2017-05-02, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Klart det är panik som framkommer i det hon skriver, precis allt som hon har planerat håller på att gå käpprätt åt helvete, hennes självbild krackelerar och hon är desperat.

Vad som är än viktigare i budskapet är att hon inser att hennes inflytande över de hon försöker påverka svajar betänkligt, det är därför hon måste trycka på att de kan lita på henne till 100% hela tiden.

Illa för en person med grandios självbild när alla listiga planer krossas till grus.

Man kan väl tänka sig att den här grandiosa sidan hos henne blev rejält uppumpad när Akis död så snabbt/enkelt förklarades vara en "olycka". Vilken boost! Sen började ju det mesta i hennes liv gå åt skogen. Inga pengar från IF, problemen med företaget, sexskandalen etc. Bråttom blev det, med planering därefter...
Citera
2017-05-02, 09:01
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Man kan väl tänka sig att den här grandiosa sidan hos henne blev rejält uppumpad när Akis död så snabbt/enkelt förklarades vara en "olycka". Vilken boost!
precis, en kronjuvel i hennes monstruösa liv. om hon lyckades komma så lätt undan med detta, inget kan mer krossa hennes väg och stoppa henne...
Storhetsvansinne av högsta grad
Citera
2017-05-02, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
1.1 Det som händer i graven är ju en mikrobiell (och kemisk) nedbrytning. Frågan är just om relevanta tabeller finns. Krävs många tester för att få fram ett statistiskt hållbart material och nedbrytningen behöver vara liknande den i det aktuella fallet. Kan ju finnas, men långt ifrån säkert att det funnits behov av att leta kiselalger i kroppar efter ett år i graven. Finns nog bättre material från sådana som drunknat nyligen. Beror ju mycket på det skick kroppen var.

3. Är nog inte mycket likhet mellan det vatten som finns i lungorna efter ett år och det vatten som fanns där direkt efter drunkningen. Är säkert inte samma vatten ens om det alls finns vatten. Togs det ett vattenprov vid den första obduktionen kan det provet kanske väcka tvivel om att det var sjövatten.

Frånvaro av kiselalger i andra organ där det borde ha funnits är kanske mer intressant men blir nog inte mer än ett svagt indicium.

Det känns svårt att bevisa att han inte drunknat i sjön och det verkar svårt att styrka att han dränkts och vem som i så fall ligger bakom.

1. Statetisk säkerhet har inget med den saken att göra utan det är den fysikaliska processen som ska visas.

1.1. De har säkert tabeller för sådana tester från 1000-tals drunkningar där kropparna legat olika länge i vatten.

1.2. Avseende vad som nu är känt, borde det inte vara som så att förekomst av alger borde medföra tillväxt av alger efter mortis? alternativt avstannad process efter mortis i brist på direkt fotosyntes men med mycket näringsämnen att tillgå?

2. Alltså: Rent metriskt borde det att gå att se skillnad på vatten från olika vattendrag, vatten från olika djup och geografiska positioner inom samma vatten. Att särskilja brunnsvatten från respektive brunn etc. osv.

3. Som vilka organ då?

4. Det verkar som att saken egentligen inte krävs - det räcker med att åklagaren visar en tillräcklig grad av fiffel&båg i relevanta avseenden. Tex. uppsåtsbeskrivning m.m. kombinerat med just sådana omständigheter som tidningarna uppgett föreligger.
Citera
2017-05-02, 09:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Man kan väl tänka sig att den här grandiosa sidan hos henne blev rejält uppumpad när Akis död så snabbt/enkelt förklarades vara en "olycka". Vilken boost! Sen började ju det mesta i hennes liv gå åt skogen. Inga pengar från IF, problemen med företaget, sexskandalen etc. Bråttom blev det, med planering därefter...

Inte bara Akis död gick hon i land med utan problem. De "dumma" flyktingpojkarna fick ordentligt med spö för att de talade illa om henne. Och ingen ens förhörde de utpekade förövarna
Med sådant flyt går man vidare!
Citera
2017-05-02, 10:19
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
1.1 Det som händer i graven är ju en mikrobiell (och kemisk) nedbrytning. Frågan är just om relevanta tabeller finns. Krävs många tester för att få fram ett statistiskt hållbart material och nedbrytningen behöver vara liknande den i det aktuella fallet. Kan ju finnas, men långt ifrån säkert att det funnits behov av att leta kiselalger i kroppar efter ett år i graven. Finns nog bättre material från sådana som drunknat nyligen. Beror ju mycket på det skick kroppen var.

3. Är nog inte mycket likhet mellan det vatten som finns i lungorna efter ett år och det vatten som fanns där direkt efter drunkningen. Är säkert inte samma vatten ens om det alls finns vatten. Togs det ett vattenprov vid den första obduktionen kan det provet kanske väcka tvivel om att det var sjövatten.

Frånvaro av kiselalger i andra organ där det borde ha funnits är kanske mer intressant men blir nog inte mer än ett svagt indicium.

Det känns svårt att bevisa att han inte drunknat i sjön och det verkar svårt att styrka att han dränkts och vem som i så fall ligger bakom.

1. Just kiselalger tror jag inte bryts ned (jag har något svagt minne från arkeologikurserna att just kiselalger är mycket härdiga).
Vid kistbegravningar brukar kroppen balsameras, och beroende på hur bra den är (kvalitetsmässigt) så kan en kropp hålla sig otroligt fräsch i flera hundra år. För en 10 år sedan gjordes en arkeologisk utgrävning av en 1700-talskyrkogård i London, fylld av entusiasm då man även hade historisk dokumentation med gravnummer, namn och (dåtidens) dödsorsak. Men projektet fick överges efter ett tag då arkeologerna började må dåligt psykiskt just för att ALLA gravar/kroppar såg ut som att personerna bara sov i 1700-talskläder.......
Citera
2017-05-02, 10:49
Medlem
Borde inte fup bilivt släppt till dem som beställt?
Citera
2017-05-02, 10:54
Medlem
lasternassummas avatar
Kiselalger
Om det kommer att vara vattentätt (pun intended) återstår att se, men det exakta upplägget under rättegången, när det gäller algerna, har inte avslöjats ännu.
Det här är min gissning/prognos:
Det kommer att visas att Aki inte drunknade i Hjälmaren. Det kommer att visas att han troligen dränktes med vatten från sommarstugans brunn.

Hur detta sedan pusslas ihop med vad JM och övriga närvarande gjorde då Aki gick sitt öde till mötes återstår ännu att se.

JMs del i att arrangera Akis död är helt klar, IMO. Övriga närvarandes roll är mer oklar, utgående från vad vi fått veta hittills. Eftersom JJ var häktad ett antal veckor som på sannolika skäl misstänkt för att ha mördat Aki så vet vi att något har gjort att fokus har riktats mot honom som JMs torped för det här mordet. Vad som kommer att presenteras under rättegången, och rättens beslut, får vi vänta ett tag till innan vi får veta. Det har ju t.o.m. signalerats en separat rättegång mot inblandade som det inte finns tillräckliga bevis mot nu.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-02 kl. 11:17.
Citera
2017-05-02, 10:59
Medlem
sandyhells avatar
Västmanlands tingsrätt neddelar på sin hemsida att sekretessprövningen är klar. Är det någon som bor i v-ås och kan gå och hämta fup, ladda upp och bli trådens hjälte?😊😊
Citera
2017-05-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandyhell
Västmanlands tingsrätt neddelar på sin hemsida att sekretessprövningen är klar. Är det någon som bor i v-ås och kan gå och hämta fup, ladda upp och bli trådens hjälte?😊😊

Ja gör de inte, men har beställt hem den. så hoppas den kommer idag, så slänger jag upp den direkt om ingen annan hinner före
Citera
2017-05-02, 11:25
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ja gör de inte, men har beställt hem den. så hoppas den kommer idag, så slänger jag upp den direkt om ingen annan hinner före
Vore guld!

Nu går jag lite OT men borde inte tingsrätterna kunna skicka ut FUP:ar via mail istället?
Speciellt i det här fallet där det är så många som beställer ut FUP:en.
Citera
2017-05-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Vore guld!

Nu går jag lite OT men borde inte tingsrätterna kunna skicka ut FUP:ar via mail istället?
Speciellt i det här fallet där det är så många som beställer ut FUP:en.

Ingen aning, de e möjligt att dom kan
Citera
2017-05-02, 11:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bilden av JM blir tydligare när man läser lapparna

Tydligare och mer skrämmande. Det finns ca 40 lappar i beslag.
Här är några exempel:

"Jag är oskyldig! Kniven gick av. Kärringen ska lida. Gubben pedofil. Skynda jag dör"

"Jag är oskyldig men dom hittar på motiv"

"Ni får en milj – Jag menar allvar, jag orkar ej mer. Jag är oskyldig"

"Skriv: 41-åringen är oskyldig – Jag högg den jäveln i ögat, kniven gick av. Han förtjänade att dö efter det han gjort 41 åringen. Skicka till Aftonbladet, advokaten, polisen i Västerås. Jag förklarar sen. Lita på mig 100%"

"Skriv till Aftonbladet, polisen Västerås, advokaten. Du får 1/2 milj. Lita på mig nu 100%. Jag måste härifrån"

"Du måste säga till polisen att jag inte visste något! Skynda! Du måste säga att det var G som dödade morfar. J högg mormor så hon inte skulle kunna prata mer. Du o J hämtade G i Örebro. OK! J hatade morfar. Säg att D planerade allt. ok!"

"ale... A måste ta tillbaka sitt vittnesmål... "

"Vi får mycket pengar skadestånd när dem måste släppa mig. Då får du fängelse högst 2 år, många permissioner, då åker vi, rymmer. Jag planerar allt, OK! Säg att det är Hedersmord. Att morfar är pedofil. NN1 och NN2 crazy. Lita på mig älskling, Love you eshq, Du måste säga att jag är oskyldig. Jag måste hämta hem barnen."

Det här var bara några klipp, från media. Det kommer mer i FUP.

Stackars hennes vuxna barn. Det sätt hon skriver på visar att hon verkligen tror att de ska följa hennes order. Om de hade visat någon självständighet gentemot henne så hade hon inte skrivit som om hon har förväntat sig att de ska lyda.

Det kommer att krävas en lång och jobbig process innan de har frigjort sig från hennes inflytande. Det första borde vara att den/de som antagligen är inblandade talar om för polisen vad som hände när hennes man drunknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in