2017-05-01, 19:59
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
och exakt hur har inte feminismen kritiserat normer för könet kvinna menar du?

Återigen vansinnigt tröttsamt.

Likaså så vänder sig feminism till HELA samhället i sin normkritik..normer man kritiserar sitter ju inte bara hos den grupp man vänder sig emot utan i absolut hela samhället.

kritiserar man således ex. normen av att killar förväntas vara den aktive parten så gäller ju den kritiken även kvinnor.

Jag förklarade redan hur. När kvinnors delaktighet specifikt i att attraheras av ett visst beteende tas upp så slingrar du dig eller kommer med ursäkter till deras försvar. Då går det liksom inte att baka in det i att det tas upp inom "hela samhället" längre, och ärligt talat så gjorde det ju inte det tidigare heller för du har inte direkt haft några större problem med subtilitet när det har kommit till att säga "män står för majoriteten våldtäkter/mord" o s v.
2017-05-01, 20:02
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
OK, jag antar att ditt nöje är att trampa på folk. Folk som är feminister så klart.
Är det det man gör varje gång man väljer att inte hålla med?
Att hindra folk från självskadebeteende är i så fall sannerligen ett nöje, eller?
2017-05-01, 20:03
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
OK, jag antar att ditt nöje är att trampa på folk.
Samma nöje som feminister skulle man kunna säga.

Lustigt, när jag besvarar ett inlägg där det snackades skit om mig så är det jag som trampar på folk.

Ganska typiskt feminister, finns ju en träffande illustration angående precis det.

Om feminister inte vill att man påpekar deras rasbiologi och hatpropaganda så är förstås den enkla lösningen att sluta med rasbiologi och hatpropaganda.
Citat:
Folk som är feminister så klart.
Det är vad de kallar sig.
2017-05-01, 20:14
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Vad har du för möjliga förklaringar?
Det har postats massor av möjliga förklaringar. Medlingsinstitutet mäter tex inte (bland annat):

Meriter, kompetens, motivation, produktivitet, sjukskrivning, övertid (betalt/obetalt), jour och beredskap, VAB, föräldraledighet, arbetets svårighetsgrad.

Kompletterande undersökningar som tar hänsyn till några av dessa visar minskat oförklarat lönegap.

Några ytterligare faktorer som jag tror påverkar är tex

* Generation. MI mäter över hela åldersspannet så historisk diskriminering syns fortfarande.

* Mäns högre benägenhet att ta risk.

* Män lägger större vikt på hög inkomst och status.

Alla som säger att det oförklarade lönegapet endast kan vara diskriminering säger att samtliga ovan faktorer har noll betydelse.

Vilket inte stämmer med observationen jag gjorde ovan i tredje stycket.
2017-05-01, 20:16
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Vad har du för möjliga förklaringar?

Min förklaring till de logiska felsluten Merapi ofta gör är att hon helt enkelt aldrig fått lära sig hur man ska tänka för att utöva logiska resonemang .

Tror inte att hon egentligen är så ointelligent som hon framstår på detta forum , hon har bara inte fått rätt verktyg ännu i sin intellektuella verktygslåda .

Eller var det något annat du ville ha förklaringar på ?
2017-05-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
För tio år sedan när Hugos farbror Hagge blev blind så drog man den slutsatsen. Det måste bero på X!

Sedan gjorde man nya upptäckter. Det visade sig att det fanns fler faktorer!

Så för nio år sedan när Hugos moster Hilda blev blind så kontrollerade man även för dem. Man hittade dock fortfarande inte orsaken, så man drog samma slutsats. Det måste bero på X!

Så för åtta år sedan när Hugos mosters syster Hälle blev blind så kontrollerade man även för dem. Man hittade dock fortfarande inte orsaken, så man drog samma slutsats. Det måste bero på X!

Så för sju år sedan när Hugos farbrors kusin Hyggve blev blind så kontrollerade man även för dem. Man hittade dock fortfarande inte orsaken, så man drog samma slutsats. Det måste bero på X!

Så för sex år sedan när Hugos kusins styvpappa Hjasper blev blind så kontrollerade man även för dem. Man hittade dock fortfarande inte orsaken, så man drog samma slutsats. Det måste bero på X!

Frågorna är nu, Merapi​:

1. Är det fortfarande bevisat att Hagges blindhet berodde på X?

2. Är det fortfarande bevisat att Hjaspers blindhet berodde på X?
Roligt min liknelse bubblar på...

men blir något långsökt här efter som nej man har liksom inte ramlat på nya faktorer år från år gällande lönesättningar som du försöker påskina här.

Och jag förstår heller inte vad denna liknelse ska säga i saken? är alltid de nyaste/ största mest utförliga studierna som är mest aktuella i frågor som dessa.

men för att svara på din fråga:

nej man måste gå igenom sälarna Hagge och Hjasper igen för att kontrollera om de nya funna faktorerna inte kan vara orsaken bakom deras blindhet och om även dessa inte förklarar saken, så återfaller man till det mer svårbevisade ( i form av att man inte kan bevisa om detta beteende har varit gällande just för dessa sälar, beteende X som rimligast orsak.

Kan man dock bevisa att beteende X är förekommande hos 30% av sälarna, eller annt samband, och att detta beteende ger x% konsekvens av blindhet så kan man ju bara sätta sig och räkna på saken.
2017-05-01, 20:29
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
haha men jösses människa vad du har problem.

Du klara verkligen inte hålla isär UFO som begrepp med vad man associerar det med nämligen flygande tefat?

UFO är data på något som används, bearbetas, insamlas etc av en radda fullt seriösa och vetenskapliga institutioner världen över. NASA, flyget, olika miltärmakter intresserar sig för detta och har inte ett ett skit med flygande tefat att göra.

att det sen i allmänhetens medvetande associerats med flygande tefat får man ju fasen klara av hålla isär.

Du har USO också "unidentified submarin object" som säkert marinbiologer, militären etc etc är jäkligt nyfikna på.

simmande tefat alltså.

ULO "unidentified land objects"

är tefat med tekopp på.

Snyggt försök till räddning men du skrev såhär:

Citat:
jag ser nämligen både diskriminierng och UFO i meningen "unidentified flying objects" som vetenskapligt bevisade i sin existens.

Med andra ord så är odefinierade företeelser bevisade i sin existens.

Ergo med ditt logiska felslut: eftersom det förekommer uppenbar diskriminering på andra platser och tidigare i Sverige så sker diskriminering varje gång en kvinna inte får jobbet.

Det är ett argumentationsfel, vad det heter vet jag inte med det vet säkert Snelhesten eller så tar jag reda på det.

Saker är inte sanna för att de står i Marxism för nybörjare.
2017-05-01, 20:31
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Roligt min liknelse bubblar på...

men blir något långsökt här efter som nej man har liksom inte ramlat på nya faktorer år från år gällande lönesättningar som du försöker påskina här.
Inte?

Svenskt Näringsliv och Arbetsgivarverket har tagit Medlingsinstitutets data och gjort mer finfördelad analys.

I båda fallen minskade den oförklarade skillnaden.

Citat:
Och jag förstår heller inte vad denna liknelse ska säga i saken? är alltid de nyaste/ största mest utförliga studierna som är mest aktuella i frågor som dessa.
Nej. Den säger i saken att om X är oförklarad så är den oförklarad, inte bevisad.

Det är vad jag har sagt hela tiden.
Citat:
men för att svara på din fråga: nej man måste gå igenom sälarna Hagge och Hjasper igen
Tack.
2017-05-01, 20:39
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Förresten så räcker det att hålla sig till Medlingsinstitutet, vars senaste undersökning har bättre yrkesindelning än tidigare, och mycket riktigt minskade den oförklarade skillnaden.

Men visst, man kan ju hävda att yrke inte har betydelse (!) och att det hade minskat ändå på grund av tiden.
2017-05-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Snyggt försök till räddning men du skrev såhär:

Med andra ord så är odefinierade företeelser bevisade i sin existens.

Ergo med ditt logiska felslut: eftersom det förekommer uppenbar diskriminering på andra platser och tidigare i Sverige så sker diskriminering varje gång en kvinna inte får jobbet.

Det är ett argumentationsfel, vad det heter vet jag inte med det vet säkert Snelhesten eller så tar jag reda på det.

Saker är inte sanna för att de står i Marxism för nybörjare.

haha ja....om du har ett foto på en stor grunka i luften som hovrar ovanför slottet och all expertis i saken säger att ja detta kan inte vara en bildmanipulation utan måste vara en korrekt dokumentation. Samtidigt som nämnda grunka gick att visuellt se av 1 miljon stockhholmsbor som bevittar händelsen och tog x antal foton, mobilfilmer, etc så JAAAAA! får man nog anse att detta UFO är vetenskaplig bevisat ha existerat...i ensamt majestät hovrande ovanför slottet det och det datumet...

sen återstår ju för x antal experter att ta reda på vad fan det var för något..men tills man vet det så är det alltså ett BEVISAT UFO. naturligt, mänskligt, utomjordiskt, kungens första aprilskämt eller atmosfäriskt who knows..

och nej nu gör du ett fullkomligen saltomortal av felslut...

1. vi pratar osakliga löneskillnader och inte "få jobbet" plötsligt.
2. och i fenomenet "osaklig löneskillnad" ligger alltså att man tröskat igenom alla tänkbara rimliga skäl till denna åtskillnad och kammat noll.

Håll dig till saken....Saklighet...remember?
Senast redigerad av Merapi 2017-05-01 kl. 20:43.
2017-05-01, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Förresten så räcker det att hålla sig till Medlingsinstitutet, vars senaste undersökning har bättre yrkesindelning än tidigare, och mycket riktigt minskade den oförklarade skillnaden.

Men visst, man kan ju hävda att yrke inte har betydelse (!) och att det hade minskat ändå på grund av tiden.
Jepp den minskade men försvann den? Nej.

Så stämmer då ert ständiga påstående på detta forum att osakliga löneskillander mellan män och kivnnor? nääääää det finns inte! svar nej det stämmer inte.

Är de tmer troligt att du har existerande lönediskriminiering eller är det mer troligt att denna funna åtskillnad är ett UFO?

2017-05-01, 20:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jepp den minskade men försvann den? Nej.

Så stämmer då ert ständiga påstående på detta forum att osakliga löneskillander mellan män och kivnnor? nääääää det finns inte! svar nej det stämmer inte.

Är de tmer troligt att du har existerande lönediskriminiering eller är det mer troligt att denna funna åtskillnad är ett UFO?

Jag tror den försvinner helt när de räknar in kompensation för antalet döda på jobbet också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in