2017-05-01, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag har gått tillbaka till Lisa Holm-diskussionen och där kollat vad folk som synbarligen ärligt utgav sig för att vara jurister hade att säga.

Muntlighetsprincipen (omedelbarhetsprincipen) innebär att det enda rätten ska beakta är den bevisning som tas upp vid rättegången, vilket kan bli svårt att hålla isär om man läst FUP:en i förväg. Vittnesmål kan ju avvika från förhörsutsagor t ex. Åklagaren behöver ju inte ta upp allt som framkommit enligt FUP:en heller. Det är ju inte meningen att en nämndeman ska ha sin uppfattning klar före förhandlingen. Enligt sagesmannen anses det därför vara en god regel för nämnden att avstå från att läsa FUP, men något formellt hinder finns inte.

Muntlighetsprincipen är en av huvudprinciperna inom processrätten som innebär att allt processmaterial ska läggas fram muntligen vid huvudförhandling i domstol. Det innebär inte att domaren inte får ställa supplerande frågor utöver det som framkommit. En domares ansvar och uppgift i straffrättsliga ärenden är att finna fram till det rätta resultatet ergo döma eller frisläppa den som ställs inför rätta - För att nå det rätta resultatet är man därför förpliktigad att ställa supplerande frågor om man tvekar på något.

Det du tänker på är gällande i civilrättsliga ärenden. Här kan man inte börja ställa massor supplerande frågor, som kan gynna en part mer än den andra.
Citera
2017-05-01, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej du har säkert rätt, JM kommer inte att förändras men som sagt 20 år på hinsan kommer i alla fall att sätta sina spår, hennes vanliga kvinnliga vapen att få män att begå brott för hennes skull kommer att vara lite mer verkningslösa.

20 år är en lång tid och förhoppningsvis håller kriminalvården koll på hennes kontakter med omvärlden för att minimera mer djävulskap från henne.

Men du har helt rätt i att hon verkligen är otäck, en riktigt vidrig människa.
Med hennes uppfinningsrikedom och experimentlusta så skulle det inte förvåna mig om hon hittar en listig rymningsplan redan första året. Tyvärr går ingen säker även om hon får livstid. Man vet aldrig vad hon kan hitta på när hon får tråkigt.
Citera
2017-05-01, 09:05
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Med hennes uppfinningsrikedom och experimentlusta så skulle det inte förvåna mig om hon hittar en listig rymningsplan redan första året. Tyvärr går ingen säker även om hon får livstid. Man vet aldrig vad hon kan hitta på när hon får tråkigt.

Vi får hoppas att kriminalvården är vakna för hennes kreativa ideér helt enkelt, jag tror nog att de kan hålla henne ganska så kort till hennes stora förtret, hon verkar ju inte tåla motgångar så där vidare bra och det gillas ju.
Citera
2017-05-01, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vi får hoppas att kriminalvården är vakna för hennes kreativa ideér helt enkelt, jag tror nog att de kan hålla henne ganska så kort till hennes stora förtret, hon verkar ju inte tåla motgångar så där vidare bra och det gillas ju.
Om hon nu hamnar där eller på annan plats så vore det minst lika intressant att följa hennes tillvaro bland medfångarna.
Ska hon försöka utnyttja dem, bygga upp en ny liten klan att främja egna syften och befordra en behagligare tillvaro med extra ransoner och förmåner? Och bibehållen känsla av att ha makt över eget och andras liv och leverne?
Citera
2017-05-01, 09:17
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om hon nu hamnar där eller på annan plats så vore det minst lika intressant att följa hennes tillvaro bland medfångarna.
Ska hon försöka utnyttja dem, bygga upp en ny liten klan att främja egna syften och befordra en behagligare tillvaro med extra ransoner och förmåner? Och bibehållen känsla av att ha makt över eget och andras liv och leverne?
Precis vad jag tänkte på! Jag tror, och hoppas, att hon inte kommer ges möjlighet att manipulera sina medfångar.
Citera
2017-05-01, 09:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Tror nog att det kommer att bli problem, hon vill styra och ställa och de som är intagna är ju inte direkt några duvungar, i alla fall många av dem, rutinerade fängelserävar som troligen inte kommer att tåla alltför mycket skit från henne.
Senast redigerad av Reimer 2017-05-01 kl. 09:28.
Citera
2017-05-01, 09:21
Medlem
Så sjuk det är bara att titta på hennes ögon,ser så jävla elak ut,måste vara en befrielse för alla barnen,och anhöriga att få bort henne från sina liv,att äntligen få andas ut och utvecklas till goda människor, utan hennes påverkan
vi måste ju förstå vilken press dom
levt under för att foga sig till att lyda och vara hennes slavar.hon kommer aldrig att erkänna eller att känna skuld,
hon kommer att kämpa för att vara ett offer.
Citera
2017-05-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Precis vad jag tänkte på! Jag tror, och hoppas, att hon inte kommer ges möjlighet att manipulera sina medfångar.
Som den maktmänniska hon är och dessutom driftig, så lär det inte stå på innan hon sätter igång och organiserar. Spelet kan bli förfärligt eftersom det kommer att splittra medfångarna. Hon kommer definitivt att få sina anhängare och det blir väldigt obehagligt för de andra.
Citera
2017-05-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diabetikern2
Så sjuk det är bara att titta på hennes ögon,ser så jävla elak ut,måste vara en befrielse för alla barnen,och anhöriga att få bort henne från sina liv,att äntligen få andas ut och utvecklas till goda människor, utan hennes påverkan
vi måste ju förstå vilken press dom
levt under för att foga sig till att lyda och vara hennes slavar.hon kommer aldrig att erkänna eller att känna skuld,
hon kommer att kämpa för att vara ett offer.
Men det är en förfärlig sorg också. De har förlorat en mamma, och drömmen om en mamma i ideal mening. Det är en jätteförlust.
Citera
2017-05-01, 09:49
Medlem
Citat:
Som den maktmänniska hon är och dessutom driftig, så lär det inte stå på innan hon sätter igång och organiserar. Spelet kan bli förfärligt eftersom det kommer att splittra medfångarna. Hon kommer definitivt att få sina anhängare och det blir väldigt obehagligt för de andra.

Givetsvis förändras inte JM bara för att hon hamnar i fängelset, det gör inte psykopater. Problemet blir väl att många av hennes blivande medfångar oftast har samma egenskaper. JM kommer säkert ta strid för en så hög position som möjligt i den rådande fängelsehierarkin.
Citera
2017-05-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Givetsvis förändras inte JM bara för att hon hamnar i fängelset, det gör inte psykopater. Problemet blir väl att många av hennes blivande medfångar oftast har samma egenskaper. JM kommer säkert ta strid för en så hög position som möjligt i den rådande fängelsehierarkin.

Här sägs följande ang kvinnliga psykopater i fängelse:
http://kbtemanell.se/category/mina-blogginlagg-pa-svenska/psykopati-hur-kanner-man-igen-en-psykopat/
"Jag tycker dock att det börjar g åatt hitta en del forskning även kring kvinnliga psykopater. Man tror att 16-17 procent av kvinnor i fängelse är psykopater."

Men så klart inget man kan veta.
Citera
2017-05-01, 10:16
Medlem
Citat:

Jag tror du har väldigt fel i den analysen. Någon som dödar sin far, sina barns far och dessutom försöker mörda sin mor står Inte högt i kurs bland sina medfångar på Hinsan. Hon kommer få ett helvete, hon kommer att behöva skyddas från övriga intagna. Det sitter en del jävligt tuffa kvinnor som inte är ett dugg främmande för att ta till våld. Att manipulera människor ute i det fria är inte det samma som att göra det bland andra psykopater i ett fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in