2017-04-30, 20:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Tills FUP:en har kommit oss tillhanda kan vi bara spekulera. Vad MR säger måste tas med en nypa salt. Som alla andra framställer han väl historien så gynnsam som möjligt för sig själv inom ramen för ett erkännande i detta fall. Han har väl knappast något att vinna på att placera JM i rummet, däremot kan han bäva inför den vrede han skulle kunna uppväcka hos en kvinna, som han inte kan veta om hon kommer att bli inlåst. Sådana människor som JM har ett kontrollbehov och det verkar inte orimligt att hon ville förvissa sig om att akten blev rätt utförd - hennes "moraliska stöd" kunde behövas s a s. Att hon skulle ha somnat i bilen förefaller helt overkligt t o m i hennes fall.
Eftersom MR säger sig ha hört röster inifrån sovrummet och därför väntat c:a 20 min innan han vågat sig in, kanske JM inte kunnat avhålla sig från att smyga uppför trappan för att stämma av läget; MR behöver inte ha sett henne. - Hon har snabbt försvunnit ut igen och låtsas ha slumrat till när den blodige MR strax därpå dyker upp. - CM kan också ha misstagit sig på silhuetten; det kan vara en efterhandskonstruktion baserad på tänkta förövare, skugg- och ljusfenomen, blodet i ögonen mm.

MR har goda skäl att placera JM i sovrummet: Vill han göra gällande att hon styrt och ställt; bokstavligen satt kniven i hans hand, osv, hade hennes närvaro däruppe ytterligare förstärkt hans berättelse.
Citera
2017-04-30, 20:09
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bilden som man får av JM när man läser brevet är inte helt olik den man får när man får veta att JM hittills presterat nio (9!) olika versioner av var hon var och vad hon gjorde på kvällen/natten då Göran mördades.

En av de mer spektakulära versionerna tycker jag var den där hon uppgav att hon, tillsammans med en hallik sålt sex på OKQ8 i Kungsör. När polisen kollade upp visade det sig att halliken satt i fängelse...

Det var länge sedan Malmskillnadsgatan uppmärksammades. Inte så konstigt, det är ju OKQ8 i Kungsör som gäller! Eller? Kan det vara JM som bara hittar på...

Precis, JM & co var nog snarare där för att " byta grejer " Men nu skulle " familjen Adams " tydligen vara på väg mot Strömstad och jag undrar spontant om de planerat åka mycket båt : testa nya grepp !?
Citera
2017-04-30, 20:10
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag tror ni är lite fel ute i era tankegångar. Det kommer inte att falla ut något arv överhuvudtaget i nuläget, utan det blir Anki som får ta över makens tillgångar. Det kallas att hon sitter i orubbat bo, för annars får hon ju gå ifrån hus och hem om arvets ska börja delas ut nu till bröstarvinge och barnbarn.

Den dagen Anki avlider, det är då arvet kommer att delas mellan barn och barnbarn. Och då ärver JM sin mamma Anki och indirekt sin pappa eftersom Anki haft hand om pappans tillgångar. JM:s barn kommer då vara så gamla (får vi förmoda) att förvaltare och förmyndare är inaktuellt. Arvet efter Anki kommer delas så att JM och systern får mest pengar och därefter ärver barnbarnen varsin del.
Rätt att Anki får allt om inget är skrivet men när Anki dör så delas det lika mellan barnen, barnbarn får ingenting så vitt jag vet.
Citera
2017-04-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
(Det vore skitkul om det nu kommer fram att det fanns ett äktenskapsförord som innebär att all egendom är enskild och tillhör GM, och att hustrun ej ska ärva. I detta fall ärver U allt nu direkt.)

Men, om allt ägande var gemensamt och testamente saknas, så ärver AM nu, och vid hennes död har JM rätt till en fjärdedel av arvet, U har rätt till hälften och JMs barn delar på resterande fjärdedelen. JM lär ju dock ha en hel del skulder resten av livet om hon döms så arv gör väl ingen nytta.
Arvslotten som Jm inte har rätt till om hon döms till mord på sin far går över till hennes barn.
Citera
2017-04-30, 20:15
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Rätt att Anki får allt om inget är skrivet men när Anki dör så delas det lika mellan barnen, barnbarn får ingenting så vitt jag vet.
Jodå, arvet delas först i två delar, en för AM och en för GM, och efter detta fördelas det mellan respektive parts arvingar.
Citera
2017-04-30, 20:15
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Arvslotten som Jm inte har rätt till om hon döms till mord på sin far går över till hennes barn.
Varför informerar du mig om det jag precis skrivit?
Citera
2017-04-30, 20:22
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Tack för din kommentar.
Jag var nog otydlig i min fråga. Försöker på nytt: under normala förhållanden blir det ju så vid ett arvsskifte att om en bröstarvinge är avliden, då träder hens barn i dennes ställe. Därför undrade jag; om det är så, att en arvinge som fälls för mord på arvlåtaren (heter det så?) inte får ärva, träder då mördarens barn i förälderns ställe?
Det här har inget med Ankis rättigheter att göra - tänk bort henne och se bara till den principiella frågan.

Exempel

Om vi bortser från Anki och att Johanna döms för inblandningen av mordet på Göran, så går arvet till barnbarnen i hennes ställe, förutsatt att inget av barnbarnen skulle vara delaktig i Görans död. Ett inblandat barnbarn får alltså heller inget arv. Har ex. detta inblandade barnbarn själv barn så ärvet det barnet istället.
Hoppas jag beskrivit detta exempel begripligt hur detta kan gå till, förutsatt då att vi bortser Anki.
Tack och lov att hon verkligen lever
Citera
2017-04-30, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Gäller det även vid mord och mordförsök utfört av arvtagaren?
Citera
2017-04-30, 20:31
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
Exempel

Om vi bortser från Anki och att Johanna döms för inblandningen av mordet på Göran, så går arvet till barnbarnen i hennes ställe, förutsatt att inget av barnbarnen skulle vara delaktig i Görans död. Ett inblandat barnbarn får alltså heller inget arv. Har ex. detta inblandade barnbarn själv barn så ärvet det barnet istället.
Hoppas jag beskrivit detta exempel begripligt hur detta kan gå till, förutsatt då att vi bortser Anki.
Tack och lov att hon verkligen lever
Alltså om en ska vara riktigt realistisk så kommer inte JM ärva ett piss av någon eftersom hon kommer fortsätta förmå folk att mörda folk hon har arvsrätt efter ...
Citera
2017-04-30, 20:32
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Gäller det även vid mord och mordförsök utfört av arvtagaren?
Om arvtagare uppsåtligen bidragit till den avlidnes död bortfaller arvsrätten. Eftersom mordförsök inte orsakar död har sådant ingen inverkan på arvsrätten. JM har fortsatt arvsrätt efter AM, men ej efter GM.
Citera
2017-04-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Även i små mål får de ju tillgång till åklagarens beställda FUP, i själva rättssalen. Du tror väl inte det är så lätt för nämndemännen att komma ihåg detaljer ifrån t ex obduktionen om det inte finns på papper? (anteckningar i all ära, men det finns så klart gränser) FUP och det som sägs i rättssalen hänger ju förhoppningsvis ihop och gör det inte det, förs givetvis en diskussion om det bakom lykta dörrar.

Här kanske man dock struntar i FUP av rent otymplighetsskäl, det är möjligt, att de bara drar ut delar ur obduktionsprotokoll och så vidare.
Jag är inte jurist, mn jag har fått uppfattningen att rätten inte ska läsa FUP:en. Kanske någon lagklok kan avgöra saken ?
Citera
2017-04-30, 20:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jodå, arvet delas först i två delar, en för AM och en för GM, och efter detta fördelas det mellan respektive parts arvingar.
Det är inte riktigt rätt information.

När båda föräldrarna är döda delas arvet upp i två arvslotter, dvs 50 % (25 % från mamman och 25 % från pappan) till varje dotter, om inget testamente finns. Så långt är det rätt. GM ärver inte sin pappa om hon döms för att ha mördat honom.

Men av den totala arvslotten kallas 50 % för laglott och kan inte testamenteras bort om det finns bröstarvingar. Övriga 50 % kan testamenteras bort.

Då skulle GM fortfarande inte ärva något från sin pappa. Hennes mamma skulle kunna testamentera bort 12,5 % (dvs hälften av GM:s arvslott efter mamman). De övriga 12,5 % måste hon låta GM ärva (om det inte är så att det hon fått som förskottsarv räknas av och ingenting blir kvar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in