2017-05-02, 11:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Vore guld!

Nu går jag lite OT men borde inte tingsrätterna kunna skicka ut FUP:ar via mail istället?
Speciellt i det här fallet där det är så många som beställer ut FUP:en.

Dom har meddelat att den är för stor för att distribuerats med mail. Därför har dom valt att skicka den på USB-sticka i stället.
Om detta främst beror på hög upplösning i bilder eller på att dom som sätter samman den inte är så bra på att optimera PDF-dokument, det återstår ännu att se.

Citera
2017-05-02, 11:32
Medlem
Tänk om det gick att göra så att vi swishar den som först lägger upp fup:en 10 kr, alla vi som vill. Skulle det vara möjligt?

En sak till bara såhär i förbifarten - hon var inte alls som alla andra anställda på socialtjänsten, hon var klart dominant och delade ut order till folk även där. Självklart måste hennes chef säga att de inte tyckte det var något konstigt med henne, skulle chefen säga att hon var avvikande eller olämplig, kommer ju genast frågan om varför chefen inte gjorde något åt henne.
Hur hennes beteende var har jag hört av fd kollega till henne.
Citera
2017-05-02, 11:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vore guld!

Nu går jag lite OT men borde inte tingsrätterna kunna skicka ut FUP:ar via mail istället?
Har de inte meddelat att filerna är för stora?

Det finns ju andra moderna metoder som dropbox och liknande men först måste de då skapa rutiner för betalning, inloggning när man har betalat osv.
Citera
2017-05-02, 11:44
Medlem
Lite nytt:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/akis-radsla-for-arbogakvinnan/

"Arbogakvinnan skulle polisanmäla Aki
Han var också i kontakt med sin ex-fru om problemen i förhållandet med Arbogakvinnan.
"Om du visste vad hon gjort mig skulle du tappa hakan. Jag vet inte om jag vågar berätta", skrev han i ett meddelande till sin ex-fru."
Citera
2017-05-02, 11:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Stackars hennes vuxna barn. Det sätt hon skriver på visar att hon verkligen tror att de ska följa hennes order. Om de hade visat någon självständighet gentemot henne så hade hon inte skrivit som om hon har förväntat sig att de ska lyda.

Det kommer att krävas en lång och jobbig process innan de har frigjort sig från hennes inflytande. Det första borde vara att den/de som antagligen är inblandade talar om för polisen vad som hände när hennes man drunknade.

Come clean?
Om det nu är så som åklagare och polis tror, dvs. att JJ var torpeden som mördade Aki på uppdrag av JM, vilket det ännu uppenbarligen inte finns tillräckliga bevis för, så tänker jag så här – Om det inte kommer fram bevis eller erkännande:
– Tänk när JJ och JBs barn börjar skolan och kamraterna känner till att barnets pappa är misstänkt för att ha mördat pappan till barnets moster och morbror, men går fri i brist på bevis? Eller när tvillingarna växer upp och förstår varför dom inte har en pappa? Det är nog tyngre än att allt klaras upp så att alla inblandade kan få ett avslut. Det kanske dröjer ett tag innan tvillingarna börjar googla, men det kommer säkert.

Terapi?
Jag tror som du är inne på att de två av barnen som förefaller vara mest inblandade/utsatta behöver guidning för att komma på rätt spår. Jag tvivlar på att någon kommer att visa framfötterna för att det ska hända. Det är ju inte samma lönsamhet i sådana aktiviteter som det är i mottagning av ensamkommande, t.ex.

Citera
2017-05-02, 11:56
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moms
Tänk om det gick att göra så att vi swishar den som först lägger upp fup:en 10 kr, alla vi som vill. Skulle det vara möjligt?

En sak till bara såhär i förbifarten - hon var inte alls som alla andra anställda på socialtjänsten, hon var klart dominant och delade ut order till folk även där. Självklart måste hennes chef säga att de inte tyckte det var något konstigt med henne, skulle chefen säga att hon var avvikande eller olämplig, kommer ju genast frågan om varför chefen inte gjorde något åt henne.

Åh...ge oss mer, ge oss mer .

En mycket intressant del av detta makabra fall tycker jag. Hur ex kollegor och gärna "klienter" har upplevt henne. Ovanligt många klagomål från "klienter"?? Begäran om mutor för att inte ta barn ifrån folk??

Man tycker ju att varningsklockor borde ha ringt både här och där flera ÅR innan dessa händelser.
Citera
2017-05-02, 11:57
Medlem
Citat:
Vore guld!

Nej. Även det stod på deras hemsida. Förundersökningen var för stor för att skickas via mejl. Tror det är 20MB antingen MB eller GB man kan skicka på mejl?
Citera
2017-05-02, 12:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moms

Psykopat eller chefsämne?
Jag tänkte också på det när jag såg chefens uttalande om att JM "var som alla andra som jobbade på socialkontoret".

Det var en klockren no-win för den förra chefen:

– Om hon sagt att man kunde se att JM var psykopat så hade hon burit ansvaret för att JM ändå jobbade där.

– Genom att säga att JM var som alla andra, undgick hon att själv ta ansvar, men fick istället alla att tro att det är helt normalt med psykopater som jobbar på socialkontor.

Det borde ju finnas gott om expertis som kan identifiera personlighetsstörningar på ett socialkontor...

Hon sa det som var bäst för henne själv att säga, utan att bry sig om att hon drog skugga över verksamheten hon jobbar i och personalen där. En typisk sådan medborgare i samhällets tjänst som vi inte behöver fler av...

Tack moms för ditt klargörande! Då vet vi lite mer om JM och även om hennes förra chef.

Citera
2017-05-02, 12:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Nej. Även det stod på deras hemsida. Förundersökningen var för stor för att skickas via mejl. Tror det är 20MB antingen MB eller GB man kan skicka på mejl?

Det finns inte en väl definierad gräns. Gränsen kan man ställa in i de flesta epostsystem. 10 Mb är en ganska vanlig gräns. Om man då t.ex. skickar bilagor på 12 Mb till 200 mottagare så kanske 100 studsar. Dom har nog fullt upp på tingsrätten i Västerås ändå utan att behöva hantera 100-tals epoststudsar...

Citera
2017-05-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kiselalger
Om det kommer att vara vattentätt (pun intended) återstår att se, men det exakta upplägget under rättegången, när det gäller algerna, har inte avslöjats ännu.
Det här är min gissning/prognos:
Det kommer att visas att Aki inte drunknade i Hjälmaren. Det kommer att visas att han troligen dränktes med vatten från sommarstugans brunn.

Hur detta sedan pusslas ihop med vad JM och övriga närvarande gjorde då Aki gick sitt öde till mötes återstår ännu att se.

JMs del i att arrangera Akis död är helt klar, IMO. Övriga närvarandes roll är mer oklar, utgående från vad vi fått veta hittills. Eftersom JJ var häktad ett antal veckor som på sannolika skäl misstänkt för att ha mördat Aki så vet vi att något har gjort att fokus har riktats mot honom som JMs torped för det här mordet. Vad som kommer att presenteras under rättegången, och rättens beslut, får vi vänta på ett tag till.

Nu finns det ju ingen stämning för det förmodade mordet på Aki (förutom Ifs, som ju inte angår själva mordfrågan) - skulle inte de två bakas ihop?
Nå, vad gäller det du sagt så har jag en fundering: antag att Johanna hävdar att det var en olyckshändelse som hon inte kunde förstå och det var därför hon antog att det var antingen för mycket alkohol eller någon drog som bidrog till det oförklarliga. Alltså finns det en naturlig förklaring till hennes olika uppgifter; de var "gissningar" helt enkelt.

Det var första punkten, nu till den andra: antag att hon nu, i försvaret medger att hon och medhjälpare hanterat den döda kroppen på ett sådant sätt att alla skulle förstå att det verkligen var en olycka. Eftersom hon var medveten om att hon i utbrott av ilska sagt att Aki borde dödas så var hon väldigt rädd att bli misstänkt.
Det må vara att ingen vill tro henne just i dag, men det skulle kunna vara en försvarslinje.
Då gäller det att komma åt hennes eventuella medhjälpare, föreställer jag mig. Sannolikt är de hämtade ur den närmsta kretsen. Finns de då en möjlighet att någon av dem berättar vad de varit med om?
Citera
2017-05-02, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Statetisk säkerhet har inget med den saken att göra utan det är den fysikaliska processen som ska visas.

1.1. De har säkert tabeller för sådana tester från 1000-tals drunkningar där kropparna legat olika länge i vatten.

1.2. Avseende vad som nu är känt, borde det inte vara som så att förekomst av alger borde medföra tillväxt av alger efter mortis? alternativt avstannad process efter mortis i brist på direkt fotosyntes men med mycket näringsämnen att tillgå?

2. Alltså: Rent metriskt borde det att gå att se skillnad på vatten från olika vattendrag, vatten från olika djup och geografiska positioner inom samma vatten. Att särskilja brunnsvatten från respektive brunn etc. osv.

3. Som vilka organ då?

4. Det verkar som att saken egentligen inte krävs - det räcker med att åklagaren visar en tillräcklig grad av fiffel&båg i relevanta avseenden. Tex. uppsåtsbeskrivning m.m. kombinerat med just sådana omständigheter som tidningarna uppgett föreligger.

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
1. Just kiselalger tror jag inte bryts ned (jag har något svagt minne från arkeologikurserna att just kiselalger är mycket härdiga).
Vid kistbegravningar brukar kroppen balsameras, och beroende på hur bra den är (kvalitetsmässigt) så kan en kropp hålla sig otroligt fräsch i flera hundra år. För en 10 år sedan gjordes en arkeologisk utgrävning av en 1700-talskyrkogård i London, fylld av entusiasm då man även hade historisk dokumentation med gravnummer, namn och (dåtidens) dödsorsak. Men projektet fick överges efter ett tag då arkeologerna började må dåligt psykiskt just för att ALLA gravar/kroppar såg ut som att personerna bara sov i 1700-talskläder.......

Någon nedbrytning att tala om, vad gäller kiselalgernas skelett, borde inte ske. Däremot bryts lungorna ned och det som finns där kan flytta på sig. Är delar av lungorna intakta kan vatten med alger ändå ha runnit ut. Organ att leta kiselalger i kan vara lite av varje då de sprids med blodet innan hjärtat stannar, tex benmärg. Se länken.

Statistik har betydelse eftersom den mängd alger man återvinner vid provtagningen och analysen kan variera med olika faktorer, som vid all provtagning och analys. Fanns sparade prover från den första obduktionen ökar rimligen säkerheten. Om han dränktes på annan plats och fraktades till sjön bör en del vatten sannolikt ha pressats ur lungorna och senare ersatts av sjövatten. Vilket åtminstone komplicerar bilden.

Balsamering kan ha betydelse och är tydligen vanligare efter drunkning för att göra nedbrytningsförloppet långsammare fram till begravningen. Annars strävar man efter att kroppen ska brytas ned i graven och kyrkogårdar anläggs inte gärna på platser där nedbrytningen försvåras nu för tiden. Ingen önskar en situation där kropparna finns kvar i flera hundra år.

http://www.vlt.se/blaljus/brott/exmakens-kropp-har-lyfts-ur-graven-och-ska-obduceras-pa-nytt
Citera
2017-05-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nu finns det ju ingen stämning för det förmodade mordet på Aki (förutom Ifs, som ju inte angår själva mordfrågan) - skulle inte de två bakas ihop?
...

Vad säger du, är hon inte åtalad för mord på Aki?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in