2017-05-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
För man vet aldrig vad mycket fonden kommer att generera för avkastning i framtiden. Det enda du vet är att dessa 20% är ett faktum och det är alltid du som får stå för notan även i tider då fonden underpresterar.

Jämför man då exempelvis Spiltans aktiefond investmentbolag med D&G aktiefond så ser du att D&G har presterat sämre än Spiltans trots den högre avgiften 0,2% vs 1,22%.

Sedan beror det ju på hur aktiv och vaksam du som fondsparare är. Är du aktiv och håller koll på dina fonder varje månad så kan du köra med en fond som kostar mer, men är du däremot passiv och vill "glömma" bort ditt sparande så bör man istället välja en billig fond.

Ok, tack. Köper det du säger.

----

I och med denna tråd har jag motiverats att vidareutveckla min nuvarande strategi. Kom gärna med synpunkter och förslag.

Momentum + Marknadsindikator + MA

IF indikator X visar bullmarknad;
1. Basutbud av fonder
2. Växla till de 3 som gått bäst senaste 3 månaderna
3. ..om fonden är över MA25
IF ELSE: Likvider

Arbetsgång:

1. Jag tar alltså fram ett relativt stort basutbud av fonder(ca 20st) där jag även försöker att få med icke korrelerande alternativ.

2. En makroindikator bestämmer om jag ska ligga exponerad eller ej ex, MA50/200.

3. Av basutbudet väljer jag sedan de 3 fonder som presterat bäst senaste 3 månaderna samt ligger över MA25.

4. Om makroindikator visar på bear alternativt ingen fond ligger över MA25 växlar jag över till de/den fonden som passerat ovanstående steg. Om ingen fond passerar steg 3 lägger jag mig likvid.

5. Denna loop repeteras 2 gånger i månaden.

Frågor & funderingar:
1. Är makroindikatorn onödig då jag ändå växlar till de fonder som presterat bäst senaste 3 månaderna? Makroindikatorn bör tillföra värde då MA25 endast tittar på den enskilda fonden. Å andra sidan är ju marknadsläget irrelevant så länge jag når positiv avkastning.
2. Vad är lämplig makroindikator om inte 50/200? UNRATE kanske vore något att titta vidare på?
3. Valutarisk: Jag har historiskt hållt mig till Sverige för att undkomma valutarisk. Men med tanke på att jag alltid köper de fonder som presterar bäst borde detta inte vara något problem… Hur resonerar jag kring diversifiering; vill jag verkligen ligga 100% investerad i enbart Turkiet fonder?
4. Stora knäckfrågan som alltid: Hur löser jag detta på ett praktiskt sätt utan kodning/script. Manuell uppföljning i excel? Handelsplattform Avanza.
Citera
2017-05-01, 20:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherrycxke
Ok, tack. Köper det du säger.

----

I och med denna tråd har jag motiverats att vidareutveckla min nuvarande strategi. Kom gärna med synpunkter och förslag.

Momentum + Marknadsindikator + MA

IF indikator X visar bullmarknad;
1. Basutbud av fonder
2. Växla till de 3 som gått bäst senaste 3 månaderna
3. ..om fonden är över MA25
IF ELSE: Likvider

Arbetsgång:

1. Jag tar alltså fram ett relativt stort basutbud av fonder(ca 20st) där jag även försöker att få med icke korrelerande alternativ.

2. En makroindikator bestämmer om jag ska ligga exponerad eller ej ex, MA50/200.

3. Av basutbudet väljer jag sedan de 3 fonder som presterat bäst senaste 3 månaderna samt ligger över MA25.

4. Om makroindikator visar på bear alternativt ingen fond ligger över MA25 växlar jag över till de/den fonden som passerat ovanstående steg. Om ingen fond passerar steg 3 lägger jag mig likvid.

5. Denna loop repeteras 2 gånger i månaden.

Frågor & funderingar:
1. Är makroindikatorn onödig då jag ändå växlar till de fonder som presterat bäst senaste 3 månaderna? Makroindikatorn bör tillföra värde då MA25 endast tittar på den enskilda fonden. Å andra sidan är ju marknadsläget irrelevant så länge jag når positiv avkastning.
2. Vad är lämplig makroindikator om inte 50/200? UNRATE kanske vore något att titta vidare på?
3. Valutarisk: Jag har historiskt hållt mig till Sverige för att undkomma valutarisk. Men med tanke på att jag alltid köper de fonder som presterar bäst borde detta inte vara något problem… Hur resonerar jag kring diversifiering; vill jag verkligen ligga 100% investerad i enbart Turkiet fonder?
4. Stora knäckfrågan som alltid: Hur löser jag detta på ett praktiskt sätt utan kodning/script. Manuell uppföljning i excel? Handelsplattform Avanza.

A1. Okej, men se till att du inte under något tillfälle ligger i 3x av dessa som korrelerar för mycket. Testa lite saker i PV, skapa dig en bild av hur saker och ting förändras.
A2. Okej
A3. MA25? 25 dagar?
A4. Okej
A5. Se upp med fonder som är långsamma att sälja/köpa.

--

B1. Backtesterna tidigare i tråden svarar på detta. Ibland ja, ibland nej.
B2. Jag skulle inte riktigt kalla MA50/200 för en makroindikator även om den har en betydligt bredare syn. Detta då det finns andra indikatorer som är betydligt bredare som bl a UNRATE, läs mer om att använda UNRATE som makroindikator här:
http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/

Här är ett par signaler UNRATE + MA12 givit oss på senare år:
1990-07-01
2001-01-01
2007-06-01

I texten på PE (Philisoph....) används värdet på UNRATE för att globalt slå på/av MA-värden. Det hela kan dock anses vara lite överkurs. :)

B3.
a) Valutarisk? Risk kan också kallas potential. :)
b) Att ligga 100% Turkiet låter visserligen spännande men också som en riskfylld idé.

B4. Excel eller Google Docs. Nav-kurser för en fond kan du hämta via en simpel GET-request t ex:
https://www.avanza.se/_mobile/chart/orderbook/41567?timePeriod=one_year&chartResolution=DAY
...där '41567' i detta fall är ID för en fond (Avanza Zero). För att se vilket ID olika fonder har besök en fond på Avanza och titta på numret innan namnet i adressfältet.

MA-värden och teknisk analys för fonder kräver på något vis att du scriptar det hela alt. hittar ett program som kan läsa in datan. Att räkna glidande medelvärde är oerhört enkelt, att få in datan i Excel har jag ingen aning om då jag inte är någon kontorskrigare.
Citera
2017-05-02, 11:53
Medlem
sinewaves avatar
Quick-tip: Hämta fonddata från Avanza

Ett väldigt trubbigt sätt att hämta t ex prestandan på 6 månader från Avanza i Google Spreadsheets:
http://i.imgur.com/oCMYnxC.png

Citat:
=IMPORTXML("https://www.avanza.se/ab/fonder/lista/filter?name="& B3 &"&page=1&activeTab=history", " //td[@class='history fundList6MonthsHistory']")

...men detta skulle kunna göras lite enklare via dessa endpoints:

Citat:
info: https://www.avanza.se/_mobile/market/fund/2801
2801 = ID
kort info: https://www.avanza.se/_mobile/market/orderbooklist/350,2801
350,2801 = ID:s
nav, 1 år: https://www.avanza.se/_mobile/chart/orderbook/2801?timePeriod=one_year
2801= ID

[/code]
Citera
2017-05-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Momentum, del 2 - Momentum + Glidande medelvärden
RS #3 - Mindre korrelation

Indexföljarna stryper oss då vi tar bort över 3/5 av alla indexfonder. Dessa korrelerar fördjävla mycket och gör inget annat än att sänka vår strategi. Vi plockar även bort Handelsbanken Råvarufond och Företagsobligationer för att förenkla ytterligare.

Fonder, index: USA, Asien
Fonder, räntor: Långa, Korta
Fonder, edge: Småbolag, Fastigheter, Läkemedel, Teknik, Guld, Investmentbolag

PV, resulat:
http://i.imgur.com/taWZSc8.png

Det börjar återigen se ut som om vi har ett hum om vad det är vi pysslar med. Max DD sjunker ned till -9.76% och CAGR går upp till 16.09%. Det sämsta året ligger nu på ynka -0.84% (jämfört med svenskt index på -34.12%).

Just siffran -9.76% är särskilt intressant då det är efter omkring -10-15% man kan tänka sig att folk börjar bli riktigt nervösa och risken för “sälj allt i panik” inträffar. En bra strategi ska inte göra så att man alltför lätt får känslan av att i panik göra olika saker. Att utföra saker i panik är nämligen det absolut sämsta som kan inträffa oavsett vilken strategi man pysslar med.

Det börjar likna något!

Jag försöker importera i PV enl detta förslag för att experimentera, vilka fonder har du utgått från, jag kan inte se samtliga tickers?

Hur resonerar du kring 1mån/3mån/6mån "look-back" period?
Citera
2017-05-02, 13:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Det börjar likna något!

Jag försöker importera i PV enl detta förslag för att experimentera, vilka fonder har du utgått från, jag kan inte se samtliga tickers?

Hur resonerar du kring 1mån/3mån/6mån "look-back" period?

1. Nej, du måste importera dessa då PV inte har svenska fonder per default. Jag går igenom det här:
(FB) Portfolio Visualizer

2. Jag resonerar som så att alla försök att försöka maximera avkastningen genom att smått justera värdet till att bli "perfekt" är extremt dåligt och alltid, under alla omständigheter, skall undvikas. En bra strategi ska dock ge snarlik avkastning även om man ändrar en parameter. Det ska inte gå från 10k > 100k bara för att man ändrar säg 6 månader till 5 månader. Det är om inte annat ett sätt att veta att strategin inte bär vatten för då är den uppenbart extremt känslig för att tidsspannet måste vara exakt "X".

Alltid när jag testar ändrar jag alltid alla parametrar upp och ned, men jag har som begränsning att "look-back" aldrig får vara ett uppenbart sätt att maximera avkastningen, säg att man sätter 4 månader som "look-back". De backtester du kan se i den här tråden är alltså INTE sådana där jag satt värdena till att ge maximal avkastning. I nästan samtliga fall kan man nå en bättre avkastning genom att justera "look-back" lite smått, men detta blir då "overfitting" av data och som jag skrivit tidigare måste detta undvikas.

Värdet 6 kommer från att jag delar in året på två säsonger. 3 är också ett fint värde då detta blir och utgör ett kvartal (4 säsonger). Att man ändå testar fler parametrar beror på att man vill se huruvida hela strategin går åt skogen eller ej; en bra strategi faller inte isär om man ändrar lite i parametrarna.
Citera
2017-05-02, 13:33
Medlem
Citat:
1. Nej, du måste importera dessa då PV inte har svenska fonder per default. Jag går igenom det här:
(FB) Portfolio Visualizer

2. Jag resonerar som så att alla försök att försöka maximera avkastningen genom att smått justera värdet till att bli "perfekt" är extremt dåligt och alltid, under alla omständigheter, skall undvikas. En bra strategi ska dock ge snarlik avkastning ....

Tack, för bra svar.

Jo, jag importerar benchmarksen enligt instruktion men min ambition var att först kopiera ditt upplägg enl RS #3 ovan för att sedan börja experimentera och optimera/suboptimera. Därför eftersökte jag de fonder du lagt in i ett exemplet för att se om jag lyckas få till det.

Angående 1, 3, 6 månaders lookback.
Som jag ser det bör 1 månads lookback vara fördelaktigt, detta utan att ha backtrackat än.
- En anledning att använda 3 eller 6 månader kan vara att man vill undvika "skitfonder" som enbart upplever en positiv volatilitet. Samtidigt har du dock redan rensat ur dessa "skitfonder" när du skapat ditt fondurval.
- Om du har 6 månaders lookback riskerar du att handla sådant som gått riktigt bra 4 månader men sedan börjat falla kraftigt sista 2 månaderna. Då riskar du att sitta med dessa till nästa växling?
- Risker/möjligheter 1 månad; Det kan eventuellt bli fler växlingar och högre volatilitet? Men samtidigt kan du nyttja korta ned- respektive uppgångar iom dina okorrelerade tillgångar i fondurvalet.
Citera
2017-05-02, 14:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Tack, för bra svar.

Jo, jag importerar benchmarksen enligt instruktion men min ambition var att först kopiera ditt upplägg enl RS #3 ovan för att sedan börja experimentera och optimera/suboptimera. Därför eftersökte jag de fonder du lagt in i ett exemplet för att se om jag lyckas få till det.

Angående 1, 3, 6 månaders lookback.
Som jag ser det bör 1 månads lookback vara fördelaktigt, detta utan att ha backtrackat än.
- En anledning att använda 3 eller 6 månader kan vara att man vill undvika "skitfonder" som enbart upplever en positiv volatilitet. Samtidigt har du dock redan rensat ur dessa "skitfonder" när du skapat ditt fondurval.
- Om du har 6 månaders lookback riskerar du att handla sådant som gått riktigt bra 4 månader men sedan börjat falla kraftigt sista 2 månaderna. Då riskar du att sitta med dessa till nästa växling?
- Risker/möjligheter 1 månad; Det kan eventuellt bli fler växlingar och högre volatilitet? Men samtidigt kan du nyttja korta ned- respektive uppgångar iom dina okorrelerade tillgångar i fondurvalet.

Fonderna ska vara fördelade så att det finns de med lång historik och de med kort. De med kort har i regel endast data för 10 år medan de med lång data monst från år 1992. Jag går igenom detta i PV-tråden om jag inte minns fel.

Nej, 1 månad är inte fördelaktigt då alla momentumstrategier baserar sig i att marknader är tröga. Att det som går upp i regel också fortsätter upp, att det som går ned i regel fortsätter ned. Det är i princip motsatsen till det som kallas 'köpa fallande knivar'. Googla saker som momentum investing, dual momentum, gtaa investing osv eller läs t ex här:
https://investerarfysikern.blogspot.se/p/meb-faber-har-i-sin-bok-ivy-league.html

Jag har försökt hålla allt kort så har därav inte gått igenom alla 'varför'.

Ja, men kortare lookback blir det givetvis fler byten. Att byta från fond a > fond b kan ta en hel vecka.
Senast redigerad av sinewave 2017-05-02 kl. 14:30.
Citera
2017-05-02, 23:05
Medlem
sinewaves avatar
För er som vill köra någon typ av momentumstrategi kan man få fram detta via Google Spreadsheets:
http://i.imgur.com/N8sDLjq.png

MA10 används (Indikator) och sorteringen är efter prestanda för 6 månader.

För detta krävs givetvis ett script:
https://codepaste.net/a8wnz4

Gör:
1. Något smart
2. Skapa nytt dokument i Google Spreadsheets (GS)
3. Gå till: Tools > Script Editor
4. Klistra in scriptet och spara
--
5. I GS: Lira in id till vänster
6. I kolumnen höger till denna kör:
Kod:
=azPerf(<KOLUMN>, <MA>)

...t ex: "=azPerf(A3, 10)" för att hämta "azPerf" med ID från kolumn A3 och med ett MA på 10 punkter (månader i detta fall).

Fortsätt bara kasta in id-nummer. Detta hittas enkelt genom att gå till Avanza.se och titta på addressfältet eller bara föra musen över listan för fonder och kolla vad url:en är etc. Kan man använda kalkylark lär inte detta vara överdrivet komplicerat.

Scriptet hämtar och fyller i all data utom tabellhuvudet och formateringen. Dessa två saker är dock även de triviala.
Citera
2017-05-02, 23:21
Medlem
Citat:
För er som vill köra någon typ av momentumstrategi kan man få fram detta via Google Spreadsheets:

Riktigt bra, det funkar jättesmidigt, stort tack!
Citera
2017-05-03, 00:55
Medlem
Citat:

MA10 används (Indikator) och sorteringen är efter prestanda för 6 månader.

För detta krävs givetvis ett script:
https://codepaste.net/a8wnz4

Gör:
1. Något smart
2. Skapa nytt dokument i Google Spreadsheets (GS)
3. Gå till: Tools > Script Editor
4. Klistra in scriptet och spara
--
5. I GS: Lira in id till vänster
6. I kolumnen höger till denna kör:
Kod:
=azPerf(<KOLUMN>, <MA>)

...t ex: "=azPerf(A3, 10)" för att hämta "azPerf" med ID från kolumn A3 och med ett MA på 10 punkter (månader i detta fall).

Fortsätt bara kasta in id-nummer. Detta hittas enkelt genom att gå till Avanza.se och titta på addressfältet eller bara föra musen över listan för fonder och kolla vad url:en är etc. Kan man använda kalkylark lär inte detta vara överdrivet komplicerat.

Scriptet hämtar och fyller i all data utom tabellhuvudet och formateringen. Dessa två saker är dock även de triviala.
Något gör jag fel då jag inte får detta att fungera.

Troligtvis kan det härledas till att jag kan absolut ingenting om kodning eller scripts. Aldrig använt google sheets på det här sättet.

Arket förblir tomt, jag lyckas inte få scriptet att hämta data.
Citera
2017-05-03, 02:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Något gör jag fel då jag inte får detta att fungera.

Troligtvis kan det härledas till att jag kan absolut ingenting om kodning eller scripts. Aldrig använt google sheets på det här sättet.

Arket förblir tomt, jag lyckas inte få scriptet att hämta data.

Okej, jag skapade en video:
http://www.filedropper.com/fonder

Går igenom lite mer än att bara lägga in som att färglägga, låsa en kolumn, färglägga beroende på värde, sortera efter en viss kolumn osv.
Citera
2017-05-03, 09:41
Medlem
Citat:
Okej, jag skapade en video:
http://www.filedropper.com/fonder

Går igenom lite mer än att bara lägga in som att färglägga, låsa en kolumn, färglägga beroende på värde, sortera efter en viss kolumn osv.
Tack! Dessvärre får jag fortfarande det inte att fungera helt 100. När jag sätter , efter A2 så slutar den genast att hänvisa till den cellen varpå jag får felmeddelande (gissar att det är därför). Tar jag däremot bort andra delen, alltså 'Inställningar'.. så hämtar den data precis som i din video. Har jag gått miste om något då? Min gissning är ja då kod sällan är meningslös, då hade den ju inte varit där till att börja med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in