2017-04-30, 21:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linder2
Instämmer!.

Men det skiter bla media i. Kan inte vara kul För Sune L att detta har tröskats i åratal, ej heller för släkt, vänner grannar, eller bygden för den delen.
Det är klart att det här fallet inte ger en positiv bild av bygden. Det lilla samhället i den stora skogen som har sina egna regler och lagar, där alla känner alla och vet vad man ska hålla käften om. Men vad menar du att media skall göra? Upphöra med rapporteringen?
Citera
2017-04-30, 21:31
Medlem
Linder2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är klart att det här fallet inte ger en positiv bild av bygden. Det lilla samhället i den stora skogen som har sina egna regler och lagar, där alla känner alla och vet vad man ska hålla käften om. Men vad menar du att media skall göra? Upphöra med rapporteringen?

”Egna regler och lagar - stora skogen"!.

Har tagit mig för panna många ggr när jag läst dina inlägg Draifos. Det där med ”jägarna, kamraderi, och ev släktskap mellan tex åkl och vittnen är bara dina egna (förutfattade) meningar. Försök och hålla lite ”takt och ton” trots dina åsikter om Norrlänningar – Tack!.

Rapporteringen!. Det begriper även en idiot att den är 100% ensidig!.
Citera
2017-04-30, 21:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
”Egna regler och lagar - stora skogen"!.

Har tagit mig för panna många ggr när jag läst dina inlägg Draifos. Det där med ”jägarna, kamraderi, och ev släktskap mellan tex åkl och vittnen är bara dina egna (förutfattade) meningar. Försök och hålla lite ”takt och ton” trots dina åsikter om Norrlänningar – Tack!.

Jag kan säga att jag har en mycket positiv bild av norrlänningar. Däremot är jag efter att ha läst om det här fallet ganska kritisk till hur utredningen har skötts. Det kan väl inte ha undgått någon som har följt fallet att rättssäkerheten är i upplösning här.

Sedan är det väl oundvikligt att några känner sig trampade på tårna när sådana här problem uppdagas, men det tonfall jag använder får väl ändå betraktas som mycket milt jämfört med t.ex. Leif GW Perssons:
Leif GW Persson är kritisk mot åklagarens beslut om att ta det 13 år gamla fallet till ny rättegång.
– Det är Norrland, vet du. Det vette fan vad som händer där uppe. Det verkar vara sista färden, om du sett den filmen, säger han.
http://www.expressen.se/gt/gw-sagar-superpolisernas-tes-om-langaredsmorden/

Den som har sett filmen som det refereras till inser lätt att uttalandet skall uppfattas som extremt allvarlig kritik, och som en direkt uppmaning till åklagarsidan att backa.

Citat:
Rapporteringen!. Det begriper även en idiot att den är 100% ensidig!.
Ge oss gärna den andra sidan. Ordet är fritt.
Senast redigerad av Draifos 2017-04-30 kl. 22:13.
Citera
2017-04-30, 23:15
Medlem
Tror inte det finns någon sämre utredningskultur hos Polisen i norra Sverige än på andra mindre orter.

Jfr Göteborgsandan...

Som varandes med bakgrund fr Norrland, det finns absolut ett Fjollträskhat (mer eller mindre allvarligt), som är exponentiellt med avståndet till Fjollträsk (och kuststäderna).

Om det påverkat utredningen här, jfr vad Ivan Wikström, den som från polisens sida initialt var den som hade ansvaret för polisutredningen, är i alla fall vad som påstås.

Exempel Roger hittad på fredagen den 16/4, pekar ut Bertil, som först tas in den 18:e?

Why, korruption, nepotism? I alla fall var utredande polis kompis med Bertils far (samma jaktlag). Har det påverkat utredningen. Ja, i alla fall inte i positiv mening.
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-04-30 kl. 23:17.
Citera
2017-05-01, 09:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Inte för att jag förstår vad du skriver, men om du anser dig ha hittat något nu som kan tyda på att Kaj Linna skulle kunna vara inblandad i brottet så tycker jag att du skall kontakta åklagaren i målet, Jens Göransson. Han har bokat tid för rättegång mot Kaj Linna den 16/5, och han tycks stå helt utan bevisning. Göransson är nog tacksam för all hjälp han kan få nu. Kan han inte lägga fram något bättre än uppenbart byskvaller och trams (se länk nedan) så riskerar nog Göransson att själv åtalas för obefogat åtal. Det är min bedömning.

(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Nej, du förstår inte vad jag skriver. Det ser vi alla. Frågan du skall ställa dig är varför du är tvingad att reflexmässigt svara med ovidkommande trams på varje inlägg.

Sedan är Jens G att gratulera: ännu en medverkande inom polis- och åklagarväsende som fått ett av Draifos hederspris: inkompetent, korrupt, korkad, kriminell. Bara att välja.

Tänk om alla bara delade Draifos klara och ljusa övertygelse om Linnas oskuld. En bättre värld, inte sant?
Citera
2017-05-01, 09:52
Medlem
Linder2s avatar
Citat:

Sedan är det väl oundvikligt att några känner sig trampade på tårna när sådana här problem uppdagas, men det tonfall jag använder får väl ändå betraktas som mycket milt jämfört med t.ex. Leif GW Perssons:
Leif GW Persson är kritisk mot åklagarens beslut om att ta det 13 år gamla fallet till ny rättegång.
– Det är Norrland, vet du. Det vette fan vad som händer där uppe. Det verkar vara sista färden, om du sett den filmen, säger han.
.

Så ”enything goes” – bara man ser till att lägga ribban strax under GW´s åsikter och värderingar?.
Har högre tankar om Polis/Åklagarämbetet i ÖN än att de är ett gäng ”hillbillysár”.
Däremot kan man ju ”stilla undra” vad han kallar folk i andra utredningar som han ”totalsågat”/gett mer kritik än Kalamark?.
Citera
2017-05-01, 09:59
Medlem
Citat:
Leif GW Persson är tydligen skeptisk till Långaredsspåret.

Du säger att modus operandi, alltså tillvägagångssättet, ändå är likartat. Är det ofta så?

– Det som de hänger upp sig på är tejpandet och så där, men det är en standardåtgärd. Modus operandi är i mångt och mycket redan givet. Jag är ganska säker på att det är olika gärningsmän, jag är till och med villig att ta debatt om det om det skulle vara så. Det som har avgjort det här för mig är frånvaron av bevisning mot Kaj Linna.

– Jag kan naturligtvis inte utesluta att Kaj Linna är oskyldig*, vem fan kan det? Men det är inte det som det handlar om. Du ska inte vara tvungen att bevisa din egen oskuld. Vad som är irriterande för mig är att det finns ingenting än det konstiga jävla vittnet som pekar ut Kaj Linna.

* tydligen ett tryckfel i artikeln (oskyldig skall rimligen vara skyldig)

Modus operandi borde väl kunna tillämpas på åklagare också? 😏
Citera
2017-05-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Tror inte det finns någon sämre utredningskultur hos Polisen i norra Sverige än på andra mindre orter.

Jfr Göteborgsandan...

Som varandes med bakgrund fr Norrland, det finns absolut ett Fjollträskhat (mer eller mindre allvarligt), som är exponentiellt med avståndet till Fjollträsk (och kuststäderna).

Om det påverkat utredningen här, jfr vad Ivan Wikström, den som från polisens sida initialt var den som hade ansvaret för polisutredningen, är i alla fall vad som påstås.

Exempel Roger hittad på fredagen den 16/4, pekar ut Bertil, som först tas in den 18:e?

Why, korruption, nepotism? I alla fall var utredande polis kompis med Bertils far (samma jaktlag). Har det påverkat utredningen. Ja, i alla fall inte i positiv mening.

Modus operandi, dvs åklagaren behandlar liknande brott på liknande sätt. Istället för att gå efter rättspraxis så får åklagarens egna åsikter lysa igenom.

Rönnäsmordet som skedde i just Norrland:
Det finns inga dna eller övriga spår från en man som nekar till inblandning MEN han fälls pga vittnesmål från en "medbrottsling" och hans son, precis som i Kalamarksmordet.

Det finns ändå vittnesmål från en person som frias HELT från mord. Han har skoavtryck på platsen, han medger att han var där på morddagen, han säger att han säger att han tagit i ett brottsoffer, han säger att han varit på övervåningen där dödsmisshandeln började, han säger även att HANS bil kördes dit. 2 medbrottslingar säger att han tar emot ett vapen.

Jag vet inte vad jag ska kalla det förutom en stor jävla skandal att åklagaren mörkat detta!

Det är nåt jävligt fel med rättsväsendet i Norr, i det fallet så håller jag med Leif Gw Persson!
Citera
2017-05-01, 10:34
Medlem
Gratis121s avatar
Dom flesta som läst FUP borde snabbt inse att ingen an Kaj och "Nils" kan vara inblandade
Frågan är bara hur inblandad Nils är?
Om man utgår från förhör med Bertil så tror jag, OBS! Tror! att Nils var med i planeringen men drog sig ur kvällen den 13:e
Anledning:
Bertil uppgav att Nils lät konstig i telefon med Bertil den 12:e och 13:e.
Sedan, den 14:e april så berättade Nils för Bertil vad Kaj planerat
Nils ville inte berätta åt Bertil vad han planerat ihop med Kaj för då hade han gjorts sig evigt ovän med Bertil
Bertil är rätt hetlevrad så...
i så fall är det inte ens säkert att Bertil än idag vet om att Nils planerat ihop nåt med Kaj.
Kaj i sin tur visste att Bertil skulle få skulden och njöt inombords av det i o m att han därmed fick ge igen för en grej som bertil givit skulden till kaj tidigare år.

Lite insyn och lite magkänsla bygger jag detta på.
Citera
2017-05-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Dom flesta som läst FUP borde snabbt inse att ingen an Kaj och "Nils" kan vara inblandade
Frågan är bara hur inblandad Nils är?
Om man utgår från förhör med Bertil så tror jag, OBS! Tror! att Nils var med i planeringen men drog sig ur kvällen den 13:e
Anledning:
Bertil uppgav att Nils lät konstig i telefon med Bertil den 12:e och 13:e.
Sedan, den 14:e april så berättade Nils för Bertil vad Kaj planerat
Nils ville inte berätta åt Bertil vad han planerat ihop med Kaj för då hade han gjorts sig evigt ovän med Bertil
Bertil är rätt hetlevrad så...
i så fall är det inte ens säkert att Bertil än idag vet om att Nils planerat ihop nåt med Kaj.
Kaj i sin tur visste att Bertil skulle få skulden och njöt inombords av det i o m att han därmed fick ge igen för en grej som bertil givit skulden till kaj tidigare år.

Lite insyn och lite magkänsla bygger jag detta på.

Lite insyn och magkänsla, jaja lät ju jävligt seriöst.
Ja, men då kan vi ju strunta helt i resningarna som Kaj gjort och till slut fick igenom då?
Tror nog säkert att Kaj "njuter" av detta, han hade ju kunnat vara fri vid det här laget om han erkänt.
Varför driva detta i 13 år om han inte är oskyldig? DET är min magkänsla...
Citera
2017-05-01, 12:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, du förstår inte vad jag skriver. Det ser vi alla. Frågan du skall ställa dig är varför du är tvingad att reflexmässigt svara med ovidkommande trams på varje inlägg.

Sedan är Jens G att gratulera: ännu en medverkande inom polis- och åklagarväsende som fått ett av Draifos hederspris: inkompetent, korrupt, korkad, kriminell. Bara att välja.

Tänk om alla bara delade Draifos klara och ljusa övertygelse om Linnas oskuld. En bättre värld, inte sant?

Nej, jag förstår inte vad du skriver. Ingen verkar kunna förklara på vilka sakliga grunder Kaj Linna skall anses vara skyldig till brottet. Läs inlägget jag länkade till innan du svarar, och räkna gärna upp de av åklagarens punkter som enligt din uppfattning talar för att Linna skulle vara gärningsmannen:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Sedan vet jag inte vad det är du kallar "ovidkommande trams", men jag gissar att du syftar på parallellen jag drog till en känd saga. Jag kan förtydliga min poäng här genom att ändra lite i sagan:

Handling
I sagan syr en åklagare ihop ett åtal mot en man. Åklagaren säger att det finns en avancerad indiciekedja som mindre begåvade personer inte kan se. I själva verket har han ingen bevisning alls, men eftersom ingen vill framstå som mindre begåvad låtsas alla att de ser bevisningen, och åklagaren vandrar omkring naken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der
Senast redigerad av Draifos 2017-05-01 kl. 13:30.
Citera
2017-05-01, 13:44
Medlem
Gratis121s avatar
[quote=Mummydearest|60604144]Lite insyn och magkänsla, jaja lät ju jävligt seriöst.
Ja, men då kan vi ju strunta helt i resningarna som Kaj gjort och till slut fick igenom då?
Tror nog säkert att Kaj "njuter" av detta, han hade ju kunnat vara fri vid det här laget om han erkänt.
Varför driva detta i 13 år om han inte är oskyldig? DET är min magkänsla...[/QUOTE

Han hade njutit om Bertil fått skulden menade jag,
Kaj har råkat ut för att få ta skulden för nåt han inte gjort pga Bertil flera år innan detta, dock ett betydligt lindrigare brott, så Kaj hade nog den tanken i beräkning innan han skulle råna bröderna, alltså tanken att Bertil får skulden.
Angående resningsansökan så är ju Kaj rätt kylig
Han skiter om han är skyldig eller inte.
Ser han ett chans på att bli fri så gör han allt för att ta den
Han är ingen dumskalle , det vet åklagarn säkert också
Varför inte köra lögndetektor på både han och Nils vettja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in