Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 22:56
  #4885
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av la$$e
Persian white är knappast 10 gånger mer potent än Hens and chickens. Ska man göra te är H&C bland de bästa, för opiumtillverkning är de kommersiella strainsen något bättre.
Hen and chickens passar även att mjölka. Jag brukar göra te på sidokapslarna + översta och understa delen av stammen och sedan mjölka själva kapseln. Räcker med 2 växter för ett fint rus med den metoden. Men som du säger så får man ett mer potent opium av persian white. Kanske inte 10 gånger men..
Citera
2017-05-01, 09:23
  #4886
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Eftersom det fortfarande är en hel del snö kvar här så har jag tjuvstartat lite i en mindre growbox. Planterade för 3 dagar sedan! Här kommer några bilder:
http://imgur.com/a/hoTuc

Citat:
Ursprungligen postat av Tramms
Nice!
Hoppas att det blir bra

Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Jodå det får vi tro att det blir.. Lite rädd att jag hade i lite för mycket frön så ska byta till en större growbox när plantorna blivit nog stora att förflyttas. Om snön är kvar d.v.s annars så åker dom ut i naturen direkt! Nattfrost klarar de bra så jag tycker folk kan sluta noja. Är snön borta så går det bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Ett tips till er som tänkt köra lite gerillaodling utomhus. Ni måste så på jord som är lite uppluckrad. T.ex. jordhögar man kan se upplagda vid byggen och jordbruk, nygrävda dikeskanter, gamla komposthögar som börjar bli till jord, gamla rabatter osv. Det ska helst inte vara allt för mycket annat ogräs som växer där, då blir vallmon lätt omvuxen och blir utan ljus. Kanske kan fungera också att ta med en liten spade och gräva upp översta jordlagret och luckra upp det ordentligt och vända jorden. Tänk också på att stället ska vara kvar till hösten, har hänt att det växt upp fina vallmos, bara för att en vacker dag kommer en traktor och fraktar bort jorden...

Vallmofröet är ju ett väldigt litet frö, det har inte så stora energireserver, det måste fort ner i jorden, är den för hård tar den sig inte ner och dör.

Att försöka så på ängar och gräsbeväxta slänter och dylikt fungerar ej, inget gror. (Alternativt om det ändå skulle gro blir de så små att du aldrig hittar igen dem.)

Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Om 10 kapslar blir en enda dos, hur stora trädgårdar har ni egentligen? Känns ju inte värt att plantera och vänta flera månader för 3-4 doser liksom? :/
Kan någon vänlig själ länka vart man köper rätt frön från?
Citera
2017-05-01, 09:54
  #4887
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
Kan någon vänlig själ länka vart man köper rätt frön från?
Länka & länka... ge dig ut till närmaste storköp som Maxi, Willys, Eko eller blomsteraffär/handelsträdgård och köp Pionvallmo, Hen & Chicken, Danish Flag eller liknande. Ett tips är att ha telefonen med och googla sortimentet för ibland döper de om sorterna för att förvilla oss som odlar för alkaloidernas skull. Man får titta på bilderna på förpackningarna!

I år är första året på många år jag odlar lite mer seriöst, har ett permanent "bestånd" som ger några koppar te varje år men just detta år hittade jag lite andra sorter (minns faktiskt inte just nu vilka det var jag köpte men jag hittade dem i en vanlig ICA-affär) iaf, dessa planterade jag soligt i söderläge längs uterummet och vid en mur så till sensommaren blir det nog några hundra stycken totalt(?) ..hoppas det iaf för min sambo gillar att torka och binda dem i olika arrangemang och efter det när det är dags att byta till nytt tant-pynt så tar jag podsen och gör en riktig Miraculix-brygd, smakar skit men funkar fantastiskt bra faktiskt.

-Lycka till! ..och skynda-skynda, det är hög tid att plantera nu.
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Hen and chickens passar även att mjölka. Jag brukar göra te på sidokapslarna + översta och understa delen av stammen och sedan mjölka själva kapseln. Räcker med 2 växter för ett fint rus med den metoden. Men som du säger så får man ett mer potent opium av persian white. Kanske inte 10 gånger men..
Jag skulle vilja påstå att sommarens nycker/variationer med temperatur, regn & jordmån spelar lika stor roll som sorten man odlar. Man kan odla Persian White en sommar och få likvärdigt resultat med "en vanlig" Danish Flag en annan sommar men visst är det lite mer ös/alkaloider i vissa sorter men oavsett odlar vi inte industriellt här så om man behöver 15pods eller 25 spelar ju inte så stor roll för oss..
__________________
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-05-01 kl. 10:03.
Citera
2017-05-02, 19:09
  #4888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
Kan någon vänlig själ länka vart man köper rätt frön från?

Jag köpte Tasmansk på Ebay. Lika bra att satsa på den mest potenta när man ändå ska odla. Kostade 150 pix inklusive frakt. Nu växer det så det knakar i landet 😵👍
Citera
2017-05-19, 18:36
  #4889
Medlem
Yohomies avatar
Har i år efter mycket slit fått tag i den ovanliga japanska sorten Ikkanshu.
Ska bli otroligt spännande att se hur den står sig mot den annars väldigt potenta sorten Galania.

Inte lätt att få tag i den då det existerar mycket fake som egentligen bara är vanliga china white frön..
__________________
Senast redigerad av Yohomie 2017-05-19 kl. 18:40.
Citera
2017-05-22, 20:11
  #4890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Har i år efter mycket slit fått tag i den ovanliga japanska sorten Ikkanshu.
Ska bli otroligt spännande att se hur den står sig mot den annars väldigt potenta sorten Galania.

Inte lätt att få tag i den då det existerar mycket fake som egentligen bara är vanliga china white frön..

Lycka till och återkom gärna om hur det går.
Citera
2017-05-23, 10:11
  #4891
Medlem
Yohomies avatar
Jag har sett ett test av mer vanliga trädgårdssorter av vallmo och deras morfin innehåll.

De flesta ligger på rätt jämn (låg) nivå morfin men det finns några sorter som i testet har betydligt mer morfin.

framförallt två sorter (som man ej tror)av trädgårdsvallmon som sticker ut med betydligt mer morfin än de andra.
Sen har ju vallmo många fler alkoloider än bara morfin också som gör sitt..

Tänker dock ej länka testet här, ni får googla om det är av intresse.
__________________
Senast redigerad av Yohomie 2017-05-23 kl. 10:29.
Citera
2017-06-30, 21:35
  #4892
Medlem
Är den här tråden helt jävla död?... Skulle vara kul att höra hur det går för alla odlare där ute. Mina Tasmanska växer så det knakar. Skulle egentligen lägga ut en bild men fattar inte hur man gör. Lev väl iallafall.
Citera
2017-07-04, 17:12
  #4893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Jag har sett ett test av mer vanliga trädgårdssorter av vallmo och deras morfin innehåll.

De flesta ligger på rätt jämn (låg) nivå morfin men det finns några sorter som i testet har betydligt mer morfin.

framförallt två sorter (som man ej tror)av trädgårdsvallmon som sticker ut med betydligt mer morfin än de andra.
Sen har ju vallmo många fler alkoloider än bara morfin också som gör sitt..

Tänker dock ej länka testet här, ni får googla om det är av intresse.

Varför lägger du inte ut testet här - vad är problemet? Finns ett par miljoner sidor om Papaver Somniferum på nätet och dessutom på världens alla språk så inte speciellt lätt att hitta den sida du hänvisar till.

Typiskt troll som vill att folk ska googla sig fördärvade!
Citera
2017-07-05, 18:52
  #4894
Medlem
Mina planter är ca 15-20cm höga nu. Regnat mycket så några blad på vissa har blivit gula/ dött.

När kan man som tidigast testa om roten innehåller opium?
Citera
2017-07-05, 18:54
  #4895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corn1897
Mina planter är ca 15-20cm höga nu. Regnat mycket så några blad på vissa har blivit gula/ dött.

När kan man som tidigast testa om roten innehåller opium?

Ska tillägga att det är Pionvallmo och Fjädervallmo.
Citera
2017-07-05, 19:50
  #4896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corn1897
Mina planter är ca 15-20cm höga nu. Regnat mycket så några blad på vissa har blivit gula/ dött.

När kan man som tidigast testa om roten innehåller opium?

Mina är lika höga som mig, dvs ca 180 cm. Jag gjorde ett försök med roten men det var bara att lägga ner. Den är ju av stenhårt trä. Vettefan hur man ska preparera den? Mala till sågspån kanske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback