2017-05-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, tack, det hade jag missat. Då ändrar han sig ju rätt kraftigt, senare säger han ju att han upplever att han sett GM flera minuter, och dessutom att han redan innan skotten misstänkte att GM skulle göra något kriminellt. Palme var ju inte ens på den sidan Sveavägen några minuter innan mordet. Svårt att bli riktigt klok på Inges vittnesmål.

GM kommer fram från väggen säger IM. Vilken vägg är det?
Citera
2017-05-01, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag vet att det går att invända, det gör alltid det. En invändning mot Lisbeths utpekande, skulle t ex kunna vara att hon alltjämt känner sig hotad av den verklige mördaren. Men det förefaller på något sätt osannolikt. Jag har funderat mycket på just varför GM skjuter mot Lisbeth, det kan du se bland mina första inlägg i den här eviga debatten.

Mitt inlägg här ovan kan ses i följande ljus: om det nu inte går att fastställa en gärningsmannaprofil, så kan vi åtminstone klargöra brottsoffrets vanor och rörelsemönster, både mentalt och fysiskt.

Ett annat välkänt exempel på Olof Palmes nycker, är ju den som Feldt omtalar. Feldt gör en föredragning, Olof plockar fram en blockflöjt och låtsas spela.

Olof Palme har ett rörligt intellekt, blir snabbt ointresserad, får infall; kort sagt han är mannen som gör vad som faller honom in. Körningen mot rödljuset i centrala Stockholm är ytterligare ett exempel: "Det hade jag aldrig vågat när jag var kommunikationsminister!".

En rörig typ.

Det som talar mest mot mötesscenariet, förutom Lisbeths vittnesmål, är enligt mig att Palme ville att Mårten och Ingrid skulle följa med hem till Olof och Lisbeth och dricka te. Det ville även Mårten, men det stöp på att varken Lisbeth eller Ingrid ville. Man ska väl aldrig säga aldrig, men ser det som ytterst osannolikt att en statsminister som ska ett möte som är så hemligt att det måste göras på en helt inoficiell plats, som ingen i regeringen känner till, vill att ens son och dennes flickvän ska bli vittnen till det mötet. Visst finns det vittnesmål som i någon mån talar för, Anders B, Anders D, samt i någon mån Nicolas vittnesmål. Och det faktum att man kan nog vara ganska säker på att Olof måste lagt märke till mördaren innan skotten. Palme skjuts på max 30 centimeters avstånd, alla människor reagerar när någon går så nära, det är en överlevnadsdistinkt. Omöjligt att veta vad Palme trodde personen ville, om han anade fara, om han trodde att det bara var någon som skulle gå förbi, eller, kanske mest troligt, att han trodde att personen skulle fälla någon politisk kommentar. Ganska säker på att han mött ganska många sådan när han var ute och rörde sig, ofta utan livvakt, både beröm och kritik. Eller, som Gunnar Wall tror, att det var någon han kände och litade på. Lisbeth vittnesmål, och det faktum att Palme ville ha sällskap hem, gör dock att det är svårt att få ihop mötesscenariet.
Citera
2017-05-01, 15:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Mycket pekar i riktning på att det av Gunnar Wall m fl så omhuldade mötesscenariot kan sorteras bort.

Olof Palme var helt enkelt rätt oorganiserad. Nu vet jag inte om det är sanning eller bara en skröna, att han lärde sig knyta skorna mycket sent i livet, men det finns några bättre exempel som belyser hans sätt.

Jag var utanför hans bostad i Gamla stan förra helgen, och kom där i samspråk med en dam som bott i Gamla stan mycket länge. Hon berättade om när Konsum i södra änden av Västerlånggatan invigdes, då var Palme där och klippte band. Plötsligt får han en ingivelse, han går fram till charken och gör en beställning. "Ja, det blir 41 kronor, tack!", säger expediten. Olof vrider sig, till slut vänder han sig mot sin fru: "Lisbeth, har du några pengar?".

På samma sätt går dom på bio, dom har inte köpt biljett, utan biobesöket är en sen ingivelse, utan stor bakomliggande planering. Vi vet ju alla hur statsministern får biljetter som lagts undan åt en direktör.

Jag tycker att den här vetskapen om Olof Palmes person gör det mycket troligt, att han plötsligt får en ingivelse att promenera hem efter bion. Det stämmer bra med hans rörliga mönster, nycker och frihetsbehov.

Jag är ledsen Gunnar Wall och andra; något mötesscenario är inte aktuellt, det är en krånglets omväg när vi försöker bena ut vad som hände.

Sådana personer kan ibland vara bra att "tänka på fötterna".

Men jag är också tveksam på mötesscenariot. En person som befinner sig på lite avstånd kan uppfatta LOP och en tredje person som står med visst djup ifrån dem. På avstånd kan det mycket väl se ut som att tre personer står och samspråkar fast en av de tre befinner sig med ett par meters (kanske tre eller fyra) avstånd och bara betraktar de övriga två som måhända samspråkar med varandra.
Citera
2017-05-01, 15:35
Medlem
Citat:
Jag vet att det går att invända, det gör alltid det. En invändning mot Lisbeths utpekande, skulle t ex kunna vara att hon alltjämt känner sig hotad av den verklige mördaren. Men det förefaller på något sätt osannolikt. Jag har funderat mycket på just varför GM skjuter mot Lisbeth, det kan du se bland mina första inlägg i den här eviga debatten.

Mitt inlägg här ovan kan ses i följande ljus: om det nu inte går att fastställa en gärningsmannaprofil, så kan vi åtminstone klargöra brottsoffrets vanor och rörelsemönster, både mentalt och fysiskt.

Ett annat välkänt exempel på Olof Palmes nycker, är ju den som Feldt omtalar. Feldt gör en föredragning, Olof plockar fram en blockflöjt och låtsas spela.

Olof Palme har ett rörligt intellekt, blir snabbt ointresserad, får infall; kort sagt han är mannen som gör vad som faller honom in. Körningen mot rödljuset i centrala Stockholm är ytterligare ett exempel: "Det hade jag aldrig vågat när jag var kommunikationsminister!".

En rörig typ.

Ofta är det väl så att man ser till att lära känna offret för att få fram uppslag om vilken GM man ska leta efter. Jag tror att uppgiften om mötet meningsutväxlingen är fel och orsakat av ett missbedömt avstånd. Nu var jag inte särskilt gammal när MOP inträffade men jag har också intrycket att OP ändå antagligt skulle kunnat besvara någon främmande som tilltalar honom, såvitt det inte är någon matkant oförskämdhet som yttras. Så observationen är inte osannolik men jag tror ändå den är lite fel.
Citera
2017-05-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det som talar mest mot mötesscenariet, förutom Lisbeths vittnesmål, är enligt mig att Palme ville att Mårten och Ingrid skulle följa med hem till Olof och Lisbeth och dricka te. Det ville även Mårten, men det stöp på att varken Lisbeth eller Ingrid ville. Man ska väl aldrig säga aldrig, men ser det som ytterst osannolikt att en statsminister som ska ett möte som är så hemligt att det måste göras på en helt inoficiell plats, som ingen i regeringen känner till, vill att ens son och dennes flickvän ska bli vittnen till det mötet. Visst finns det vittnesmål som i någon mån talar för, Anders B, Anders D, samt i någon mån Nicolas vittnesmål. Och det faktum att man kan nog vara ganska säker på att Olof måste lagt märke till mördaren innan skotten. Palme skjuts på max 30 centimeters avstånd, alla människor reagerar när någon går så nära, det är en överlevnadsdistinkt. Omöjligt att veta vad Palme trodde personen ville, om han anade fara, om han trodde att det bara var någon som skulle gå förbi, eller, kanske mest troligt, att han trodde att personen skulle fälla någon politisk kommentar. Ganska säker på att han mött ganska många sådan när han var ute och rörde sig, ofta utan livvakt, både beröm och kritik. Eller, som Gunnar Wall tror, att det var någon han kände och litade på. Lisbeth vittnesmål, och det faktum att Palme ville ha sällskap hem, gör dock att det är svårt att få ihop mötesscenariet.

Det låter rimligt det du skriver. Man bör dock inte bortse från möjligheten att det trots allt handlade om ett möte, men inte vid tunnelgatan. Op sa till sin fotograf som skulle med på moskvaresan att man inte vet vilka faror som lurar där ute. op och lp tänkte gå på bio mitt liv som hund. Bio Spegeln låg vid en tunnelbaneuppgång... slump eller inte. Han och lp ställde in mötet då.de.anade att något var i görningen. Paret bytte bio från Spegel till Grand för att se film med sin son och flickvän. Op och lp försökte få skyddsvakter men säpo svarade inte. De var därför utan personskydd. De kände sig iakttagna redan vid gamla stan, även utanför grand. De önskar att sonen och flickvännen följer med för att dricka te mycket för att omge sig med vänner och på så sätt minska hotbilden ( utan att nämna något för Mårten) men det ville inte det kärlekskranka unga paret. Op och lp som känner sig förföljda korsar plötsligt vägen och stannar till vid ett skyltfönster för att kolla om någon förföljer dem. Sedan väljer de att gå på den sida där det är minst folk för att om möjligt undvika kontakt med den eller dem som förföljer paret.

När dem som spanade på op blev varse om att han och lp hade ställt in mötet vid Spegeln för att i stället gå på bio Grand så fick dem som hade bestämt sig för att mörda op, i all hast improvisera, därav alla iakttagelser av personer med wt i området. Påhittat mötesscenario.

Bad handlade då mötet om? op hade precis hållit i ett anc möte i Stockholm samt var på väg till Moskva.
Citera
2017-05-01, 20:20
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn3
...... så fick dem som hade bestämt sig för att mörda op, i all hast improvisera, därav alla iakttagelser av personer med wt i området. Påhittat mötesscenario.
Bad handlade då mötet om? op hade precis hållit i ett anc möte i Stockholm samt var på väg till Moskva.
Vad mötet skulle handla om måste ha varit huvudfrågan också för PU och GK och inte vem som sköt för det blev bevisligen klargjort redan av Holmér.
Med Baresic som skytt blev det ännu pinsammare för kvarvarande regering som då måste erkänna sig besegrad av en ännu mer omfattande och mäktigare konspiration än vad demokratin kunnat stå emot. Enda möjligheten var att tysta ner framförallt hur man själva låtit sig luras till att på olika sätt medverka och varit med på på att OP på något sätt måste undanröjas.
Den med tillgång till mest intima personuppgifter från avlyssningar samlade hos SPF som jag gissar Guillou fått kunde lätt övertyga varje närstående kring OP om att flera skulle kunna vara överens om samma sak. Vars och ens personliga motiv behövde då ingen erkänna ens för sig själv.
Även då militären varit mest orolig för att OP skulle avslöja bluffspelet med NATO för Gorbatjov och drog igång attentatsplanerna så räcker inte detta för att lyckas också med den totala mörkläggningen efteråt där varken NATO, CIA eller GRU kunnat ha något att vinna.
OP kunde visserligen avslöja Contrasaffärerna men detta var bara temporärt problem för USA. Värre var det om man samtidigt skulle utmana England genom det stöd åt ANC som OP gav.
På denna punkt kan Guillou mycket väl ha fått med sig Lisbet, Feldt och t o m IC i planen att på allvar få bort OP. Att sedan hålla tyst och låta någon frivillig som CGÖ eller CP ta på sig skulden skulle då inte heller vara något problem för någon av dem.
Citera
2017-05-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Vad mötet skulle handla om måste ha varit huvudfrågan också för PU och GK och inte vem som sköt för det blev bevisligen klargjort redan av Holmér.
Med Baresic som skytt blev det ännu pinsammare för kvarvarande regering som då måste erkänna sig besegrad av en ännu mer omfattande och mäktigare konspiration än vad demokratin kunnat stå emot. Enda möjligheten var att tysta ner framförallt hur man själva låtit sig luras till att på olika sätt medverka och varit med på på att OP på något sätt måste undanröjas.
Den med tillgång till mest intima personuppgifter från avlyssningar samlade hos SPF som jag gissar Guillou fått kunde lätt övertyga varje närstående kring OP om att flera skulle kunna vara överens om samma sak. Vars och ens personliga motiv behövde då ingen erkänna ens för sig själv.
Även då militären varit mest orolig för att OP skulle avslöja bluffspelet med NATO för Gorbatjov och drog igång attentatsplanerna så räcker inte detta för att lyckas också med den totala mörkläggningen efteråt där varken NATO, CIA eller GRU kunnat ha något att vinna.
OP kunde visserligen avslöja Contrasaffärerna men detta var bara temporärt problem för USA. Värre var det om man samtidigt skulle utmana England genom det stöd åt ANC som OP gav.
På denna punkt kan Guillou mycket väl ha fått med sig Lisbet, Feldt och t o m IC i planen att på allvar få bort OP. Att sedan hålla tyst och låta någon frivillig som CGÖ eller CP ta på sig skulden skulle då inte heller vara något problem för någon av dem.

Hur skulle OP kunnat avslöja Contrasaffärerna med mindre än att Sverige skulle vara inblandad på något sätt? Notera att processen i Nicaragua case hade pågått närpå två år och man var vid slutfasen så jag gissar att USA vid det laget antog det vara "kört" i meningen att de antagligt insåg att skulle fällas på väsentliga punkter. Det verkar för mig inte vara en lämplig tidpunkt att döda en statsminister i ettneutralt land även om denna statsminister kunde vara en högljudd kritiker (?).
Citera
2017-05-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
GM kommer fram från väggen säger IM. Vilken vägg är det?

Väggen för huset innan Dekorima? IM säger att det ser ut som att GM tar OP på axeln och att OP vänder sig om.... Kan det vara fråga att han måttar skottet, typ tar sikte med vänsterarmen och orsaken att OP vänder sig är om han då uppfattar en rörelse som reflekteras i Dekorimas fönster?
Citera
2017-05-01, 21:24
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hur skulle OP kunnat avslöja Contrasaffärerna med mindre än att Sverige skulle vara inblandad på något sätt? Notera att processen i Nicaragua case hade pågått närpå två år och man var vid slutfasen så jag gissar att USA vid det laget antog det vara "kört" i meningen att de antagligt insåg att skulle fällas på väsentliga punkter. Det verkar för mig inte vara en lämplig tidpunkt att döda en statsminister i ettneutralt land även om denna statsminister kunde vara en högljudd kritiker (?).
Såsom medlare i Irak måste OP ha fått insyn i hur världens skummaste vapenaffärer gick till. Oliver North fick bikta sig inför amerikanska folket så att ingen skugga skulle falla över Bush men det var över ett år senare. IvB berättade att det enda man ville komma åt vid den rättsvidriga husrannsakan under falsk mordmisstanke han råkade ut för hösten -86 var det dokument i hans lägenhet som berättade om Iran-Contrasaffären. Om detta var ett sätt att få mig att förstå att det varit självaste Ollie han träffat och erbjudits miljonbelopp för att skjuta Palme vet jag inte men helt säkert visste IvB om Contrasaffären och om då OP antogs veta likaväl så kan detta ha hållits som skäl för Contras att vilja leja IvB såsom erkänt god prickskytt mot OP. IvB var dock smartare än så.
Citera
2017-05-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Väggen för huset innan Dekorima? IM säger att det ser ut som att GM tar OP på axeln och att OP vänder sig om.... Kan det vara fråga att han måttar skottet, typ tar sikte med vänsterarmen och orsaken att OP vänder sig är om han då uppfattar en rörelse som reflekteras i Dekorimas fönster?

Porten t Dekorima är innan mordplatsen o före avfasningen på skyltfönstren.
Citera
2017-05-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
...
I fallet SE vet vi genom förhören att han stämplar ut 2320 och sedan pratar med HO och AK några minuter innan han går ut på Sveavägen. Med tanke på Inge Morelius uppgifter att GM finns vid Dekorimahörnan minst ett par minuter MOP så blir SE i det läget en närmast omöjlig mördare.
...
Slutsatsen blir för mig att hittills har inget av vikt framkommit som placerar SE som palmemördare. Finns en hel del indicier som talar emot.
IM's vittnesmål är problematisk. Hans bild av ögonblicken före mordet stämmer inte med faktiska förhållanden. Mannen han ser röra sig oroligt kan dessutom lika gärna vara Anders B.

Jag tror inte vi ska ta utredningens bild av händelsen som ett axiom. Det är fullt tänkbart att mördaren följde efter paret en bit, alternativt hade sällskap under en sträcka.
Citera
2017-05-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn3
Det låter rimligt det du skriver. Man bör dock inte bortse från möjligheten att det trots allt handlade om ett möte, men inte vid tunnelgatan. Op sa till sin fotograf som skulle med på moskvaresan att man inte vet vilka faror som lurar där ute. op och lp tänkte gå på bio mitt liv som hund. Bio Spegeln låg vid en tunnelbaneuppgång... slump eller inte. Han och lp ställde in mötet då.de.anade att något var i görningen. Paret bytte bio från Spegel till Grand för att se film med sin son och flickvän. Op och lp försökte få skyddsvakter men säpo svarade inte. De var därför utan personskydd. De kände sig iakttagna redan vid gamla stan, även utanför grand. De önskar att sonen och flickvännen följer med för att dricka te mycket för att omge sig med vänner och på så sätt minska hotbilden ( utan att nämna något för Mårten) men det ville inte det kärlekskranka unga paret. Op och lp som känner sig förföljda korsar plötsligt vägen och stannar till vid ett skyltfönster för att kolla om någon förföljer dem. Sedan väljer de att gå på den sida där det är minst folk för att om möjligt undvika kontakt med den eller dem som förföljer paret.

När dem som spanade på op blev varse om att han och lp hade ställt in mötet vid Spegeln för att i stället gå på bio Grand så fick dem som hade bestämt sig för att mörda op, i all hast improvisera, därav alla iakttagelser av personer med wt i området. Påhittat mötesscenario.

Visst, inget går att utesluta. Men en punkt du säger stämmer inte. Mårten ville följa med hem till sin far och dricka te. Däremot kände sig båda damerna, Lisbeth och Ingrid, för trötta, och därför blev det inte tedrickande.
Sedan kan jag också tycka att om han kände sig så hotad att han ville ha sällskap bara av den anledningen, så borde han sagt till att ta taxi hem. Han hade säkerligen kunnat ringa både taxi och säpo från biografen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in