2017-04-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är inte riktigt rätt information.

När båda föräldrarna är döda delas arvet upp i två arvslotter, dvs 50 % (25 % från mamman och 25 % från pappan) till varje dotter, om inget testamente finns. Så långt är det rätt. GM ärver inte sin pappa om hon döms för att ha mördat honom.

Men av den totala arvslotten kallas 50 % för laglott och kan inte testamenteras bort om det finns bröstarvingar. Övriga 50 % kan testamenteras bort.

Då skulle GM fortfarande inte ärva något från sin pappa. Hennes mamma skulle kunna testamentera bort 12,5 % (dvs hälften av GM:s arvslott efter mamman). De övriga 12,5 % måste hon låta GM ärva (om det inte är så att det hon fått som förskottsarv räknas av och ingenting blir kvar).
Oj!
Notera att "GM" har använts för "GärningsMan" av några i den senaste diskkussionen om ärvandet.
Du själv och jag och några andra har syftat på pappan "G*nM*ller".
Hädanefter måsta alla hålla tungor och fingrar i styr.
Säg Johanna rent ut eller MGM för henne och GM eller pappan eller Göran för honom, är mitt förslag.

"Tack för din kommentar", ska jag också säga.
Ville bara ta tillfället att varna för ytterligare förvirring.
Citera
2017-04-30, 20:50
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Gäller det även vid mord och mordförsök utfört av arvtagaren?
Med andra ord sitter " helgonet " systern bra till nu Hon lever alltså även hon skyddad just nu som " helgonet "sin mor ! 1) Vet någon hantverkare vem som valde färgen vitt/stilen på inredningen i " sommarhuset " samt ihopsnickrandet av den grandiosa bryggan ( med bländvita " hästhoppshage-inspirerat staket " : ( med minimal båt vilket ju indikerar på att GM ej varit direkt inblandad i den grandiosa bryggdesignen ) 2) Jag hade gärna sett bilder på det andra " sommar"eh ursäkta jag menar bostadshuset inifrån samt utifrån 3) har någon taxeringsvärdena på de bägge grannhusen från nu samt FÖRE renoveringar 4) vem har skött den välansade privata " playan " 5) var GM eller annan jägmästare, vem ägde samt skötte skogen runt fastigheterna 6) om GM var jägare och innehade skog och mark varför satt inte det obligatoriska hornen ovanför entren : fanns inte med som stil i de amerikansk ( utländska ) inredningsmagasinen kanske 7) fanns drömmar om hästar eller umgänge med hästfolk ? Vore ju intressant att tillföra utredningen detta !
Citera
2017-04-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
De menar väl som mejlbilaga. De har inte upptäckt alla filöverföringssystem som finns och används även av arkiv, bibliotek m fl. Gränsen för mejlbilaga kan de ju ha bedömt ligga vid ca 10 MB, så man kan undra vad som gör filerna så stora. Mycket bildmaterial ingår förstås, men frågan är (förhoppningen) om inte denna FUP har audio- och video-bilagor. T ex skulle JM:s påstådda hot få en helt annan trovärdighet om förhöret återges på video. Detsamma gäller rekonstruktioner. Vi får se om detta blir den första GB-FUP:en.
Jag jämför nu med handlingarna i Lisa Holm-målet. De var mycket större än 10 MB och dem fick jag med mejl, så jag vet egentligen inte hur de resonerat eller hur stor FUP:en kan vara. Det blir som det blir.
Citera
2017-04-30, 20:55
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Eftersom MR säger sig ha hört röster inifrån sovrummet och därför väntat c:a 20 min innan han vågat sig in, kanske JM inte kunnat avhålla sig från att smyga uppför trappan för att stämma av läget; MR behöver inte ha sett henne. - Hon har snabbt försvunnit ut igen och låtsas ha slumrat till när den blodige MR strax därpå dyker upp. - CM kan också ha misstagit sig på silhuetten; det kan vara en efterhandskonstruktion baserad på tänkta förövare, skugg- och ljusfenomen, blodet i ögonen mm.

MR har goda skäl att placera JM i sovrummet: Vill han göra gällande att hon styrt och ställt; bokstavligen satt kniven i hans hand, osv, hade hennes närvaro däruppe ytterligare förstärkt hans berättelse.

Mycket märkligt att BOs inte hörde bilen som kom, eller bildörr som slås igen, Speciellt om ytterdörren stod vidöppen....

Knaster av skor på grusplanen om de nu hade grus.
Citera
2017-04-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Med andra ord sitter " helgonet " systern bra till nu Hon lever alltså även hon skyddad just nu som " helgonet "sin mor ! 1) Vet någon hantverkare vem som valde färgen vitt/stilen på inredningen i " sommarhuset " samt ihopsnickrandet av den grandiosa bryggan ( med bländvita " hästhoppshage-inspirerat staket " : ( med minimal båt vilket ju indikerar på att GM ej varit direkt inblandad i den grandiosa bryggdesignen ) 2) Jag hade gärna sett bilder på det andra " sommar"eh ursäkta jag menar bostadshuset inifrån samt utifrån 3) har någon taxeringsvärdena på de bägge grannhusen från nu samt FÖRE renoveringar 4) vem har skött den välansade privata " playan " 5) var GM eller annan jägmästare, vem ägde samt skötte skogen runt fastigheterna 6) om GM var jägare och innehade skog och mark varför satt inte det obligatoriska hornen ovanför entren : fanns inte med som stil i de amerikansk ( utländska ) inredningsmagasinen kanske 7) fanns drömmar om hästar eller umgänge med hästfolk ? Vore ju intressant att tillföra utredningen detta !
Men ursäkta! ?Frågetecken-frågetecken?
Du är alldeles för snabb för de flesta av oss. Kan du, vill du, ge oss en chans och förklara detta förakt för denna familj? Det ser så personligt ut, men om vi andra ska dras med så får du nog fördjupa lite här och där?
Citera
2017-04-30, 20:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Oj!
Notera att "GM" har använts för "GärningsMan" av några i den senaste diskkussionen om ärvandet.
Du själv och jag och några andra har syftat på pappan "G*nM*ller".
Hädanefter måsta alla hålla tungor och fingrar i styr.
Säg Johanna rent ut eller MGM för henne och GM eller pappan eller Göran för honom, är mitt förslag.

"Tack för din kommentar", ska jag också säga.
Ville bara ta tillfället att varna för ytterligare förvirring.
Jag håller med. Utan att tänka använda jag samma förkortningar som inlägget jag citerade.
Ska tänka till lite mer innan jag skriver. Det är jobbigt att hålla reda på alla förkortningar.
Citera
2017-04-30, 20:59
Medlem
Citat:
Jag är inte jurist, mn jag har fått uppfattningen att rätten inte ska läsa FUP:en. Kanske någon lagklok kan avgöra saken ?

Då är det kanske ett specialfall det här eller så har rutinerna ändrats under senare år. Förr fick man FUP på plats i rätten inför varje mål, men givetvis hinner man inte harva igenom en FUP på plats om FUP är på flera tusen sidor. Då blir det mer att man eventuellt bläddrar i valda, aktuella delar av den, men som jag skrev kanske det rent av är för många sidor i den för att det är lämpligt att ha den på plats. De kan ju inte sitta gömda bakom högar med papper.

FUP är ju inget hemligt dokument, så varför skulle nämndemännen inte få läsa den? T.om folk här sitter och läser FUP, helt utan anledning egentligen. Det dåliga är om rätten påverkas av massmedia, inte om de påverkas av FUP.
Citera
2017-04-30, 21:02
Medlem
Från det ena till det andra: vet någon hur det är med Johannas restriktioner? De borde ha lättat på dem nu när förundersökningen är klar, eller?
Citera
2017-04-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Då är det kanske ett specialfall det här eller så har rutinerna ändrats under senare år. Förr fick man FUP på plats i rätten inför varje mål, men givetvis hinner man inte harva igenom en FUP på plats om FUP är på flera tusen sidor. Då blir det mer att man eventuellt bläddrar i valda, aktuella delar av den, men som jag skrev kanske det rent av är för många sidor i den för att det är lämpligt att ha den på plats. De kan ju inte sitta gömda bakom högar med papper.

FUP är ju inget hemligt dokument, så varför skulle nämndemännen inte få läsa den? T.om folk här sitter och läser FUP, helt utan anledning egentligen. Det dåliga är om rätten påverkas av massmedia, inte om de påverkas av FUP.
Återigen, jag är ingen expert. Det jag uppfattade som skäl var just omedelbarhetsprincipen. Rätten ska enligt dogmen med rena öron och ögon ta del av vad som utspelar sig i akten mellan åklagaren och den tilltalade. En liten reservation för att jag kan ha fått denna bild från amerikanskt rättsväsende.
Citera
2017-04-30, 21:15
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Mycket märkligt att BOs inte hörde bilen som kom, eller bildörr som slås igen, Speciellt om ytterdörren stod vidöppen....

Knaster av skor på grusplanen om de nu hade grus.
Ja, sedan borde väl grusplanen varit perfekt krattad " i spår " inför flygfotograferingen, för att matcha övrig stil eller hade vaktmästaren inget ord med i laget gällande detta Blomsterurnor saknas också
Citera
2017-04-30, 21:20
Medlem
Citat:
Återigen, jag är ingen expert. Det jag uppfattade som skäl var just omedelbarhetsprincipen. Rätten ska enligt dogmen med rena öron och ögon ta del av vad som utspelar sig i akten mellan åklagaren och den tilltalade. En liten reservation för att jag kan ha fått denna bild från amerikanskt rättsväsende.

Jag är inte heller någon expert. Jag talar bara utifrån egen erfarenhet, men det var för några år sedan och undantag kanske kan finnas. Men på den tiden sades det att större mål får man läsa på hemma och små "fuppar" fick man i handen, även om man bara hann ögna igenom dem på plats. Det hände dock aldrig mig att jag fick någon stor FUP att läsa på hemma, alla mål var så små.
Citera
2017-04-30, 21:40
Medlem
lasternassummas avatar
SVT läser FUP under valborg:

Så avlyssnades Arbogaparet

Några intressanta inspelningar...

MR:
"– Jag har gjort det jag gjort oavsett vem än som ska ha sagt det till mig, men jag kommer att ta på mig allt ensam så att ingen ska lida för det jag gjort, säger han."

MR, igen:
"– Kommer du ihåg att jag berättade för dig att på grund av denna kvinna knivhögg jag två personer? Bror, de två… den ena är död.. Det är på grund av detta som jag mår dåligt och inte på grund av någonting annat... Jag ville inte att han skulle dö."

Uttalande av JM på hotellet i Trondheim:
Hon uppmanar pojkvännen att säga till polisen att paret under sommaren sovit över i stugan i Arboga där hennes pappa mördades, ifall utredarna skulle ha hittats deras hår på platsen

"– Om de säger så här ah men vi hittade hår i sängen, då säger vi att vi har sovit där."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/sa-avlyssnades-arbogaparet

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in