Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Nä, du har helt missuppfattat vad jag menar och du kan inte göra några jämförelser med projektilbanor eller rymdfärder där du känner till alla variabler på förhand. Mars kommer att befinna sig just där om 33 dagar och månen har den och den positionen om ett halvår. Om du beräknar en projektilbana så kan du stunden efter gå ut och avfyra kanon och direkt få svaret om du har räknat rätt.
Hur kan någon vara så totalt faktaresistent som du?
Hur kan någon så totalt ignorera vad som skrives och sedan som en robot följa en agenda och likt en pepegoja upprepa dina mantran?
Jag har inte skrivit om eller omnämnt projektilbanor.
Om du tror att t.ex. planeringen av färden för Ulysses, som nyligen var uppe i tråden, som sköts upp 1990, rundade Jupiter och sedan gick in i en bana över solens poler matematiskt kan behandlas som en projektil, då är det dags att ge upp när det gäller att få dig att förstå någonting alls om klimatmodeller.
Ulysses fortsatte att sända data i över 17 år.
En jämförelse mellan klimatet och planeternas banor som är relevant är detta.
Ingen stor störning (som vi känner till) som kommer att ändra planetbanor är nära förestående.
Vi kan med stor noggrannhet beräkna hur klimatet på Jorden förändras de närmaste 50 åren beroende på om CO2 halten t.ex. fördubblas eller om den är konstant. Det är relativt enkelt.
Att göra en prognos om ojleprisutveckling, oljeanvändning, m.m. för samma tidsperiod är betydligt svårare. Det påverkar inte värdet av klimatmodeller. Det påverkar bara input när vi ska beräkna klimatet.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Klimatet måste du väl hålla med om är betydligt mer komplext och innehåller både kända och okända variabler samt även sådan som vi inte förstår. Därför är det väl en bra analogi att jämföra med andra skeenden där liknande förutsättningar föreligger, som aktiemarknader, jordbävningar, meteorologi etc. Där har det inte gått så bra för människan eller har jag missat något?
Mer komplext än vad?
Väder är mycket mer komplext än klimatet.
Jag vill inte jämföra ekonomiska modeller med modeller för klimatet. Jag tycker inte att en sådan jämförelse är relevant.
Totalt irrelevant är det att säga: "Ekonomiska modeller misslyckas. Därför går det inte att göra klimatmodeller." De tu är inte relaterade till varandra på ett sätt så att man kan göra sådana påståenden.
En jämförelse är en gas i en sluten kammare.
Gasens och kammarens makroskopiska egenskaper, såsom tryck och temperatur är lätt att mäta och lätt att förutse, om vi känner yttre påverkan. För lång tid framåt.
Enskilda molekylers rörelse är närmast omöjligt att förutse. Ens för nanosekunder framåt.
–