2017-05-26, 22:38
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nutter
Om det stämmer att Aki jobbade på Företagsmiljö så va Thomas Cernerud VD där? Jävligt märkligt sammanträffande....
yepp, min släkt är inom bygg ( byggde bl.a. i globen ) och en sak kan jag säga : denne AP hade inte kommit långt efter ett sådant jättebygge Undrar var, när och hur denne åkte buss ( saknade ju körkort ) emellan vilka byggen ? Sedan bodde väl AP hos TC inne på södermalm eller , någon typ av bodyguard kanske åt TC då ?
Citera
2017-05-26, 22:53
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
yepp, min släkt är inom bygg ( byggde bl.a. i globen ) och en sak kan jag säga : denne AP hade inte kommit långt efter ett sådant jättebygge Undrar var, när och hur denne åkte buss ( saknade ju körkort ) emellan vilka byggen ? Sedan bodde väl AP hos TC inne på södermalm eller , någon typ av bodyguard kanske åt TC då ?

Om man saknar körkort av ngn anledning så gör man väl inget dåligt arbete på en arbetsplats, det betyder inte att man är kriminell.
Citera
2017-05-26, 23:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
/.../
Bland alla tänkbara hypoteser finns en som är trolig och som stämmer med allt vi vet.
Exakt hur den ser ut kanske vi aldrig får veta, men man kan ju göra ett försök.
Det kan ju finnas fler möjligheter. Centralt är naturligtvis varför Aki dog och vem som tog initiativ till att han mördades. Att han skulle ha dött av ohälsa eller i en olycka ser jag som uteslutet.

Jag bedömer det som näst intill omöjligt att JM klarat allt själv. Då blir ju följdfrågan vilka mer som är inblandade och exakt vem som gjorde vad och när.

Inköp, mobilmaster och sos-samtal har vi, men det är en hel del detaljer som saknas.
Här är en uppdaterad och i förekommande fall korrigerad händelselista som närmast är att betrakta som ett axplock (och som kan förbättras med fler relevanta händelser resp. de ändringar som behöver göras. - FUP-materialet är svårgenomträngligt/svårtacklat och tar tid att sätta sig in i:

Uppdaterat 01
Senast redigerad av letsdoit 2017-05-26 kl. 23:50.
Citera
2017-05-26, 23:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att han åkte med henne och med tvillingarna i baksätet. Han drack något färdigblandat ur en flaska och hon SMS-ade när hon körde, trots att hon aldrig brukade göra det.

Så minns jag. Men jag rör till det emellanåt...

Jag har så svårt att tro att han följde med frivilligt, han var ju rädd för henne. Och att åka till en enslig stuga vid vattnet, kunde hon verkligen få honom till det?
Det måste väl varit meningen att barnen skulle följa med Aki till Stockholm egentligen?

Det är verkligen så hemskt att tänka på vilken fruktansvärd skräck och panik Aki måste upplevt sina sista minuter i livet.
Det gör mig så förbannad att jag tycker lite tortyr av de misstänkta som vägrar öppna munnen skulle sitta fint.

Tortyr är underskattat
Citera
2017-05-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag har så svårt att tro att han följde med frivilligt, han var ju rädd för henne. Och att åka till en enslig stuga vid vattnet, kunde hon verkligen få honom till det?
Det måste väl varit meningen att barnen skulle följa med Aki till Stockholm egentligen?

Det är verkligen så hemskt att tänka på vilken fruktansvärd skräck och panik Aki måste upplevt sina sista minuter i livet.
Det gör mig så förbannad att jag tycker lite tortyr av de misstänkta som vägrar öppna munnen skulle sitta fint.

Tortyr är underskattat

Håller verkligen med.
Tycker inte att det stämmer att Aki följt med frivilligt till stugan,enligt de uppgifter vi har,han var ju livrädd.
Citera
2017-05-26, 23:33
Medlem
letsdoits avatar
Telefonkontakterna mellan AP och JM 31 juli – 8 aug:
Citera
2017-05-27, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Tack för detta-
Håller på att leta efter en tidslinje som du gjorde för ett tag sedan som bl a var över Aki,hans kontokort,mobil mm,har inte hittat den ännu,men kanske du vet och kan hitta den lite snabbare än jag?
Vill minnas att du hade en frågeställning om de olika inköpen på Akis kort,och när han gick över från mobilen till facebook med sina kontakter till N. Hade inte tid att svara då jag läste ditt inlägg,och nu när jag letar efter det,så hittar jag inte,var ett så bra inlägg,och tyckte du var något på spåret där.

OT.tycker inte om den nya sidan av fb.Blir så jobbigt att leta sig igenom gamla inlägg som man vill söka sig till.Vill man hitta ett inlägg som är 20,50 eller 200 sidor bak i tråden, så blir det smått orimligt att bara kunna backa sida för sida,Kan moderator förklara hur det skall fungera?
Citera
2017-05-27, 00:34
Medlem
Citat:
Här är en uppdaterad och i förekommande fall korrigerad händelselista som närmast är att betrakta som ett axplock (och som kan förbättras med fler relevanta händelser resp. de ändringar som behöver göras. - FUP-materialet är svårgenomträngligt/svårtacklat och tar tid att sätta sig in i:

Uppdaterat 01

Nu äntligen hittade jag ditt inlägg.
Finns så mycket graverande här på tidslinjen som inte stämmer.Håller absolut för troligt att Aki kanske blev bragd om livet redan i Eskilstuna.
Så märkligt med alla inköp t ex på hans kort.Med det vi vet,så verkar det så konstigt att han överhuvud taget skulle åka med till Granliden.
Ja.här finns mycket tankar,,,.
Citera
2017-05-27, 00:42
Medlem
Citat:

Uppdaterat 01

Gör ett nytt försök att få med hela inlägget,då jag tycker det är så bra och ger en övergripande blick.
Citera
2017-05-27, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Gör ett nytt försök att få med hela inlägget,då jag tycker det är så bra och ger en övergripande blick.

Ger upp,gick inte att få med hela tidslinjen i spoilern som letsdoit skrivit.
Hoppas letsdoit eller någon annan kan lyckas lägga upp den igen,för den var väldigt bra och tankevärd.
Citera
2017-05-27, 01:05
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Pssst.... AP gör kortköp 08-07 på ICA Supermarket Aspl á 81:50 Nån ide´....
Citera
2017-05-27, 01:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
/.../ Tycker inte att det stämmer att Aki följt med frivilligt till stugan,enligt de uppgifter vi har,han var ju livrädd.
Tror att han var i en mycket svår situation: Han hade två barn tillsammans med JM och dessa barn bodde också hos henne merparten av tiden. För att inte reta upp JM alltför mycket med allt vad detta kunde tänkas medföra, både för hans egen och för barnens vidkommande, var han tvungen att söka hålla sig väl med henne; en mycket svår balansgång. Till detta kommer att hon ännu inte skrivit under några skilsmässopapper.

Man kan också spekulera i varför AP inte fullföljde livförsäkringen hos Folksam; det var bara en formalitet som återstod. Han kunde ju t.ex. ha skrivit sina barn som förmånstagare. Förmodligen var han vid detta laget så trött på JM att han inte ville ha något att göra med den försäkring som hon initierat. Han kan också ha känt på sig att hon var ute efter att ta hans liv, och det kan han t.o.m. ha sagt till henne. Han kan också ha tänkt att avd. livförsäkringar fick vänta tills det var dags för ett nytt förhållande med en annan kvinna. - Hur som helst: Barnen kan ha bidragit till att han gjorde avkall på sin rädsla, och JM:s manipulativa och utstuderade beteende gentemot honom kan ha hjälpt till att mildra denna rädsla; t.o.m. fått honom tro att han nog inbillat sig en massa saker.

Han var ambivalent och kan, t.ex. vad gäller NL, ha känt sig tvingad att ta till en del vita lögner för att slippa redogöra för ett stort problemkomplex som bara han kände till och som skulle föra med sig alltför mycket när det gällde ett så pass nytt förhållande som det till NL. - Han ville bida sin tid, och han ville framför allt få JM att medverka till en skilsmässa som inte slutade med att de var bittra fiender eftersom detta menligt skulle återverka på barnen.

En sådan situation: att barnens mor utslungar hotelser som går ut på att han inte får träffa sina barn om han inte gör som hon säger; att hon på allehanda intrikata sätt ska se till att han får dåligt rykte, osv, kan göra att vilken man som helst får magsår och mår psykiskt illa. AP måste ha varit otroligt ställd inför en sådan sjuk och infernalisk natur som JM: Vad skulle han göra? - Han hittade inget riktigt bra svar, hans nerver synes ha kommit i olag och han sökte mer eller mindre planlöst efter hjälp ut ur det gastkramande dödläge som JM försatt honom i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in