2017-05-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag tror du har väldigt fel i den analysen. Någon som dödar sin far, sina barns far och dessutom försöker mörda sin mor står Inte högt i kurs bland sina medfångar på Hinsan. Hon kommer få ett helvete, hon kommer att behöva skyddas från övriga intagna. Det sitter en del jävligt tuffa kvinnor som inte är ett dugg främmande för att ta till våld. Att manipulera människor ute i det fria är inte det samma som att göra det bland andra psykopater i ett fängelse.
Jag hoppas att du har väldigt rätt. Obehagligt som det är, så är det en mer lättskött situation än att hantera ett psykopaternas framväxande imperium.
Citera
2017-05-01, 11:24
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om hon nu hamnar där eller på annan plats så vore det minst lika intressant att följa hennes tillvaro bland medfångarna.
Ska hon försöka utnyttja dem, bygga upp en ny liten klan att främja egna syften och befordra en behagligare tillvaro med extra ransoner och förmåner? Och bibehållen känsla av att ha makt över eget och andras liv och leverne?

Hon får nog svårigheter att bygga upp en klan i fängelset eftersom hon inte kunde stanna vid makens död.
Efterföljande brott med mord och mordförsök på sina föräldrar och därefter att ange en son, lär inte stå högt i kurs.

Hon lär behöva skydd därinne.
Citera
2017-05-01, 11:28
Medlem
blodgivarens avatar
1) Någon som har teorier om varför socionomer oftare är " kvinnor " ? Tydligen ifrån religiösa familjer också ? 2) Min spontana undrar är hur det kommer sej att JM och UF inte spelar musikinstrument och " showar " eftersom GM spelade banjo och AM/CM fiol, piano och även sjöng solosång ? Har de inte ärvt " föräldrarnas " musikaliska talang och intresse ? 3) löper en föredetta socionom risk för " revenge " på kåken ? Kommer denna aspekt att tas med av de som beslutar om rättspsykiatrisk undersökning dvs att JM kan komma att bli utsatt för stress/press på kåken samt skapar oro bland övriga interner ? Tänker på den gripande boken om " vargen " : en polis/militär vilken åkte in på kåken i Ryssland och därefter blev någon sorts känslokall hitman Har JM möjligen läst den boken ( eller sett en filmatisering ) eftersom hon tydligen sägs tagit upp detta 4) JM observeras ju nu, som drogfri, inne på häktet och utifrån det kommer hon ju att bedömas Skulle gissa på att det i hennes fall behövs minst ett halvår där/på annan drogfri plats för att kunna bedöma hennes mentala kapacitet Det är ju så att ingen riktigt känner till den pga ett tidigt inträde i drogernas värld : kanske hon tidigare aldrig varit " ren " som vuxen ? Om hon började med droger för att " självmedicinera " anser jag att hon ska ses som ett utnyttjat offer men var hon en partajande glamourtjej så blir d väl kåken ? Svårt att avgöra som utomstående förstås men jag hoppas att kriminalvården är införstådd med det nämnda avgörandet gällande eventuellt rättspsyk och de konsekvenser det kan få JM skäms ju faktiskt för / vill dölja sin rökning ( fotot på facebook ) vilket kan visa på en viss självinsikt och moral visavi barnen
Citera
2017-05-01, 11:33
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Jag tror du har väldigt fel i den analysen. Någon som dödar sin far, sina barns far och dessutom försöker mörda sin mor står Inte högt i kurs bland sina medfångar på Hinsan. Hon kommer få ett helvete, hon kommer att behöva skyddas från övriga intagna. Det sitter en del jävligt tuffa kvinnor som inte är ett dugg främmande för att ta till våld. Att manipulera människor ute i det fria är inte det samma som att göra det bland andra psykopater i ett fängelse.
Det här.

Samtidigt borde kriminalvården ha väl utarbetade rutiner för dessa högprofilsfångar. Både för att skydda dem men även för att skydda de andra. Det finns inte en chans att hon kommer kunna ställa till med något djävulskap på Hinseberg.
Citera
2017-05-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepostier
Muntlighetsprincipen är en av huvudprinciperna inom processrätten som innebär att allt processmaterial ska läggas fram muntligen vid huvudförhandling i domstol. Det innebär inte att domaren inte får ställa supplerande frågor utöver det som framkommit. En domares ansvar och uppgift i straffrättsliga ärenden är att finna fram till det rätta resultatet ergo döma eller frisläppa den som ställs inför rätta - För att nå det rätta resultatet är man därför förpliktigad att ställa supplerande frågor om man tvekar på något.

Det du tänker på är gällande i civilrättsliga ärenden. Här kan man inte börja ställa massor supplerande frågor, som kan gynna en part mer än den andra.
Jag bara återger vad andra sagt och begränsat till FUP:ens funktion. Jag kan ju föreställa mig svårigheten att hålla isär vad som förevarit i förhandlingen och vad man i förväg läst i FUP, speciellt om denna är på 7000 sidor. Men det är väl ytterst ordförandens sak att hålla uppsikt över detta. I det nu aktuella fallet lär det bli extra besvärligt att hålla isär alla motstridiga versioner av de tilltalade och av vissa vittnen - det är väl nästan att vänta avvikelser i de åtalades utsagor, om inte annat därför att de själva borde ha svårt att hålla isär alla sina egna versioner och detta inför snärjande frågor från åklagaren.
Citera
2017-05-01, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
tror du hon betalade öht för boende
hon är en egocentrisk psykopat som bara vill att andra ska göra saker åt henne och ge henne allt
"jag slutade ta pengar från pappa 2012" sa hon, så hon har levt på de till hon var 38 minst... vad säger det om henne?
vad vet du vad hade föräldrarna försökt i alla dessa år, för att hjälpa henne ... hon fick hjälp otaliga gånger
de förståndigt fick nog och krävde motprestation. att hon själv ska ta ansvar för sina barns liv, inte mjölka föräldrarna livet ut.
Hon levde lyxliv, åkte på resor, tjänade bra, hade företaget, men nej föräldrarna skulle betala boende, tycker du?
Den enkla sanningen och det vet du är att föräldrarna ogillade den ensamkommande MR och giftermål.
Ingen vettig förälder reagerar med vräkning av ens egna barnbarn, punkt och slut.

Så nu fick du motivet klart för dig också från MRs sida.
Citera
2017-05-01, 12:31
Medlem
Citat:

Den analysen köper jag.
Sen tror jag att hon kan vara farlig för folk utanför kåken
om hon har tillgång till pengar, annars tror jag inte hon utgör
något större hot.
Citera
2017-05-01, 12:55
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag bara återger vad andra sagt och begränsat till FUP:ens funktion. Jag kan ju föreställa mig svårigheten att hålla isär vad som förevarit i förhandlingen och vad man i förväg läst i FUP, speciellt om denna är på 7000 sidor. Men det är väl ytterst ordförandens sak att hålla uppsikt över detta. I det nu aktuella fallet lär det bli extra besvärligt att hålla isär alla motstridiga versioner av de tilltalade och av vissa vittnen - det är väl nästan att vänta avvikelser i de åtalades utsagor, om inte annat därför att de själva borde ha svårt att hålla isär alla sina egna versioner och detta inför snärjande frågor från åklagaren.

Du har rätt Loe. Enligt en hovrättsdomare jag känner ska rätten inte läsa FUP utan domslut ska baseras på vad som framkommer i rättegång.
Citera
2017-05-01, 12:57
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Den enkla sanningen och det vet du är att föräldrarna ogillade den ensamkommande MR och giftermål.
Ingen vettig förälder reagerar med vräkning av ens egna barnbarn, punkt och slut.

Så nu fick du motivet klart för dig också från MRs sida.

Ingen vettig dotter reagerar med mord på föräldrar, punkt slut.
Senast redigerad av hasselmuz 2017-05-01 kl. 13:01. Anledning: Tillägg, tillägg
Citera
2017-05-01, 12:58
Medlem
Honan6s avatar
Johanna får nog inte Andra Chansen

Jag har återkommande funderingar på "Big Mama" Johannas ständiga behov av mer pengar. Det kan ju tyda på att hon hade/har skulder till en annan form av affärsverksamhet än flyktingboenden.

Hennes undersåtar som dåvarande pojkvännen, svärsonen och två av barnen har alla kriminella records där det framgår narkotikabruk och innehav. Produkterna kommer någonstans ifrån och med tanke på allt spring till lägenheten på Grankvistgatan, kan det vara en av orsakerna till att föräldrarna inte ville ha sin dotter kvar som hyresgäst längre.

Har hon bedrivit dylik verksamhet så vet alla övriga inblandade att man inte förtäljer något om vad man vet om det hela...

Jag tänker på att en ex-make till Johanna stod som bolagsledamot i en annan flyktingverksamhet i Uppsala som drivs av ett gäng med tungt kriminellt belastad bakgrund. De kanske helt har vänt om till den goda hederliga sidan och ska inte dömas för all framtid, men dessa kopplingar undersöks sannolikt noggrant i vidare kringundersökningar. Kanske ex-maken fått ställa upp med sitt namn i utan att han visste om det. Det hade ju skett på dödsbo-uppteckningen efter Aki.

Den vackra med de onda ögonen blev ful och ondskan personifierad

Ju mer man får reda på i denna skräckhistoria, desto fulare tycks Johanna bli i alla bemärkelser.
Förra våren/försommaren kunde man se Johanna posera med asylsökande ynglingar på sin Facebook. Då såg hon riktigt snygg ut, fast med lömska ögon.
Utifrån sett, blev jag snabbt övertygad om att hon var "skyldig" till sexuellt nyttjande av dessa ynglingar som var i beroendeställning. Det gick liksom inte ihop - en 6-barnsmamma som är socionom, driver bolag för att ta hand om ensamkommande som hon har sex med - ynglingar som är yngre än en av hennes söner. Jag tänkte att det var verkligen inte förtroendeingivande.

Johanna har nog hållit på med sina tvivelaktiga förehavanden under lång tid, men hon tycktes bli helt fartblind i sin iver att tjäna pengar genom att nyttja flyktingsituationen. Hon verkade inte förstå att det inte var lämpligt att idka sex med narkotikaberoende barn från Afghanistan. De var ju snygga så attraktion uppstod. Då var Johanna fortfarande snygg och var till synes rik på pengar, hade fint välordnat hem, flera bilar o s v. Klart att grabbarna såg upp till henne innan de började må dåligt och förstå att det är något som är fel.

Påverkad av tablettbruk?
Johannas återkommande hjärnsläpp tyder på att hon varit påverkad av något preparat som förstärker hennes avsaknad av känslor som skuld och skam. Sammantaget med hennes sex-aptit på yngre män ligger det i linje med någon form av långvarigt bruk av något benzo-preparat som dessutom ofta kan spåras i människor som planerar och har begått våldsbrott.
Jag antar att polisen varit vakna och kontrollerat om Johanna bar på några spår-halter.

Hur det än är, så har bevisen mot Johanna stärkts, åklagarna har ordentligt på fötterna. Det blir nog ingen mer andra chans för henne. Hon kommer behöva extra skydd i fängelset.
Citera
2017-05-01, 13:03
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Jag tror inte hon är psykopat, har känt flera såna och hon ger inte det intrycket. Min högst amatörmässiga gissning skulle gå till narcissist och borderline i kombination.

Citat:
Bobbys mamma fick väl lära sig den läxan, att stå lågt i rang, få äta tallrik med hela ansiktet. Tror heller inte att "svarta änkan" kommer gilla en snobbig överklassbrutta som kommer in på Hinsan och går med näsan i vädret och är söt.
Citera
2017-05-01, 13:22
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Hon får nog svårigheter att bygga upp en klan i fängelset eftersom hon inte kunde stanna vid makens död.
Efterföljande brott med mord och mordförsök på sina föräldrar och därefter att ange en son, lär inte stå högt i kurs.

Hon lär behöva skydd därinne.

Hon får väl dela fitta och slicka sig till någon slags lydig hora status. Vanligt med sånt i kvinnofängelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in