för det förmodade mordet på Aki (förutom Ifs, som ju inte angår själva mordfrågan) - skulle inte de två bakas ihop?
Nå, vad gäller det du sagt så har jag en fundering: antag att Johanna hävdar att det var en olyckshändelse som hon inte kunde förstå och det var därför hon antog att det var antingen för mycket alkohol eller någon drog som bidrog till det oförklarliga. Alltså finns det en naturlig förklaring till hennes olika uppgifter; de var "gissningar" helt enkelt.
Det var första punkten, nu till den andra: antag att hon nu, i försvaret medger att hon och medhjälpare hanterat den döda kroppen på ett sådant sätt att alla skulle förstå att det verkligen var en olycka. Eftersom hon var medveten om att hon i utbrott av ilska sagt att Aki borde dödas så var hon väldigt rädd att bli misstänkt.
Det må vara att ingen vill tro henne just i dag, men det skulle kunna vara en försvarslinje.
Då gäller det att komma åt hennes eventuella medhjälpare, föreställer jag mig. Sannolikt är de hämtade ur den närmsta kretsen. Finns de då en möjlighet att någon av dem berättar vad de varit med om?