Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Så du menar att otydliga, imprecisa, diffusa eller rent av demagogiska frågor är relevante eller legitima?
Hur skal man kunne "förstå" otydliga, imprecisa, diffusa eller rent av demagogiska frågor? Skall man gissa?
Om man förstår frågan så gör man. Och uppgiften är att försöka förstå. Din uppgift är att försäka göra ner alla andra med (med försök till kvasi fomalia)
Citat:
Men då återstår det ju för dig att legitimera a priori-premissandet i ett rent a priori-vaserad intologisk argument.
Va? Och du pratar om att andra formulerar sig fel?
Jag antar att du försöker säga "Vad har du för bevis?"
Det som bevisar att logos finns är det matematiska tänkandet. Dvs det som inte är beroende av det empiriska. Tex de exempel om tal jag nämnde.
Det är principen om att det finns något som är perfekt och utanför det materiella som är poängen.
Att räkna äpplen gjorde man på lågstadiet när det abstrakta tänkandet inte var utvecklat.
Du måste lära dig att skilja på teori och praktik.
Citat:
Det informations-underlag DU anser dig ha.
Vet inte vad du menar riktigt, men antar att du återigen syftar på vad som bevisar att rationalism inte är beroende av det empiriska. Det är det jag syftar på. Läs på. Googla.
Citat:
Du och jag har inte samma position. Fökjaktligen skiljar jag mellan din och min position.
Just det. Du anser att sinnet
Citat:
Nej, tvärtom. Jag förespråker den objektivitet som kan konkluderas i8nom ramen ab det observerbara kosmos.
Vilket innebär?
Att det finns en objektiv värld? Men att det bara är inom våra förnimmelseramar? Dvs det du pratar om är intersubjektivitet. Inte objektivitet. Googla.
Citat:
Jag har på inget sätt indikerad nån "observer-created reality". Jag talar om verklighets-sökande och -beskrivande metodologi. (1)
"Verklighetsökande" Är det någon annan som söker något annat menar du?
Vad exakt är det du inte fattar med rationalism? På vilket vis är det icke-verklighet? Det är precis tvärtom. Det är det empiriska och sinnliga som är bedrägligt och overkligt. Den sanna vekligheten är ren logik.
Citat:
Men nu opererar du i (1) med en strawman, som jag inte är ansvarig för.
Den enda halmgubben här är ditt svammel.
Citat:
Nix; jag frågar helt enkelt efter ditt kunskaps-underlag (för a priori-premissandet i ett rent filosofisk-rationellt ontologisk argument).
Se ovan.