Citat:
För man vet aldrig vad mycket fonden kommer att generera för avkastning i framtiden. Det enda du vet är att dessa 20% är ett faktum och det är alltid du som får stå för notan även i tider då fonden underpresterar.
Jämför man då exempelvis Spiltans aktiefond investmentbolag med D&G aktiefond så ser du att D&G har presterat sämre än Spiltans trots den högre avgiften 0,2% vs 1,22%.
Sedan beror det ju på hur aktiv och vaksam du som fondsparare är. Är du aktiv och håller koll på dina fonder varje månad så kan du köra med en fond som kostar mer, men är du däremot passiv och vill "glömma" bort ditt sparande så bör man istället välja en billig fond.
Jämför man då exempelvis Spiltans aktiefond investmentbolag med D&G aktiefond så ser du att D&G har presterat sämre än Spiltans trots den högre avgiften 0,2% vs 1,22%.
Sedan beror det ju på hur aktiv och vaksam du som fondsparare är. Är du aktiv och håller koll på dina fonder varje månad så kan du köra med en fond som kostar mer, men är du däremot passiv och vill "glömma" bort ditt sparande så bör man istället välja en billig fond.
Ok, tack. Köper det du säger.
----
I och med denna tråd har jag motiverats att vidareutveckla min nuvarande strategi. Kom gärna med synpunkter och förslag.
Momentum + Marknadsindikator + MA
IF indikator X visar bullmarknad;
1. Basutbud av fonder
2. Växla till de 3 som gått bäst senaste 3 månaderna
3. ..om fonden är över MA25
IF ELSE: Likvider
Arbetsgång:
1. Jag tar alltså fram ett relativt stort basutbud av fonder(ca 20st) där jag även försöker att få med icke korrelerande alternativ.
2. En makroindikator bestämmer om jag ska ligga exponerad eller ej ex, MA50/200.
3. Av basutbudet väljer jag sedan de 3 fonder som presterat bäst senaste 3 månaderna samt ligger över MA25.
4. Om makroindikator visar på bear alternativt ingen fond ligger över MA25 växlar jag över till de/den fonden som passerat ovanstående steg. Om ingen fond passerar steg 3 lägger jag mig likvid.
5. Denna loop repeteras 2 gånger i månaden.
Frågor & funderingar:
1. Är makroindikatorn onödig då jag ändå växlar till de fonder som presterat bäst senaste 3 månaderna? Makroindikatorn bör tillföra värde då MA25 endast tittar på den enskilda fonden. Å andra sidan är ju marknadsläget irrelevant så länge jag når positiv avkastning.
2. Vad är lämplig makroindikator om inte 50/200? UNRATE kanske vore något att titta vidare på?
3. Valutarisk: Jag har historiskt hållt mig till Sverige för att undkomma valutarisk. Men med tanke på att jag alltid köper de fonder som presterar bäst borde detta inte vara något problem… Hur resonerar jag kring diversifiering; vill jag verkligen ligga 100% investerad i enbart Turkiet fonder?
4. Stora knäckfrågan som alltid: Hur löser jag detta på ett praktiskt sätt utan kodning/script. Manuell uppföljning i excel? Handelsplattform Avanza.